Legjobb low-budget sci-fik

Egy jó sci-fihez merész elképzelések és biztos kivitelezés kell, a pénz lehet akár másodlagos is, mint a most mozikba kerülő 400 nap esetében, ahol négy asztronauta úgy tudja, hogy egy szimulációban vesz részt. Lehet belőle olyan klasszikus, mint a listánk filmjei?

District 9 (2009) – $30 millió

Bár hazai viszonyok között a film költségvetése tisztességesnek tűnik, nemzetközi összehasonlításban ez inkább csak zsebpénz szendvicsre a stábnak. Igaz, mindez nem Hollywoodban, hanem a jóval olcsóbb Dél-Afrikában készült, ottani stábbal és szereplőkkel, de a film olyan léptékű és olyan eredeti lett, hogy az akkor teljesen ismeretlen rendező, Neill Blomkamp mögé menet közben belépett producerként Peter Jackson is, és a District 9 tényleg nagyot szólt. Pedig elvileg nagyon is lehangoló darabról van szó, a Földre érkező, Afrika csücskénél „megfeneklett”, rovarszerű idegeneket a helyi kormány illegális bevándorlókként kezeli, gettókba kényszerítik őket, és furcsa patthelyzet alakul ki a két, még nem ellenséges, de nem is barátkozó faj között. Ezt az egyensúlyt borítja fel egy jó szándékú, de ügyetlen bürokrata napi munkája során, és a különös történet egészen furcsa irányokba kanyarodik el. Blomkamp azóta sok pénzből elkészítette a Chappie-t és az Elysium - Zárt világot, de mindkettő csalódást okozott.

Cloverfield (2008) – $25 millió

J.J. Abrams, napjaink csodaproducere egy japán útja során jutott arra a következtetésre, hogy Amerikát is megilleti egy saját Godzilla, nem kell mindig kölcsönözni egyet vagy King Kongot importálni. És lőn, megérkezett a szörny, hogy elpusztítsa New Yorkot, és a támadást egy csapat bulizni induló fiatal szemszögéből látjuk, szó szerint. A Cloverfield ugyanis az ún. „talált tekercs” műfajhoz tartozik, ahol a szereplők által készített, rossz minőségű felvételekből áll össze a sztori, és ami 2008-ban már rég nem új, de még abszolút használható koncepció volt. A zötyögős, szemcsés felvételek, amiket az ismeretlen színészek készítettek, fillérekbe kerültek, CGI-t is csak módjával használtak, és gyanúnk szerint a bűfé és a szállás többe került, mint maga a forgatás, pedig nem egy független filmes munkájáról beszélünk, hanem dörzsölt hollywoodi szakikról, akik azt is tudták,hogy ezzel a nagy spórolással lehet jól eladni a készterméket. És milyen igazuk volt! Hamarosan a mozikban a spin off film, a Cloverfield Lane 10

Ex Machina (2015) – $15 millió

Az elmúlt év meglepetésfilmje még az Oscarig is eljutott, egy díjat és egy jelölést szerezve – előbbit a legjobb képi világért, utóbbit a legjobb eredeti forgatókönyv kategóriában. A korábban elsősorban forgatókönyvíróként dolgozó Alex Garland mindig is a mesterséges intelligencia megszállottja volt, és mivel kevés pénzből dolgozott, gyakorlatilag senki sem szólt bele a munkájába – többet is kaphatott volna a filmre, de akkor producerek ültek volna a nyakán. A kevés pénz azonban nem látszik sem a látványon, sem a történeten, de még a szereplőgárdán sem, hiszen olyan sztárokat látunk itt, mint  Domhnall Gleeson, Oscar Isaac és Alicia Vikander. Utóbbi játssza Avát, a gyönyörű robotlányt, akinek – vagy aminek – a létrehozása már önmagában is zseniális. Nem használtak ugyanis kék vásznat és CGI-t a robottestű, de emberarcú teremtményhez, hanem a jeleneteit kétszer vették fel, a színésznővel és a mozgatott robottal, majd a vágás során adták össze a kettőt. És persze azt se felejtsük el, hogy a film nagyon is elgondolkodtató...

Hold (2009) – $5 millió

Duncan Jones (a néhai David Bowie fia) kifejezetten kedvenc színésze, Sam Rockwell számára írta a filmet, sőt, Rockwell több szerepet is kapott benne. Ami azt illeti, rajta kívül senki más nem kapott jelentősebb játékidőt benne, és a színészek gázsiján sokat lehet spórolni. Rockwell alakítja Sam Bell asztronautát, aki egyedül dolgozik a Holdon, számítógépe, Gerty segítségével küldi az itt kitermelt erőforrást a Földre, ezáltal megmentve bolygónk összeomlott energiagazdálkodását. A Holdon eltöltött hároméves megbízásának végéhez közeledve saját magával kerül összeütközésbe. A film rendkívül okosan nyúl vissza a 70-es és 80-es évek nagy klasszikusaihoz, és ezzel a húzással a látványon is sokat takarítottak meg, de a Hold önmagában is megállja a helyét, Rockwell pedig fantasztikus – mint mindig 

Monsters (2010) – $500,000

Egyik kedvenc filmünkről van szó, és még ma is nehéz elhinni, hogy ennyi pénzből ilyen látványos és lenyűgöző alkotást lehetett létrehozni! Gareth Edwards szörnymozija olyan látványvilágot vonultat fel, mintha az egész vagy $100 millióba került volna, a Földre érkező különös szörnyetegek pedig egyszerűen csodásan néznek ki, még akkor is, ha már az első perctől kezdve tudjuk, milyen pusztításra képesek. Mexikóban járunk, ahol megelőző lépésként tiltott zónát alakított ki az amerikai hadsereg, miután képtelenek voltak legyőzni az idegen lényeket, és innen menekítené ki egy újságíró egy milliomos lányát. Útjuk során tanúi lesznek a mindkét fél rovására írható pusztításnak, de meglátják a szépséget is a jövevények ittlétében – és persze egymásba szeretnek. Mivel a film műfajilag nehezen besorolható, sokak nem igazán tudtak vele mit kezdeni, de Edwards, aki szinte minden fontos munkát maga csinált, felkérést kapott az új Godzilla filmre, ami ugyan nem lett tökéletes, de csalódást sem jelentett. 

Találmány (2004) – $7,000

Shane Carruth első munkája, ahol a rendező/főszereplő egyben író, operatőr, zeneszerző, vágó, látványtervező és producer is volt, már bemutatásakor instant kultfilm volt, és azóta is sok követője van, hiszen ez az egyik legokosabb, legátszellemültebb időutazós film, ami valaha a témában készült. Carruth, aki azóta sem hagyta, hogy Hollywood beszippantsa, és aki korábban matematikusként és szoftverfejlesztőként dolgozott, mindenféle filmes előképzettség nélkül indul neki a Találmánynak, mindent menet közben tanult ki, a miniatűr stábról pedig anyukája gondoskodott. A történet szerint négy jó barát a külvárosi garázsban egyedülálló szerkezetet hoz létre, egy hibaellenőrző készüléket, a találmány azonban kihatással van kapcsolatukra, mivel a berendezés birtokában befolyásolni lehet a tér-idő folytonosságot. A sok pénz és remélt érzelmi előnyök reményében megpróbálják manipulálni az időt....


Kockázatos túra (2012) – $750,000

A miskolci CineFesten bemutatkozó film ötletét egy valódi apróhirdetés adta, ahol időutazáshoz keresett az illető társat, Colin Trevorrow rendező pedig egyszerre mesél nekünk magáról az időutazásról – vagy annak lehetőségéről -, a különbözőségről és a barátságról. Mindezt olyan jól tette, hogy a Universal és a Lucasfilm csak úgy, egy, 32 helyszínen 24 nap alatt leforgatott film alapján úgy döntött, hogy nem csak az új Jurassic Worldöt, de a 9. Star Wars filmet is rábízzák, ami azért elég nagy szó. Hőse egy a rokonszenves, ám paranoiás fickóval, aki eladóként dolgozik egy szupermarketben és időutazáshoz keresek társat, hirdetésére pedig három,jó sztorira számító újságíró jelentkezik, akik egyszerűen képtelenek eldönteni, hogy az illető őrült, vagy zseniális elme.