Staten Island királya - Ez egy nagyon szomorú vígjáték, de szerencsére szép is!

Judd Apatow korunk vígjátékkirálya, de most egy nagyon személyes, és sokszor inkább drámába hajló darabbal rukkolt elő, amelynek főszereplője, Pete Davidson tulajdonképpen önmagát játszva néz szembe a múltjával.

Valószínűleg kevesen ismernék Pete Davidson nevét, ha történetesen nem járt volna napjaink egyik legnépszerűbb popüdvöskéjével, Ariana Grandével, és nem kapta volna fel szakításukat a bulvársajtó. Persze, Davidson letette a névjegyét a legnépszerűbb amerikai szórakoztató műsorban, az ikonikus Saturday Night Live-ban, ahol leginkább önironikus megjegyzéséivel és szarkazmusával hívta fel magára a figyelmet, de ki tudja, felfedezi-e őt magának a rendező, Judd Apatow, ha nincs a szakítással járó felhajtás. De felfedezte, és a dologból mindketten nagyon jól jöttek ki.

Apatow azért lett fogalom és egyfajta márkanév a vígjátékok világában, mert a főhősei nem a jóképű srácok, hanem azok a lúzerek, akik eddig csak a jóképű srácok vicces, balfék spanjai lehettek. Merthogy az a helyzet, hogy sokkal többen vannak azok, akik nem érzik azt, hogy a világ császárai, hogy minden szombaton megnyerik a lottó ötöst és szupermodelleket szedhetnek fel a diszkóban, mint akik igen, így az olyan filmek, mint A 40 éves szűz, a Felkoppintva, 40 és annyi, Kész katasztrófa rögtön közönségre találtak, és akkor a hasonlóan sikeres, ha nem sikeresebb produceri munkájáról még nem is beszéltünk. Csakhogy Apatow eddigi vesztesei tökéletesen elvoltak saját kis világukban a kanapén pöfékelve, rendszerint borzasztó szerethetőek voltak, de nem volt igazi háttértörténetük, nem volt igazi súlyuk, és itt lép be a képbe Pete Davidson. A srác ugyanis gyakorlatilag önmagát játssza, Staten Island-i fiatalkorát éli át újra, annak megannyi vicces mozzanatával – és fájdalmával.

Hősünk, Scott (Davidson) még mindig édesanyja (Marisa Tomei) nyakán él, nem vitte sokra, arról álmodozik, hogy tetoválóművész lesz, csak tehetsége nincs hozzá, rendszerint a nála is nagyobb lúzer haverjaival lóg, és annyit szívnak, hogy már be sem tudnak rendesen tépni. Aztán egy nap kishúga (Maude Apatow, a rendező lánya) elmegy főiskolára, anyukája pedig úgy érzi, ideje megszabadulni ettől a nagyra nőtt csecsemőtől, annál is inkább, mert megismerkedett egy nagy bajuszú tűzoltóval (az elképesztően jó Bill Burr), és komolynak tűnik a dolog. És ez elég nagy probléma Scott számára, merthogy édesapja, akit 7 évesen veszített el, szintén tűzoltó volt, és a srác a mai napig nem dolgozta fel a veszteséget. És ez nem csak egy üres frázis, Scottot tényleg megroppantotta apja halála, most viszont minden egyszerre zúdul a nyakába.

Pete Davidson is ugyanígy veszítette el az édesapját – aki a szeptember 11-i támadás során halt meg, de ezt már túl erősnek tartotta Apatow, így itt egy szállodatűzről van szó -, hasonlóképpen nőtt fel, és hát ez tulajdonképpen ő. Ő az, a sok tetkójával, a gülüszemeivel, kiálló fogsorával, megannyi bizonytalanságával, ugyanakkor lazaságával, karizmájával és humorával, és azzal a gyásszal, ami már oly régóta nyomja – nem véletlen, hogy a karaktert Scottnak hívják, hiszen ez volt apja neve. És a megannyi vidám pillanat, a pozitív végkicsengés, a rengeteg poén ellenére ez nem egy vígjáték, hanem dráma, és annak nagyon jó, amivel a rendező is ki tud lépni a vígjáték skatulyából, és nem is akárhogy. Ez a dráma pedig ott van Pete Davidson minden mozdulatában, minden pillantásában, és ez annyira igazi, hogy azt is sejtem, hogy akármilyen sikeres lesz ez a srác, ebben az életben sosem lesz boldog. Ami elég kemény dolog. És nem mondom, hogy a Staten Island királya néha nem ül le, hogy néha nem sok ez a Davidson gyerek, de amikor minden klappol, akkor nagyon klappol.

Értékelés: 8/10