Zűrös forgatások

Stábon belüli feszültség, technikai nehézségek, de elég a nyílt tenger is, hogy pokollá tegye a filmesek munkáját.

Szárnyas fejvadász

Önmagában már az remekül megágyazta a forgatási hangulatot, hogy Ridley Scott és a stúdió is teljesen mást akart, és bármilyen anyagot is mutatott a rendező, a fejesek már utálták - nyilván ennek a huzavonának lett az eredménye, hogy csak évekkel később láthattuk az eredeti, komor és rejtélyes befejezésű verziót. A Rachelt játszó Sean Young jelenléte sem alakította szerencsésen a forgatást - a színésznő nem véletlenül tűnt el a '90-es évekre, ugyanis elég nehéz, hisztérikus természete van -, bár ezúttal Harrison Ford és Scott is megtett mindent, hogy ne legyen egyszerű együtt dolgozni a színésznővel. Fordnak egyébként is szokása volt bunkón viselkedni - szegény Carrie Fishert is szívtelenül kihasználta a Csillagok háborúja londoni forgatásán -, és Youngról még csak nem is volt hajlandó tudomást venni. Amikor nem forgott a kamera, egyszerűen levegőnek nézte. De a rendező is kitett magáért: egyszer kedves volt vele, hízelgett neki, máskor megalázta a stáb előtt, teljesen kiszámíthatatlanul. A stúdió emberei közben végig olyan jegyzeteket küldözgettek Scottnak, amiben a munkáját ócsárolták: "Ez a film minden jelenettel egyre rosszabb lesz", "Mit szedtetek be, amikor ezt csináltátok?", illetve: "Több mellet kéne beleraknod..."

 

A cápa

Steven Spielberg mindössze 27 éves volt, amikor megrendezte a legendás horrort, és a Sugarlandi hajtóvadászat után ez volt a második mozifilmje, előtte a tévének dolgozott (első egész estés filmje, a Párbaj is tévéfilm). Azaz meglehetősen tapasztalatlan volt, és ez bizony meg is látszott a forgatáson. Óriási becsvággyal látott neki a munkának, ezért a fejébe vette, hogy a vízen játszódó jeleneteket nem a bevett módon, stúdiókörülmények között egy óriási medencében, hanem a nyílt tengeren veszi fel, ami mindig is a filmesek rémálma volt. A rendszeres viharos időjárás is rendre kiszúrt a stábbal, így a 4 millió dolláros költségvetés 9 millióra nőtt, és a végén már mindenki ideges volt. A Bruce névre keresztelt mechanikus cápával is alaposan meggyűlt a bajuk, emellett nevetségesen is nézett ki, de egy idő után rájöttek, hogy kevesebbet mutatnak az állatból, és inkább a feszültségre és a sejtetésre építenek. Végül a káosz nem látszott meg a kész filmen - soha nem látott sikert aratott, mi több, ezt tekintik az első modern blockbusternek. 

 

Waterworld

Kevin Costner posztapokaliptikus akciófilmje annak idején óriásit bukott, pedig sokkal jobb sorsot érdemelt volna, hiszen már maga a "vízi Mad Max" alapötlete is izgalmas, ugyanakkor hihetetlenül látványos és hangulatos - utólag klasszikussá vált, de ez már eső után köpönyeg. Ezt is a nyílt vízen, messze a parttól forgatták, csakhogy a Cápával ellentétben itt óriási díszleteket is fel kellett húzni a nagy semmi közepén. 175 millió dollárt, a mai, eszelősen drága blockbustereket tekintve is iszonyú sok pénzt emésztett fel a produkció. A stáb tagjait minden nap a szárazföldről fuvarozták a forgatási helyszínre, és a sokmilliós díszleteket még egy óriási hurrikán is lerombolta. Kevin Costner is majdnem megfulladt, amikor egy vihar felfordította a hajóját, amire épp rá volt kötözve. Joss Whedon, a forgatókönyvíró mindössze hét hetet dolgozott a helyszínen, de úgy jellemezte a forgatást, hogy maga volt a pokol.

(Források: Social Underground, Cracked, Thrillist)

 

Korábban a következő filmek zűrös forgatásáról írtunk:

Tango és Cash

Apokalipszis most

Elfújta a szél

Óz, a csodák csodája