Így zuhant be a Barátok közt

Már ami a nézettségi versenyt illeti. Megnéztük, hogy hogyan alakult az évek során az RTL Klub egykori aranytojást tojó tyúkja, a Barátok közt című sorozat nézettsége, ami – mint utóbb kiderült – végnapjait éli.

A múlt héten a Barátok közt egyik epizódja sem tudott már felkerülni az ötven legnézettebb tévéműsor listájára sem a teljes lakosság, sem a 18 és 49 év (kereskedelmi célcsoport) közöttiek körében. A „válogatás” listára azonban még felfért. Ez a lista szintén az elmúlt hét műsorait tartalmazza, de a több résszel is jelentkező műsorok (sorozatok, vetélkedők stb.) legnézettebb epizódjai szerepelnek csak rajta, vagyis műsoronként egy rész kerül be a válogatásba. A Barátok közt legnézettebb, szerdai része a teljes lakosság körében 391.552 nézőt vonzott 11,8 százalékos közönségaránnyal, a fiatalabbak körében már csak 99.714 nézőt tudott szerezni 9,1 százalékos közönségaránnyal.

Forrás: RTL Klub

 

Nem volt ez mindig így. 2007-ből találtunk olyan nézettségi cikket, amelyben még akkora nézőszámok szerepeltek, amik szinte hihetetlennek hatnak a 2020-as mélyrepülés idején: 2007 szeptemberében a 36. héten a legnézettebb Barátok közt epizód 2.256.567 nézőt vonzott a teljes lakosság körében, mindezt 47,2 százalékos közönségaránnyal, vagyis azok közül, akik éppen tévét néztek, minden második ember az RTL szappanoperáját nézte.

Az est.hu 2012 januári cikkében is még a Barátok közt vezető pozíciójáról számoltak be, a hét legnézettebb epizódja 1.435.402 nézőt tudott szerezni 27,7 százalékos közönségarány mellett. A kereskedelmi célcsoportban az epizód 539.656 nézőt vonzott 27,7 százalékos közönségaránnyal.

2018 novemberében a Barátok közt egyik része a teljes lakosság körében 722.612 nézőre tett szert 16,3 százalékos közönségaránnyal, viszont a kereskedelmi célcsoportban már csak 234.868 nézőre zsugorodott a tábor 15,4 százalékos közönségarány mellett. Ekkor azonban még főműsoridőben vetítették, és már itt is lehetett látni azt az óriási számú nézővesztést, ami indokolta a főműsoridős sáv átgondolását.

2019 augusztusában aztán döntött a csatorna, és az akkor induló új reality, a Love Island javára átengedte a főműsoridőt, a Barátok köztöt pedig száműzte a késő délutáni, az ismétlését a késő esti idősávra. Innen tovább folytatódott a lejtmenet, aminek most a végén járunk, a csatorna – minden igyekezete ellenére - nem tudta megmenteni a sorozatot: a tegnapi hírek szerint az utolsó epizódokat az év végén rögzítik, a nézők pedig jövő nyáron búcsúzhatnak el a legutolsó részekkel az 1998-ban rajtoló, 22 évet élt sorozattól.

Forrás: RTL Klub/Sajtóklub

 

A helyét a Drága örökösök igyekszik átvenni, a múlt heti legnézettebb epizód a teljes lakosság körében 792.470 nézőt vonzott 17,4 százalékos közönségaránnyal, ez a 16. helyre volt elég a nézettségi listán. A kereskedelmi célcsoportban 302.836 néző 18,6 százalékos közönségarányt produkált, ami viszont egészen a negyedik helyig repítette a sorozatot. Ezek persze sokkal kisebb számok, mint amiket a Barátok közt ért el a fénykorában, de azt is hozzá kell tenni, hogy mostanra sokkal több tévécsatorna lett, sokkal több dologból tudnak választani a tévénézők. Ezt a tendenciát érzékeltetik a múlt heti nézőszámok is: a múlt hét legnézettebb műsora, az Álarcos énekes 1.024.309 nézővel tudta megszerezni az első helyezést a teljes lakosság körében, a közönségarány 21 százalékos volt, míg a kereskedelmi célcsoportban 406.568 néző is elég volt az első helyezéshez. A közönségarány itt 22 százalékos volt, vagyis igen magas, majd minden negyedik, éppen tévét néző választotta az RTL Klub vasárnapi show-ját. Vagyis manapság már sokkal kisebb nézőszámokkal is meg lehet csípni az első helyezést, itt a közönségarányok számai lehetnek árulkodók. A nagyobb választási lehetőségek, a streaming szolgáltatók megjelenése mind-mind befolyásolja és átalakítja médiafogyasztási szokásainkat.