Színház

Engedetlenek

előadás, magyar, 2016.

Értékelés:

1 szavazatból
Szerinted?

Fuente Ovejuna címen játsszák a világ színpadain Lope de Vega egyik legjelentősebb drámáját a ránk maradt közel ezer közül. Hős falu címen, a "népi ellenállás" példájaként mutatták be 1952-ben a Madách Színházban. Többet azóta sem. Nem vert gyökeret a magyar játékhagyományban, ahogyan a szerző legtöbb remekműve sem, pedig Lope de Vegát Szophoklészhoz, Shakespeare-hez, Moliere-hez és Csehovhoz mérik szerte a világon, és méltán.

"...Egészen Schiller Vilmosáig nincs még egy remekműve a drámatörténetnek, amely ilyen erővel és ilyen szemléletesen magát a népet tenné meg főhőssé..." - írja Hegedűs Géza a műről. Ma azt mondanánk, a civil közösséget. Mert a Fuente Ovejuna "klasszikus" a szó Umberto eco-i értelmében, vagyis minden időben kortárs. Tragikust a komikussal elegyíti (ezek a szerző saját szavai) ismerős módra, szól a nők jogairól egy férfivilágban, és szól az "engedetlenség" lehetőségéről, a hatalommal kötött szerződés radikális felbontásáról, és ennek következményeiről.

A közösségi játékot igénylő alkotást egy gyerekkoruktól - közel húsz éve - együtt alkotó közösség viszi színre: tanár, közgazdász, pszichológus, bölcsődei gondozó, "szabadúszó", bírósági fogalmazó stb. Civilek.

A(z) KB35 Társulat előadása

Bemutató időpontja:

2016. május 6., KB35 Társulat

Hozzászólások

10/10
FElepHánt 2016 máj. 13. - 15:15:41 10/10
A Rákosi korszakban A hõs falu címmel játszták a népi forradalmi apoteózisaként. Sikerte-
lenül, miközben Lope de Vega ezen mûve valóban az ellenállás, a polgári engedetlenség
himnusza. Vonalas erõltetés helyett a nagyhírû KB35 csapat a legjobbkor talált újra rá, ma,
amikor a változtatás egyetlen lehetõsége az alulról induló, a hatalommal szembeni össznépi
szembeszállás.
Csupasz színpad, Húsz Szék, Húsz Szereplõ: Perényi Balázs-nak csak ennyi kell a klasszikus
dráma átütõ erejû színreviteléhez. Hispániában tartományi királyok háborúja dúl, a Calatra-
ra-Rend Nagymestere, Presenszki Péter daliás komturját tünteti ki, aki harctéri aktivitá-
sát szûkebb pátriárkájában, Fuente Ovejuna faluban szûzlányok hajkurászásában éli ki. A ki-
köpött szívrabló Szivák-Tóth Viktor mintha egyenesen Frans Hals festményérõl toppanna
elénk, nagyúri agresszióját keretlegényei, Kovács Zoltán és Presenszki Gábor támogatják.
A lányát védõ egyik apát, Ordasi Gábor-t véresre verik, a falusi bíró menyasszony-lányát az
esküvõrõl próbálják elhurcolni.
A jelentek fürgén váltakoznak, a sok-sok szereplõ játékát a heves indulat jellemzi. Egyvég-
tében majdnem mindenki jelen van, az egymásra irányuló koncentrált figyelem lézersugarai
magasra izzítják a feszültséget. Villant Bálint zavartan kéri meg Esteban bíró lányát, az ed-
dig csak citerája mesteri pengetésével feltûnõ Malik Gábor parázs humorú játékkal ruk-
kol ki. Gyermekei, a menyasszony Fodor Katalin és a zöldruhás Fodor Éva védelmében az
ellenállás vezéralakjává nõ. A széklábak fegyverré hegyesednek, az elnyomottak õrjöngõ fú-
riákként végeznek a bitorlóval.
Parasztfelkelés a hûbérbirtokon? Tûrheti ezt a hatalom? Szerencsére közben Aragon kirá-
lya és Kasztília királynõje gyõz, a Boda Tibor, Bálint Anett-Bálint Petra uralkodói sokszög
kivizsgálja az ügyet és igazat ad a rebellis falusiaknak.
Hihetetlen, hogy egy ennyire összetett drámát, általában kisebb létszámú elõadásokon fel-
nõtt színházi csoport ennyire intenzíven, hatásosan, hitelen képes eljátszani. Ez valóban a
közösségi színjátszás, az egyet akarás, a csapatmunka fényes diadala, elképzelni se tudtuk
eddig! Éppen ezért írjuk ki nem névsorolvasásként az összes többi szereplõ nevét: Kovács
Anna, Urszinyi Ádám, Boda Anna, Gál Zsófia, Fazekas Anna Dorottya, Talapka Gergõ,
Kiss Nóra. Az eszméletlen összmunkát Perényi Balázs mesterien fogja össze, a mozgások.
térbeli rendezõdések, az egész tempóját és szédületes dinamikáját példása vezérli.
Lehet, hogy egy kõszínház mívesebben adná, de meg se közelítené a KB35 elõadását, ez
maga Inárcs, a Hõs Falu népe volt!