Színház

Hamlet

előadás, magyar, 2016.

Értékelés:

2 szavazatból
Szerinted?

"Lenni vagy nem lenni: az itt a kérdés." - ki ne ismerné Hamlet elhíresült monológjának kezdő sorát? Ahogyan mindannyian hallottuk már a nem kevésbé népszerű sóhajtást: "Kizökkent az idő; - ó, kárhozat!? De bizonyára ezt a tanulságos intelmet is kívülről fújják a Shakespeare- rajongók: Mindenek fölött/ Légy hű magadhoz: így, mint napra éj,/ Következik, hogy ál máshoz se léssz.

Hamlet, a dán királyfi története Shakespeare talán legismertebb tragédiája. Hamlet anyja, Gertrud a király halála után újra férjhez megy, így a trón Hamlet helyett nagybátyjára száll, aki egyben a király gyilkosa is. Hamlet atyja szellemétől erről értesülvén elhatározza, hogy bosszút áll...

Kecskeméten a legendás, 1972-es, Ruszt József-féle Hamlet óta nem láthatta a közönség ezt az őrületesen lenyűgöző történetet, amely minden rendező és színész álma, valamint a mindenkori közönség legnagyobb kedvence.

Közreműködik a Kecskemét City Balett.

A(z) Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház előadása

Bemutató időpontja:

Stáblista:

Szereplők

Claudius (dán király)
Gertrud, királyné (Hamlet anyja)
Hamlet (dán királyfi)
Ophelia (Polonius lánya)
Polonius (államtanácsnok)
Laertes (Polonius fia)
Rosencrantz (Hamlet egykori iskolatársa)
Guildenstern
A Szellem
Színészkirály
Horatio (Hamlet barátja)
I. sírásó
II. sírásó
Marcellus

Alkotók

Hozzászólások

10/10
FElepHánt 2016 ápr. 21. - 15:48:26 10/10
FeHér Elephánt Kulturális Ajánló Portál www.toptipp.hu

HAMLET---Rusznyák Gábor---Kecskeméti Katona József Színház

Micsoda indítás! Porogi Ádám, az elsodró lendületû Hamlet Petri Györggyel kezd: "Taktikám egyszerû, eljátszom a hülyét, ez evidensen sokkal,egyszerûbb, mint okosat játszani". Idézetek sora épül be szervesen, Tandoritól Fodor Ákos-ig. A frázisok szabadon vándorolnak szájról szájra, mások mondják az írottak helyett, más fénytörésbe állítva híres szavakat. A friss Nádasdy Ádám fordításba lazán illeszkednek a felejthetetlen Arany-sorok.
Rusznyák Gábor alaposan megdolgozta a cselekményt is, nagyobb súlyt kapott a Szellem, a gigászivá nõtt Hamlet mellett eltörpülnek a többiek. Az elrettentõen undorító Claudius, Kõszegi Ákos, a néhány mondattal is jelentõssé váló Bognár Gyöngyvér és a kislányos spiccekkel balettozó Ofélia, Decsi Edit így is megõrzi ellentartó erejét. Két sírásóé az elsõ jelenet, Zayzon Zsolt töprengõ fickója, a most is elképesztõ Kertész Kata talicskát toló
temetõi mamája szikár tónusban vetíti elõre a tömeghalált.
Nincs várfok, nincsenek fegyvertársak, Kocsis Pál Szelleme a hátfalon át sejlik fel, a forgószínpad zsöllyebársonyában ülve vigyázó szemmel végig követi a történéseket. Pillanatokra rõtparókás Színészkirályként is felbukkan, grandiózus egyénisége tömör ellensúlya Porogi Ádám lenyûgözõ Hamletjének, aki igen fiatal, nagyon energikus: nyoma sincs a tétovázásnak, okszerû megfontolások halogatják az elsõ percben elhatározott bosszút. Egyetlen tirádával küldi kolostorba a számára jelentéktelen szerelmes Oféliát, fölényes taktikával játssza ki a nevetségesen próbálkozó udvaroncpárost. Farkas Ádám és Nagy Viktor Rosenkrantza, Guildensternje a Tom Stoppard-darab jelentõs mondataival is filozofál a halálról,
õrültségrõl: "Aki értelmesebben beszél magában, az nem õrültebb, mint aki értelmetlenül beszél másokkal".
Khell Zsolt díszlete, szinte folyamatos forgásban, kiválóan teljesíti funkcióját, dübörgése a Sors kérlelhetetlen kerekét idézi, a parádés vívójelenetben a küzdõk szilaj dobbanásaival tetézve. Orth Péter Laertesként a színpadi látszat-vívás torokszoritóan veszélyes formáját mutatja be a támadás hevületében izzó királyfi ellenében. Hiába tudjuk, milyen lesz a vég,
a shakespeare-i zseni és a rendezõi kreativitás nem véletlenszerû találkozása az indulatok drámai boncasztalán letaglózó fináléba torkollik.
Porogi Ádám az az ifjú Hamlet, "udvarfi szeme, kardja, nyelve", aki valóssá teszi robbanékony szellemének minden tehetségét, aki valóban nagy király lehetett volna. Muzikális dikcióval, teljes teret besugárzó orgánummal, villámló gesztusokkal állítja elénk az igazi hõst. Nagyformátumú munkája végre feledteti a középkorú húzóneveket, a kimódolt koncepciók
szánalmas lovagjait. Hamletje egy lelkes egyetemista ifjú, tele ambíciókkal, vágyakkal, az eljövendõ királyi föladat ígéretével. Rusznyák Gábor koncepciója és rendezése csúcsrac futtatja a Kecskeméti Katona egyre erõsebb repertoárját, az egész hazai Évad meghatározó értéke.