Zsebtolvaj

Bakancslistához adom
Pickpocket
12 éven aluliak számára a megtekintése nagykorú felügyelete mellett ajánlott francia filmdráma, 75 perc, 1959

Értékelés:

25 szavazatból
Szerinted?

A Dosztojevszkij Bűn és bűnhődésének alaphelyzetét és motívumait idéző filmben Michel meggyőződésből lett zsebtolvaj. Szerinte vannak emberek, akiknek szabad megszegniük a törvényt, s maga is ilyen. Barátnője, Jeanne és egy rendőrfelügyelő hiába próbálja az ellenkezőjéről meggyőzni; ügyessége folytán a rendőrségnek sehogy sem sikerül tetten érnie. Amikor két cinkostársát letartóztatják, Michel átmenetileg elhagyja Párizst. Visszatérvén újra találkozik Jeanne-nal, akit közben egy másik férfi teherbe ejtett. Újra lopásra adja a fejét, hogy a lányt támogassa, de ezúttal elfogják. Jeanne meglátogatja, s Michel ekkor ébred rá, hogy szereti: "Milyen furcsa utat is kellett bejárnom, hogy eljussak hozzád."
Forgalmazó: Örökmozgó

Stáblista:

Hozzászólások

Szerinted?
FilmExpert 2023 márc. 09. - 13:45:05 Előzmény Billy Walsh
Na azért a Vétlen Balthazár, a Mouchette, a Talán az ördög vagy A pénz igen jól sikerült filmjei. Amúgy nálam sincs ott a legjobb Bresson-filmek sorában a Zsebtolvaj.
Billy Walsh 2023 márc. 09. - 11:17:50
Tudom, hogy Bressont széles körben az egyik legnagyobb filmes alkotóként jegyzik és ez az egyik legismertebb műve, de nekem végig olyan érzésem volt a nézése közben, hogy ez valami borzalmasan amatőr. Színészi játék a Szomszédokat idézte, a dialógusok olyan életszerűtlenek, hogy bármelyik magyar álművészfilmes megirigyelné. Truffaut filmjeit kimondottan szeretem, és Ő is az egekig magasztalta Bressont. Nem értem, biztos bennem van a hiba. Ezért inkább nem is pontoztam.
8/10
Sadenal 2015 aug. 01. - 23:46:44 8/10
Eltekintve attól, hogy némely lopás kicsit valószínûtlennek tûnt (hogy a fas*ba nem érzik, mikor mozdulatlan minden és valaki már benne áll az aurádban és még ki is rabol) és az amatõr színészet ellenére szerintem is jó film volt, a lentebb leírt kommentek pedig még jobban megvilágították, hogy bármennyire is minimalistának tûnik a film, azért van mélysége, még ha elsõre nem is tûnt föl. Amúgy a lopós jelenetek egyszerre voltak félelmetesek és viccesek is. :)


8/10
krista0005 2009 jún. 10. - 00:34:02
Pár éve leadták,az Egy falusi plébános naplóját,ami szerintem messze a legjobb filmje.
zampano 2009 jún. 09. - 23:33:49
Bresson és Tarkovszkij. Nincs náluk nagyobb.
Coleman 2009 jún. 09. - 23:27:08
Legjobb tudomásom szerint az egyetlen Bresson, amit a tévében leadtak, legalábbis az elmúlt években, amióta figyelem. Érdekes, a Dardenne testvérek (akik valamelyest Bresson követõi) gyermek c. filmje erõsen hajaz a Zsebtolvajra, kiváltképp a vége. Az is nagyon jó film, de e film színvonalát nem éri el, én továbbra is tartom, hogy Robert Bresson a világ legjobb rendezõje (mondjuk holtversenyben), filmjeit nézni, befogadni egészen különleges, semmivel össze nem hasonlítható élmény.
Természetesen remekmû ez is, briliáns alkotás, ízig-vérig Bresson!
critixx 2008 nov. 01. - 15:19:05 Előzmény Tenebra Mors
A neorealista filmekben a fõhõsök konfliktusa a társadalmi és környezeti helyzet folyománya (magyarán leginkább pozitív emberek, akiknek problémáit a környezet okozza). Michel pedig voltaképp tökéletesen ....ik a világra.

SPOILER! Érdemes összehasonlítani a Zsebtolvaj hõsét a Biciklitolvajok fõszereplõjével: utóbbi azért kényszerül lopásra, mert csak így tudja fenntartani magát, motivációja a szegénység, a külsõ társadalmi helyzet. Michel ezzel ellentétben nem azért zsebtolvajkodik, mert erre rákényszerül, pusztán azért, mert nem akar tisztességes munkát vállalni, úgy gondolja, õ szabadon áthághatja a törvényeket, azok rá nem vonatkoznak. Ez a nagy különbség a modern film (és annak hõsei) és a neorealista dráma (és annak küzdõ, bizakodó kisemberei) között. SPOILER VÉGE

Én is szeretem a neorealista filmeket, speciel engem a De Sica-Zavattini alkotások is megfognak. De Bresson filmjei jóval mélyebbek és több jelentésûek, jó sokáig lehetne boncolgatni különbözõ aspektusaikat.
verdeleth 2008 aug. 29. - 12:56:10 Előzmény seressandor
Nem akarok leállni vitatkozni, de én nem találtam annyira zseniálisnak. Ellentétben Bresson más filmjével, pl Mouchette.
10/10
seressandor 2008 aug. 29. - 09:36:31 10/10 Előzmény verdeleth
Mi az hogy alulmarad? Szerintem Te csak nézted ezt a remek darabot, de sajnos nem láttad...
10/10
Tenebra Mors 2008 máj. 16. - 21:36:54 10/10
Annyira nem probléma szerintem, hogy le van írva gyakorlatilag az egész film. Szerintem a Bresson filmeknél nem is nagyon kell arra koncentrálni, hogy mégis milyen történetet mesél el. A plébánosos filmjénél is jellemzõ, hogy tökmindegy, hogy odafigyelünk-e arra, mi történik. Végig narráció van, jó, hogy az ember még becsukott szemmel is felfogja, mi a film története.
De úgy gondolom, Bresson ennél sokkal mélyebb és zseniálisabb. Én két filmjét láttam, az Egy falusi plébános naplóját, és ezt, a Zsebtolvajt. A plébánosos annyira nem tetszett, bár megrázó volt, és rendkívül mûvészi, ez viszont nagy hatást tett rám!
Pont az tetszett benne, hogy láttam a képeken, ahogy a tolvajlások történnek, és a tolvaj, a fõhõs semlegességét rajta (Michel, asszem, így hívták). Legalábbis látszólag. Ezek igazából nem is emberek, inkább jelek tényleg, ahogy az iskolában tanítják. Ott az a szép nõ is, de Michel nem tud vele kapcsolatot teremteni. Mindvégig ott van a distantia közöttük, a távolság. Jellemzõ az a kompozíció, mikor Michel áll a saját ajtajánál, egy fél emelettel lejjebb pedig Jeanne, és csak lesnek egymásra, teljesen közömbös tekintettel. Nem csinálnak semmit, nem történik semmi, mindketten mennek a maguk dolgára. VISZONT! ODABENT hatalmas viharok dúlnak. Mármint a szereplõk belsõ világában. Nem történik semmi a képen, de a kompozícióból, ebbõl az oppozícióból, a semleges tekintetekbõl is kitûnik, amolyan Mozzsukin-szerûen, hogy itt igen is kitörni vágyó érzelmek forrongnak. SPOILER: S eme hipotézisem a végén, a börtönjelenetnél ki is világlik. Mûvészi, és magasröptû szerintem, hogy oppozícióba állítja e két jelenetet: mikor nincsenek köztük látható rácsok, de láthatatlanak vannak. De mikor valódi rácsok választják el a két embert, akkor tulajdonképpen a láthatatlan rácsok eltûnnek.SPOILER

Szóval, ha eddig még nem derült volna ki, én hatalmas filmnek tartom ezt. Maga az, ahogy a lopásokat képileg megmutatja... Elcsépelt, amit írok, de zseniális! Bravúros, attrakciós, tetszetõs. S persze, hogy sikerül neki! Önreflexivitás is rejlik ebben, hiszen egy filmes közegben hogyne tehetné ezt meg, fõleg, ha õ a fõhõs.
Nem tudom, hogy mennyiben lehet ezt "neoralista" filmekhez hasonlítani. Persze vannak kapcsolatok, de ez annál szerintem "több", ha lehet ilyen durvát mondani. Legalábbis én szeretem a neorealista filmeket. Vagy inkább úgy fogalmazok: szeretem Visconti-t és Rossellini-t (meg még De Sica is jöhet, talán, bár azért a Biciklitolvajok kicsit nekem "fura" volt).

Na, de nem is ez a lényeg! Nálam 10/10 a film, nagyon bejött, többször is meg fogom nézni még.
verdeleth 2008 márc. 03. - 21:48:40
Imádom az ilyen filmismertetõket: az elsõ perctõl az utolsóig elmesélik a filmet, nehogy már élvezzük Más kérdés hogy a leirtaknál több nem igazán történik benne, és van egy kis hiányérzetem is A Bûn és bûnhõdéshez a témáján kivül sok köze nincs, abszolut alulmarad a dosztojevszkiji mélységektõl, mintha egy kései (általam nem igazán kedvelt) neorealista film lenne. Annyira mindennapi, nem ad semmilyen gondolkodnivalót. Nem tudom milyen a többi Bresson film, de ze alulmúlta várakozásaimat.