Film

Az első ember

/First Man/
amerikai életrajzi dráma, történelmi film, 138 perc, 2018 12 éven aluliak számára a megtekintése nagykorú felügyelete mellett ajánlott

Értékelés:

143 szavazatból
Szerinted?

A 6 Oscar-díjas sikerfilmjük, a Kalifornia álom után Ryan Gosling és a rendező Damien Chazelle újra összefogtak: filmre viszik a lebilincselő történetet, amelynek középpontjában a NASA missziója áll, hogy embert küldjenek a holdra. A zsigeri, szubjektív krónika Neil Armstrong 1961 és 1969 közti időszakára koncentrál, és James R. Hansen könyve alapján készült. A film feltárja, milyen áldozatokat követelt Armstrongtól és a nemzettől a történelem egyik legveszélyesebb küldetése.
A forgatókönyvet a Spotlight: Egy nyomozás részletei Oscar-díjas forgatókönyvírója, Josh Singer jegyzi.

Bemutató dátuma: 2018. október 18. (Forgalmazó: UIP-Duna Film)

Stáblista:

Szereplők

Janet Armstrong
Neil Armstrong
Deke Slayton
Edward Higgins White
Pete Conrad
Buzz Aldrin
Elliott See
Mike Collins
Joseph A. Walker
Gus Grissom

Kapcsolódó cikkek:


Vélemény:

szavazat: 10/10 március 18. 20:41:20
március 18. 20:41:20
"A NASA meg b*lfaszok gyülekezetének tűnik, akik egy zsebrádiót nem tudnának jól összerakni, vajon ez is szándékos, illetve tényleg hibát hibára halmoztak a valóságban? Mondjuk majdnem mindegy."

hát ööö, azért csak nem tán :-) az apollo program ötven évvel ezelőtti technológiai színvonalon nagyobb teljesítmény volt, mint ha most meghirdetné donald trump, hogy tíz éven belül ember megy a marsra és haza is jön.
március 18. 19:50:38
március 18. 19:50:38
Damien Chazelle is kiderült, hogy egy egyslágeres rendező. A Whiplash után csinált két rendes költségvetésű filmet, és mindkettő kiábrándító iparosmunka.

Ebben a filmben több baromi irritáló dolog volt, az egyik az iszonyatosan rázkódó kézikamera, amivel nyilván valamifajta intim, "személyes élmény" hatást akartak elérni, de ettől még nem kevésbé rossz nézni. Rendkívül erőltetett és szemrontó, ha epilepsziás lennék, valószínűleg több rohamom lett volna.

Clarie Foy karaktere elviselhetetlen hárpia (vajon az eredeti is ilyen?), Armstrong csak introvertált, de ez kapóra jön Ryan Goslingnak, akinek megint nem kell próbára tennie a talán nem is létező színészi tehetségét. A NASA meg b*lfaszok gyülekezetének tűnik, akik egy zsebrádiót nem tudnának jól összerakni, vajon ez is szándékos, illetve tényleg hibát hibára halmoztak a valóságban? Mondjuk majdnem mindegy.

Amitől mégsem az élvezhetetlen film, azok a valós események, ami alapján megírták az egészet. Azon kívül minden úgy középszerű - vagy rossz -, ahogy van.

6/10
szavazat: 6/10 február 20. 01:33:16
február 20. 01:33:16
Nem volt rossz, de többet vártam..
Amennyire remekül illett a FA-ARC Ryan barátunk a Szárnyas Fejvadász replikáns szerepéhez, ide annyira nem.
Lehet, hogy az igazi Armstrong is ilyen volt, de attól még nem volt nyerő filmes szempontból.
A részleteket remekül kidolgozták, de csak sikerült tulzásba vinni a dokumentum film feelinget.
Inkább az Apollo13...abban több "élet" volt, és persze szórakoztatóbb is..
6 pont
szavazat: 10/10 február 16. 12:17:41
február 16. 12:17:41
Armstrongnak nem nagyon voltak konfliktusai, ami volt az látszott a filmen (számonkérték rajta az érzelemmentességét -- nem tudták, hogy ez csak egy fal).

Szerintem mindkét oldalból befért volna több -- van amikor hosszú jelenetben mondanak el valamit, amire talán egyetlen hatásos kép is elég lett volna. Nem kapcsolódik szorosan, de mondjuk a Sully-ban sikerült jobban kihasználni az időt, a drámából és a technikából is többet láttunk.

Én is nagy űrhajózásrajongó vagyok és elfogultan nézek minden ilyen témájú filmet (még a hard scifi-t is) ezért nem esik jól amikor leírom, hogy ez jó film, de nem ELÉG jó.
február 16. 10:30:50
február 16. 10:30:50
Szomorú, hogy vannak akik úgy gondolják, hogy nem történt meg a Holdra szállás. Érdekes, hogy amint távolodunk időben az eseménytől, egyre többen vannak. Akkoriban, amikor az egész világ élőben nézte az eseményt, senki nem kérdőjelezte meg. Rengeteg ember vett részt abban a projektben, nem tartom valószínűnek, hogy ha kamu, akkor az a rengeteg ember közül egy se szivárogtatta volna ki, hogy kamu. Volt például a "Számolás joga" című film, abból azt lehetett érzékelni, hogy a háttérben mennyien dolgoztak ezen. Viszont ha már említettem ezt a filmet, egy kicsit kételkedek abban, hogy színes bőrű ült volna a vezérlőteremben, viszont itt beraktak egyet, gondolom a PC kedvéért.
A kamerarángatás nekem se tetszett. Az se tetszett, hogy néhol túl hangos volt a zene, nem lehetett érteni rendesen a szöveget.
Életrajzi vagy műszaki film? Én úgy érzem, hogy a kettő között valami. Ha életrajzi és az ember érzelmeit akarta átadni, akkor több kellett volna legyen az emberi konfliktusokból, a társakkal, felettesekkel, politikusokkal, stb. Ha pedig a Holdra szállásról akart szólni, akkor több technikai részlet kellett volna. Nekem egyikkel se lenne semmi bajom, így mindkét oldalról egy kicsit hiányérzetem van.
szavazat: 9/10 február 15. 23:05:16
február 15. 23:05:16
Ezt a képet még nem láttam, de elteszem.
Csaknem, mint A Nyugat Alkonya.
szavazat: 10/10 február 15. 20:32:35
február 15. 20:32:35
" miközben hatalmas energiákat fektet abba, hogy bárki, bárhol nézegethessen vicces cicákat a telefonján. És miért vannak egyre többen, akik komolyan hiszik, hogy a föld lapos."

van egy költői kép erről, lásd mellékelve. szóval ... az olyan vállalkozások, mint az Apollo program, fenntartják azt a feszültséget, pozitív értelemben vett "nehéz időket", amelyek nélkül eltunyulunk, cicás képeket nézünk 4k felbontásban és a tunyaságunk folytán lassan nyakunkba szakadnak a nehéz idők.
szavazat: 9/10 február 14. 09:24:24
február 14. 09:24:24
egyben @elemes: Az első gondolatom nekem is az volt, hogy lehetne benne több műszaki részlet. A második az, hogy lehetne több emberi háttér. A harmadik meg, hogy ebbe ennyi fért.
Egyetértek azzal, hogy eszméletlenül bonyolult projekt volt a holdraszállás. Valószínűleg az emberiség legnagyobb szabású vállalkozása. Ebben a témában még Tom Wolfe is elég hamar kifogyott az iróniából. Szerencsére még mindig vannak akik úgy gondolják, hogy beszélni kell róla.
Általában elfogult vagyok a témáról szóló filmekkel, feltéve ha elegendő tiszteletet mutatnak. Örülök, hogy elkészült ez a film. Nem állítom, hogy Gosling hitelesen ábrázolta Armstrongot, bár lehet, ettől több érzelemtől túl nyálas lett volna a karakter. A műszaki háttér is inkább díszlet volt, de azért egy-két jól elcsípett jelenet bekerült: az a pillanat, amikor döngve lecsukódott a Gemini csapóajtó, vagy a kilövések előtti várakozás. Néha több kilátszott abból a bizonyos "csupasz vasból", mint az Apolló 13-ban, vagy a Tom Hanks féle HBO sorozatban. Szerintem volt benne épp elég, hogy megérje megnézni.

Nagy kérdés, hogy az emberiség miért hagyta fel már csaknem fél évszázada ezt az egyetlen esélyt adó vállalkozását, miközben hatalmas energiákat fektet abba, hogy bárki, bárhol nézegethessen vicces cicákat a telefonján. És miért vannak egyre többen, akik komolyan hiszik, hogy a föld lapos.
Azt hiszem, megnézem még egyszer.
szavazat: 3/10 február 13. 22:39:22
február 13. 22:39:22
Az egy arcot csak azért írtam, mert nagyrészt tényleg így játszotta végig a filmet, de nekem sem volt vele problémám, illetve nekem a kamerarázás sem volt zavaró, bár én tv-n néztem.
Amúgy bírom Goslingot.
szavazat: 3/10 február 13. 22:32:13
február 13. 22:32:13
Hát neked nem sikerült így sem ,,Az első ember. tehát az emberről szó, aki mellesleg elsőként járt a holdon. ''

Tanács tőled, na ne viccelj már...még saját magaddal is ellentmondásba keveredsz...
szavazat: 10/10 február 13. 20:32:31
február 13. 20:32:31
azért gondolom hogy lehetett volna több technológia, mert a holdprogram eszméletlenül bonyolult projekt volt, és a filmen ebből SEMMI nem jött át, csak az, hogy rázkódott az űrhajó.
szavazat: 10/10 február 13. 20:30:04
február 13. 20:30:04
"Amstrong biztos nem volt ennyire fapofa"

pedig azt mondják hogy de, asszem Oriana Fallaci könyvében olvastam valahol.
szavazat: 10/10 február 13. 20:13:55
február 13. 20:13:55
gosling nem feltétlenül a kedvencem, de elfogadom hogy a rendező mellette döntött. Amstrong biztos nem volt ennyire fapofa, de a színjátszás nem egzakt valami. ízlés- és egyénfüggő. ha gosling megoldotta egy-arccal, akkor mégis csak tud valamit. szerintem passzolt ide. (speciel nekem nem jön be az olyan, mint pl. robert de niro, amikor valami nagyon komplex drámai érzelmi reakciót eljátszik és az arcán az izmok és a ráncok elkezdenek hullámozni mint a tenger, hogy a vak is jól lássa hogy ő most aztán micsoda tipródásokon megy keresztül.)
szavazat: 10/10 február 13. 20:12:26
február 13. 20:12:26
nyilván én is elnéztem volna részletekbe menőleg az egészet, de 2órába bajos mindent bele sűríteni. szerintem jó hogy nem Apollo 13-as módon lett megcsinálva. van elég ismeretterjesztő és műszaki kunsztokra koncentráló film a témában, aki arra vágyik, és egy tv sorozat is 1996-ból. nekem tetszett hogy itt Amstrong volt a fókuszban, mint kvázi hétköznapi ember, és a film remekül érzékelteti, hogy milyen extrémnyomasztó lehetett egy ilyen húzós küldetés sikere (dollármillárdos projekt, sok ezer ember erőfeszítése és munkája) és minden terhe rajta koncentrálódik, elméleti (lásd a cirka 600 oldalas beveztő anyag az órán :D ) és fizikai tortúrák mellett, a lelki komplikációk (a lánya halála, a kollegái elvesztése), át a politikusok/sajtó/nagyközönség baromságain túl az érzelmi élete (családi feszültségek, a felesége kvázi már temette, mert kb. biztosra vette hogy ha eddig meg is úszta, akkor ebbe a holdraszállósdiba már tuti biztos beledöglik :)) ). szóval kőkeményen és meredeken kapta az ívet minden oldalról ezerrel, és így hozta ezt teljesítményt és profizmust.
szavazat: 10/10 február 13. 20:07:02
február 13. 20:07:02
nyilván h. akkor villan fel, különben a sok hülyének nem esne le hogy mire utal a cím. (elvégre Amstrong nem mindenben volt az első ember :))

szerintem te is maradj a star trek-nél ha "űrfilmre" vágysz.
szavazat: 3/10 február 13. 18:57:54
február 13. 18:57:54
Ne beszélj már ostobaságokat!
Belinkelsz egy trailert, amiben kb. 4-1 arányban vannak az űrutazással és NASA-val kapcsolatos jelenetek az egyéb jelenetekkel szemben, majd ezzel akarod alátámasztani az ellenkezőjét...no comment.
A cím pedig nagyon is a Holdra szállásra utal, Az első ember (a Holdon), vagy szerinted Az első ember (akinek meghalt a lánya) / (morcos a felesége) / (aki egy arccal viszi végig a filmet)?
Ráadásul a trailerben is annál a jelenetnél villan fel a cím, amikor készül a Hold felszínére lépni, nem pedig, amikor pl.: a családját öleli, plusz a plakát is egyértelműen űr filmre utalóan van megcsinálva.

Ha pedig állításodnak megfelelően az emberről szól, akkor miért nem tudunk meg senkiről semmit? Nincsenek személyes célok, vágyak...stb., csak annyi, hogy megyünk a Holdra, de a hogyan viselik a kiképzést, milyen az asztronauták egymás közötti viszonya, hogyan oldják meg a problémákat és hasonlók 1-2 percben le vannak tudva, vagy meg sincsenek említve.

Írod, hogy a párnapos űrutazás felkészülési ideje több év, amivel egyet is értek, de akkor ezekből a felkészülő és problémamegoldó időszakokból miért csak pár pillanatot látni a filmben?
Egyet értek ,,elemes'' azon hozzászólásával, hogy sokkal több technológiai megoldást kellett volna felvázolni, tréningeket, meg úgy az egészet, hogy hogyan is állt össze minden, mire sikerült elindulniuk.

Arra nem emlékszem, hogy bárhol is ki lenne hangsúlyozva, hogy James R. Hansen - First Man: The Life of Neil A. Armstrong c. könyve alapján, akkor egyrészről miért kellene tudnom a film megnézése előtt, másrészről attól, hogy valami életrajzi film, többféleképpen lehet megközelíteni.
Hirtelen a ,,A leggyorsabb Indián'' jutott az eszembe, ami szintén életrajzi, de ott jól van összeállítva a film, az időmérőre és az arra való felkészülésre koncentrál, amit a cím is sugall.
szavazat: 10/10 február 13. 18:09:13
február 13. 18:09:13
...szóval a súlypontban sokkal több műszaki dolgot is bemutathattak volna tudományos ismeretterjesztésként, és mivel szeretek hazabeszélni: a holdkomp kormányzását (láttunk egy sikertelen korai repülést, még azelőtt, hogy Kálmán Rudolf a kezébe vette volna a dolgot), meg az Apollo 11 repülése idején még csak félkész holdkompot (Pavlics Ferenc).

Szóval egy kicsit Apollo 13-asítva szerintem közönségebb film lehetett volna.

A drámai részek így is jók voltak.
szavazat: 10/10 február 13. 18:06:41
február 13. 18:06:41
...hát az azért kétségtelenül a film hibája, hogy ha a közönséget leszűkíti azokra, akik előre tudják, hogy egy életrajzi filmre ülnek be.

NEKEM így is bejött mert 1. érdekel az űrhajózás 2. mérnök vagyok, és nagyra értékelem azt a mérnöki teljesítményt, amely a hatvanas évek technológiai színvonalán MEGTALÁLTA a megoldásokat a nehéz porblémákra.

de ez azért elég szűk réteg, szerintem
szavazat: 10/10 február 13. 12:56:02
február 13. 12:56:02
amúgy ha megnézed a trailer #1-et, abban láthatod hogy leforgatták Amstrong házának kigyulladását is, nem tudni miért vágták ki.
szavazat: 10/10 február 13. 12:47:58
február 13. 12:47:58
a film címe nem véletlen nem a "A Holdraszállás" vagy "Apollo 11" stb. hanem: Az első ember. tehát az emberről szó, aki mellesleg elsőként járt a holdon. nem volt máshogy "begarangozva" nézd meg a trailert és számold meg mennyi űrjelenet van benne. https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=isBUSP5Q_YE (mellesleg a pár napos űrutazás töredéke a sokéves felkészülésnek.)

"A zsigeri, szubjektív krónika Neil Armstrong 1961 és 1969 közti időszakára koncentrál, és James R. Hansen (First Man: The Life of Neil A. Armstrong - is the official biography of Neil Armstrong) könyve alapján készült." tehát ez egy életrajzszerű film.

az miért a film hibája, ha te tájékozatlanul, teljesen más elvárásokkal ülsz le megnézni, és utána csalódsz fanyalogsz?? ha mondjuk a könyvvel való összevetés alapján lennél elégedetlen, azt megérteném.
Összes hozzászólás