Film

Viszontlátásra odafönt

/Au revoir lá-haut/
francia filmdráma, 110 perc, 2017 16 éven aluliak számára nem ajánlott
    • f
    • eny
    • f
    • f
    • f

Értékelés:

11 szavazatból
Szerinted?

Pierre Lemaitre idehaza is népszerű, Goncourt-díjas regényének adaptációjában a szadista Pradelle főhadnagy (Laurent Lafitte) a háború utolsó óráiban levezényel egy teljesen értelmetlen rohamot a kitüntetés reményében. A két szerencsétlen közkatona, Édouard (Nahuel Pérez Biscayart) és Albert (Albert Dupontel) csaknem az életükkel fizetnek ezért.
A vérfürdő maradandó károkat okozott a túlélőkben. Édouard az utolsó csatában elvesztette a fél arcát, ezért arra kéri Albertet, hogy ne küldje vissza a családjához, inkább nyilváníttassa halottnak. Albert bajtársiasságból gondoskodni kezd fiatal társáról, aki a rajztehetségét kihasználva olyan maszkokat készít, amelyek nemcsak elfedik a sérülését, de igazi érzelmeket is képesek kifejezni. A két barát bosszút esküszik a haza ellen, amely csak a halottakat ünnepli, a megnyomorítottakkal nem törődik: extravagáns emlékművek ígéretével csalnak ki pénzt a háborún meggazdagodottaktól és az államtól, hogy aztán a megbízási díjjal lelépjenek. A tét számukra egymillió frank, azonban ha lebuknak, az életükkel fizetnek érte. Erre pedig minden esélyük megvan, ugyanis éppen a legkritikusabb pillanatban tűnik fel újra a pszichopata főhadnagy.
A César-díjas Albert Dupontel lenyűgözően látványos filmje az Amélie csodálatos élete és a Hosszú jegyesség grandiózus vizualitását juttathatja eszünkbe, a világhírű regény méltó és feledhetetlen feldolgozásban kerül a mozinézők elé.

Bemutató dátuma: 2018. március 29. (Forgalmazó: Mozinet)

Stáblista:

Szereplők

Edouard Péricourt
Albert Maillard
Henri d'Aulnay-Pradelle
Marcel Péricourt
Madeleine Péricourt

Kapcsolódó cikkek:


Vélemény:

május 28. 18:59:19
május 28. 18:59:19

A művészléttel összekapcsolt bohóckodásokat ki kellett volna hagyni a filmből. A padlástérben táncikálás nem csak végtelenül irritáló, de ugyanennyire felesleges is. A kislányra ugyanez vonatkozik. Semmi szükség rá, csak felhigítja a cselekményt. Már az abszurd, ahogy a sztoriba beleszövik: a bújkáló főszereplő, aki a valóságban a társadalom számkivetettje lenne, nagyjából egyetlen idegen emberrel találkozik a történet során, de azzal pont feltétel nélküli, mély kötődés alakul ki, és külön praktikus, hogy az még leleplezni se tudja, mert nincs kinek... hjajj.

A másik abszurditás, hogy a főszereplők éppen egy olyan vállalkozásba fognak, ami - tudtukon kívül - a történet egy másik kulcsszereplőjét is érinti. Így kapcsolódik össze két szétfutó szál, amiktől csupán a film, mint médium, követeli meg, hogy újra eggyé váljanak. Gyakorlatilag véletlenül.

SPOILER

Van még egy véletlen, amivel viszont más gond van. A hősünk a végén azért menekül meg, mert váratlanul kiderül, hogy valaki valakinek a gyereke volt. Most mondhatnám, hogy na tessék, a harmadik nagy hülyeség. De nem. Ez más kategória. Ez egy "felvállalt" abszurditás. Ez a sztori szerint is egy véletlen. Az árva kislánnyal való találkozásnak, illetve a hősi műemléknek gyártása iránti, az apával közös érdeklődésnek az életszerűtlenségéről nem vesz tudomást a film. Erről viszont igen, ezt meglepetésnek szánja. És az is. Nem ez a baj vele, hanem hogy nem működik, mert kvázi felesleges. Nem alakul ki igazi feszültség, nem érezzük, hogy muszáj volt egy ilyet bedobni. A főhős nem abban a helyzetben volt, amire azt mondják, hogy "már csak a csoda segíthet rajta". Az apa ugyanis nyugodtan kiránthatta volna az egész bajból. Meg eleve nem is volt *akkora* bajban. Olyan helyzetbe kellett volna hozni, hogy minden ellene szóljon - és ehhez minden adott is volt, csak néhány oldalt kellett volna kicsit átírni a forgatókönyvben -, és máris sokkal hatásosabb a csavar.

Egy másik jelenet: amikor a feleség nemet mond a temetkezési vállalkozó férjnek, és azt is elmondja, hogy miért, fellebbentve a fátylat eddigi viselkedéséről. Ez sem igazán hatásos úgy, hogy nincs felépítve. Előtte kellett volna minimum két kétségbeejtő jelenet, ahol rossz ügyet szolgálva az ura mellé áll, és nézőként nem értjük, miért; ezután már felszabadítólag hatna, hogy most viszont elküldi a bús fenébe, és jó okkal. A kulcsjelenet ott van a filmben, csak az előkészítés hiányzik, amitől üthetne...

SPOILER OFF

Általánosságban is jót tett volna a filmnek, ha komolyabban veszi magát. A viccelődések nagy részének, valamint a kislány teljes száműzésével lélegzethez jutott volna a sztori, és néhány dolgot jobban ki lehetett volna dolgozni. (Lásd a spoileres részt.) A filmzenét is kicsit thrilleresebbre, drámaibbra lehetett volna venni. Nyilván valami köztes állapotra törekedtek az alkotók a komédia/tragédia skálán, de nem kellett volna, vagy nem jó helyen húzták meg a határt.

Az egészben az a fájó, hogy a munka oroszlánrésze el lett végezve. Meg volt írva a sztori, ami a mostani filmek rákfenéje. Meg voltak írva a karakterek. Gyönyörű volt a fényképezés. Tényleg, csak egy picit kellett volna az erőforrásokat átcsoportosítani, hogy ebből egy nagy film legyen. Nem kellett volna többet dolgozni, csak kicsit másképp. Így is átlagon felüli film, de sajnos nem egy Phoenix bár.

6.5 pont

szavazat: 8/10 április 19. 11:30:13
április 19. 11:30:13

Nagyon dinamikusan indult a film, majd jött egy döcögősebb, kicsit művészkedős rész, ami nekem személy szerint nem tetszett, mert nem szeretem ezt a fajta modorosságot. Ezen átlendülve az események újra értelmet nyertek, és végül egy egészen jó film kerekedett ki belőle. Nálam 8 pontot ér.

április 07. 01:20:30
április 07. 01:20:30

Még nem tudom mikor, de ezt a filmet biztosan meg fogom nézni. Illetve előtte elolvasom a könyvet, mert a könyv már pár sor alapján is sokkal többet elmond a tényleges érzelmi történésekről, mint a szórakoztató és látványos film. Kritika: https://pszichoforyou.hu/viszontlatasra-odafont-cimu-filmet-ajanljuk/

Angyalok és pásztorok
Angyalok és pásztorok

Sebestyén Márta és Andrejszki Judit adventi koncertje

Jegyvásárlás