Film

12 év rabszolgaság

/12 Years a Slave/
amerikai-angol életrajzi dráma, 134 perc, 2013 16 éven aluliak számára nem ajánlott
    • f
    • f

Értékelés:

392 szavazatból
Szerinted?

Northup 1841-ben, az amerikai polgárháborút megelőző időszakban az északi New York virágzó városában elismert hegedűművészként éli hétköznapjait családjával, míg egy nap tőrbe csalják, elkábítják, és eladják rabszolgának. Helyzete egyre kilátástalanabbá válik, mikor egy szadista déli ültetvényeshez kerül, Edwin Eppshez (Michael Fassbender), aki rabszolgáin kénye kedve szerint tesz erőszakot, akár a végsőkig korbácsolva, kínozva őket.
Northup embertelen körülmények között több száz társával együtt az életben maradásért küzd, miközben megpróbálja megőrizni méltóságát Epps könyörtelen, beteges világban. Solomon 12 évig tartó kegyetlen odüsszeiája alatt nem adja fel a harcot: újra szabad akar lenni. És mikor a sors összehozza őt a kanadai szabadelvű áccsal (Brad Pitt) felcsillan benne újra a remény.

Bemutató dátuma: 2014. január 2. (Forgalmazó: Pro Video Film & Distribution Kft.)

Stáblista:

Kapcsolódó cikkek:

Díjak és jelölések:

  • BAFTA-díj (2014) - Legjobb film
  • Oscar-díj (2014) - Legjobb film
  • BAFTA-díj (2014) - Legjobb férfi alakítás: Chiwetel Ejiofor
  • Oscar-díj (2014) - Legjobb női mellékszereplő: Lupita Nyong'o
  • Oscar-díj (2014) - Legjobb adaptált forgatókönyv: John Ridley
  • Golden Globe-díj (2014) - Legjobb film - drámai kategória
  • Golden Globe-díj (2014) - Legjobb rendező jelölés: Steve McQueen
  • Oscar-díj (2014) - Legjobb férfi alakítás jelölés: Chiwetel Ejiofor
  • Oscar-díj (2014) - Legjobb vágás jelölés: Joe Walker
  • Oscar-díj (2014) - Legjobb rendező jelölés: Steve McQueen
  • Golden Globe-díj (2014) - Legjobb eredeti filmzene jelölés: Hans Zimmer
  • Golden Globe-díj (2014) - Legjobb férfi mellékszereplő jelölés: Michael Fassbender
  • Golden Globe-díj (2014) - Legjobb színész - drámai kategória jelölés: Chiwetel Ejiofor
  • Golden Globe-díj (2014) - Legjobb női mellékszereplő jelölés: Lupita Nyong'o
  • Golden Globe-díj (2014) - Legjobb forgatókönyv jelölés: John Ridley
  • BAFTA-díj (2014) - Legjobb vágás jelölés: Joe Walker
  • BAFTA-díj (2014) - Legjobb filmzene jelölés: Hans Zimmer
  • BAFTA-díj (2014) - Legjobb férfi mellékszereplő jelölés: Michael Fassbender
  • BAFTA-díj (2014) - Legjobb operatőr jelölés: Sean Bobbitt
  • BAFTA-díj (2014) - Legjobb adaptált forgatókönyv jelölés: John Ridley
  • BAFTA-díj (2014) - Legjobb rendező jelölés: Steve McQueen
  • BAFTA-díj (2014) - Legjobb női mellékszereplő jelölés: Lupita Nyong'o
  • Oscar-díj (2014) - Legjobb jelmeztervezés jelölés
  • Oscar-díj (2014) - Legjobb látványtervezés jelölés
  • BAFTA-díj (2014) - Legjobb látványtervezés jelölés
  • Oscar-díj (2014) - Legjobb férfi mellékszereplő jelölés: Michael Fassbender

Vélemény:

szavazat: 9/10 február 28. 20:07:03
február 28. 20:07:03
Megdöbbentő a film. Aki depresszióval küszködik, annak erősen ajánlott a megtekintése.
Hiteles, magával ragadó. Tényleg megért egy oscart. Annak ellenére, hogy kedvenc libero témát vettek elő, amivel az aktuálpolitikában is lehetne manipulálni, a filmet nézve mégsem merül föl ennek gyanúja.
február 25. 15:23:49
február 25. 15:23:49
Engem a gyapotszedők teljesítménye hozott zavarba. Átlag 200 fontot szedtek naponta, ez (454 grammal számolva) majdnem 91 kilogrammnak felel meg. (A filigrán Patsy rendre 500 font felett teljesített!) Azért a vattasúlyú gyapotszálból közel egy mázsát (vagy akár két és felet) szedni nem sok ez? Persze a munkanap nyilván nem 8 órás volt a rabszolgáknak, hanem inkább 12-16.
február 23. 20:11:44
február 23. 20:11:44
Gyenge film, holott a téma és a milliónyi rabszolga megérdemelt volna valami tisztességes emlékművet ebben az alkotásban is. Zavaróan rámentek a látványpornóra és könnyfacsarásra.
2018 aug. 19. - 03:22:36
2018 aug. 19. - 03:22:36
Nekem teljesen àtjött ez a film a mondanivalójàval együtt .10/10Sztem megérdemelte a dijakat .
szavazat: 10/10 2018 máj. 22. - 09:46:17
2018 máj. 22. - 09:46:17
Nagyon jó!!!!
2018 febr. 18. - 09:47:19
2018 febr. 18. - 09:47:19
A stáblistát elnézve érdekes (vagy inkább gyalázatos), hogy pont az Oscart nyert mellékszereplõt nem említik.
szavazat: 10/10 2018 jan. 11. - 23:52:53
2018 jan. 11. - 23:52:53
Az egyik legütõsebb film amit valaha láttam! Sokáig a hatása alatt voltam többszöri nézés után is. Mindig elborzadok rajta... Ajánlom mindenkinek aki szereti a nehezebb filmeket!
szavazat: 10/10 2017 ápr. 01. - 22:25:11
2017 ápr. 01. - 22:25:11
Az egyik legjobb film amit l`attam 10/10
2017 febr. 10. - 17:35:37
2017 febr. 10. - 17:35:37
A 7.8 pont reális, a díjesõ talán túlzás.
2017 jan. 22. - 17:34:08
2017 jan. 22. - 17:34:08
OFF

Hát, a XVI. század második felétõl a spanyol-ajkú világbirodalomról lemaradtunk ...
2017 jan. 22. - 14:23:19
2017 jan. 22. - 14:23:19
A film és az általam tudottak alapján (tudom hogy négereket tartottak rabszolgaságban, meg kiölték az indiánokat, és az országot ellopták tõlük) az a véleményem hogy nincs az angoloknál szarházibb, utolsóbb, mocsokabb nép a világon. És s...k bele hogy az õ nyelvük a világnyelv és õk a nagyhatalom, õk egy senkiházi nép voilt van és az is marad aki az em,berekkel csak kegyetlenkedni tud. Akár amerikai akár angliai mindegy az, amelyik angol az már egy utolsó kegyetrlen.
szavazat: 5/10 2016 dec. 27. - 23:13:00
2016 dec. 27. - 23:13:00
Sokkal többet vártam ettõl a filmtõl :(
Egydimenziós karakterek, hosszú vágóképek (ettõl még nem lesz valami \"mûvészi\"!), sõt még Hans Zimmer is csalódás volt, végig egy leitmotif ment, amit talán a Da Vinci kódból kölcsönzött saját magától...
A színészi játék értékelhetõ, de a rendezés és a forgatókönyv is gyermetegen egyszerû sajnos.
Persze, megszokhattuk, hogy az Oscar \'ki van osztva\', csak kicsit jobban megerõltethetnék magukat a készítõk.
2016 dec. 18. - 19:18:05
2016 dec. 18. - 19:18:05
Ez a film elvitte az Oscar-t a Wall Street farkasa elõl. Sztem ez téves díjazás volt, annyira nem volt jó a film. De persze azért nézhetõ...
szavazat: 7/10 2016 okt. 07. - 19:43:57
2016 okt. 07. - 19:43:57
Hosszú vágóképek nélkül egy félórával rövidebb és izgalmasabb lett volna a film.
2016 szept. 13. - 17:05:31
2016 szept. 13. - 17:05:31 OFFTOPIC
Egy ilyen történetben biztos segít, ha az illetõ másik "fajhoz" tartozik, hogy kevésbé tûnjön embernek. De az ilyen fokú kegyetlenkedésnek nincs köze szerintem a fajgyûlölethez. Bárkivel ezt tenné, aki felett hatalmat szerez vmilyen módon.
2016 júl. 10. - 11:21:22
2016 júl. 10. - 11:21:22
"..egy szadista déli ültetvényeshez kerül, Edwin Eppshez (Michael Fassbender), aki rabszolgáin kénye kedve szerint tesz erõszakot, akár a végsõkig korbácsolva, kínozva õket."

ádázul gyûlölöm a fajüldözést! emberekkel csak és kizárólag azért kegyetlenkedni mert feketének, zsidónak, indiánnak, kínainak (sorolhatnánk) született, hát végkép eltörölném, de elõtte ugyanolyan módszerekkel szép lassan megkínoznám a tetves rohadékot!
2016 júl. 09. - 17:28:55
2016 júl. 09. - 17:28:55
Megnéztem, összességében csalódás volt.
Nem tudom, mennyire sikerült valósághûen ábrázolni a valódi történéseket - mert, mint jelezték, a film megtörtént eseményeken alapul - nekem nagyon sok helyen hiteltelennek, mesterkéltnek, eltúlzottnak, illetve, teljesen irreálisnak tûnt a film.
Mazsolázgatok, ahogy éppen eszembe jut.
Egy olyan korbácsolásba, amivel a filigrán termetû fekete lányt büntetik, biztosan belehalt volna, nemcsak õ, de még egy erõs férfi is - ezt a jelenetet például teátrálisnak éreztem.
A fõszereplõ többször is ellenáll a parancsoknak, félvállról beszél a feljebbvalóival, sõt, néhányszor meg is veri õket!!!
Errõl az idõszakról azt kell tudni, hogyha egy fekete csak ránézett egy fehér nõre, vagy megtámadott egy fehér urat, AZONNAL AGYONLÕTTÉK, VAGY FELAKASZTOTTÁK! Nem bocsájtottak meg neki!
Egy olyan embert, aki megtámadta a gazdáját, vagy szökni próbált, a többi rabszolga szeme láttára lõtték agyon, pontosan azért, hogy a többieket elrettentsék minden próbálkozástól.
A "lincselés" kifejezés nem véletlenül lett közismert az amerikai történelembõl, ebbõl a korszakból ered.

Az meg egyenesen nonszensz, hogy amikor a fõhõs 12 év után végre hazatér, és belép az ajtón, a család mozdulatlanul áll, és senki nem rohan oda hozzá, nem ölelik át, nem árasztják el kérdésekkel - emberi reakciókat vártam volna, nem ezt a teljesen mesterkélt, életszerûtlen magatartást.

Jószándékú, de teljesen hiteltelen, rengeteg hibával teli film lett az alaptörténetbõl, nem kavart fel, nem hagyott bennem nyomot, és fõleg, nem érzek késztetést arra, hogy még egyszer megnézzem - pedig nálam az az egyik kritériuma a jó filmnek.

A fõszereplõ rokonszenves volt, de az alakításától egyáltalán nem voltam elájulva.
A film rengeteg díját és jelölését pedig egyenesen nevetségesnek tartom, az amerikai filmkritikusok talán a saját lelkiismeretüket akarták megnyugtatni ezekkel.
2016 júl. 09. - 16:52:00
2016 júl. 09. - 16:52:00
Könyörgöm, elfelejthetnénk egy film erényeként kiemelni a szép fényképezést? Nem egy tárlatra vált az ember belépõt ilyenkor, hanem moziba. Nem élénk szín és látványpornóra vagyok ilyenkor kíváncsi. Ez így átverés, mert nem azt kapom, amire befizetek. Vagy el kell ismerni egyre magasabb szinteken is, hogy már semmi újat nem akarnak közölni filmeken keresztül. Miért fogadjam el, hogy moziként semmitmondó - csak újszülötteknek új - sztorival, kikapcsolásra késztetett aggyal a felszínnel foglalkozzak? Egy filmnek soha nem volt nélkülözhetetlen eleme az a látvány, amivel éppen a forgatókönyv vagy a rendezés hiányosságait akarják leplezni. Ez csak jobb híján erény, csak észre kellene venni. Miért kell ennyire behódolni ennek a filmkészítõi pótcselekvésnek, parasztvakításnak? Ami tévedés, hogy csak a cgi-ra igaz.

Szocreál mûvészfilm stílusban kezdõdött, igen erõs sztalker-áthallással.
2016 júl. 09. - 16:34:03
2016 júl. 09. - 16:34:03
Akarom mondani Amistad.
2016 júl. 09. - 16:31:09
2016 júl. 09. - 16:31:09
Tegnap végigszenvedtem a 12 év rabszolgaság c. filmet. Magamban nem gyõztem strigulázni, melyik panel hanyadszor köszön vissza újra korábbról. Már addig a morbid hasonlatig jutottam, hogy ezt nekem nehezebb elviselnem, mint amit a fõszereplõk átélnek, már a kínzóiknak kezdtem szurkolni, annyira szégyentelenül volt hatásvadász az egész. Meg sem közelítette egy Amarcord vagy egy Lángoló Mississipi színvonalát. Szégyenkezni sem gyõztem eléggé amiatt, hogy egy ilyen silány darab méltatlan túlértékelésével kellett Denzel Washington, Spike Lee, Samuel L. Jackson, Morgan Freeman, Forest Whitaker, John Singleton, Don Cheadle számtalan elmaradt aranyszobrát helyettesíteni.
Összes hozzászólás