Film

A dán lány

/The Danish Girl/
amerikai-angol életrajzi dráma, 120 perc, 2015 16 éven aluliak számára nem ajánlott
    • mb
    • mb
    • mb
    • f
    • f
    • f

Értékelés:

194 szavazatból
Szerinted?

Koppenhága, 1926. Einar Wegener (Eddie Redmayne) és Gerda Wegener (Alicia Vikander) művészházaspár, a férfi nagy sikereket arat tájképeivel. A kevésbé elismert Gerda köztiszteletben álló polgárok portréfestője. Boldog házasságban élnek, bár a személyes és a művészi megvilágosodás eddig mindkettejüket elkerülte.
Mindez változni kezd, mert egy napon Gerdának gyorsan be kell fejeznie egy portrét, ezért megkéri a férjét, hogy öltözzön nőnek és legyen a modellje. Az élmény sorsfordító erejű, Einar rájön, hogy Liliként tudja kifejeznie valódi énjét, és elkezd nőként élni. Gerda váratlanul rádöbben, hogy új múzsája lett, ami kreatív lendületet ad művészetének. A házaspár azonban kénytelen szembenézni a társadalom rosszallásával.
Elköltöznek hazájukból és a jóval toleránsabb Párizsban telepednek le. Gerda karrierje szárnyalni kezd. Házasságuk új tartalmakkal telítődik, de nem minden feszültség nélkül. Gerda azonban folymatosan támogatja párja törekvését, hogy fizikailag is nővé alakulhasson. Egymásnak köszönhetően mindketten bátorságra tesznek szert, hogy merjék vállalni valódi önmagukat.

Bemutató dátuma: 2016. január 28. (Forgalmazó: UIP-Duna Film)

Stáblista:

Kapcsolódó cikkek:

Díjak és jelölések:

  • Oscar-díj (2016) - Legjobb női mellékszereplő: Alicia Vikander
  • BAFTA-díj (2016) - Legjobb jelmeztervezés jelölés
  • BAFTA-díj (2016) - Legjobb smink és maszk jelölés
  • Oscar-díj (2016) - Legjobb látványtervezés jelölés
  • Oscar-díj (2016) - Legjobb jelmeztervezés jelölés
  • BAFTA-díj (2016) - Legjobb brit film jelölés: Tom Hooper
  • BAFTA-díj (2016) - Legjobb női alakítás jelölés: Alicia Vikander
  • BAFTA-díj (2016) - Legjobb férfi alakítás jelölés: Eddie Redmayne
  • Golden Globe-díj (2016) - Legjobb filmzene jelölés: Alexandre Desplat
  • Golden Globe-díj (2016) - Legjobb színésznő - drámai kategória jelölés: Alicia Vikander
  • Golden Globe-díj (2016) - Legjobb színész - drámai kategória jelölés: Eddie Redmayne
  • Oscar-díj (2016) - Legjobb férfi alakítás jelölés: Eddie Redmayne
  • Velencei Nemzetközi Filmfesztivál (2015) - Arany Oroszlán jelölés: Tom Hooper

Vélemény:

november 28. 09:47:26
november 28. 09:47:26

Én nem rég olvastam azt a könyvet ami forrást adta a filmhez, egész jó könyv volt sok tekintetben többrétű olvasmány itt ott kicsit mese a szerző saját beismerése szerint de azért jó volt, és ma láttam a filmet délelőtt felirattal az is jó volt a maga formájában szerencsére. Minden esetre nem egy mindennapi történet az is biztos, végül is itt egy házasember az akinek mondjuk simán a feje tetejére áll az élete meg a lelke is egy spontán rögtönzött kérés miatt a felesége részéről. Szóval mindent egybevéve érdekes és kicsit fura történet is egyben, nekem mindenesetre azért valamennyire átjött és összeállt így első megnézés után rendesen.

szavazat: 1/10 október 30. 02:51:20
október 30. 02:51:20

Szerintem ebben az esetben külön kell választani a történetet és a filmet magát.
Ez egy igaz történet.
És mint ilyen: megkérdőjelezni, fikázni nem lehet. Tény.
Engem hidegen hagy a story, de ez csak azt jelenti, hogy nekem nincsen dolgom ezzel a történettel. Biztosan vannak sokan, akiknek van dolguk vele.
Mint film viszont: hatásvadász, felszínes, modoros.
Ha nem lenne A. V. és M.S. - nézhetetlen lenne.
E.R. rángatja az arcát, "érzékenyen" fogdossa magát, és minden pillanatán érzem, hogy produkciót látok, ami a kamerának szól.
A forgatókönyv sem izmos. Lyukas, motiválatlan, didaktikus.
Nekem nem tetszett a film.

szavazat: 10/10 március 07. 13:01:15
március 07. 13:01:15

Csodaszep film a szeretet hatalmarol , elfogadasrol.

szavazat: 8/10 2017 aug. 21. - 19:50:10
2017 aug. 21. - 19:50:10

Szép sz^ep és igencsak mûvészi film de sajnos ez a film azoknak szól akik hasonló cipõben j`arnak mint a fõszereplõ .Merjék felv`allalni a m`ass`agukat .Én mondjuk nem éreztem semmit a filmböl megnéztem sz^ep volt és kb ennyi.10/8

2017 márc. 17. - 21:14:35
2017 márc. 17. - 21:14:35

Oh Alicia .... <3

szavazat: 10/10 2016 nov. 25. - 20:10:01
2016 nov. 25. - 20:10:01

ennek a filmek a könyvét megveszem,érdemes,megérdemelten nyert 1oscart,érzelmes film.
Jobb mint a saul fia talán. .)

2016 szept. 28. - 23:28:14
2016 szept. 28. - 23:28:14

Ez a film nemhogy nem jó, de nagyon sok sebbõl vérzik, jól mutatva mai társadalmunk szintjét. Egyre több olyan film készül, ahol egy igen kis réteget érintõ problémáról van szó (a mai liberális kultusz jegyében), és sajnos a rendezõk nem azt az utat választják, hogy a filmben lévõ problémával nem küzdõ emberek számára is tartalmazzon a történet mûvészi üzenetet és értéket, hanem ehelyett lebutított, primitív, az egyszerû tömeg számára is érthetõ eszközöket, szimbólumokat alkalmaznak dögivel. Meg persze kell bele egy-két befutott sztárocska és máris kész a tuti 21. századi "sikerfilm" receptje.
Egy olyan nézõnek, aki fogékony a finom lélektani ábrázolásra, az ilyen és ehhez hasonló filmek esetében már az elsõ néhány manír és giccs után a hideg futkos a hátán. Az igényes nézõ ugyanis szereti beleképzelni magát valamennyire a történet szereplõinek helyébe, de erre csak akkor képes, ha a történettel és a szereplõk viselkedésével, döntéseivel lehet azonosulni, vagy legalább a sztori egyszerûbb. Ha a fõszereplõk döntéseinek okai ismeretlenek, viselkedésük gyermeteg vagy irracionális, a sztori fõ motívuma pedig meglehetõsen távol áll tõlem, akkor ez az azonosulás teljességgel lehetetlen. Sajnos pont ez a helyzet "A dán lány" esetében is.
Azt gondolom, hogy a film elsõdleges célja a szórakoztatás kell, hogy legyen. Készen szeretnék kapni karaktereket, okokat, bonyodalmat és megoldást és mindezt egy felnõtt értelmi szintjén. Ha ez nincsen meg, akkor hamar elveszítem az érdeklõdésemet, bármelyik top színész mellett is.

szavazat: 10/10 2016 júl. 21. - 20:31:34
2016 júl. 21. - 20:31:34

A filmet végignéztem és megállapítottam, hogy végre nem egy szokványos, tucatárut kaptam, hanem minõségit, mely témáját tekintve elgondolkodtatott. Értékelés 10/10.

2016 jún. 10. - 09:13:03
2016 jún. 10. - 09:13:03

Eltévesztetted a házszámot! Amirõl írsz, az nem ez a film, hanem ez:

http://www.port.hu/a_fiuk_nem_sirnak_boys_don_t_cry/pls/w/films.film_page?i_film_id=11451

Szemét zsûri is a csajnak adta az Oscart! Nem érdemtelenül. Mármint H.Swanknak.

2016 jún. 10. - 09:00:06
2016 jún. 10. - 09:00:06

Õszinteség... az általam helyesnek, igaznak vélt látásmód és értékrend bemutatása.

2016 jún. 07. - 00:08:21
2016 jún. 07. - 00:08:21

Különleges, meghökkentõ igaz történet. Hangulatos díszletek, szép fényképezés. Eddie Redmayne meggyõzött arról, hogy jó színész, ahogy Alicia Vikander is.

2016 máj. 22. - 18:31:30
2016 máj. 22. - 18:31:30

Ajánlom figyelmedbe az alábbit:
"Ember vagyok, semmi sem idegen tõlem, ami emberi."

2016 máj. 22. - 18:01:02
2016 máj. 22. - 18:01:02

Lám, mennyi kérdést tettél fel, ezt mind a film generálta,
ezért nagyszerû, mert ezt tudja.
Megemlítem, hogy ha ez a feldolgozás „sült realista” lenne,
mindent úgy próbálna ábrázolni, ahogy az valójában lejátszódott,
akkor se biztos, hogy jobban bele tudnád élni magad, hogy hihetõbb lenne számodra.
Pl. azt írod, a „nõiség” nem annyi, hogy sminkelünk, szoknyát hordunk,
pipiskedünk(ezt én teszem hozzá), de egyáltalán nem biztos,
hogy ezt adott esetben a film élethelyzetébe került személy(pár) ugyanígy éli meg,
lehet, hogy a sminkelést és pipiskedést tartják lényegesnek,
ez egyébként hétköznapi, normál szexualítású személlyel(párral) is elõfordulhat sokszor.

szavazat: 9/10 2016 máj. 21. - 11:14:14
2016 máj. 21. - 11:14:14

hát ez élmény, rég kerültem ennyire film hatása alá. pedig a feléig azon gondolkoztam, hogy most már kikapcsolom.

szavazat: 1/10 2016 máj. 08. - 10:33:26
2016 máj. 08. - 10:33:26

Ez a film nem jó.
Lili nem jött át egyáltalán: a motivációi, a vágyai érthetetlenek és ködösek maradtak. Gerda volt az egyetlen, aki felé valamiféle szimpátia szerû dolgot éreztem, de az õ jelleme is valahogy elnagyoltnak, túlzónak hatott a szinte emberfeletti türelme és kitartása miatt. Azt hiszem hiányzott számomra a realitás szilárd talaja, a történet és a karakterek lebegtek a semmiben valami nagyon furcsa massza fölött, amibe a nemváltás zûrzavarát igyekeztek belefõzni.

Fájó pontom, hogy a nõi létforma elviselhetetlenül le volt egyszerûsítve sminkelésre, vásárlásra és szoknyahordásra. Én, mint nõ csak tiltakozni tudok ez ellen :) nõnek lenni sajnos nem ilyen egyszerû, bár az lenne.
Úgy tûnt mind Lili, mind Gerda, mind a rendezõ számára ebben kimerül az asszonyiság definíciója. De ezek felületes külsõségek. Nõnek vagy férfinak lenni egyfajta szerepkört is jelent feladatokkal, aminek tudni kell megfelelni, vagy tudni kell kezelni az alkalmatlanságunkat – mely utóbbival gyakorlatilag bizonyítod az alkalmasságodat :).

Persze felmerül a kérdés, hogy hogyan oldja meg annak bemutatását, hogy valaki férfiból nõvé változik, de azt hiszem, ha több nyílt kommunikációt kapunk a szereplõk között, akkor ez megoldódhatott volna. De így elvész annak a lehetõsége, hogy kövessük a házaspár útját azon az úton, ami nem vezet sehová. Nem vágom, hogy Gerda életével mi van, hogyan dolgozta fel magában, hogy a férje már nem a férje, ráadásul olyan módon vesztette el, amire talán még percendes sem volt. Nyilván valamiféle gyászt kellett éreznie, de az õ története is el van sinkófálva, ahogy amúgy valójában Lilié is.

Mert sem a férj, sem a belõle kialakuló „Lili”, nem több mint sietõsen feldobott vázlat, amit ráhagy a nézõre: fejezze be, ahogy tudja.
Mikor Gerda vásárolni viszi „Lilit” az még talán mókás kategória, de ez csak egy meredek ív alja, aminek a végén ott van, hogy „Lili” eldobja magától azt, amiben igazán tehetséges, ami fedezte az életvitelét, ami lehetõvé tette a kilengéseit: a festészetet, és beáll nõi ruhás hostess-nek.

Tekinthetjük szimbolikusnak is: minden addigi eredményét hátrahagyja, mint férfi és beleveti magát egy másik létformába, annak is egy alacsony szintjére, ahol elölrõl kell kezdenie mindent.
A fõszereplõ fiatalembert kín volt nézni, a manírjaival, az erõltetett gesztusaival, amik cseppet sem tûntek õszintének. Vele szemben a mûvész elismerését küzdõ festõnõ karaktere jóval emberibb. Tényleg- egyáltalán hogyan kezelték azt, hogy az egyikük sikeres alkotó volt, míg a másik az ismeretlenség homályában vergõdött? Azért támogatta Gerda „Lilit”, mert az õ képei segítették hozzá a saját karriere elindulásához? Talán a feleség indokai nem is voltak olyan tiszták?

Megannyi kérdés, amire nem kapunk választ, mert a filmben csak szoknyasuhogás, sminkelés, csillogó szövetek, selyemharisnya, költõien bemutatott halál és lírai elvágyódás van.

Egyszer megnézhetõ.

2016 máj. 04. - 15:33:54
2016 máj. 04. - 15:33:54

Az elõzetes annyira fantasztikusra sikeredett, hogy féltem a film már nem fog annyira ütni. Szerencsére nem így lett, nagyon tetszett végig a film.

2016 ápr. 28. - 15:28:13
2016 ápr. 28. - 15:28:13

Nekem nagyon tetszett a film. Napokig hordoztam magamban a hangulatát. Olyan festõi volt az egész film, a fényképezés. Néha komolyan kellett figyelnem, hogy festményt látok, vagy valóság? Pl az utca a sárgára festett házakkal.
Az identitás zavaros emberek érzéseit, érzelmeit nem érthetjük meg, nem járunk a cipõjükben. Biztos, hogy nagyon feszítõ érzés lehet, hisz súlyos összeget áldoznak, fájdalmakat vállalnak, néha az életüket kockáztatják,eltûrik a gúnyos megjegyzéseket, pillantásokat, hogy végre azok lehessenek, amire vágynak. De szerintem a boldogságot soha nem találják meg. Van bennük egy vágy, ami hajtja õket,de az eredmény soha nem lesz 100%. Tetszettek a fõszereplõ "nõi" gesztusai: a tartózkodó,szemérmes, tartózkodó pillantásai, félszeg mosolya.Ahogy õ egyre nõiesebb lett, a párja úgy lett egyre színtelenebb, boldogtalanabb. Csak arra lennék kíváncsi, ha nem kezdenek ebbe a játékba, a feleség nem erõlteti a szerepet, akkor is utat tör a férjében a vágy a változásra, vagy élik az életüket, mint férj és feleség?

2016 ápr. 25. - 23:50:23
2016 ápr. 25. - 23:50:23

Igazából lövésed nincs az erkölcsrõl...

2016 ápr. 25. - 23:48:21
2016 ápr. 25. - 23:48:21

Beteg ember vagy. . . .

2016 ápr. 24. - 20:58:14
2016 ápr. 24. - 20:58:14

A beidézett kritika hamis és igazságtalan, fanyalgó hülyesélég.
Föltehetõleg a kritikus pszichés állapotából következik.
Ha már kritikát akartok, ajánlom Perryt e topic 2. hozzásazólásában.

Összes hozzászólás
Színházi előadások az ünnepekre Budapesten
Színházi előadások az ünnepekre Budapesten

2018. december 25 -31. közötti időszakból válogattunk.

Jegyvásárlás