A szakács, a tolvaj, a feleség és a szeretője

Bakancslistához adom
The Cook, the Thief, His Wife & Her Lover
18 éven aluliak számára nem ajánlott angol-francia-holland filmdráma, 126 perc, 1989

Értékelés:

104 szavazatból
Szerinted?

A gengszterfőnök Albert Spicának egy jól menő francia luxusétterme van Londonban. A durva és szadista férfit a bűnözésen kívül jószerivel csak az evés-ivás érdekli, nem csoda, hogy a felesége Georginia roppant megalázottnak, magányosnak és elhanyagoltnak érzi magát mellette. Spica imádja a fényűző életet, a mulatozást, minden este fogadást szervez az éttermében. Richard Brost főszakács feladata, hogy a konyhaművészet remekeivel elkápráztassa az embereket. Eközben Spica felesége egy csendes könyvkereskedő karjaiban talál vigaszt.

Stáblista:

Szereplők

Alkotók

Díjak és jelölések

  • Európai Filmdíj

    1990
    Legjobb látványtervezés jelölés

Hozzászólások

Szerinted?
10/10
radovan71 2017 jún. 14. - 13:10:29 10/10
Az egyik legcsodálatosabb film amit valaha láttam,mindig ujra és ujra meg kell néznem és nem tudok betelni vele ..a színészek,a brilliáns párbeszédek ,a fényképezés,a díszlet és a zene...mestermû 10/10
10/10
fourdogs 2016 aug. 29. - 01:25:12 10/10
"Csak tudnám, mi az isten van olyan érdekes azon a vécén. ...
Talán bársony van az ülõkén, vagy csilingel, amikor lehúzod?"
pie85 2015 jan. 04. - 18:02:08
Mr. Spicánál nyomasztóbb, ocsmányabb, és undorítóbb figurát még nemigen láttam filmen! Egyszerûen belemászik az aurádba és nem hagy még lélegezni sem. És ami a legrosszabb, hogy ugye szembeszállni sem lehet vele.

SPOILER
Amennyi embert megalázott a filmben másfél óra alatt töményen, milliószor nagyobb bûnhõdést érdemelt volna. Egy falat után fejbelövi a felesége... Minimum az egészet be kellett volna zabáltatni vele, módszeresen megalázni aztán lassan kivégezni. Ez a minimum, amit érdemelt volna.
Én amúgy csöppet sem vagyok híve az ilyen gondolatoknak, de ha egy film ilyesmit kihoz belõlem, azért az nem piskóta :)

Az egyik hozzászóló írt egy nagyon helytálló elemzést a filmrõl, ami számomra kerekebbé tette az egészet, ugyanis magamtól nem vettem volna benne ennyi mindent észre (pl. a barokkot).
Nem is igazán tudom eldönteni, hogy jó filmnek tartom-e ezt. Rossznak semmiképp sem nevezném, viszont ahhoz túl provokatív, felbosszantó és ocsmány volt, hogy tetszen. Bár nyilván ez volt a célja. És mivel elérte a célját, így a mûfaján belül maximális pontot érdemel. Ennyire elérni, hogy gyûlöljünk egy karaktert, talán még a Gyilkos kilátások címû film képes még (csak ott a gyerekeket).

Amit még meg kell említeni, az a zene. Igen találóra és hatásosra sikeredett.
10/10
csineva-xx 2014 márc. 11. - 15:13:10 10/10 Előzmény Tenebra Mors
Izgi az általad feldobott „kérdés”: azonosulási pont... Hja, Isten õrizz, hogy a házasságon belül azonosuljunk bármelyik szereplõvel (bár talán kisebb-nagyobb dominancia-harcocskákban – és néhányan bizony legyünk õszinték – hajlamosak vagyunk „hasonlóan” helyezkedni...), vagy a szûk udvartartás valamely megalázott és marionett-figuraként kezelt talpnyaló tagjával, vagy akár a szorgos hangyák módjára mûködõ kiszolgálószemélyzettel; de a szakács, õ azért egy érdekes figura... Vele szerintem nem olyan nehéz azonosulni... Némileg rebellis, igencsak fel van vágva a nyelve, és elég erõteljesen átsejlik, hogy az õ „szakértelmére” épül az egész étterem, a gépezet, és Mr. Ízléstelenünk teljes hatalma. Igazából õ egy elég fontos kulcsfigura itt... Nem csak a menekülõ szerelmesek támogatása az, ami kiemeli õt ebbõl az életképtelen csürhébõl, inkább az a ki nem mondott, de nagyon is jelen lévõ alap, amire támaszkodva ez az egész hajcihõ itt mûködhet. Õ az a figura ebben a társadalomban, aki az elnyomó és semmit sem tisztelõ hatalommal szemben meg tudja õrizni függetlenségét, méltóságát, józanságát, individuumát. Kellõ tartással és intelligenciával rendelkezik ahhoz, hogy õ lehessen a fõnök felettese, a jó ízlés és emberiesség határain belül. Õ a remény, õ a kiút. Ugye nézhetjük sokféle nézõpontból ezt a filmet, de akárhonnan tesszük is: õ egy jó vezetõ, megbízható és lojális beosztott – de csak addig a bizonyos határig, jó barát, jó tanácsadó, stb... Belsõ értékei okán a jó oldalon áll, s ugyanezen okból képes másokat is mozgatni.
A szeretõ se egy teljesen reménytelen azonosulási pont. A maga módján õ is szembeszáll a bunkóval. Nem mondanám, hogy az õ halála a „küldetése” reménytelenségét lenne hivatott szimbolizálni... Sõt! Fõként általa harap jó fájdalmasat Spica a saját (illetve valaki más...) farkába, általa válik fokozhatatlanul szánalmassá impotens kis mitugrászunk igazságtalan világa, és semmisül meg Mr. Impotencia... Tökéletlensége (kissé suta megjelenés, stb...) csak még valószerûbbé teszi a karakterét... Egészen pontosan az általa szimbolizált értékek: irodalom, jó ízlés és odaadó gyengéd szerelem - ezek a dolog mentik meg az embert a hatalom örvényétõl...
A helyszínek más-más színei, azaz a hely-színek :) szerintem olyan nagy súllyal nem bírnak. Vagy talán mégis... :D Az éttermi vörös fény erõltetetten buja akar lenni, és persze ettõl pont nem az; a kinti kékes-ködös-sötét-bûzös levegõ olyan, amilyen (és talán akkor kap fontos szerepet, ha politikai asszociációt feltételezünk...); a slozi sterilsége talán az intimitás és a csúf kinti dolgoktól való érintetlenség színe (a nõ ruhája is megváltoztatja a színét, amikor bemegy...), ahol a betérõk kipakolják, mert kipakolhatják azt a sok szart, amit benyelnek, kicsit olyan purgatórium-szerû, stb... passz... bár ez a nagy és üres hodály, ez a sterilség utalhat arra a privát szférára is, amit olyan nagyon féltünk, pedig közben elég unalmasak, szenvtelenek és érdektelenek tudunk lenni... (valakit Spica kitessékel, az meg felháborodik, hogy panaszt tesz, vagy valami ilyesmi...)

Csak ennyit akartam! Jó ez a film, valaki elõttem nagyon jól megfogalmazta, "rengeteg húrt rezonáltat" – és tényleg... :) És a rengeteg cseppet sem barokkos :)
10/10
csineva-xx 2014 márc. 11. - 14:20:07 10/10 Előzmény Slano
Figyu! Attól, hogy nem értesz semmit, még nem vagy mûvész! Hja, hogy ez másképp van? Szerintem a te esetedben így is helytálló... :D

„...jobban tette volna (hopp! ide elfelejtettél vesszõt tenni!) ha pszichiáterére ömleszti beteges gondolatait... unalmas volt, nincs cselekmény... nem volt mögötte tartalom... polgárpukkasztásnak tûnt... érthetetlen... bárki megcsinálhatta volna ezt a filmet...”
Most, hogy mondod, hja, tényleg, nincs mögötte tartalom... Akkor jó! Ha neked és szerinted a világban soha senkinek nincs gondja az autoritással, ha a vezetés, irányítás, a rendszer (hierarchia?) akár politikai, akár társadalmi, akár párkapcsolati szinten mindig a lehetõ legigazságosabb, leghumánusabb, legízlésesebb módon épül fel, akkor ez a film tényleg felesleges giccsparádé. És ezek szerint nem gondolod, sõt szükségesnek se tartod, hogy biz’ figyelmet érdemel az a sok itt szembeállított szélsõség, mint a gusztustalan hedonizmus a szinte már követhetetlen ínyencséggel; a feleség ízlésessége, eleganciája és visszafogottsága Spica harsány primitívségével; a könyvmoly csendes szerény alakja a mindenkit harsányan megalázó bunkóval; az éttermi pompa mellékterméke a bûzlõ rothadással szemben, amivel szemben aztán még a könyvtár ugyan poros és ódon, de csendes és értékálló miliõje... Sorolhatnánk a végtelenségig... Egymást erõsítik ezek az ellentétek... Vagy szerinted mindegy, hogy egy impotens agresszor birtokló férj, vagy egy megértõ és gyengéd szeretõ van-e melletted? Remélem, nem...!
Ez a film pont nem polgárpukkasztás... és tényleg bárki megcsinálhatta volna, mert mindenkit érintõ kérdés körül iszonytatóan jó eszköztárral dolgozik...
No, de nem akarlak ám bántani, csak kikérem magamnak, ha egy világraszólóan jó film legfrissebb kommentje ilyen fals... Szeretek kiállni a jó mellett – ez pedig mindent elsöprõen az – és mondtam ezt kamaszon is, szóval nem kellett – lassan – középkorúvá érnem... :D Sokan osztogatják rá az egyeseket, biztos, de még mindig a kilenc-tizesek vannak elõnyben, hurrá! Ez egy ilyen film!
1/10
Slano 2013 nov. 22. - 10:18:07 1/10
A hozzászólások alapján már láttam, hogy ezt nekem nem kell megnézni, mert nagyon nem az én mûfajom, tegnap mégis beleszaladtam véletlenül és ha már így alakult, elkezdtem nézni, hát konkrétan nagyon szar film, a rendezõ és egyben író jobban tette volna ha a pszichiáterére ömleszti beteges gondolatait, mert még véletlen hasonlóan beteg embertársait is betalálja ezzel a filmmel, aztán csinálnak esetleg valami baromságot. Nem néztem végig, nem azért, mert undorító, mert ha lett volna ennek valami célja, akkor akár undorító is lehetne, hanem azért, mert unalmas volt, nincs cselekmény, igazából, ami undorító volt, inkább viccessé vált, mivel nem volt mögötte tartalom, talán 89-ben ez a film még valami nagy polgárpukkasztásnak tûnt, de szerintem már akkor sem, érthetetlen. És hozzá ez a sok belemagyarázás a filmbe, társadalomkritika, meg szimbolika, ja az is van, de az is olyan szájbarágósan elõadva, hogy gyakorlatilag bárki megcsinálhatta volna ezt a filmet, ha már olvasott egy-két alapmûvet, illetve nem szégyelli magát ha a szar, baszás, stb. szavakat hallja, nézi és ha mindenképpen olyan filmet akar csinálni, ami ocsmány és tartalom nélküli. Több, mint egy órát néztem, addig csak a fõszereplõ bemutatása zajlik, miszerint õ egy bunkó , perverz, beteg állat, az elsõ két percben kiderült, de azért kell még ezt nyomatni, egy órán keresztül. Pozitívumok (bár attól még egyes): érdekes képi világ, néha tetszett ez a barokkos hangulat, nem egy mindennapi film, tehát érdekességképpen meg lehet nézni.
drProktor 2013 nov. 16. - 23:20:43
Jé, errõl én még nem írtam semmit?

Szuper!!
Ne is mondjam, a rengeteg húrból,
amit az emberben reuzonáltat, nekem elsõnek és fõként a politikai jön be.
Enne-e a mi diktátorunk a sült komcsikból?
10/10
Lolamacko 2013 jún. 21. - 23:15:29 10/10
Sokszor láttam már ezt a filmet és mégis újra és újra meg kell néznem. Ijesztõ, undorító és csodálatos, szép és lenyûgözõ. A képek, mint a festmények, a színek kavalkádja.
Micsoda film.
10/10
Nira1900 2013 jún. 14. - 01:03:34 10/10
Eltûnt egy hozzászólás, amire reagáltam. :( Vagy nem értem.
10/10
Nira1900 2013 máj. 10. - 01:20:46 10/10
:) Briliáns megfogalmazás. Megyek cukormázat hörpinteni, egy kis habzó éggel a tetején. :)
10/10
Nira1900 2013 márc. 09. - 22:14:02 10/10
Nagyon régen láttam elõször, lenyûgözött. A tökéletesen megformált jelenetek, az erõs színek, a nagyívû zene, a sokszor groteszk látvány és karakterek; egyszerre megjelenítve a perverzitást, a sebezhetõséget és a gyöngeséget is. Mintha a pozitív érzelmek, a szerelem és a gyengédség is valami különös, bizarr, illúziótlan fényben jelennének meg, emlékeim alapján. Azt hiszem, moziban kell megnézni, kisebb tévében nem sok jön ki az eredeti látványból és színekbõl.
10/10
szaranka 2013 márc. 09. - 13:46:45 10/10 Előzmény njuca
Bizony, ezek a csúnya mûvészfilmek ilyenek, betegek, perverzek, dekadensek... ellentétben a valósággal.
njuca 2013 febr. 10. - 00:28:59
10 perc után azt gondoltam, hogy Te jó ég, mi ez? Mivel a Cinemax adta, gondoltam mûvészfilm. Elolvastam a hozzászólásokat és megnéztem. Szerintem beteg az egész. Nem tetszett.
pinkaqua19 2013 jan. 26. - 00:36:12
A kommentek miatt néztem meg végül. A részletes elemzéssel lett igazán kerek.
Tetszett, de többször bizti nem nézem meg. Nekem ez sok. Durva.
10/10
radovan71 2012 ápr. 22. - 23:51:20 10/10 Előzmény robinh
nahát az Aliz csodaországban nem értem hogy kerülhet ide...
Ez a film persze tényleg egy csoda/de nem az Aliz fajta meseizé/.Én már legalább 10x láttam,és nem tudom, megunni,mindig elbûvöl.
De ehhez fogékonynak kell lenni,én sem mindenkinek ajánlom,csakis annak ,aki valóban megérdemli.
9/10
Tenebra Mors 2010 ápr. 15. - 09:26:53 9/10
Tegnap láttam, nagyon tetszett.
Ahhoz képest, hogy sokáig azt hittem, Greenaway amerikai rendezõ, s nevét is Greenwayként írtam ( :D), most ezzel a filmjével rendkívül érdekessé vált számomra.
Leginkább a képi világa fogott meg, mely szimbólumokban gazdag, s ahogy a szakirodalom is emlegeti, "barokkos". S ezt a jelzõt szó szerint is lehet érteni, hiszen a beállításai olyanok, mint egy barokk festmény, illetõleg teatralitása (mely nekem külön tetszett) is a barokk színházakat idézi. Jól egybevág ez korunk fogyasztói társadalmával. Hiszen tudjuk, hogy a barokkra a túlburjánzás, a nagyméretû testek (a nõk is teltkarcsúként jelentek meg) voltak jellemzõk (nagyon leegyszerûsítve most), mellyel a bõséget, a hatalmasságot akarták szimbolizálni. Greenawaynél ez véleményem szerint egyfajta társadalomkritika eszközeként használt, így teremtve párhuzamot a XVI-XVI. századi barokk és a kortárs posztmodern túlburjánzás között. Csak míg 3-400 évvel ezelõtt a bõség hatalmat és gazdagságot jelentett, ma már -igaz, szintén jelölhet ezt is- elsõsorban a túlfogyasztást, a féktelenséget juttatja eszünkbe. S ez a filmben alá is támasztott, hiszen a cselekmény az asztal, a folytonos étkezés köré szervezõdik (akárcsak pl. Bunuelnél). Igaz, itt a túlfogyasztás, az étkezés sokkal inkább metaforikus szintre emelkedik, Greenaway nem elsõsorban a konkrét fogyasztásra tereli a hangsúlyt. SPOILER: A film végi kannibalizmus ugyan konkrétan "kimondja", mi is a férj, de ezt már a különbözõ epizódokon keresztül is jól érzékelhettük, hiszen a "szakács" folyamatosan inzultálja vendégeit, és azokat, akik nem úgy ugrálnak, ahogy õ fütyül. Vagyis szimbolikusan "felzabálja" a körülötte levõ embereket, köztük feleségét leginkább, akit idióta szexuális játékokra kényszerít, s jól meg is veri, ha éppen nem úgy viselkedik, ahogy azt õ akarja. Tehát Albert nemcsak a film végén lesz kannibál, az csak egy beteljesítése, summája az egésznek. Õ mindvégig "zombi" volt, vagy inkább vámpír, mert tudatosan szipolyozta ki környezetét. SPOILER
A színekkel való játék, a színszimbolika pedig különösen érdekes, felfejtése többször megtekintést igényelne.Így elsõre nekem nem is jött át az összes értelme, de azért van, ami eléggé tisztán látszott.
SPOILER: Például a már említett WC-jelenet, jelenetek. Ugyebár a mellékhelység jellegzetesen fehér, tiszta, letisztult, mondhatnánk, a külsõ világhoz képest egy Mennyország, illetve stilisztikailag minimalista. Éles kontraszt ez, és paradox is, hiszen a WC általában a legkoszosabb helynek számít, akármennyire tisztán is van tartva, hiszen tudjuk, mire használjuk. Mégis ez az étkezés helyszínével szemben, mely vörösárnyalatokban és koszoszöldben "pompázik", a megtisztulás helye. S az is, hiszen a sok ócska ételt az ember az étteremben viszi be, és a WC-ben szabadul meg tõle. Így a WC egy lelki mellékhelység is lesz, ahová a férj által "betáplált" mérgezõ "ételeket" "ürítheti" a feleség. A beszûrûdõ vörös fény pedig e hely bizarr szentségének bemocskolása, a barokkos férj berobbanása a letisztult minimalizmusba. SPOILER.

Felmerült itt a mûfajiság. Szerintem egyértelmû, hogy ez a film nem mûfajfilm, hanem Greenawayhez igazodva egy mûvészfilm. Viszont kétsételen, hogy egy zsáner nagyon határozottan kirajzolódik, s ez véleményem szerint a melodráma. Hiszen adott a felállás: van egy passzív, szenvedõ pozícióban leledzõ feleség, van egy hatalom, a férj, aki elnyomja, terrorizálja õt, és van egy megmentõ, a szeretõ személyében, aki reményt ad a menekülésre. S ugyebár a cselekményfolyam is hasonlít a melodrámára: elsõ felében látjuk a gyötrelmeket, a találkozást a szeretõvel, a menekülési kísérletet, a lebukást, a sikeres menekülést, majd a tragédiát, és az õrület elhatalmasodását. Mégis attól lesz különb ez a mûfaj többi darabjától, hogy a konvenciókat Greenaway szétteríti, illetve a felfokozott bizarrság miatt sem vált ki az emberbõl igazán empátiát. Legalábbis belõlem semmiképp nem váltott ki. (Igaz, én egyik melodrámán sem tudnék könnyezni ;D.)

Tehát nekem abszolút bejövõs film, talán csak az nem tetszett benne, hogy igazán azonosulási pontot nem találtam benne. Na, de ezt egy mûvészfilmnél nem is szabad keresni. Ha van, hát szerencsénk van :D.

9/10.
7/10
Red John 2009 nov. 13. - 22:55:11 7/10
Ez igaz, elalvás elõtt véletlen kapcsoltam csak oda, szintén wc-jelenetet láttam,felkeltette a figylemem "mekkora f@sság"-ez. Egybõl megtetszett:),elõször nem is értettem,hogy ezt most komolyan gondolják vagy mi ez? Aztán láttam,hogy valami mûvészfilm és végignéztem. :)
norton15 2009 nov. 10. - 21:03:39
Az is beleszámít. Nem is értem, minek éjfélre, és éjfél utánra tenni ilyen filmeket.
norton15 2009 nov. 10. - 00:31:32
Nem kapott el a hangulata?:)

Tavaly nyáron láttam elõször, akkor mindjárt ott is maradtam végignézni, bármennyire volt is durva néhány helyen. Fõleg az fogott meg, amikor Georgia bement a vécére, és a kinti helyrõl besugárzott a vöröses fény, ami a vécé fehérségével együtt rózaszínt alkotott - csodás. Illetve amikor szintén Georgia megy át az egyik helyiségbõl a másikba, és a hely színe szerint változik az õ ruhájának a színe is, az utcai jelenetek... Na, tetszett.
norton15 2009 nov. 10. - 00:25:38
Végig ilyen színpadias.
Összes hozzászólás
Adblock detektálva

Hirdetésblokkolód kikapcsolásával segíthetsz, hogy a PORT.hu továbbra is ingyenes, minőségi tartalmat biztosíthasson.

Rendben, kikapcsoltamHogy tudom kikapcsolni? Köszönjük, PORT.hu