Erdély aranykora

Bakancslistához adom
magyar tévéfilm, 1989

Értékelés:

22 szavazatból
Szerinted?

Az 1660-as évek elején a szultán kegyéből Kemény János fejedelem helyett Apafi Mihály kerül Erdély trónjára. Az új fejedelem méltó társa lesz az eszes, talpraesett feleség, Bornemissza Anna. Néhány évvel később az erdélyi nemességet megosztja a Magyarországról idemenekült, üldözött protestánsok helyzetének megítélése.
Apafi tudomására jut, hogy Bánfi rejtegetett szerelmese a szultán lánya, Ali basa korábbi kedvese. Bánfi megtudja, hogy a fejedelem ismeri titkát, ezért kastélyába siet.

Egyéb epizódok:

Stáblista:

Szereplők

Balassa Imre
Apafi Mihály, Erdély fejedelme
Apafiné, Bornemissza Anna
Bánfi Dénes, kolozsvári főkapitány
Bánfiné, Bornemissza Margit

Hozzászólások

Szerinted?
offtopic
Torolt Felhasználo 2016 márc. 09. - 22:03:30 Előzmény affarefatto
1) Olyan hogy "zsidó" mint etnikum (külalak esetén arról van szó) NEM LÉTEZIK. Felteszem askenázit akartál írni. A judaizmust jelentõs részben valló másik etnikum a szefárd, egyébként meg az lehet judaista aki akar.
2) Senki nem vitatta az általad felhozott kérdést.
3) Az izraeli hadseregben - minõ meglepetés - IZRAELIEK szolgálnak, etnikumtól függetlenül. Lévén az országban kötelezõ - nõk számára is - a katonaság, és törvény szerint nagyszámú - jórészt muszlim hitû - arab lakosság került Izrael polgárai közé, egyáltalán nem valószínûtlen feltételezni hogy ott arab szolgált, mi több, ennek ellenkezõjét állítani komoly rasszizmus.

Tekintve hogy femenõirõl semmit nem tudunk (imdb, wikipedia), kijelentésed miszerint feltétlen askenázi, egyszerû rasszizmus.
affarefatto 2015 júl. 26. - 18:32:17 Előzmény orgyen
Off

Már mitõl lenne arab? Vonásai alapján bármi lehet (pl. szefárd), de vélhetõen jemeni (jemenita) zsidó, hiszen Ofra Haza-val is volt közös produkciója. Meghát lássuk be, arabok nem igazán szolgálnak az izraeli hadseregben. Márpedig õ ott lett felfedezve.

Szerintem zsidó hölgyek szépségét igazán el lehet ismerni, nem szégyen az.

On
orgyen 2011 okt. 31. - 01:19:30 Előzmény LajtaJ
Dafna Dekel

Született 1966-ban Izraelben, tehát a film készítése idején 22 éves lehetett.
Az arcvonásai alapján inkább ott élõ arab.
oncogito 2011 okt. 30. - 15:58:08
A film csapni való, kár a regényért és a jó színészekért.
gerhajdu 2010 szept. 19. - 18:12:29 Előzmény LajtaJ
Egyetértek.
ordibordi 2010 júl. 28. - 17:12:42
Szép tájakat láthattunk a filmben :), szívesen elmennék a forgatás helyszíneire! Ami a szereplõk szépségét illeti, nekem nem tetszettek különösebben, viszont az nagyon, hogy nem is ez volt a lényeg. Nem a túlidealizált szépség volt a lényeg. Engem kicsit az orosz filmekre emlékeztetett, ahol pl. a csodaszép Anna Karenina, vagy a "szívtipró" Vronszkij bizony nem volt egy szépség :o)))).
9/10
LajtaJ 2010 júl. 27. - 17:01:40 9/10
Ki játszotta a szultán lányát?
Szerintem õ volt az igazán szép a filmben....
kékharisnya 2010 júl. 27. - 16:15:24
Én értékelem az igyekezetet.Tisztességes munka.Hasonlóan a legtöbb tv filmhez, ez sem lett remekmû.De a helyszínek nagyon jók.
Varga Mária pedig gyönyörû.
orgyen 2010 jan. 07. - 15:15:42 Előzmény Vinogradov
Hi!

Idézet:
"Anatole France írja az "Epikur kertjében" (1916-os kiadásból idézek - Világkönyvtár sorozat, Salgó Ernõ kitûnõ fordítása): "Az öregek makacsul ragaszkodnak véleményeikhez. Ezért például a Fidzsi-szigetek lakói bizonyos kor felett megölik elaggott szüleiket. Ily módon elõsegítik az evolúciót, míg mi, azzal, hogy Akadémiákat alapítunk nekik, hátráltatjuk azt."
Hoppá, azt hiszem ez kicsit durva volt..."

Pontosítás:
Nem az evolúció elõsegítése miatt ölik meg a szüleiket, hanem azért mert mert már nem válnak a törzs hasznára. Viszont vannak olyan törzsi társadalmak ahol a döntéseket az idõsebb tapasztaltak hozzák.

Rákosíék '48-53 között azt mondták: "fiatalok tiétek a jövõ, az öregebbek csak rossz hagyományokat jelentenek, a múltat (az elõzõ rendszert) végképp eltöröljük".
Ez a szöveg mintha kissé ismerõs lenne az utóbbi 20 év ideológiájából.
Persze van akinek ez tetszik: a hozzászólásodból ítélve, AZ a kor nagyon tetszett volna Neked.

Nem az emberek korával van a baj hanem a személyiségével: van aki már 20 évesen is szellemileg megcsontosodott, ráadásul nem is veszi észre. Aki hozzászokott hogy egész életében újat tanuljon (újat alkosson), ráadásul a leggyorsabban fejlõdõ tudomány(ipar)ágban, annak mindíg nyitott marad minden újra. Ráadásul a mûszaki gondolkodás elõfeltétele az összefüggések világos átlátása (másképp ez nem megy), ellentétben egyéb csak "kommunikációra" épülõ "tudományokkal": ugyanis a papír mindent elbír, de ha egy gép nem úgy mûködik ahogy kell azt nem lehet megmagyarázni. Voltak olyan kollégáim ill. fõnökeim is akik mindíg elmondták hogy Õk hogy csinálták volna jobban: vita helyett mindíg azt válaszoltam "tessék, ülj le mutasd meg, szívesen tanulok Tõled".

A durvaság egyébként lelkület és neveltetés kérdése. Engem nem sért mert azt minõsíti aki mondja.

Idézet:
"Félreértett liberalizmus..."

A liberalizmus fénykora Angliában a György korra esett.
Ekkor vesztették el a brittek az amerikai gyarmatokat, és 1000 éves történelmük alatt ekkor virágzott legjobban a politikai és gazdasági korrupció. Persze voltak akinek ez volt az érdekük mert nagyot tudtak kaszálni.

Idézet:
"Ebbõl is látszik, hogy túl öreg vagy, hogy megértsd a 80-as évek óta eltelt idõket..."

Én sajnos a '80-as években még "Krisztusi korban" lévõ ifjonc voltam, de nagyon szívesen tanulok a tapasztaltabbtól aki érettebben, nagyobb politikai-gazdasági éleslátással élta át azokat az éveket. Mennyi is voltál akkor?

Végül egy jóindulatú tanács: ha valakinek a hozzászólására válaszolsz, nem árt figyelmesebben elolvasnod mert lehet hogy nem az illetõ írására hanem a saját gondolataidra reagálsz. Ezt azért bátorkodom mondani mert EZ úgy tûnik mások hozzászólásaira való reagálásod esetén is meglehetõsen gyakori.
orgyen 2010 jan. 07. - 15:14:58
Hi!

Idézet:
"Anatole France írja az "Epikur kertjében" (1916-os kiadásból idézek - Világkönyvtár sorozat, Salgó Ernõ kitûnõ fordítása): "Az öregek makacsul ragaszkodnak véleményeikhez. Ezért például a Fidzsi-szigetek lakói bizonyos kor felett megölik elaggott szüleiket. Ily módon elõsegítik az evolúciót, míg mi, azzal, hogy Akadémiákat alapítunk nekik, hátráltatjuk azt."
Hoppá, azt hiszem ez kicsit durva volt..."

Pontosítás:
Nem az evolúció elõsegítése miatt ölik meg a szüleiket, hanem azért mert mert már nem válnak a törzs hasznára. Viszont vannak olyan törzsi társadalmak ahol a döntéseket az idõsebb tapasztaltak hozzák.

Rákosíék '48-53 között azt mondták: "fiatalok tiétek a jövõ, az öregebbek csak rossz hagyományokat jelentenek, a múltat (az elõzõ rendszert) végképp eltöröljük".
Ez a szöveg mintha kissé ismerõs lenne az utóbbi 20 év ideológiájából.
Persze van akinek ez tetszik: a hozzászólásodból ítélve, AZ a kor nagyon tetszett volna Neked.

Nem az emberek korával van a baj hanem a személyiségével: van aki már 20 évesen is szellemileg megcsontosodott, ráadásul nem is veszi észre. Aki hozzászokott hogy egész életében újat tanuljon (újat alkosson), ráadásul a leggyorsabban fejlõdõ tudomány(ipar)ágban, annak mindíg nyitott marad minden újra. Ráadásul a mûszaki gondolkodás elõfeltétele az összefüggések világos átlátása (másképp ez nem megy), ellentétben egyéb csak "kommunikációra" épülõ "tudományokkal": ugyanis a papír mindent elbír, de ha egy gép nem úgy mûködik ahogy kell azt nem lehet megmagyarázni. Voltak olyan kollégáim ill. fõnökeim is akik mindíg elmondták hogy Õk hogy csinálták volna jobban: vita helyett mindíg azt válaszoltam "tessék, ülj le mutasd meg, szívesen tanulok Tõled".

A durvaság egyébként lelkület és neveltetés kérdése. Engem nem sért mert azt minõsíti aki mondja.

Idézet:
"Félreértett liberalizmus..."

A liberalizmus fénykora Angliában a György korra esett.
Ekkor vesztették el a brittek az amerikai gyarmatokat, és 1000 éves történelmük alatt ekkor virágzott legjobban a politikai és gazdasági korrupció. Persze voltak akinek ez volt az érdekük mert nagyot tudtak kaszálni.

Idézet:
"Ebbõl is látszik, hogy túl öreg vagy, hogy megértsd a 80-as évek óta eltelt idõket..."

Én sajnos a '80-as években még "Krisztusi korban" lévõ ifjonc voltam, de nagyon szívesen tanulok a tapasztaltabbtól aki érettebben, nagyobb politikai-gazdasági éleslátással élta át azokat az éveket. Mennyi is voltál akkor?

Végül egy jóindulatú tanács: ha valakinek a hozzászólására válaszolsz, nem árt figyelmesebben elolvasnod mert lehet hogy nem az illetõ írására hanem a saját gondolataidra reagálsz. Ezt azért bátorkodom mondani mert EZ úgy tûnik mások hozzászólásaira való reagálásod esetén is meglehetõsen gyakori.
offtopic
Vinogradov 2010 jan. 06. - 19:21:49
Na jó, hogy mégis írjak valamit: a fogyasztói társadalmat természetesen én is elítélem. De a filmekkel kapcsolatos általánosításod érthetõ módon rendkívül felbosszantott...

A nyolcvanas évek volt a filmtörténet nagy válságperiódusa az egész világon és azóta alapvetõen nagyon sok új folyamat zajlott le, amelyek nem kis részben pozitív irányba vitték el a dolgokat.

A filmek tekintetében.

Ami a világot illeti, azt a monopolkapitalizmus és a félreértelmezett liberalizmus taszította a válságba - de ez nem most kezdõdött, hanem a 19. szd. utolsó harmadában.
offtopic
Vinogradov 2010 jan. 06. - 19:14:37
A magyar film aranykora 45-tõl????

TE ATYAÚRISTEN!!!

Talán esetleg a hatvanas évek elejétõl (na jó, 57-58-tól)...

Tudom, hogy a te szívednek kedves a Selejt bosszúja, a Kis Katalin házassága, meg a Dalolva szép az élet, de azért ezt már még se kéne...
offtopic
Vinogradov 2010 jan. 06. - 19:11:59
Ebbõl is látszik, hogy túl öreg vagy, hogy megértsd a 80-as évek óta eltelt idõket...

Anatole France írja az "Epikur kertjében" (1916-os kiadásból idézek - Világkönyvtár sorozat, Salgó Ernõ kitûnõ fordítása): "Az öregek makacsul ragaszkodnak véleményeikhez. Ezért például a Fidzsi-szigetek lakói bizonyos kor felett megölik elaggott szüleiket. Ily módon elõsegítik az evolúciót, míg mi, azzal, hogy Akadémiákat alapítunk nekik, hátráltatjuk azt."

Hoppá, azt hiszem ez kicsit durva volt...

De most már mindegy...
orgyen 2010 jan. 06. - 18:55:42 Előzmény Vinogradov
Nem a '80-as évek vége volt a magyar film mélypontja, ugyanis a mélypontot még nem értük el.

A magyar film a '70-es évek második felétõl lejtõre került amelyen folyamatosan csúszunk lefelé, de ezt némi gõggel a "szakemberek" minõségi javulásnak nevezik.
A magyar film fénykora '45-tõl a '70-es évek második feléig tartott, ami sajnos világjelenség.

Volt idõ amikor úgy gondoltam, hogy ez Lukaséknak köszönhetõ, de mivel ez az igénytelenség az élet egyéb területén is fellelhetõ inkább a '60-as években meghírdetett "fogyasztói társadalom" rovására írnám: silány, eldobható termékek az élet minden területén.
Ez a törekvés kb. 10 év alatt éreztette hatását és sajnos nemcsak az USA-ban hanem a "globalizáció" miatt az egész világon. Valamint úgy tûnik emögött az USA vietnami kudarca húzódik meg.
Vinogradov 2009 jún. 08. - 11:43:37 Előzmény eroberter
Nem, nem, nem vagyok én az a sértõdõs fajta... :)
offtopic
eroberter 2009 jún. 07. - 20:52:12 Előzmény Vinogradov
De azért ugye nem bántottalak meg? Kicsit lehet túl keményen fogalmaztam, de csak leírtam a véleményemet, és semmi egyéb.
Ugye nincs harag?
Vinogradov 2009 jún. 07. - 15:08:17
Értettem...
offtopic
eroberter 2009 jún. 07. - 14:48:20
Mintha azt olvastam volna anno, hogy Lengyelországban készült...
Egyébként a regény tûrhetõ volt, a két részes sorozat - ha neked úgy tetszik - pedig kész kínszenvedés.
Nem értenek hozzá, na!
Ellenpélda csak neked: a Fekete gyémántok mind regényben, mind filmben nagyon tetszett! EZ viszont filmben NEM, regényben IGEN!
Téma részemrõl lezárva!
Vinogradov 2009 jún. 07. - 10:19:12 Előzmény Onogundur
Szerintem sanszos, hogy nem Erdélyben, mert hiszen a film 89-ben készült, és hát akkor Románia területén kosztümös történelmi drámát forgatni...
Vinogradov 2009 jún. 07. - 10:17:45 Előzmény far vik
Na, most akkor szenvedés volt, vagy nem volt szenvedés?

És, bár látam már jobb operatõri munkát is, sztem egyáltalán nem volt olyan szörnyû - plussz a színészek kitûnõek voltak, és az egyes jelenetek is szépen voltak fényképezve.

Tényleg voltak benne általad méltán "mûvészkedésnek" titulálható dolgok, amik ártottak a hangulatnak (Bánfi és a török kisasszony párbeszédei pl. nagyon gázosra sikerültek, és az is teljesen fölösleges volt, amíg fél órán keresztül mutatták, hogy a török felgyújtanak három házat), de ezek nem ártottak túl sokat a filmnek.

Sztem...
Összes hozzászólás