Eszter hagyatéka

Bakancslistához adom
12 éven aluliak számára a megtekintése nagykorú felügyelete mellett ajánlott magyar filmdráma, 90 perc, 2008

Értékelés:

153 szavazatból
Szerinted?

A II. világháború előtti pillanatokban, a festői Badacsonyban játszódó történet címszereplője a korosodó Eszter, aki húsz éve várja régi szerelmét, hogy tisztázzák lezáratlan kapcsolatukat. Eszter a hosszú évtizedek alatt belesavanyodott a bánatba és a várakozásba, egyetlen társa a család idős házvezetőnője. Lajos, a régóta várt férfi, egyszer csak táviratot küld, hogy másnap érkezik, így a nőnek újra szembe kell néznie önmaga előtt is titkolt érzelmeivel, és máig eleven fájdalmával.
Bemutató dátuma: 2008. április 17. Forgalmazó: Best Hollywood

Stáblista:

Hozzászólások

Szerinted?
5/10
etikett1 ápr. 03. 09:50:38 5/10
Óh borzalom, ennél sokkal jobb szerelmi civodos filmek vannak pl: Szerelemtől sújtva az is
magyar filmdráma.
6/10
pihes 2017 máj. 03. - 10:26:04 6/10
Azért szeretem az ilyen filmeket, mert erõsen pihentetõ, mégis van, mögöttes tartalma.
6/10
LexH 2015 júl. 26. - 11:06:52
A film kapcsán utánanéztem Márai "Napló"-jában milyen viszonyban volt a film mûfajával - elvégre az öccse (Radványi Géza) filmrendezõ volt.
A bejegyzések között feltûnik "valami modern film" (mint kiderül, "A nap vége"), amelynek a rendezõje egy ellenszenves svéd pasas "ráadásul protestáns". Ez lenne Ingmar Bergman. Még rosszabbul jár Andrzej Wajda, akinek "Csatorna" címû filmje Márainál mint "szovjet mozidarab" jelenik meg - holott a lengyelek 1944-es felkelésérõl szó (csak meg kellett volna néznie a mûsorfüzetben). Mindez egy olyan írótól, aki számára egy szerzõ, ha nem beszél, ír, olvas három nyelven, az proli, paraszt vagy parvenü.
LexH 2015 júl. 20. - 13:02:01
Törõcsik talán ebben a filmben nézett ki a legrosszabbul; ezt követõen hozták vissza a klinikai halálból. Azóta évrõl évre jobban néz ki.
Nagy-Kálózy jó a címszerepben, de végig azon gondolkoztam, milyen lett volna Törõcsik ebben a szerepben pár évtizeddel korábban. Jobb.
Márai a megírás után tíz évvel, Amerikában arról írt, hogy ez az egyik legjobb könyve.
7/10
Meril 2013 dec. 20. - 17:19:58 7/10
Nem olvastam a könyvet de most már érdekel.Már csak azért is mert én is úgy érzem hogy talán kicsit egyoldalúan lett ábrázolva ez a történet.Így hogy nem látom át teljesen az egészet és csak a film szolgál alapul kissé csalódott vagyok.A vége felé már kissé nevetségesnek is éreztem a nagy monológokat a nagy szavakat amik mögött nem volt igazán érzelem.Ez a nõ talán tényleg az álmaiba menekült és a szerencsétlenségét ezzel a kissé misztikus megfoghatatlan eszmével próbálta kimagyarázni.Pedig lehet õ maga sem tudta hogy akit szeret az nem a valódi Lajos.Vagy talán igen de akkor ez egy furcsa önfeláldozó,vonzom is taszítom is szeretet volt...Lajos részérõl persze még egyértelmûbb õ csak egyre ment.Bár volt valami kétségbeejtõ ,szomorú de igaz abban amit mondott mikor Eszter kérdõre vonta.Az ember nem élhet örökké vád alatt és sok értelmetlen dolgot követ el az ember életében.Mégis talán rossz mentség ez.És fõleg az nem emberi hogy egy olyasvalakit kérek számon az életemért akivel igazán nem is szövõdött szorosra a kapcsolat.20 éve voltak együtt...egyszerûen visszaélt a nõ érzéseivel.A mai világban is egy tipikus szélhámos egy 'kaméleon' ember.
A szerelmes levelek sem nagyon tudtak meghatni amibõl mondjuk sokat nem tudtunk meg de nem is nagyon hiányzik.Nekem az a bizonyos 'nagy szerelem' hiányzott.Gondolom ez Márai könyvében jobban elõjön hogy miért is volt ez olyan nagy szerelem ha az volt.Így a film által csak az jön le hogy szerencsétlen nõvel jól kiszúrtak úgy hogy õ hagyta miközben nagy monológokat puffogtatott mentségül.Ez így olyan szomorú és megmosolyogtató egyben.
zizzi86 2013 szept. 23. - 22:18:57
Bár könyvben nem olvastam, a film teljes mértékben lenyûgözött. Elejétõl a végéig fenntartotta a figyelmem, nem volt benne üresjárat.
SPOILER
Sajnálom, hogy vannak ilyen emberek. Esztert meggyengítette a szerelem, nem harcolt semmiért, már-már rajongással imádta a férfit, aki ráadásul egy hebehurgya alak. Mellesleg Cserhalmi annyira jól alakította ezt a szerepet, hogy azóta is egy kis ellenszenvet érzek, ha meglátom. :)
SPOILER vége
Szeretem ezt a filmet, kár, hogy nem kapott akkora figyelmet, mint egy átlagos, üres, semmitmondó romantikus vígjáték, szerintem 10/10
picipc 2013 febr. 09. - 22:23:21
Hangoskönyv eljátszva

Adott egy jónak tartott irodalmi mû, jónéhány kiváló színész, a Balaton festõi partvidéke és sokunknak már ennyi elég a mozgókép nyújtotta boldogsághoz. Lehet, hogy õk Eszterhez hasonló álomvilágban járnak?

A szakmai hiányosságok többségéért inkább a stáb gyengesége, mintsem az alacsony költségvetés okolható, bár e kettõ összefügghet: beltéri derítés nemléte, egyes jelenetekben a hangmagasság változása (pl Olga-Eszter beszélgetése a zongora mögött az ablakban) vagy a díszlettervezõ színtelen ötlettelensége. A rendezõ múltjából adódhat a tévéjáték-érzés, ami egy az egyben átjön, sõt néhány mélyponton egyenesen úgy tûnik, mintha egy hangosköny terepi díszletek közötti felvételét látnánk.

E filmtechnikai hibák mellett a nemlétezõ dramaturgia szinte élvezhetetlenné teszi a filmet, még Nagy-Kálózy Eszter és (fõleg) Cserhalmi György kiváló színészi játéka mellett is. Brrrrrr.

A végsõ kérdés költõi marad: vajon jobb-e egy filmet nem elkészíteni, mint tökéletlenül elkészíteni?
10/10
anagykamu 2012 okt. 24. - 22:42:28 10/10
Eszter félelmetes alakítása. Lubickolt a szerepben. Gyönyörû, mély film. Végre. 10
Ford Mustang 2012 jan. 22. - 23:05:19 Előzmény pneklara
Hát, a magyar kultúra napja alkalmából sem tett ki magáért a Duna tv, legalább ma lett volna egy kis kivétel valami ténylegesen jobb filmmel...
pneklara 2012 jan. 22. - 08:56:25
Egyszer már láttam, de akkor nem tetszett annyira. Most másodjára, mivel "beavatottan" néztem a történetet, többet megértettem, és átéreztem. Bizony van, aki elengedi az életet maga mellett, sóvárogva egyetlen ember után, keresve emberi gyengeségeire a mentséget.
Jó film, jó színészekkel.
drobek 2011 jún. 28. - 23:13:52
Bennem a filmbõl csak a képek maradtak meg. A többi csak mint aláfestés. Lehet, érzéketlen vagyok, de másfél órát szenvelegtek cselekményileg, ahelyett hogy Eszter jól elküldte volna a búsba a pasit, aki azt sem tudta, mit akar, de rakta kérte számon, meg a lányát, aki mindenféle dolgokkal zsarolta. (innentõl nem tudom megítélni a színészi játékot sem, mert szerintem a regény egy szenvelgés)
De itt olyan képek voltak, hogy most néztem meg ezek miatt másodjára a filmet: Balaton, polgári interiõrök, az egész hangulat kárpótolt a többiért...
Ford Mustang 2011 jún. 28. - 13:52:50
Hiába, a Latin-amerikaiak jó operatõrök. ;)
10/10
serpentfly 2011 febr. 07. - 09:34:20 10/10
Többek véleményével ellentétben az operatõri munka szerintem teljesen oké. Meg a színészeknek is teljes elismerésem, mert nem könnyû a könyv eredeti párbeszédeit természetes módon visszaadni (lévén ez egy regény, ahol a megszólalások is eléggé irodalmiak).
7/10
Beyond silence 2010 dec. 31. - 07:54:26 7/10
A történet elõre haladtával egyre élvezetesebb az Eszter hagyatéka. Elején még inkább érezhetõ tvfilmes bizonytalanság. A vágás kifejezetten rossznak mondható, bár lehet hogy van ahol a fényképezésre írhatjuk a nagy lyukakat a beállítások, távoliak és közeliek között (reméljük hogy ezt inkább a pénztelenségnek, mint az igénytelenségnek tudható be). Máskülönben vannak kifejezetten remek képek, szépek a színek.

A kisebb-nagyobb technikai problémákon túl viszont a végére egészen sokrétû bonyodalom kerekedik, a jó Márai alapanyagból kitûnõ dialógusok születnek a fõszereplõk helyenként már-már lenyûgözõ megformálásában. Cserhalmi Györgynek nem csak a szövegei villognak, de a karakter megformálása is rendkívül meggyõzõ, helyenként félelmetesen életszerû - pedig a szerep nem mondható egyszerûnek. Nagy-Kálózy Eszter kissé ingadozóbb, néhol kicsit túl arcunkba mondós és sok a belsõ monologizálása, és néha kicsit szinkronosnak éreztem, nem volt annyira ott a hangja a térben - de lehet ez az én reflexem vagy a hangkeverés hibája. Ám összességében és a végén az említett dialógusban is abszolút jól játszik.

A történetnek van pszichológiája, életképe, tanulsága... Az igényesebb mélyebb románc-filmek kedvelõinek kifejezetten ajánlani tudom.
rege 2010 dec. 26. - 10:45:09
Pozitívuma: gyönyörûen van fényképezve. Negatívuma: a papíron jól ható, már-már modoros Márai-szavak kissé mesterkélten hatnak a filmvásznon változtatások nélkül a szereplõk szájába adva.
10/10
Akara 2010 júl. 07. - 00:04:56 10/10
Rég láttam ilyen jó magyar filmet, s ilyen jó vászonravitelét egy irodalmi mûnek.

Tökéletesen visszaadja a kor, az emberek jellegzetességeit, törvényeit, s annak hangulatát, hogy bizony a dolgoknak így kellett történniük.
Megtörtént, amirõl mindeddig csak sejtettem, hogy létezhet: úgy készítették el Márai kisregényének feldolgozását, hogy nem csorbítottak sem a karaktereken, sem a történeten, nem foltozgatták itt-ott, s nem toldogatták, valamint nem tologatták az eseményeket.
A karakterek olyanok, amilyennek meg lettek írva. Több szemszögbõl tudjuk õket "osztályozni", s kell is, mert minden egyes monológ és párbeszéd más fényt vet rájuk. Az események szép lassan vezetnek minket a végkifejlet, a csattanó felé, amely a maga tragikus módján mégis brilliáns, bár a film elején elhangzott ennek lényege.
A nap története mégis él, mintha a szemünk elõtt történne, a táj, a kép, az emberek, karakterek mesterien meg vannak alkotva, formálva, s maximalizmust, igényességet sugall mind a film készítõi felõl, mind az író felõl, hiszen róla sem szabad megfeledkeznünk.
Csak jót tudok mondani, de azt rengeteget, úgyhogy nem is ragoznám tovább. :)

Mindenkinek ajánlom a kisregényt és a filmet is, s ezegyszer az is mindegy, hogy milyen sorrendben tesszük ezeket magunkévá - végeredményben nincs könyves-filmes összetûzés, ám azt sem lehet rá mondani, hogy egyenértékûek lennének.
Bár sajnos az is tény, amit már elõttem megfogalmaztak, hogy a mai emberek többségének a filmre, s ugyanígy az általa megjelenített világra nincs igényük - ezt viszont nagyon sajnálom.
Grafitti 2010 márc. 11. - 17:00:04
Igazából ez az a film, amit az irodalmi mû és a tökéletesebbnél is tökéletesebb szinészi játék ad el, rendezõre szinte szükség se volt.
Egy könyv, novella, elbeszélés vászonra vitelénél örök probléma, hogy az egyén hogy fogadja, nem igy képzelte el, kihagytak belõle, miért zanzásitották a cselekményt, illetve a kritikusok, és a mûértõk pedig sokszor azért dörögnek az alkotókkal, mert az csak leckét mondd fel, túlságossan ragaszkodik az írott mûhöz, hol az alkotók kreativitása, szóval nem egyszerû dolog azért ez kérem. Hisztiznek többen Jackson moziján, a Kubrick féle Ragyogás itt se egy vitát szült, Kinget alig tudták szinte normálissan vászonra álmodni, Victor Hugo már Disney-szinekben is indult no és a Romeó és Julia musical sõt akciófeldolgozást is megélt. A mûvet ismerõk pedig vagy imádják ezeket a darabokat, vagy rühellik, a középút igen kevés.
Sipos József hátradõlt, intett,és a szinészek elkezdtek játszani, õ szemmel láthatóan utána már nemigen melózott. Gózon Francisko gyönyörû képeivel, a patináns ám mégis kissé kopott épület látványával azonnal megadja az alaphangulatot, itt nem lesz rohanás, ocsmány beszéd, ez egy régi Magyarország, ahol még virágzik a kultúra, nincs Monika-show, nyelvújító Paco, és az összenõtt szemöldököt divatba kivánni hozó Tünci. Szinte érezzük a levegõ izét, zamatát, a békebeli hangulatot, ami valahogy mára teljessen elveszett és merem állitani, ezt a filmet is csak bizonyos korosztály fog majd leülni élvezni, mert ilyen világot élünk. Mégis, a kritikákat jogosnak érzem, mikor többen azt vetették fel jogossan, tv-filmes eszközökkel elmondott Márai-képeslap a mozi, igen, ezt az alkotóknak éreznie kellett volna. Ám a szereplõk feledtetik ezt, mig nézzük, Cserhalmi végre újra erõs alakitással lep meg, Töröcsik Mari, gyógyulj fel mihamarabb, mert mit Te tudsz, nem tudja más és hát igen, Nagy-Kálozy Eszter....káprázatos, megjelenésében is gyönyörû érettebb korára, hangja balzsam és úgy épit fel egy figurát, ahogy azt a nagykönyvben tanitják. A mellékszerepekben se akárkik brilliroznak,Szilágyinak elég egy padon ülve fájdalmassan nézni,és megvan a figura, Eperjes remek, szóval negativot egyszerûen nem lehet írni. Márai sorai narrációban mégis kicsit sok olykor, ezt ne igy, mert szájbarágós a 21-ik században, de a mondatok mélysége azért képes ezt kicsit feledtetni. A történet pedig....igazából örökérvényû. Sokat gondolkodtam nézése közben azon, mennyire igaz lehet az, a reménytelen szerelem soha nem múlik el. Örülök,hogy ilyesmit nem éltem meg....de bennem van az is, mindent, igy ezt is ki kellett volna próbállnom,hogy felmérjem valóságba is a dolog mélységét.
Megtekintése erõssen ajánlott!
Dudlicsek 2010 márc. 11. - 16:11:50
Jó kis film ez. Nekem tetszett nagyon. Van benne valami idõn túli boldogság és fájdalom. :-)
offtopic
Anditos 2010 márc. 11. - 16:02:19
Ha tehetném, megvenném és ott élném le az életem. :-)
Anditos 2010 márc. 11. - 16:00:48
Nem olvastam a könyvet sajnos, így tényleg csak a filmrõl tudok véleményt írni, arról nem, hogy hogyan adta vissza a regényt.

Elõször is lélegzetelállító a táj. Jó látni, hogy van még ilyen "érintetlen" része a Balatonnak.

Esztert ilyennek látom: az egész élete szánnivaló, de nem tudom sajnálni érte. Az a tipus, aki hagyja, hogy történjenek vele az események, megalkuvó, hiányzik belõle a vágy egy másik életminõségre. De tõle még ennek tudatában is "túl sok" volt, hogy a végén lemondott a házáról is. Haragot váltott ki belõlem, hogy hogy lehet valaki ennyire "szerencsétlen".

A színészi alakítások közül inkább a mellékszereplõk tetszettek, Szilágyi Tibor, vagy pl Eperjes, aki most szerecsére nem hozta a szokásos karaktert, visszafogottan és alázattal játszott.
Cserhalminál nehéz volt elvonatkoztatnom a szerepétõl, irritálóan ellenszenves volt, ezek szerint jól játszott. :-) Udvaros Dorottya és a lányát alakító színésznõ (sajnos most nem jut eszembe a vezetékneve, csak az, hogy Gabriella) számomra nagyon mesterkéltek voltak, a kevesebb játék gyakran több.
Összes hozzászólás
Parno Graszt lemezbemutató koncert a Müpában február 14-én!