Gyulafehérvártól Trianonig

Bakancslistához adom
magyar dokumentumfilm, 41 perc, 2003

Értékelés:

9 szavazatból
Szerinted?

Mi történt az erdélyi magyarsággal a hűségeskütől a földbirtokreformig, az iskolabezárásoktól, az egyházi vagyonelkobzásig 1918. december 1. és 1920. június 4. között?

Stáblista:

Alkotók

Hozzászólások

Szerinted?
adamnagysweetmovie 2013 jún. 03. - 09:29:11 Előzmény fredi60
faji, ezen mindig borulok, az emberiség úgy tudom egyetlen faj. Rasszai vannak, nem fajai.
fredi60 2009 jún. 08. - 09:40:15
Ne tereld félre a támát. Nem mondta, hogy könnyû magyarnak lenni a környezõ országokban. De igenis, tagadom, hogy FAJI megkülönböztetésként lehetne meghatározni a 20. századi eseményeket.
offtopic
feketevipera 2009 jún. 08. - 08:49:29
Akkoriban teljesen mást jelentett a faj szó, mint most. Vegyél elõ pl. egy 19. századi forrást, és olvass bele. Ott is olvashatsz olyat, hogy "faj", de semmi köze pl. a nácizmus fajelméletéhez. Szerintem meg inkább etnikai alapokon történt az egész dolog. Igaz, a románok is egységes nemzetállamot akartak létrehozni, de ez inkább magyarellenesség volt a részükrõl, tehát etnikai indíttatású dolog. Nem a magyart mint nemzetet gyûlölték annnyira, hanem a magyart mint magyart. A nemzeti vonatkozások szerintem már inkább az autonómiatörekvések megindulása után juthattak nagyobb szerephez. Ezeket a magyarokat Trianon után a származásuk miatt bélyegezték meg, nem pedig azért, mert a magyar nemzet részei voltak (és szerintem a magyar nemzethez tartozik mindenki, aki magyarnak érzi és vallja magát, egyéb etnikai, vallási hovatartozástól függetlenül).
offtopic
fredi60 2009 jún. 08. - 08:34:26
Esetleges félreértések elkerülése végett: nemzet=nép az értelmezésemben.
offtopic
fredi60 2009 jún. 08. - 08:32:31
Szerintem meg nemzeti alapon történtek és nem etniakin. Van magyar nemzet, román nemzet, szlovák vagy cseh, német stb. De nincs magyar faj, román faj....
offtopic
feketevipera 2009 jún. 08. - 08:28:22
Akkor mondj valami jobb szót arra, ami itt történt, nekem ez jutott eszembe. Akkor is etnikai alapon folyt minden, még ha más is a neve a gyereknek. Gratulálok, hogy ilyen sz*rokon tudtok fennakadni. Legalább a lényeget is meglátnátok, annak nagyon tudnék örülni. Ja és ha megnézed pl. a korabeli forrásokat, akkor meglátod, hogy akkoriban is használták ezt a szót, még ha mást is jelentett, mint manapság. De majd a kedvedért mindenhová ki fogom írni, hogy melyik értelemben használom, úgy talán könnyebb lesz. Nincs most se kedvem, se türelmem magyarázni, úgyhogy mostanra ennyi.
offtopic
fredi60 2009 jún. 08. - 07:49:35 Előzmény feketevipera
fajgyûlölethez minimum két többé-kevésbé eltérõ embertípus szükségeltetik. Pl. fehér-néger, fehér-indián, stb (a legismertebbet kihagyva ezúttal). Hogy kerül ide egy román-magyar vagy szlovák-magyar viszony, mint "fajgyûlölet"?
offtopic
feketevipera 2009 jún. 07. - 21:55:10
Tudomásom szerint széles körben elõfordul a "fajgyûlölet" kifejezés (még ha tényleg hibás is, és én is tudom, hogy hibás, mert annyira bunkó nem vagyok, hogy ne tudjam), ezért mertem én is erre vetemedni. Annak pedig külön örülök, hogy értitek, mit akartam mondani. Legalább mára is megvolt a sikerélményem. És még állítólag bátor is voltam. Nahát, hogy mik meg nem történnek.
offtopic
kgyuri0 2009 jún. 07. - 21:35:38 Előzmény feketevipera
Akkor te most egy bátor forradalmi tettet hajottál végre, mert kimondtad, hogy fajgyûlölet volt.
Igaz, sem a román sem a magyar em faj, legfeljebb mindkettõ ugyanahhoz a fajhoz tartozik, melynek neve
Homo sapiens(magyarul: bölcs ember - ami persze röhejes túlzás!) De azért értjük, mit akartál mondani.
feketevipera 2009 jún. 07. - 18:08:54
Jól kiviláglik a filmbõl a korabeli román soviniszták ideológiája, a nyíltan faji alapon történõ intézkedéseik hatása. Közben felvillantják a Károlyi-féle elhibázott politikát, valamint láthatjuk pózolni a tömeggyilkos Szamuelyt és a Lenin-fiúkat is. Azt hiszem, mindenki számára nyilvánvalóvá válik a wilsoni elvek kétarcúsága. Elvben minden nép számára megadták az önrendelkezés jogát, csak a legyõzött népek nem élhettek vele, a gyõztesek viszont visszaélhettek vele. A román, (cseh)szlovák stb. soviniszták az I. világháború után azzal igazolták az intézkedéseiket, hogy õket a Monarchiában mennyire elnyomták. Hát az semmi nem volt ahhoz képest, amilyen szenvedést õk mértek az új államokban ottragadt kisebbségekre. A Gyulafehérvártól Trianonig c. film csak egy töredékét mutatja be ennek, de máshol is így történt, és nyugodtan mondjuk ki, hogy az efféle cselekedetek elkövetõit fajgyûlölet mozgatta, csak errõl nem szabad beszélni.
offtopic
kgyuri0 2009 jún. 07. - 02:04:13
Igen, nekem is úgy tûnik, de hol az inkriminált hozzászólásom?
offtopic
kgyuri0 2009 jún. 07. - 02:03:01 Előzmény Szasa.
Nyugi-bugi, barátom!

Különben mire válaszolsz?
Én tudom, hogy nekem, de te vagy a moderátor is?
10/10
lactu 2009 jún. 04. - 23:47:07 10/10
...Wass tollából...
10/10
lactu 2009 jún. 04. - 23:30:19 10/10
Dörner György elõadásában halottam elõször, talán azért is tetszik nekem az Õ szájából... Was tollából...
Petrezselyem 2009 jún. 04. - 22:08:04
Milyen kevesen voltak Kaposvárt a téren, Istenem...
10/10
lactu 2009 jún. 04. - 21:50:32 10/10
Remélem mindenki végig olvassa majd...
Sajnos az én korosztályomnak az iskolában nem tanították meg hogy mi is az a Trianon... mert nem volt szabad, az átkos rendszerben Kun Béla és Károlyi Mihály volt a "jófiú"...
És ez a korosztály nagy része sajnos még most sem tudja. Fel kell nyitni a szemüket!
Ha egy ember végig olvassa és újat olvas akko már nem volt hiába!
The Godfather 2009 jún. 04. - 21:45:07
Szívembõl beszélsz Lactu Testvér! Köszönöm!
10/10
lactu 2009 jún. 04. - 21:45:04 10/10
Üzenet haza

Üzenem az otthoni hegyeknek:
a csillagok állása változó.
És törvényei vannak a szeleknek,
Esõnek, hónak, fellegeknek
és nincsen ború, örökkévaló.
A víz szalad, a kõ marad,
a kõ marad.
Üzenem a földnek: csak teremjen,.
ha sáska rágja is le a vetést.
Ha vakond túrja is a gyökeret.
A világ fölött õrködik a Rend,
s nem vesz magja a nemes gabonának,
de híre sem lesz egykor a csalánnak;
az idõ lemarja a gyomokat.
A víz szalad, a kõ marad,
A kõ marad.
Üzenem az erdõnek: ne féljen,
ha csattog is a baltások hada,
mert erõsebb a baltánál a fa,
s a vérzõ csonkból virradó tavaszra
új erdõ sarjad gyõzedelmesen.
S még mindig lesznek fák, mikor a rozsda
a gyilkos vasat rég felfalta már,
s a sújtó kéz is - szent, szent jóvátétel -,
hasznos anyaggá vált a föld alatt.
A víz szalad, a kõ marad,
A kõ marad.
Üzenem a háznak, mely fölnevelt:
ha egyenlõvé teszik is a földdel,
nemzedékek õrváltásain
jönnek majd újra boldog építõk,
és kiássák a fundamentumot,
s az erkölcs õsi, hófehér kövére
emelnek falat, tetõt, templomot.
Jön ezer új Kõmíves Kelemen,
ki nem hamuval és nem embervérrel
köti meg a békesség falát,
de szenteltvízzel és búzakenyérrel,
és épít régi kõbõl új hazát.
Üzenem a háznak, mely fölnevelt:
a fundamentum Istentõl való,
és Istentõl való az akarat,
mely újra építi a falakat.
A víz szalad, de a kõ marad,
a kõ marad.
És üzenem a volt barátaimnak,
kik megtagadják ma a nevemet:
ha fordul egyet újra a kerék,
én akkor is a barátjok leszek,
és nem lesz bosszú, gyûlölet, harag.
Kezet nyújtunk egymásnak és megyünk
és leszünk Egy Cél és Egy Akarat:
a víz szalad, de a kõ marad,
a kõ marad.
És üzenem mindenkinek,
testvérnek, rokonnak, idegennek,
gonosznak, jónak, hûségesnek és alávalónak,
annak, akit a fájás ûz és annak,
kinek kezéhez vércseppek tapadnak:
vigyázzatok és imádkozzatok!
Valahol fönt a magos ég alatt
mozdulnak már lassan a csillagok,
s a víz szalad és csak a kõ marad,
a kõ marad.
Maradnak az igazak és a jók.
a tiszták és a békességesek.
Erdõk, hegyek, tanok és emberek.
Jól gondolja meg, ki mit cselekszik!
Likasszák már az égben fönt a rostát,
s a csillagok tengelyét olajozzák
szorgalmas angyalok.
És leszen csillagfordulás megint,
és miként hirdeti a Biblia:
megméretik az embernek fia,
s ki mint vetett, azonképpen arat.
Mert elfut a víz és csak a kõ marad,
de a kõ marad!

Wass Albert
The Godfather 2009 jún. 04. - 21:42:12
Bizony, bizony..., a mai "modern" életvitel már nem akar emlékezni errõl a gaztettrõl. Nem fér be a sok ökör reklám közé az a néhány könnycsepp, az a pár sor hazafias gondolat. "Adjon az Isten, szebb jövõt!" Hajrá Magyarok!
10/10
lactu 2009 jún. 04. - 21:41:03 10/10
igen, napi 10 percben...
ez nagyon kevés.
Én voltam ma megemlékezésen, de sokkal több emberre számítottam!
Magyarok! Emlékezzünk! Ne felejtsünk! SOHA! SOHA!

Nem vagyok nacionalista, de magyarnak magyar vagyok, és ettõl nagyobb igazságtalanság nincs a földön!
Összes hozzászólás