Film

Hamlet

amerikai-angol-francia-spanyol filmdráma, 130 perc, 1990 12 éven aluliak számára a megtekintése nagykorú felügyelete mellett ajánlott
    • f

Értékelés:

87 szavazatból
Szerinted?

Az elmúlt évszázadokban Hamlet történetét már számtalan verzióban elmesélték: de így még sosem. A dán királyfi, a többnyire csak a világ eseményeit szemlélő és a politikától magát távol tartó Hamlet apja halálhírét véve visszatér hazájába. Mire azonban Dánia földjére teszi a lábát, anyja, Gertrud már nem özvegyasszony, ugyanis feleségül ment Hamlet nagybátyjához, az új királyhoz, Claudiushoz, majd az új uralkodói pár Hamletet is nősülésre, kedvese, Ophelia nőül vételére sürgeti. Nemsokára azonban megjelenik a meghalt király szelleme és közli hősünkkel: galárd módon Claudius és Gertrud gyilkolták meg, hogy kezükbe kaparinthassák a hatalmat. Hamlet - mivel érzi, valami bűzlik Dániában - döntés előtt áll: vagy továbbra is kívülállóként szemléli az eseményeket vagy pedig saját kezébe veszi az irányítást és bosszút állva beteljesíti végzetét.

Franco Zeffirelli, aki korábban már két Shakespeare-adaptációban, a Rómeó és Júliában, illetve A makrancos hölgyben is megmutatta, hogy az angol drámalegenda művei nem csupán színpadon, de a filmvásznon is remekül megállják a helyüket, a Hamlet esetében is biztos kézzel nyúlt a témához. A Shakespeare szellemiségét maradandóan visszaadó történetben kiváló szereplőgárdát irányítva eleveníti fel a dán királyfi őrületét és az uralkodócsalád végzetét, a sokak által csak halálos fegyveri minősítésben elfogadott, a nagy előd, Laurence Olivier nyomdokain járó címszereplő, Mel Gibson pedig kritikusait megcáfolva élete egyik legjobb, legerőteljesebb és legőrültebb alakítását nyújtja.

Stáblista:

Díjak és jelölések:

  • David di Donatello Díj (1991) - Legjobb idegennyelvű film: Franco Zeffirelli
  • BAFTA-díj (1992) - Legjobb férfi mellékszereplő jelölés: Alan Bates
  • Oscar-díj (1991) - Legjobb jelmeztervezés jelölés: Maurizio Millenotti
  • Oscar-díj (1991) - Legjobb látványtervezés jelölés: Dante Ferretti

Vélemény:

2015 febr. 15. - 22:37:43
2015 febr. 15. - 22:37:43
Megnéztem és nem tetszett.
Nem tudom, Gibson, vagy a rendezõ rosszul értelmezte a lényeget, vagy szándékosan változtatták meg.
Mert Hamlet õrülete sokkal mélyebbrõl fakad, mint a történés. Hamlet törvény- és szabálytisztelõ, befelé forduló gondokozó, akitõl távol áll a szembeszegülés.
Viszont a körülmények erre késztetik. Nem akcióhõs, aki robbanékony. Ellenkezõleg, töprengõ, aki kénytelen akciózni, személyisége, egyénisége, vérmérséklete ellenére.
Nem folytatom, mert valaki vagy érti ezt, vagy nem.
Nekem csalódás volt ez a feldolgozás és úgy vélem, elpocsékolt idõ.
2015 febr. 13. - 17:57:54
2015 febr. 13. - 17:57:54
Nem láttam még ezt a feldolgozást, vajon te láttad az elõzõ nagyokat?
Laurence Olivierrel, vagy Gábor Miklóssal?
Nekem e kettõ alakítása elementáris volt - úgyhogy hatalmas elvárásokkal fogom ezt most nézni.
Nem is értem, hogy miért ilyen késõn adják.
Bár igaz, a klasszikus irodalom ma nem divat, a kultúra nem divat.
Nem is értik, csak ami a napi politikával egyeztethetõ.
Pedig nagyságrendekkel nagyobb élvezet és nagyságrendekkel jobban fejleszti a gondokozást, az érzelmeket, mint egy akciófilm.
szavazat: 9/10 2015 febr. 13. - 12:58:36
2015 febr. 13. - 12:58:36
Lehet így nézni, lehet úgy, de EZ a legjobb Hamlet adaptáció!
Nincs semmi baj a szereplõkkel, Gibson zseniális, ahogy Helena Bonham Carter is.
Ami fontos, hogy nem a szinkronizált verziót kell megnézni, hanem az eredeti mozis változatot, ahol Arany János fordítása a felirat a filmhez.
szavazat: 10/10 2014 jan. 26. - 23:19:34
2014 jan. 26. - 23:19:34
bocsi, javítok!
16.-17. század.. :D
szavazat: 10/10 2014 jan. 26. - 23:18:13
2014 jan. 26. - 23:18:13
nem véletlen nem adja vissza a 15.-16. század feelingjét, hiszen korábban, a középkorban játszódik!.. ;)
2013 febr. 17. - 20:58:56
2013 febr. 17. - 20:58:56
ha 10perc után aludtál is, akkor roppantul mérvadó ez a sületlen véleményed amit ideförmedtél, ez a vicc.. Dante Ferretti pl a szakma nagyöregje, igazi régi iskolás díszlettervezõ, a legnagyobbak közül.. sok mindent tud, de szar díszletet speciel nem..
és plázacicák? szerintem te valami mást nézhettél.. :D de nem is baj, csak ne írj marhaságokat.. Shakespeare Hamletje nem hiszem hogy neked való lenne..
2013 febr. 13. - 10:09:50
2013 febr. 13. - 10:09:50
elkezdtem nézni, 10 perc után csalódtam, aztán aludtam is.

Egyáltalán nem adja vissza, a XVI-XVII századi feeleinget. A szépre sminkelt nõk, mintha most jöttek volna a plázából, a kivillanó hófehér fogak, a kortárs lakások patyolat tiszta berendezései ...

Oscar díj legjobb látványért? Vicc
2013 febr. 13. - 09:57:52
2013 febr. 13. - 09:57:52
Igen, láttam. Néhány éve valamelyik tévé (gondolom, a Duna) leadta.
Interneten meg ezt találtam:
http://www.youtube.com/movie?v=aS9Tv5zU89I&feature=mv_sr
2013 febr. 13. - 09:01:54
2013 febr. 13. - 09:01:54
Te láttad egyébként a Szmoktunovszkij féle Hamletet is? Ha nem, meg kell nézni valahogy.
2013 febr. 13. - 08:59:24
2013 febr. 13. - 08:59:24
Az az igazság, hogy amikor azt forgatták, még csak 12 éves voltam. Nem emlékszem, hogy még az általánosban, vagy gimisként láttam - a suli vitt. (jó suliba jártam, ott nem volt divat az elõadás zavarása, szóval valóban át tudtam adni magam a mûélvezetnek...).
Úgy emlékszem, hogy felíratos volt. De így is nagy élmény volt, a szellem pl. sokkal jobb volt, mint bármelyik másik filmben.
De igazad van, Latinovits szinkronja tökéletes lehetett (volna). Sajna erre nem emlékszem.
2013 febr. 13. - 08:40:05
2013 febr. 13. - 08:40:05
...és, ugye, Szmoktunovszkijt Latinovits szinkronizálta!
Gábor Miklóssal én is láttam. Meg Máté Gáborral (Kaposvár), László Zsolttal (Új Színház) és, nem utolsó sorban, Ternyák Zoltánnal (Katona J.).

De Mel Gibson nekem meglepetés volt. Remek volt. Igaz, a magyar szinkront sem akárki csinálta: Szakácsi Sándor!
2013 febr. 13. - 05:50:03
2013 febr. 13. - 05:50:03
Csodálkozom, hogy a Grigorij Konzincev rendezésében 1964-ben készült szovjet Hamlet filmet nem említi senki. Hamletet Innokentyij Szmoktunovszkij játszotta. Szerintem a legjobb Hamlet-film volt. Kár, hogy mostanában nem vetítik, nincs benne semmi a szovjet ideológiából, csak Shakespeare.
Szerencsém volt színházban is látni, Gábor Miklóssal a címszerepben.
Nagyon jó a Lawrence Olivier féle változat is. A Branagh-félét nem láttam sajnos, Gibsont csak most fogom megnézni.
Tudta valaki, hogy Ethan Hawke-kal is készült egy Hamlet film?
2013 febr. 12. - 11:12:21
2013 febr. 12. - 11:12:21
Bár Hamletet csak most fogom megnézni, ám Zefirelliben biztosan nem csalódom.
Egy kis történet..: Legkisebb lányom 5 éves múlt, és betettük neki a Rómeó és Júliát, VHS-n.. Persze Zefirellivel.
Vége lett, majd a lányom kérte, hogy még egyszer..megnézné. Persze.. Film közben észrevettem, hogy dörgöli a könnyes szemét..Kíváncsi lettem, és megkértem mesélje el..Elmesélte...én pedig szólni sem tudtam..Persze, én is rajongója vagyok..5 évesen is lehet szeretni..!
2012 nov. 06. - 00:13:28
2012 nov. 06. - 00:13:28
Igen. Gibsonra sok mindent lehet mondani, de hogy rossz színész lenne, aligha. Zeffirelli úgyszíntén a filmtörténelem legjobbjai közt van. Nem olyan könnyen emészthetõ mint Kenneth Branagh feldolgozásai (amelyek szintén zseniálisak, csak neki mások az eszközei), de még mindig megéri megnézni.
szavazat: 10/10 2012 nov. 04. - 23:42:26
2012 nov. 04. - 23:42:26
MG jobb Hamlet, mint KB.... pedig nem szeretem MG eddigi szerepeit, egyáltalán nem (filmjeit sem).
Zeffirellinek jó szeme volt. Ez egy jó film.
2012 nov. 04. - 21:52:28
2012 nov. 04. - 21:52:28
Azért szerintem sincs értelme egy ilyen közismert drámánál a Spoilernek, de üsse kõ,
SPOILER
Szóval Ofélia esze azért bomlik meg, mert apját megölte az, akit szeretett. Ezt nem tudja feldolgozni.
2012 nov. 04. - 17:06:15
2012 nov. 04. - 17:06:15
Kétségtelen, hogy ez Zeffirelli gyengébb munkái közül való, és hogy 1) nyomába sem ér a saját Romeó és Juliájának, 2) sem pedig Kenneth Branagh néhány Sh. feldolgozásának (Sok hûhó, Othello...).
Mindamellett azt mondom, hogy ha minden film "csak" ennyire lenne gyenge....álom lenne.
Ha a gyerek mindig jelest hoz haza, a papa összevonja a szemödökét egy négyesnél. A szomszéd meg, akinek a fia ötször bukott, megjutalmazza.
Zeffirellinek közepes munka, de ha valaki ettõl egyáltalán érdeklõdni kezd a Hamlet után, megérte.
2012 nov. 04. - 09:32:55
2012 nov. 04. - 09:32:55
Úgy látom a világ legjobb drámájánál nem fontos a spoiler szó leírása.
Bár senkinek se ajánlom elsõre a film megnézését, mert kicsit nehéz lesz kigobozni a sztorit.
Elõször egy rövid ismertetõ, aztán a könyv, majd a film.

SPOILER
Csak annyit akartam mondani, Ophelia attól lesz öngyilkos, hogy a kedvese megbolondult.
szavazat: 1/10 2012 aug. 10. - 09:00:42
2012 aug. 10. - 09:00:42
Ez a feldolgozás egyáltalán nem lett jó. Összevissza vagdosták, a jeleneteknek nem lett tartalmuk, ráadásul a színészek kiválasztása is melléfogás volt. Mel Gibson nevetséges Hamletként, mintha egy iskolai felolvasásra bemagolt volna 200 oldalnyi szöveget. Helena Bonham Carter vértelen és sápatag Ophelia. Ian Holm mintha egy mexikói szappanopera gonoszát játszaná. Glenn Close az egyedüli, akinek van egy-két dolog az eszköztárában. Szóval, siralmas adaptáció az egyik kedvenc drámámból, ami halvány árnyéka csupán a Kenneth Branagh-változatnak.
2011 szept. 20. - 05:21:32
2011 szept. 20. - 05:21:32
Királylány? Milyen királylány?..a Hamletben nincs olyan. Úgy tûnik mindenki a másikat, a Branagh-félét részesíti elõnyben...én nem tudnék választani, mindkettõnek megvannak az adujai. Ebben a variációban Gertrud és Hamlet kapcsolatának megjelenítése tetszik nagyon, a másikban meg Kate Winslet átváltozása ártatlan Opheliaból az árulástól eszét vesztett vizihullába.
Mindenesetre remélem soha nem kell bosszút állnom, mert az elég halálos mesterségnek tûnik...mostmár figyelem egy ideje...
Az még mindig foglalkoztat, hogy ha Ophelia beleõrül abba hogy elárulta szerelmét, akkor Gertrud hogyhogy nem õrül bele, hogy elárulja a férjét ( aki ugyan nem a szerelme ), meg a fiát, de gondolom ott bujkál a megoldás, hogy az ember sokféle és ahogy sokféle bosszúállást láthatunk a tragédában, úgy többféle árulást és árulót is,egyiknek bírja a gyomra, másikak nem.
Összes hozzászólás