Film

Kossuthkifli

magyar tévéfilmsorozat, 2014 12 éven aluliak számára a megtekintése nagykorú felügyelete mellett ajánlott
    • mb

Értékelés:

179 szavazatból
Szerinted?

1849. május 6-ára virradó éjjel Vödric Demeter (Haumann Péter), pozsonyi cukrászmester és udvari szállító váratlanul harminc rúd beuglira kap megrendelést Debrecenből. A hazafias érzelmű Swappach őrnagy (Lengyel Tamás), Vödric leányának (Trokán Nóra) kedvese azonban kémjelentést sejt a zsíros firkában. A szerelmesek egy púpos, unatkozó vénlány (Nagy-Kálózy Eszter) és egy titokzatos, hibbant kocsihajtó (Kálloy Molnár Péter) kíséretében postakocsin indulnak el, hogy a hadszíntérré vált országon át elvigyék a beuglit Debrecenbe, és egyúttal végére járjanak a rejtélynek. Hamarosan egy halottaskocsi szegődik a nyomukba, fedélzetén egy megtört és egy bosszúszomjas atyával (Reviczky Gábor). Mire száz veszélyen át a beugli célhoz ér, már késő. És a Kossuthkifli ideje is lassan lejár.

Egyéb epizódok:

Stáblista:

Szereplők

Vödric Demeter
Swappach őrnagy
Swappach Ferdinánd tanácsos
Thalvizer Karola grónő
Dalfalvi Matyiő
Görbekerti Jeromos
Fiatal Vödric Demeter
Fiatal Elepi Kőszál
Narrátor
Koronka százados
Gracián testvér
Hideg százados
Cselőtei Máté
Magas dezentor
Érsekújvár főbírója
Hammas Erzsó
Matyi néni szelleme
Heller Pongrác
Zöldfa bérlője
Péntek Kajetán
Báró Vikszléder
Fényes Mihály

Kapcsolódó cikkek:


Vélemény:

szavazat: 1/10 március 18. 06:50:29
március 18. 06:50:29
Én nagyon szeretem a történelmi magyar filmeket. De ez egy egyébként sem túl tehetséges rendező katasztrofális produkciója. Nem kevés pénzbe került és ezt tudta produkálni belőle. Katasztrofális!
szavazat: 4/10 január 08. 12:14:54
január 08. 12:14:54
Regényt filmre adaptálni ziccer - kezdődik az egyik ismertető. Hát ez kimaradt...,amikor aprólékosan magyarázzák, hogy egy filmet miért kell szeretni, még miért jó, az már eleve gyanús.
szavazat: 8/10 2016 szept. 28. - 11:18:24
2016 szept. 28. - 11:18:24
Nekem kimondottan tetszett, sõt kellemesen csalódtam, mondom ezt úgy, hogy szinte egyáltalán nem nézek sorozatokat.
A tévében ezt sem néztem meg, viszont DVD-n kölcsönkaptam és kétszer is megnéztem, méghozzá úgy, hogy magyar feliratot is tettem rá, és a nehezebben érthetõ mondatoknál megállítottam és visszatekertem. Így sokkal élvezetesebb és érthetõbb volt már elsõ nézésre is, mint ha felirat nélkül néztem volna epizódonként. Sõt, amit sokan hibájául róttak fel, mármint az archaizáló nyelvezete, az így az egyik legfõbb erényének tûnt! Kifejezetten élveztem, hogy nem mai köznapi beszédet használnak a szereplõk, hanem egy keveréknyelvet, melyben rendeget, ma már nem használatos idegen- vagy régies magyar szó van. Egymást érik a szövegben az olyan kifejezések, mint a delizsánsz, redengó, ferslóg, mégis a teljes szöveget meg tudtam érteni anélkül, hogy bármelyik szóra rákerestem volna, hogy mit is jelent. Kivételt képzetek természetesen az õsmagyar Füzegy vitéz jelenetei, melyeknek viszont épp az volt a funkciója, hogy maguk a szereplõk sem értették, mit is hablatyol, bár 'elvileg' magyarul volt az is.
A szerepek szerintem jól lettek kiosztva, sokszor még a néhány mondatos epizódszerepekben is kiváló színészeket láthatunk, a fõszereplõk pedig kivétel nélkül remekelnek. A két leghálásabb szerep talán a Nagy Kálózy Eszteré és Reviczky Gáboré, és mindketten élnek is a lehetõséggel, nem játsszák túl, de azokban a jelenetekben amelyekben benne vannak, nem lehet nem rájuk figyelni. Lengyel Tamás nekem néhol kicsit sok volt, de nem is annyira a játéka, hanem maga a karakter viselkedése volt irritáló, viszont ez egy ilyen figura, így van megírva. Hozzájuk képest Haumann Péter egészen visszafogott, mégis hatásos játéka, vagy Trokán Nóra bûbájosan ártatlan naiva-figurája sokkal pasztellesebb árnyalatú, de nagyonis szerethetõ karakter mindkettõ.
A sztori amolyan kosztümös road-movie, a szabadságharc idején játszódik, de jócskán vannak benne misztikus, meseszerû elemek, tehát szükség volt vizuális effektekre, amelyek szerintem szintén elég jól sikerültek. A DVD-n látható werkfilmbõl kiderül, hogy a helyszíneket is sokszor utómunkával montírozták, és eredetileg a szereplõk zöld háttér elõtt játszottak. A végeredmény kimondottan igényes, a látványra sem igazán lehet panasz.
Mindenképp kiemelném még a Hrutka Róbert által jegyzett filmzenét, amely a mai trendnek megfelelõ, jellegében, hangszerelésben engem kicsit a Trónok harca fõcímzenéjére emlékeztet, de vannak benne Nino Rotás beütések, nem egyszer kifejezetten szép dallamokat hallhatunk, melyek remekül passzolnak ehhez a kosztümös miliõhöz.
Összegezve tehát az a véleményem, hogy Rudolf Péter és stábja kiváló munkát végzett, és bár a sorozat enyhén szólva nem aratott osztatlan sikert, szerintem nincs okuk szégyenkezni, sõt több ilyen kosztümös magyar film kellene, akár a tévében, akár mozifilmként.
7,5/10
2016 szept. 18. - 20:35:14
2016 szept. 18. - 20:35:14
Jól feküdhet ez a tehetségtelen Rudolf Péter, hogy ilyen szemétre pénzt ( és nem is kicsit ) kapott. Ez a sorozat a magyar filmgyártás szégyentáblájára való.
szavazat: 10/10 2016 máj. 27. - 20:33:17
2016 máj. 27. - 20:33:17
Röviden: zseniális.
Hosszabban: élvezetes és misztikus utazás a szabadságharc korában - a dramaturgia, a karakterek, a régies nyelvhasználat, az atmoszférateremtés, mind mûködik.
2016 márc. 14. - 12:28:14
2016 márc. 14. - 12:28:14
Ki az aki egy ilyen címû sorozatot egyáltalán komolyan vesz? Amikor az elõzeteseket adták, lehetett látni, hogy egy nagy nulla lesz az egész.
szavazat: 10/10 2016 febr. 08. - 22:18:19
2016 febr. 08. - 22:18:19
Mert én írtam 23 kommentet csak hogy szidjam a Kossuthkiflit.
szavazat: 5/10 2016 jan. 28. - 13:37:05
2016 jan. 28. - 13:37:05
Én most jutottam hozzá, hogy megnézzem. Anno emlékszem, hogy sokan panaszkodtak a hangra, hogy alig lehetett érteni valami hanghiba miatt, nekem ez fel sem tûnt. Meg ugye a "fura" beszédre panaszkodtak még, no de az meg a könyv sajátja, sõt, megkockáztatom, hogy attól még sokkal kevésbé zavarja az érthetõséget, mint amennyire ott idegesítõ volt. A könyvvel az volt a bajom, hogy szerintem mindent összemixelt benne az író, mint a Jóbarátokban Rachel a sodós marhában, amikor két receptet egyben fõzött meg. A sodó jó, a lekvár jó, a hús jó, az egész egyben és egyszerre azonban már egyszerûen túl sok egy normál gyomornak. No, a sorozatban Rudolf eléggé kisimította a kakofóniát, ami nézõpont kérdése, hogy jót vagy rosszat tett a történetnek. Egyrészt az biztos, hogy sokkal könnyebben követhetõ, de kérdés, hogy így kifilézve tényleg az-e, ami a könyv. Én nem bántam, hogy nem, mert engem eléggé bosszantott a könyv, de ha valakinek meg bejött a könyv, akkor itt ne azt keresse.
A színészek többnyire jók, bár Lengyelt elég modorosnak találtam.... mentségemre szóljon, hogy talán a szerepe is ilyen,, no, de a többieké is, és õk meg mégsem. Élvezettel próbáltam kisilabizálni a mindenféle maszkok mögött a színészeket, nem egyszer a legkisebb szerepben is nagyágyúkat találtam, ami jó. (de mondjuk azt akkor sem értem, hogy ha sztori volt az, hogy mondjuk Nagy-Kállózyt a forgatás elõtt óráig kellett sminkelni, akkor miért nem volt egyszerûbb neki egy másik szerepet taláni, a grófnõ szerepére meg találni egy olyat, aki idõsebb, horgasabb az orra, szóval egyszerûen kisebb befektetéssel is öregasszonnyá tehetõ.
Nem állítom, hogy még egyszer megnézném az egészet, de nekem egyszer élvezhetõ volt.... mondom annak ellenére, hogy a könyvet ne igazán szerettem, ma sem igazán tudom, mit látott meg ebben Rudolf, ami filmért kiáltott? (ez nem a könyvre írt kritika, hanem csak egyszerûen annyi, hogy annyira egy fantáziatörténet, ezer és egy szállal, síkkal, hogy teljesen nyilvánvaló volt, hogy MÁS lesz, ezért már sok olyannak sem fog tetszeni, aki a könyvet szerette. Aki meg nem szerette, nos, azokból meg szvsz kevesen rugaszkodnak neki a könyv után a filmnek is, mint én...
szavazat: 1/10 2016 jan. 07. - 00:59:25
2016 jan. 07. - 00:59:25
Nem csodálkozom, ha neked tetszik ez az igénytelen, hatalmas összegbõl összetákolt "mû", de inkább fércmû...
Ennek az lehet az oka, hogy te is idegesíteni akarod a többséget, - akiknek nem tetszett a film -, szóval "mindketten" idegesítõek vagytok. :-) Viszont nagyon gyerekes is vagy.
szavazat: 10/10 2015 dec. 30. - 21:51:33
2015 dec. 30. - 21:51:33
Ne aggódj, már meg vannak a részek ;)
2015 dec. 30. - 18:08:38
2015 dec. 30. - 18:08:38
Gondolom, fel is veszed, ha netán nem ismételnék. D
szavazat: 10/10 2015 dec. 29. - 22:43:05
2015 dec. 29. - 22:43:05
Még mindig tetszik, második megnézés után is :)

(Már csak azért is hangoztatom, hogy idegesítsem a sok fikázót!) :D
szavazat: 3/10 2015 dec. 28. - 20:17:36
2015 dec. 28. - 20:17:36
Még hónapokkal elõtt hallottam egy interjút Rudolf Péterrel, hogy mennyire megfogta a regény, amibõl készült, meg, hogy mennyire remek az alapanyag... Kár, hogy az igazság az, hogy talált egy projektet, amire rákapott a jelenlegi vezetés, és így szerzett magának egy plusz melót. Mármint persze lehet, hogy remek a regény, de a forgatókönyv ezt nem adja így, ebben a formájában vissza.

Tömören összefoglalva, sajnos kicsit semmilyen ez a sorozat. Se nem elég vicces, se nem elég drámai, se nem elég izgalmas, sõt még csak nem is 100% korhû: akkor legalább kicsit legyenek koszosabbak a ruhák és fogatlanabbak a szereplõk... A nyelvezet lehet akármilyen, akár ómagyar is, a lényeg, hogy érdekes legyen a sztori. De nem az, nem így.
Legalább jobb színészeket válogatott össze, de a becsapásunkért és az állami pénzek miatt (a sajátját fogadok, hogy nem tette volna fel erre a sorozatra):

3/10
2015 dec. 28. - 19:50:12
2015 dec. 28. - 19:50:12
Keveset láttam belõle, de volt egy olyan érzésem, hogy az a kevés is több a soknál. Ez a film(sor.) egyszerûen: tévedés. Mégpedig nagy. Kár érte.
szavazat: 4/10 2015 okt. 29. - 09:23:34
2015 okt. 29. - 09:23:34
Amiket írtál azzal legnagyobbrészt egyetértek. A hibákat pont ugyanazokban a dolgokban látom.

Viszont azzal vitatkoznék, hogy ez a sorozat csak az átlagnézõ számára volt élvezhetetlen. A környezetemben olyan emberek se bírták végignézni, akik az adott történelmi korszak iránt érdeklõdnek, sõt munkájuk révén akár napi szinten foglalkoznak vele. Szóval, az átlagosnál magasabb ilyen irányú mûveltséggel és a téma iránt pozitív beállítottsággal rendelkeznek és mégsem...
2015 okt. 27. - 16:41:23
2015 okt. 27. - 16:41:23
Abban egyetértünk, hogy egy alkotás attól, hogy nem nekem szól, lehet jó, maximum számomra érdektelen.

Viszont, amit az átlagnézõkrõl írtál, azzal nem teljesen értek egyet. Az átlagnézõk ugyanis alapból szeretik a szatírákat. Szeretnek magukra ismerni a görbe tükörben. Az átlagnézõk egész jeleneteket tudnak fejbõl a Tanúból, vagy a Brian életébõl. Vagyis csöppet sem zavarja õket, ha a szatíra komoly témákat feszeget.
Az átlagnézõk az abszurd humortól sem riadnak meg, olyannyira nem, hogy tömegesen zarándokoltak el a moziba, hogy megnézhessék Lizát, a rókatündért.
Úgyhogy ha az átlagnézõk mégsem voltak elragadtatva a Kossuthkiflitõl, akkor talán a hibát nem bennük kéne keresni.
szavazat: 8/10 2015 okt. 27. - 13:57:10
2015 okt. 27. - 13:57:10
a vége lemaradt: Az elõzõ írásom hiányosságára.
szavazat: 8/10 2015 okt. 27. - 13:56:31
2015 okt. 27. - 13:56:31
Örülök, hogy a hozzászólásokban kaptam pozitív és negatív visszajelzést is. Az általad leírtakra reflektálnék röviden:
Visszaolvastam a hozzászólásomat és valóban kicsit úgy tûnhetett, mintha azt feltételezném, hogy a nézõ mûveletlen ("a hiba az Ön készülékében van"). Éppen ezért szeretném leírni, hogy nekem ezt kijelenteni koránt sem volt célom. Az átlag nézõ számára nem érthetõvel sokkal inkább azt akartam jelezni, hogy hiba volt egy nem az átlag olvasónak szánt könyvet mesteri pontossággal úgy filmre vinni, hogy az az átlag nézõnek szóljon. És ez nem a reklám és a a marketing hibája (ez csak az utolsó ballépés volt). Ez mint említettem egy koncepciós hiba. Vagyis a készítõk, koncepciója és alapelképzelése volt hibás. Mert úgy gondolták, ez a bizonyos rétegnek szóló könyv vizualizálva mindenkihez szólni fog majd. Az más kérdés és nem is szeretnék részletesen belemenni, hogy az átlag nézõ miért nem érti. Mûveletlen? Szerintem ez relatív fogalom. Mondjuk egy irodalom és filmmûvészet iránt rendkívül érdeklõdõ ember számára szerintem befogadható az alkotás. De olyan valakik, aki nem vagy kevésbé érdekelt ezekben a témákban és tegyük fel csak a - szerintem rendkívül elmaradott - közoktatásból kap némi ízelítõt ezekbõl -azt is inkább kötelezõ teher, mintsem értékes mûvészet formájában - az egész sorozatot egy nagy katyvasznak fogja látni. Mert szerintem az átlagnézõ szórakozást, kikapcsolódást, audiovizuális élményt vár a televíziótól és a mozitól is. Ez egy megint csak hosszasan taglalható öngerjesztõ folyamat része, de ezt most tényleg nem részletezném. A lényeg, hogy egy átlagos, tehát korántsem mûveletlen, csupán átlagos iskolai mûveltségû nézõt, akinek más típusú az érdeklõdése a Kossuthkifli nem csigáz fel. Ez nem a nézõ hibája, ez a sorozaté, ahogy igyekeztem leírni. A marketinges hiba, pedig csak a koncepciós hiba kvázi "záróakkordja". Nem volt célom tehát elfedni, hogy a készítõk igenis hibáztak. Az más kérdés, hogy nem magában a sorozatban. Mert azt továbbra is fenntartom, hogy a sorozat erényei vitathatatlanok. Annak, aki érdeklõdik a fentebb említett mûvészetek iránt, annak szerintem csodás élmény. És ahogy mondtam, szomorú, hogy ennyi munkát tönkretett az, hogy nem gondoltak utána pár dolognak. Nem kívánom lemosni és palástolni a Kossuthkifli hibáit, de szeretném ösztönözni az embereket arra, hogy néha nézzenek ki a saját perspektívájukból. Mert lehet, hogy más szemszögbõl - ami persze nem az ember sajátja - máshogy nézhetnek ki a dolgok. Ettõl persze még az adott személynek nem lesz szimpatikusabb, de talán ráeszmél, lehet nem õ volta célközönség. És attól, hogy valami még nem neki szól, lehet jó, maximum az õ számára nem érdekes/érthetõ.
Ennyit akartam leírni. Köszönöm a hozzászólásodat és azt, hogy rávilágítottál az elõzõ.
2015 szept. 23. - 18:57:05
2015 szept. 23. - 18:57:05
mégis olvasd el az 500 kommentet. Mivel a filmet itt nem sokan "húzták le", éppen, hogy menteni próbálták.

Kétszer említed a kommentedben, hogy "mókás". Pontosan melyik jelenet volt mókás? Én láttam az elsõ két részt és az utolsót. A középsõk megnézése már felért volna egy önostorozással. Móka nem volt. Csak sz.
szavazat: 10/10 2015 szept. 22. - 22:56:30
2015 szept. 22. - 22:56:30
azta! kozel 500 kommentet nem fogok vegigolvasni :D
de azt latom jocskan lehuztak ezt a kulonleges es figyelemre melto darabot. a legerdekesebb hogy 5,3-rol 5,2-re ugrott az ertekeles, amikor adtam ra egy 10-est. :O
nos ez a filmsorozat utos kis darabocska, jo a nyelvezete, mokas, benne a tortenelmunk lenyege, ami regen volt es ami ma is zajlik. es benne sejlik a mesejeben a varazslat...
jobb is hogy nem olvasom el a negativ kritikakat, gondolom van boven. szerintem egyetlen oka van: ez az alkotas olyan szinten meglepo, annyira senki sem szamitott meg megkozelitoleg sem semmi ilyesmire, hogy emiatt sokaknak nehezen emesztheto, vagy mar eleve befogadhatatlan.
nos nekem kellett 2 reszt vegigneznem mire kezdtem tudni emeszteni. mondjuk ettol meg tetszett persze elejetol fogva, mert mokas is hat de meg hogy! es en erosen szeretem a szellemesseget.
Összes hozzászólás