Moliere: A fösvény

Bakancslistához adom
színházi közvetítés, 117 perc, 2010

Értékelés:

8 szavazatból
Szerinted?

Az Új Színházban Moliere A fösvényét az orosz Maszlobojscsikov állította színre. A darab egyszerre a zsugoriság komédiája, de a főhős Harpagon tragédiája is, akit csak a pénz érdekel, a mások boldogsága kevésbé. Eperjes Károly a gyarlóság felmutatásával teszi emberivé a figurát, miközben megmutatja Harpagon igazi bűnét is: úgy akarja megvásárolni a pénzzel megvehetetlent, hogy haszna is legyen rajta. Nem egyszerűen csak fiatal feleséget venne magának, de még tetszeni is akar. Harpagon korunk hőse, a magát örökifjúnak képzelő öregedő bankár, aki családjának életét atyai gondoskodással fektetné be hosszú távra: Élisét férjhez adná egy gazdag, de már nem épp fiatal pénzemberhez, fiának, Cléante-nak pedig megtiltja, hogy elvegye vagyontalan szerelmét. De nem a pénztelensége a legfőbb ok: ő pályázik Marianne kezére. S két gyermeke sem látszik sokkal jobbnak apjánál: ravaszak és gátlástalanok, ha kell - de legalább nem zsugoriak. Bánsági Ildikó Frosine szerepében méltó partnere Eperjesnek, egyszerre párja és ellentéte a fösvénynek: hervadó szépasszony, még vágyott reményekkel.
Az elérhető vagyonért legyezgeti a fösvény hiúságát, ám amikor ráébred, hogy hiába vár anyagi viszonzást, átáll azokhoz a családtagokhoz, akiknek tetteit a szerelem vezérli. A végén a komédia szabályainak megfelelően mindenki megtalálja párját, a szegényről kiderül, hogy gazdag, a halottról, hogy él. Moliere-nél minden megoldódik ugyan, de a világ és az ember természet nem változik.

Stáblista:

Szereplők

Frosine, intrikus nő
A rendbiztos
Cléante és Élise apja

Hozzászólások

Szerinted?
szonya1 2011 márc. 27. - 22:03:24
És ugyanez volt délután az Ida regénye közben. Rémesen illúzióromboló!
zemester123 2011 márc. 27. - 21:01:40
Éppolyan fárasztó nézni, mint amilyen lehet játszani ezt a felesleges és abszurd akrobata-mutatványokkal teletûzdelt darabot. Nagyon pörög, túlságosan is: Eperjes Károly (is) olyan gyorsan beszél, ahogyan már nem is tud. Az értelmetlenül felfokozott tempó és rohangászás, amelyek a szenvedélyt hivatottak érzékeltetni, eltereli a figyelmet arról, hogy voltaképpen itt emberekrõl lenne szó, nem bohócokról. Minden jelenet fel van fokozva, túl van feszítve, minden egyes töltelék szó is ezerszeres súlyt kap, mint a tévé hírmûsoraiban és pletykamûsoraiban, ezért a valódi hangsúlyok, az igazán fontos dolgok elvesznek.
Az ember szinte a szereplõkkel együtt rohan egyik értelmezetlen és érthetetlen jelenetbõl a másikba, nincs lélegzetvételnyi idõ sem. Mirõl akarna szólni a mû? Nem derül ki, mi volt a cél, mi a tét.
Minden külsõdleges erõfeszítés ellenére jellegtelen a színészi játék: "eltékozlod a vagyont, amit a szüleid vérük verejtékével szedtek össze" - ezt egy jó elõadásban úgy mondja a fösvény, hogy hirtelen megértenénk fösvénységét, szánnánk eltékozolt életét...õ is csak ember lenne, elvégre.
frici53 2011 márc. 27. - 20:42:08
Ugyenez volt délelõtt a Hamupipõke c. opera közvetítése során is.
frici53 2011 márc. 27. - 20:41:20
Éljen az adónkból üzemelõ közszolgálati média, melynek az általános mûveltséget is kellene szolgálnia a minõségi szórakoztatás mellett!
Várom a sportesemények alatti irodalmi, komolyzenei reklám ikonokat!
Irgalmatlan kificamodott ízlése van azon szerkesztõnek, ki ezeket engedélyezte (Elõírta?).
Már nem is háborgok ezen, csak sajnálom õket, kiknek ilyesmi egyáltalán eszébe jut.
Adblock detektálva

Hirdetésblokkolód kikapcsolásával segíthetsz, hogy a PORT.hu továbbra is ingyenes, minőségi tartalmat biztosíthasson.

Rendben, kikapcsoltamHogy tudom kikapcsolni? Köszönjük, PORT.hu