Film

Nader és Simin - Egy elválás története

/Jodaeiye Nader az Simin/
iráni filmdráma, 118 perc, 2011 16 éven aluliak számára nem ajánlott
    • f

Értékelés:

100 szavazatból
Szerinted?

Nader és Simin egy középosztálybeli házaspár a mai Teheránban. Simin válni akar a férjétől, mert az nem hajlandó elhagyni az országot és Alzheimer - kóros édesapját. Simin elköltözik, lányuk, a 11 éves Termeh Naderrel és az állandó gondozásra szoruló nagyapával marad. Nader felvesz egy gondozónőt, Razieh-t, aki mély hite miatt először nem akarja elvállalni a munkát, de körülményei mégis rákényszerítik. Egy nap Nader a sötét lakásba tér haza, ahol apja magatehetetlenül fekszik az ágya mellett. Az ügyből per kerekedik, ami fokozatosan bontakozik ki a néző szeme előtt. A szereplők céljai, szándékai állandó változásban vannak, talán még saját maguk előtt is. A tettek mögött feltételrendszerek és motívumok egész sora húzódik meg, aminek felfejtése a vizsgálóbíró feladata.

Bemutató dátuma: 2011. augusztus 25. (Forgalmazó: Mokép-Pannónia Kft.)

Stáblista:

Kapcsolódó cikkek:

Díjak és jelölések:

  • Golden Globe-díj (2012) - Legjobb idegennyelvű film
  • Berlini Nemzetközi Filmfesztivál (2011) - Legjobb női alakítás: Leila Hatami
  • Berlini Nemzetközi Filmfesztivál (2011) - Ökumenikus Zsűri díja: Asghar Farhadi
  • Berlini Nemzetközi Filmfesztivál (2011) - Legjobb férfi alakítás: Babak Karimi
  • Berlini Nemzetközi Filmfesztivál (2011) - Arany Medve: Asghar Farhadi
  • Berlini Nemzetközi Filmfesztivál (2011) - Legjobb női alakítás: Sareh Bayat
  • Berlini Nemzetközi Filmfesztivál (2011) - Legjobb férfi alakítás: Peyman Moaadi
  • Oscar-díj (2012) - Legjobb idegennyelvű film: Asghar Farhadi
  • BAFTA-díj (2012) - Legjobb nem angol nyelvű film jelölés: Asghar Farhadi
  • Oscar-díj (2012) - Legjobb eredeti forgatókönyv jelölés: Asghar Farhadi

Vélemény:

2016 dec. 02. - 23:54:33
2016 dec. 02. - 23:54:33
Nem az volt az érzésem a film nézése közben, hogy játszák a szerepüket,
hanem mintha egy valódi, éppen zajlódó drámát néznék végig;
talán még nem is láttam olyan filmet, amelyik ezt ennyire el tudta hitetni.
szavazat: 10/10 2016 júl. 21. - 01:21:10
2016 júl. 21. - 01:21:10
Nagyon rég láttam ilyen jó filmet. Remekmû. 10/10
szavazat: 9/10 2016 júl. 11. - 22:01:21
2016 júl. 11. - 22:01:21
Nem láttam még iráni filmet, így - az aktuális film értékei mellett- duplán örömteli volt, hogy megnézhettem ezt, és köszönöm az M2-nek, hogy a sok értelmetlen-gagyi mûsor mellett NÉHA értelmes filmeket is képesek mûsorra tûzni.
Ez a film egy másik világba repít el bennünket, egy országba, mely a maga õsrégi történelmével, különleges nyelvével modern jelenével, enyhe pökhendiségével és viszonylagos stabilitásával üde színfoltot képez a szociálisan rommá vált Közel-Keleten. Ebbe az egyedi országba nyerhetünk betekintést ezen film segítségével. Nehéz egy mû, az kétségtelen. Bár a címe alapján egy egyszerû romantikus drámának tûnik, de ez a film sokkal több és jobb annál...

10/9

Aki teheti, nézze meg 20-án a Dunán. Nem sokszor nyílik esély Magyarországon egy ilyen film megtekintésére.
2016 ápr. 14. - 09:46:27
2016 ápr. 14. - 09:46:27
A köztévé (m2) vas. esti (21h00) mûvészfilm-mûsorsávja ezúttal igazi csemegét, mondhatni: keleti csemegét kínált az élelmes nézõnek. Az iráni filmmûvészettel való ismerkedésem mindjárt ezzel a nagyágyúval kezdõdött és máris igen magasra került az a bizonyos mérce. Egyszerûnek tûnõ, de folyamatosan és remekül csavart forgatókönyv, pergõ párbeszédek egy gyönyörû (fárszi) nyelven, szikáran profi alakítások, a fényképezés jóvoltából szinte "ott" vagyunk...ott, abban a távoli világban, amelyben egy követhetõ, élvezetes szórakozást kínáló történet pereg. Semmi elvont mûvészkedés: filmmûvészet, egyben a szó nemes értelmében izgalmas, fordulatos sztori. Színpadon is örömmel megnézném.
szavazat: 9/10 2015 jan. 04. - 12:10:36
2015 jan. 04. - 12:10:36
Elsõ pillanatban azért vált érdekessé, mert iráni, ahol sohasem jártam, és megismeréssel szeretném oszlatni a kõsivatag+pásztorok szintû tudatlanságot.
Ehhez képest a film nagyvárosi környezetben játszódik, olyan helyzetet ábrázolva, amelyben a szereplõ családok, emberek beszorultsága kevés átalakítással Magyarországon, Európában vagy Amerikában is elhelyezhetõ lenne.
A megjelenített kultúra, vallás "csak" annyiban lesz meghatározó, hogy a filmbéli szereplõk viselkedésükben, döntéseikben törekszenek jobban végiggondolni cselekedeteik etikai súlyát, például a szülõ áldozatos ápolását, a család egybentartására való törekvést, az igazmondást, az elõnyök feltétlen elfogadását. Ez ad keretet.
Feszült, befogadható, reális dráma, megtörténhetne a szomszédban is.
szavazat: 9/10 2014 ápr. 16. - 08:08:47
2014 ápr. 16. - 08:08:47
Minden szempontból nagyon érdekes a film, be pillantást enged egy átlagos család nem mindeni történetébe, egy lényûgözõen színes és szigorú vallási kultúra, csak ajánlani tudom Asghar Farhadi más alkotásait is, azoknak akiket érdekel e merõben eltérõ vallási közeben élõ csodálatos emberek élete.

Igen, meg kell említeni Sarina Farhadi-t (Termeh),a rendezõ lánya aki elõtt le a kalappal, tanulhatnának tõle a "nagy" hollywoodi "színésznõk", mert elvégre ez az igazi mûvészet. (A -nagy- és a -színésznõ- szavak szándékosan vannak idézõ jelben.)
szavazat: 9/10 2014 ápr. 14. - 00:13:38
2014 ápr. 14. - 00:13:38
Nagyon jó a film, bár a címe alapján totál mást várna az ember. Mert az elválásról szól ugyan, de amúgy totál nem. Bemutatja, hogy emberek miért titkolóznak még a saját házastársuk elõtt is, hol vallási, hol egyéb -univerzális- okokból. Meg miért hazudnak, hol jótékony, hol kártékony célokból. Ezen kívül a nagyon erõs vallásosság szinte babonaságba hajló erejét is láthatjuk.
szavazat: 8/10 2014 febr. 26. - 23:16:03
2014 febr. 26. - 23:16:03
Nagyon jó film volt, igazán életszagú atmoszférával.


8/10
szavazat: 9/10 2013 okt. 23. - 23:18:47
2013 okt. 23. - 23:18:47
Nagyszerû film, megérdemelte azt az Oscart. Én perzsa szinkronnal néztem (és magyar felirattal), érdekes volt hallgatni.
szavazat: 10/10 2012 nov. 01. - 23:40:49
2012 nov. 01. - 23:40:49
Nagyon jól kidolgozott film. Igazándiból egyetlen szereplõ sem fekete meg fehér, hanem mindenki a saját maga helyzetének a foglya. A filmet csak azoknak nem ajánlom akik egy vidám filmet szeretnének megnézni.
szavazat: 10/10 2012 júl. 02. - 05:11:39
2012 júl. 02. - 05:11:39
Megjelenése óta látni akartam ezt a filmet. Nem csalódtam benne! (Nívósabb, tartalmasabb, mint a töméntelen mennyiségben ránk zúduló, kritikán aluli USA-beli szenny.)
szavazat: 10/10 2012 jún. 01. - 21:57:57
2012 jún. 01. - 21:57:57
Nagyon jó film, az iráni filmek nálam az elsõk mostanában. Végig feszítõ érzést generál a filmben az igazságok keresésének a dilemmája. Legutóbb a Circumstance címût láttam, azt is tudom ajánlani mindenkinek, bár annál azért érezhetõ a franciák keze nyoma...
szavazat: 10/10 2012 ápr. 03. - 20:42:57
2012 ápr. 03. - 20:42:57
Ez egy nagyszeru film, nagyszeru szereplokkel. Nalam 10-es.
2012 jan. 26. - 12:52:17
2012 jan. 26. - 12:52:17
Nagyon régen volt olyan, hogy egy film után komoly gombóc legyen a torkomban, olyan, amit aztán tényleg napok alatt lehet csak lenyelni, jó esetben akkor is csak kompromisszumokkal. Az elválás története ilyen.
Kritikám : http://www.filmkocka.hu/2012/01/nader-es-simin-egy-elvalas-tortenete/
2012 jan. 25. - 21:41:31
2012 jan. 25. - 21:41:31
Kétellyel töltött el az imdb-n található kiemelkedõ pontszám, ez iráni filmeknél nem megszokott. Igazam is volt, meg nem is. A film nagyszerû, döbbenetesen profi minden téren, a vége is pontosan olyan, amilyennek lennie kell, ugyanakkor magam is azt éreztem, hogy a történet túl lett koncipiálva, elég lett volna egyetlen szálra koncentrálni, biztos vagyok benne, hogy akkor remekmû születik, igazi nagy film, így "csak" egy nagyon jó mozival gazdagodtunk, amit meg kell becsülni, a történet így is elsõosztályúan van elõadva, de a nagy iráni klasszikusok közelébe nem ér, Kiarostami azért más súlycsoport.
szavazat: 10/10 2011 szept. 11. - 14:46:27
2011 szept. 11. - 14:46:27
FeHér ElepHánt Kulturális Ajánló Portál
NADER ÉS SIMIN Asghar Farhadi irán film
Fájdalmas mosollyal betétovázik, maga a szemérmes jóság, odaadó alázat. Mindenre bólint,
semmit sem ért, mobilon kér tanácsot lelki vezetõjétõl, a legfontosabbat felejti el, majd-
nem halálba küldi a rábízott beteget. Hazudik, vádol, a végén vallási okokból mégis az igaz-
mondás mellett dönt. Érzékeny, tanulatlan, finom és primitív: feudális proletár... Nehéz
elhinni, hogy nem egy csadoros civil asszony, hanem a csodaszép színésznõ, Sareh Bayat.
De nem ez az egyetlen zseniális figura! Iszonyatos hitelességûek az iráni diktatúrában élõ
végletek, a nyugatra kacsintó, jómódú entellüktell-pártól az emberien kemény bíróig.
Asghar Farhadi forgatókönyve krimi-feszültsége ellenére tökéletesen kidolgozott dialógu-
sokból épül, a jelenetezés mesterien váltogatja a helyszíneket, a szituációk döbbenetes-
ségükben is azonnal érthetõek. Operatõre, Mahmoud Kalari észrevétlenül mozog a szoba-
belsõkben, permanensen szemtanúvá teszi a nézõt, premier plánjai érzékletesek, atmosz-
férája lenyûgözõ.
Leila Hatami angolszász beütésû Siminje szakad ki legjobban a nyomasztó rendszerbõl, a
kettõs kötésben vergõdõ férj, Peyman Moaadi alakítása mesterien mutatja meg a fegyel-
mezett jólneveltség mögött izzó ellentmondásokat. Mint minden iráni filmben, most is fe-
lejthetetlenek a gyermekek: a bejárónõ feketeszemû csöppsége és a hosszan, töprengve
figyelõ nagylány: Termeh, akinek döntésétõl függ végül a váló felek sorsa. Sarina Farhadi-
halszavú okossága, nézésének szuggesztív mélysége, magányának gyönyörû zárkózottsága
révén a nagyszerû film emblematikus hõsévé válik.
Egyre többet látunk az iráni életbõl, egyre szélesebb spektrumú a kép, melyet a semmi-
bõl!?/ jött rendezõk tárnak elénk, most kellene visszamenõleg megnézni összes nálunk lát-
ható alkotásukat.
szavazat: 7/10 2011 aug. 27. - 16:32:43
2011 aug. 27. - 16:32:43
Érdekes, Efes is milyen hasonlókat írt:) Csak nem õ volt a másik nézõ a teremben? :)
szavazat: 7/10 2011 aug. 27. - 10:39:48
2011 aug. 27. - 10:39:48
Kétségtelen, Farhadi drámai érzéke kiváló, a kézikamerázás, a vágások, a színészi játék keresetlenséget sugall. A kihagyások, tömörítések, ugrások kifejezetten eredetiek.
Azért maradt hiányérzetem, mesterkéltnek éreztem a drámahalmozást, a sok apró fordulatot, olyan volt, mintha a Családi kör egy egész évadját sûrítették volna egy filmbe. Rengeteg volt a dialógus, és csak ritkán engedte a rendezõ, hogy a képek beszéljenek.
Ha Berlin, akkor én a Torinói lóra szavazok. De ez is fontos problémákat elemez, és korántsem csak Iránt érintõeket.