Film

Samsara

amerikai dokumentumfilm, 99 perc, 2011 12 éven aluliak számára a megtekintése nagykorú felügyelete mellett ajánlott

Értékelés:

94 szavazatból
Szerinted?

A 'szamszára' szanszkrit szó, lényege az élet örök körforgásában változó jelenségek mélyebb értelmezése. Ez adja a film kiindulási pontját is: Frickle és Magidson azt a megfoghatatlan, mégis működő összekapcsolódási pontot kutatja, mely a keleti vallások szerint átível életeinken, újjászületéseinken.
A stáb 5 éven keresztül, 5 kontinens 25 országában forgatott. A csodálatos felvételeket 70mm-es filmre rögzítették, ennek köszönhető a döbbenetes vizuális élmény, melynek alapját a szent földek, a katasztrófa sújtotta övezetek, ipari komplexumok és természeti csodák lélegzetelállító látványa adja.

Bemutató dátuma: 2012. december 20. (Forgalmazó: ADS Service Kft.)

Stáblista:

Kapcsolódó cikkek:


Vélemény:

2018 márc. 20. - 15:16:06
2018 márc. 20. - 15:16:06
A film a képekkel és a zenével több mindent tud kifejezni, mint bármely film szöveggel együtt. Gyönyörködteti és elgondolkodtatja a nézőt. Film közben nekem is az jutott eszembe, hogy óriási munka lehetett ezt leforgatni.
2017 dec. 06. - 23:32:44
2017 dec. 06. - 23:32:44
Teremtés szabadon. amikor az Egy pontról külön de együtt zuhantok le? Van ilyen?
Mivel a szabadon esõ testek egyenes vonalú egyenletesen változó mozgást végeznek és a Föld egy adott pontján minden test azonos módon esik, ezért gyorsulásuk is egyenlõ.
Elõször Galilei jutott arra a felismerésre, hogy amennyiben a légellenállást elhanyagolhatjuk, akkor a Föld ugyanazon pontján elejtett testek azonos módon esnek. Ez azt jelenti, hogy a Föld egy adott helyén, minden szabadon esõ test gyorsulása ugyanakkora.
szavazat: 5/10 2017 márc. 20. - 16:30:26
2017 márc. 20. - 16:30:26
A film a világot mutatja be, rövid képekkel videókkal. Szép a \"film\" de unalmas vagy inkább vontatott számomra. Kommentár nélküli dokumentum film.
2016 jún. 23. - 13:50:45
2016 jún. 23. - 13:50:45
:D
2014 dec. 14. - 12:53:29
2014 dec. 14. - 12:53:29
Szemorgazmus! Amúgy hogy a viharba nem kapott ez egyetlen díjat se? Vagy csak itt nem írják?
2014 jún. 24. - 17:51:00
2014 jún. 24. - 17:51:00 OFFTOPIC
Ez is tetszett.
2014 jún. 24. - 17:15:27
2014 jún. 24. - 17:15:27 OFFTOPIC
Ebben a filmben is, illetve az egész vallásos ideológiában rendkívül irritál "az élet örök körforgása" kifejezés, ami egyben az alapját képezi a legtöbb létfilozófiának. Az zavar, hogy ilyen "körforgás" nem létezik, ilyen egyszerûen nincs. Az emberi lét esetében legalábbis biztosan nincs, márpedig az ember számára nyilván ez a meghatározó. De még ha létezne is ilyen körforgás, az biztosan nem lenne örök, hisz pontosan tudjuk, hogy az emberi élet - ahogy a teljes földi is - nem öröktõl való. Volt egy kezdete, és aminek van kezdete, annak vége is van, tehát biztosan nem is tarthat örökké.
Az élet(és halál) nemlétezõ kerekének forgatását az ember saját maga végzi. Az ember szabad akaratából szaporodik, nem kényszeríti erre senki és semmi. A teljes emberiségnek bármikor módjában állna nem tovább szaporodni, vagyis megállítani a csupán általa "forgásban tartott kereket". Tehát, nemhogy semmiféle isten, vagy teremtõ nem forgatja a kereket, de ilyen kerék sem létezik - még csak szimbolikus értelemben sem. Az ember szabad akaratából szaporodik, és teremti meg saját magának mindazt (a rettenetes borzalmat) amit ez a film bemutat - meg persze azt is amit nem. Vagyis a lét örök körforgása címû hazugsággal az ember csak a felelõsséget hárítja el magáról egy fiktív lényre, aki végsõ soron mindezért a felelõs. De mindez a borzalom és értelmetlenség kizárólag az emberi szaporodás eredménye, ami pedig szabad akarat kérdése minden egyes emberi lény számára. Az élet értelmetlenségét saját magunkon, pontosabban a szüleinken tudjuk egyedül számon kérni, mert az biztos, hogy nem kényszerítette õket semmiféle emberfeletti lény, vagy törvény a szaporodásra.
2014 jún. 24. - 13:50:45
2014 jún. 24. - 13:50:45 OFFTOPIC
Ez tetszett.
2013 nov. 26. - 23:31:49
2013 nov. 26. - 23:31:49
Megvettem a magyar kiadást. 990 Ft-ért, adózott jövedelmembõl.

A film nagyon jó, látványos.

De a magyar kiadás minõsége egyszerûen szar. A film szaggat. Számítógépen nem tudtam lejátszani, befagyott tõle a lejátszó. ( nemócskaság, LG BD író)

Az asztali lejátszó új Phillips BD. Szaggat.

Egy ilyen film ennél sokkal jobb kiadást is megérdemelne.
2013 nov. 26. - 23:28:47
2013 nov. 26. - 23:28:47
6.-nak ott van A Föld.
szavazat: 10/10 2013 szept. 05. - 22:22:15
2013 szept. 05. - 22:22:15
Szóval hogyan is van ez az egész?

***SPOILER***

Hát így.
Így van és biztosan így néz ki. Mint a filmben. Igazsága vitathatatlan.
Az elsõ kockától az utolsóig igaz és nincs benne hamis, tehát biztos és hiteles.
A szellem szabadság logikája végig ott VAN és ível a képek alatt és hermetikusan szintetizál.
Mert mi a film logikája? A sorrend.. A sorrend, amely minden igaz hagyomány alapja.

SOR és REND.

A SOR mint ok okozat kód. A most elõtt van a múlt és a most után jön a jövõ. Ezt nem lehet megfordítani.
A REND a sorozat tagjainak törvénye, azaz a SOR elemeinek felcserélése nem lehetséges.
Miért?
Mert a szellem logikája ilyen.

A Szellem logikájának alapja (kezdete), hogy Õ magát csak annyiban definiálja, hogy VAN. A szellem gondolata a van. A VAN gondolatának nem része az idõ és a tér és az anyag, mivel az már csak haladványa a VAN gondolati logikájának. A VAN csak magában áll és ennyire steril és hermetikus, hogy más benne nincs. A VANnak nem ellentéte a nincs illetve a semmi. A VANnak nincs ellentéte. A VANnak, ha szeretnénk megszámozni – mert talán úgy könnyebb követni – akkor az Õ száma az 1.

Logikailag Õ a VAN, az elsõ elem a gondolatban, azaz a gondolat sorban. A VAN a Legyen-ben definiál. Mit? Magát. A LEGYEN viszont már nem VAN, hanem már tõle "egyel" távolabb van a sorrendben. A VAN a LEGYEN után nem változik meg. Õ marad VAN – mondjuk úgy - örök (idõtelen).

A sorrendben – VAN után a LEGYEN - viszont még nem jutottunk el a LEGYEN után-hoz. A LEGYEN az a VAN – szám elnevezése szerint az 1 – után a LEGYEN tehát nem a 2, hanem még csak a 2-t megelõzõ teremtõ kifejezés. A VAN-t a saját maga alkotása a LEGYEN fejti ki.

A VAN (1), után jön a LÉTREJÖTT (2).

A LÉTREJÖTT-ben, mivel a száma a kettõ és a cselekvés elõzte meg, ezért már dinamika van. A számsorban a LÉTREJÖTT-et követi a SZABADSÁG (3). A SZABADSÁGBAN már minden gondolat megnyilvánulhat.
A VAN (1), a LÉTREJÖTT (2), és a SZABADSÁG (3).
Az nagyon fontos, hogy a LÉTREJÖTT dinamikája az tartalmazza a VAN-t is – hiszen belõle származik.
Mégis a VAN része a LÉTREJÖTT és nem fordítva. A LÉTREJÖTTBEN (2) meg kell különböztetni a VAN (1) részét a LÉTREJÖTTÖT. Tehát a LÉTREJÖTTBEN már két "fogalom" van: a LÉTREJÖTT és a VAN. Mivel õk ketten egy síkon, egy halmazban helyezkednek el, a VAN (1)-tól egy egységnyire, és mivel Ketten VANNAK, már különbség is keletkezik. A VAN-t el is kell különíteni a LÉTREJÖTT-tõl.

A LÉTREJÖTTBEN tehát megjelenik a kettõsség: a tézis – antitézis, pozitív – negatív, meleg - hideg, jó-rossz, férfi – nõ, fel –le, elõre – hátra, élet-halál, örök – idõ, valami- semmi, szeretet-közöny…

Ezen a ponton nagyon fontos megjegyezni, hogy a VAN-nak része a kettõsség, de nem lehet vele definiálni (paradoxonnak is nevezik). A LÉTREJÖTTBEN megvalósuló kettõsségek, ellentétek (amelyek tulajdonképpen azonosságok, hiszen a pozitívat csak a negatívval együtt lehet értelmezni) csak a VAN (1) definícióját szolgálják. Azaz a Kettõsségek közül a VAN-nak csak a tézis, a pozitív, a meleg, a jó, az élet, az örök, a szeretet a része, ezek ellentét párjai azért nem, mert ez csak a LEGYEN-t követõen a LÉTREJÖTT (2) halmaz értelmezését segítik elõ. A semmibõl tehát ezen a ponton nem lesz "valami". A VAN sorrendje tehát végig õrzi a jó teremtés tisztaságát. A definíció, azaz az elvi lehetõség még nem keletkeztet negatív-at.

A LÉTREJÖTT kettõsségei a SZABADSÁGBAN (3) valósulnak meg. Azaz a SZABADSÁG választ a LÉTREJÖTTben levõ kettõsségek közül. A SZABADSÁG választása akkor helyes, ha a létezõt választja.
A SZABADSÁG (3) már szintézis. A VAN (1) része a SZABADSÁG is.

A film a fenti tematikát viszi végig és kockáról kockára érhetõ tetten ez a filozófia, amit természetesen nem én találtam ki én is olvastam, és le van írva több ezer éve (és remélem jól értem).

A nyitó képkockák mondanivalójának sûrûsége egészen káprázatosra sikerült.
3 táncos eltáncolja a filmet és értelmezését. A három színes táncos játéka összetartozik.
Õk a VAN (1), a LÉTREJÖTT (2) és a SZABADSÁG (3) szintézise.
A VAN, a LEGYEN által, a LÉTREJÖTT SZABADSÁGA. Szabadok és színesek és játékosak.
A LEGYEN-t játszák. A játékuk a LEGYEN.
A miért akarja a VAN a LEGYENT? A választ sterilen és komolyan kell venni. Komoly értelmet kell mögé látni: játékból. A játék ezen a ponton választást is jelent. A VAN, miután ÖRÖK, és hogy nincs halála (hiszen az csak definíció az létre), a játékot játszhatja. A választásban a szabadságot egészen megadja.
Ha a VAN (1), a LÉTREJÖTT (2), a SZABADSÁG (3) elveszti az alapelvet, a hagyományt és a szintézisben rosszul választ, akkor lesz ám sírás és fogcsikorgatás.

A film a játék lefolyását – azt ahol most tartunk a világ, ez a bolygó, szóval MI – sejteti és sugallja. Jósol. De logikájából következõen érezteti is, hogy van helyes és jó megoldás, hiszen Önmaga a VAN mint olyan nem lehet részese semmilyen olyan negatívumnak amely a LÉTREJÖTTBEN "megdefiniálódik". A teremtés változatlanul tökéletes.

A nyitó kockák kódja a fentiek alapján:
1. A VAN-t nem lehet megmutatni, hiszen parancsolja is (ne csinálj magadnak faragott…) feketével ábrázolja, mint megfoghatatlant. A világosság már a
2. 3 táncos szabad és színes táncos játékában megvan (LEGYEN), a
3. füst feketén és fehéren gomolyog (LÉTREJÖTT 2-es szimbóluma), megjelenik a
4. "tûz" elhozva a képi világba a színt és a igazolja LEGYENjének, tevékenységének (IGE) értelmét. Végül-is a szabadság ez.
5. Az anyag életre kel és gyermekként születik és
6. meghal az anyagban de a létezésében mosolyogva hagyja itt anyagtestét (fekete mumifikálódott idõsebb arc [maszk]) mert ez az
7. értelem és tudás alapja. Itt az arany arcú egyiptomi tudás jelenik meg, amely a nagy piramisban és Hermész Triszmegisztosz kinyilatkoztatásában mutatta meg magát.

Innentõl kezdve csak ámulunk és bámulunk. A fennebb' írt kóddal érthetõ lesz, hogy a sorrendben, az ok-okozatban, milyen sokáig élt az édenkert. Az a szellemi állapot, amely steril minden rossztól (Atlantisznak is nevezik), és hogy milyen földet képzelt el az Isten az ember számára. Az ókor építményei a piramisok kódja ( 1 csúcs kiindulás megfoghatatlan; 2 jobb és ball alap; 3 háromszög; 4 kocka alap) tulajdonképpen a LÉTREJÖVÉS sorrendje.
A sorrendben a sok sok LEGYENEK és a "látá, hogy jó" a szabadon választott jók sorozata volt. A teremtõ VAN jó alkotása.

1 -2 -3 - 4 – 5 -6 – 7 és így tovább. Minden LEGYENT követõ gondolatnak van száma. Az elsõtõl a másodikon keresztül a harmadikon át és így tovább. Minden szám elágazás is egyben. Az elsõ negatív elágazásba a behelyettesítés – az érthetõség kedvéért – lehet a 666 számú gondolat (elõtte ugye 665 mind mind jó! az emberrel együtt). A negatív LEGYEN viszonyulás és választás száma. Az alma. A tudás. Ördögnek nevezik és legnagyobb problémája, hogy nincs, nem létezik, mivel csak viszonyrendszer (fényhozó, de csak mert ellenpont) és csak szeretne lenni. VAN akar lenni a nincs. De hát ez nem lehetséges (nem "LEGYENséges"). A film drámai és élettõl lüktetõ képkockái a megapoliszokról is az anyag lenni-akarásának a fenségessége. Így szép, amúgy pedig abszurd nyüzsgés egy egyre jobban kiszipolyozott korlátos bolygón. Paradicsom és bûnbarlang egyszerre.

A filmben a 7 alapvetést követõen a SAMSARA felirat és gondolat után az erdõbõl, az õs élet templomából, az élet szakrális lüktetésébõl kiemelkedve az ember és Isten harmóniája jelenik meg. A templomok, a tibeti szerzetesek mandalája (amely egy kocka, és hát fölülrõl nézve a piramis alaprajza…) a kódkép, amely tartalmazza az elsõ gondolatokat. A két számlogikára épülõ hagyományt különös tisztelettel kezeli az alkotó. Tulajdonképpen itt is érvényesül a sorrend.

Tibet – Véda
VAN
Egyiptom – Hermetika


A van kettéválása ebben a hagyományban a legpontosabb. A sor természetesen folytatható


Tibet – Véda – Bõn – Buddha – Hindu - innen elágazások sorozata
VAN
Egyiptom – Hermetika – Alkímia – Kabbala – Krisztus - innen elágazások sorozata

A helyek és a szavak mögé rendelt gondolatoknak sorrendje van. A film a sorrendben ugrál, de mégis érthetõ minden kockája.
Az ISTEN játékos, változatos, színes alkotását a természeti képekben jeleníti meg.
Az EMBER játékos, változatos, színes alkotását két keze munkájával, építményeivel, festményeivel, szoboralkotásaival jeleníti meg.

A filmmûvész az elveszett EMBER-ISTEN harmóniát megjeleníti és csodálja, ugyan-akkor máshol siratja is.
A látványos képek – jellemzõen az emberi kéz termékei - "de szép, de jó" felkiáltása mögött, bizony a "de csúnya, de idegen" is megjelenik egyszerre.

Ettõl lett olyan, amilyen.

Fenséges és Isteni. Igaz és Fontos.

Az alkotóknak az ALKOTÓ vezette a kezét. Legyen neki hála!
szavazat: 10/10 2013 aug. 15. - 00:57:55
2013 aug. 15. - 00:57:55
El kellene gondolkodnunk, hogy hányan és hogyan is lakjuk ezt a földet...
Go Vegan!

Aki pedig unalmasnak találja a filmkockákat, mert már valahol látta a benne szereplõ "díszleteket", az nem tudom,hogy hogy tud értékelni más egyéb filmeket, esetleg sorozatokat. Sõt, hogy tud meglenni egy lakásban akár két napig is.
Nah jó, tudom nem vette észre a struktúráját, és a koncepcióját a filmnek. Sajnálom :(

10/10
2013 aug. 14. - 22:55:15
2013 aug. 14. - 22:55:15
engem teljesen elvarázsolt a film! :)
elvarázsolt a Samsara látványa és a zenéje..gyönyörûek a képek..
egyértelmûen moziban jobban élvezhetõ mintha gépen vagy tévében néztem volna

gyönyörû a mi világunk és nem is tudunk róla..
az egész világ mulandó..a végén a szerzetesek összesöpörték a bolygónkat ábrázoló aprólékos munkájukat
szavazat: 8/10 2013 aug. 14. - 00:33:54
2013 aug. 14. - 00:33:54
Nem ismerem a Barakát, így kezdõként láttam a filmet.
Elõször azt éreztem, hogy másfél óráig nem fogom tudni nézni ezeket a képkockákat, unni fogom, egy csomó minden ismerõs, vagy tévébõl, vagy az életbõl.
Mégis, valami olyan kifinomultan illesztették egymás mellé a képeket, témákat, hogy mindig jött valami meglepetés. Amikor a világ szépségében bimbózott a szívem, bejöttek a kínai gyári munkások, vagy a metrón utazó szemek kifejezéstelensége.
A film egyszerre mutatja a világ szépségét, és az emberi gyarlóságot. A természeti népek megmaradt õsi szokásait az extrém ékszereikkel és testfestéseikkel valamint a futószalagon szaladó fogyasztói társadalom kiüresedett érzésvilágát a guminõkkel és fegyverekkel,- a dubai Palm értelmetlen gazdagságát és a nyomortelepen sínylõdõ gyermekek kilátástalanságát. A kontrasztok világa ez.
A vallás ereje lenyûgözõ, legyen szó a Kába kõrõl vagy a Siratófalról, vagy a keresztény templomokról.
Bennem az csapódott le, hogy milyen jó, hogy ide születtem, ahol megélhetem a középutat, ahol méltó életet élhetek.
Köszönöm.
szavazat: 10/10 2013 ápr. 19. - 21:32:52
2013 ápr. 19. - 21:32:52
Az egyik leglátványosabb jelenet az egész filmbõl. Így kell vonulni, kérem szépen. Így kell vonulni! :O
szavazat: 10/10 2013 ápr. 19. - 21:06:31
2013 ápr. 19. - 21:06:31
A képi világa jobban megfogott, mint a Barakának és ez számomra kicsit mélyebb is volt. De király lehet IMAX-ban nézni ahogy egyszerre vonulnak a katonák. De az a csirke-aratógép volt benne a legdurvább. :O


10/10
2013 márc. 06. - 10:20:14
2013 márc. 06. - 10:20:14
Ja és még mindig nem járt Gyõrben ez a film ... csak minden más, amire nem érdemes beülni
2013 márc. 06. - 09:44:18
2013 márc. 06. - 09:44:18
Mondhatjuk, hogy a hatodikat várjuk, de van némi elágazás a "sorozatban"

Nagyon hasonló képi- és hangzásvilággal operáló filmek.

Rendezõ: Godfrey Reggio
Koyaanisqatsi (1982) (Forgatókönyv: Ron Fricke)
Powaqqatsi (1988)
Nagoyqatsi (2002)

Rendezõ (+ forgatókönyv): Ron Fricke
Baraka (1992)
Samsara (2012)
2013 febr. 05. - 14:56:49
2013 febr. 05. - 14:56:49
Egyetértek, bár már a hatodik felvonást várjuk, mert a Koyaanisqatsi az három részes volt (más címekkel)!
2013 febr. 04. - 19:05:42
2013 febr. 04. - 19:05:42
Egy jól fényképezett Benny Hill. :D
Összes hozzászólás