Tavaly Marienbadban

Bakancslistához adom
L' année derničre ŕ Marienbad
francia-olasz filmdráma, 95 perc, 1961

Értékelés:

17 szavazatból
Szerinted?

A film cselekményének színhelye egy barokk luxuskastély, amely művészien kialakított parkjával előkelő gyógyszállóként működik. Egy férfi a parkban sétálgatva egy fiatal nővel találkozik. Úgy tűnik, egy évvel ezelőtt szerelmi viszonyuk volt. Mégis, mintha mégsem ismernék egymást.

Valódi és elképzelt emlékekből és gondolatokból szövevényes történet bontakozik ki anélkül, hogy végül a néző a valóságos eseményekről a hagyományos értelemben vett tiszta képet alkothatna. A film a tudatos érzékelés bizonyosságának kérdéseiről szól. Rövid időn belül az alapművek rangjára emelkedett, és a hagyományos elbeszélő mozi mellett a filmnyelv továbbfejlesztésének új irányát jelölte ki.
Forgalmazó: Örökmozgó

Stáblista:

Hozzászólások

Szerinted?
5/10
Sadenal 2014 jan. 24. - 01:00:59 5/10
Engem elborzasztott a film, egyedül az operatõri munkája tetszett.


5/10
kanalasjenõke 2013 jún. 23. - 13:11:56
Mindenképpen kell egy ráhangoltság, hogy élvezni tudja az ember ezt a filmet. Ki kell zárni a külvilágot és elengedni magunkat, akkor jó esetben beszippant a film atmoszférája. Valami olyan módon hat a film, mint, amikor a Khrisna hívõk egy szócsoportot mantráznak és ettõl egy idõ után önkívületi állapotba kerülnek. Ha valaki ésszerûséget, vagy logikát keres benne, akkor régen rossz. Akkor unni fogja. Munka utáni kikapcsolódásnak sem alkalmas.
Mikor egyik alkalommal láttam, egy szép barna, analfabéta pár ült mögöttem és próbálták hangosan sillabizálni a feliratot, illetve várták az akciót és ezt többször szóvá is tették. Hát aznap nem tudott igazán megérinteni a film.
6/10
szega020471 2013 jún. 23. - 12:18:10 6/10
Szeretem a mûvész filmeket és úgy gondolom értem is õket.Viszont ez a film komoly kihívás volt a számomra.Nem hinném,hogy mégegyszer megpróbálkoznék végigszenvedni.Van még sok jó mûvészfilm amire érdemes idõt fordítani.Szerintem nem kell mindent bevenni amit egy mûvész ki tudja milyen állapotában megalkot.
Tenebra Mors 2011 márc. 05. - 00:05:33 Előzmény .ST.
Igazából idõközben rájöttem, hogy ez nem rossz film. :D Viszont tény, hogy jobban tetszenek az olyanok, melyek hasonló technikát használnak, de valamilyen történetet akarnak elmesélni. Pl. a Point Blank nagyon hasonló, sõt, erre épít, s az egyik kedvencem.

Amúgy mostanában láttam egy ehhez nagyon hasonló felépítésût - még azt is megkockáztatom, hogy a helyszín ugyanaz volt - legalábbis részben. Az Orosz bárkáról beszélek. Na, az sem egyszerû. :D Igaz, ott az idõvel nem játszik, viszont ugyanúgy nem egy történet elmesélésére, hanem egy korhangulat megragadására törekszik.

Ja, és igen, vannak "rosszabbak". Pl. a Hou Hszia-hszien nevével fémjelezett Szomorúság városa sem volt egyszerû. A maga 2,5 órájával és lassú, cselekménytelen sodrásával talán még nehezebben befogadható, mint ez. Viszont abban valami mégis képes volt megfogni, sõt. De tény, hogy ezt sem feltétlenül elsõ éves BA szakos hallgatóknak találták ki. ;D (Legalábbis én másodévesen láttam a Tavaly Marienbadot.) Azért így, MA-n már jóval komolyabb az ember, és van egy bizonyos irányultsága, filmes mûveltsége, mely alapján megtanulja meglátni az egyes alkotások mögött az "észt". Bár ez hülye kifejezés, hiszen a Szomorúság városában is csak el kell merülni, mint egy képzõmûvészeti alkotást szemlélve, s nem azt várva, hogy történetet meséljen el. Egyszerûen a helyén kell kezelni a dolgokat.

Mindenesetre én maradok a '60-'70-es évek amerikai modernista filmjeinek rajongója, ahol a Tavaly Marienbad bravúrjait egy-egy nagyon megnyerõ és kiváló történettel tudták egyesíteni. Boorman ezt csinálta a Point Blankben, vagy Woody Allen is hasonló idõfelbontást használt az Annie Hallban.
.ST. 2011 jan. 08. - 15:32:12 Előzmény Tenebra Mors
Én is az ELTE BTK-ra járok, ugyanarra a szakra, és nekem is isteníti több tanárom ezt a filmet, szóval nem csak Pécsen van így. :)
Annyi minden épül erre a filmre a filmtörténetben, elemzések épülnek, alkotók hivatkoznak rá, szóval muszáj legalább egyszer megnézni. És nem is olyan szenvedõs szerintem, vannak ennél sokkal rosszabbak. :)
mégfilmetsokat 2010 ápr. 27. - 18:01:08
Igen, igen, igen: mindenhol kötelezõ film, és elmondhatom: egyetlen kötelezõ filmmel sem voltam úgy eddig, hogy úgy éreztem volna, ez azért tananyag, mert senki sem érti, ezért mindent belemagyaráz. Én is háromszor futottam neki, és harmadszorra sem tetszett, mindháromszor elaludtam, (szerencsére mindig máshol, különben még ma is nézném..)És nem az a baj, hogy nincs megfejtés, hogy filozófia a megtörtént és meg nem történt események összekeveredésérõl az emberi elmében, hanem, hogy valóban elidegenít, az egész közeg visszataszító, pedig kedvelem a barokk stílust. Az sem baj, hogy megfejthetetlen, különben nem lenne Lynch az egyik nagy kedvencem. Egyszerûen rossz nézni...Utána megnéztem két Wong Kar-wai-t, hogy visszanyerjem a melegséget...
roceskori 2009 szept. 21. - 13:10:08
Erre a filmre egyszerûen idõt kell szánni! És sokszor megnézni. És az biztos, hogy megkerülhetetlen!

A Tavaly Marienbadban címû filmet csak harmadik megnézésre tudtam élvezni, mert akkor már felismerni véltem benne egy szerkezetet, amit én „hagymahéj-szerkezetnek” neveztem el. Vagy öt évvel késõbb megtudtam, hogy a valóban létezõ szerkezet neve „kínai dobozok”, ami az egymásba ágyazottságra utal. És még jobban szerettem a filmet ezután, mert a tartalmára is tudtam már figyelni.

Sacha Vierny operatõr mellesleg egy zseni volt! A kedvencem.

Érdemes a youtube-on megnézni az Alain Resnais interjút: Alain Resnais 1961 interview címen.

És ezt is: Paris When It Sizzles (1963) 1/10 -- 7.28-tól a francia filmesekrõl beszélnek, akik szerint azok az élet legfontosabb pillanatai, amelyek nem történtek meg .-) Kellõ komolysággal kéretik nézni! .-)

És érdemes arról is olvasni, hogy az író szerint mirõl szól (lehet, hogy A-ról), a rendezõ szerint mirõl szól (lehet, nem A-ról), a kritikusok szerint mirõl szól ez a film: ez egy üdülõ, vagy éppen diliház? Valami réges-régi magyar filmes könyvben (a címe: 88 és 1/2 híres film - de semmi köze a mai 501, meg 1001 film, amit látnod kell, mielõtt meghalsz könyvekhez!!!) Báron György ír róla:

"Ezek a filmek felrúgják a teljes informáltság szabályát. A nézõ nem tud meg mindent a szereplõk sorsáról és cselekedeteirõl; a vetítés végén kínzó kételyek gyötrik, mintha a hagyományos történet töredékes, távoli visszfényét látta volna. Történt-e valami tavaly Marienbadban? - ez a modern filmmûvészet egyik alapkérdése, melyre Resnais, a rendezõ azt válaszolta: "talán igen", Robbe-Grillet, az író pedig: "talán nem"."

Peter Greenaway's Top Film List

Peter Greenaway is one of my all-time favourite directors. Brilliant and strange, his films by their very nature do not appeal to all. Oh well… anyway, I was delighted to discover this list of Greenaway’s favourite films, and I was curious to see what films he considered the best ever:

Last Year at Marienbad (Resnais)

Breathless (Godard)

La Notte (Antonioni)

The Rules of the Game (Renoir)

The Seventh Seal (Bergman)

Strike (Eisenstein)

Throne of Blood (Kurosawa)

Fellini’s Casanova (Fellini)

8 1/2 (Fellini)

The Marquise of O (Rohmer)
wim 2009 márc. 14. - 19:58:33 Előzmény Tenebra Mors
Igen, a "kép-hang egység"... ami itt tökéletesen megvalósul. (Bár lehet, hogy én nem godard-i módon értem (?)) Egy biztos, rá kell érni egy ilyen filmre. Egyszer láttam valamikor nagyon régen, és utoljára kb. egy éve. Az elsõ szinte teljesen kiesett, de a második alkalommal kifejezetten élveztem, ez a legjobb szó rá. Mint a zenét.(Hozzáteszem, ráértem, nem siettem sehová, nem volt más dolgom, csak nézni a filmet.)A végtelen, egymásba érõ folyosók, a narrátor önmagába záródó szövege, és közben a Bach-zene (úgy emlékszem, az volt) egymásba fonódó, egymással versenyzõ szólamai... mi ez, ha nem kép és hang tökéletes összhangja? És ez az egység makroszinten is érvényesül; a film egészére elmondható, hogy a látvány, a hang és a történet összhangban van egymással. Mert van történet, még ha a narráció enyhén szólva nem éppen hagyományos is. Sõt, ugyanaz a történet egymással párhuzamosan több verzióban létezik, ami ugyancsak megkavarhatja a nézõt. Mindenesetre megnyugtatlak, én sem nézném meg még egyszer, ha nem muszáj. Egyszerûen mert nincs rá idõm, és még annyi film van, amit nem láttam. De azért szeretem. Szép kompozíció.
offtopic
efes 2008 okt. 07. - 19:07:35 Előzmény flave
privát üzenetet küldtem.
offtopic
efes 2008 okt. 07. - 19:04:09 Előzmény flave
Odeon Videotéka esetleg. A Filmintézetnek úgy tudom van kópiája, csinálj filmklubot, és szerkeszd be a mûsorba..:)
10/10
flave 2008 okt. 07. - 12:45:08 10/10 Előzmény efes
Tudja vki, hol lehetne megnézni a Tavaly Marienbad-bant. Hiába kersem sehol sem találom. Köszi
efes 2008 szept. 13. - 10:39:55 Előzmény Tenebra Mors
Ez a "nem semmi" nagyon jó, felesleges "lebaromfilozófiázni", hiszen a lényegét fogtad meg ennek a filmnek. Ha van pl. a taoizmusban (vagy kínai univerzalizmusban) olyan, hogy wei wu wei, tehát tétlen cselekvés, vagy aktív semmittevés, milyen pontos és vágyott fogalmak ezek, legalábbis számomra, akkor a Tavaly Marienbadban címû film lényege is ehhez hasonló: tavaly, Marienbadban nem történt az égvilágon semmi, ott voltunk, jól (vagy éppen rosszul) éreztük magunkat. Ennyi. Ha bárki belegondol tavaly nyári élményeibe, biztos volt olyan, ott se történt semmi, berúgtunk, vagy nem, csajoztunk vagy pasiztunk, vagy sem, ilyenek. Semmi különös. Mégis emlék, sõt, akár szép (rossz:) emlék. Persze, dönthettünk volna tõkét, kormányt, ami biztos nagy tett, vagy mászhattuk volna meg a Kancsendzöngát, ami még nagyobb, de ehelyett csak lébecoltunk, ahogy szoktunk.

Vagy. Csehovnál se történik semmi, mégis e semmi ábrázolja leghitelesebben és legpontosabban azt az általános orosz vidéki létet, melynek bizonyos Vlagyimir Iljics Uljanov és haverjai vetettek véget.
critixx 2008 szept. 13. - 09:54:28 Előzmény Tenebra Mors
Én nem járok filmszakra, de be kell vallanom: nekem tetszik ez a film. Nem a tömegszórakoztatás a célja, de nem is kell hogy az legyen. Létezik számos nagyszerû szórakoztató film is és számos "magas mûvészeti" alkotás, melyet ki nem állhatok.

Egyébként számomra elképzelhetetlen, hogy valaki úgy menjen filmszakra, hogy még csak nem is látta ezt a filmet elõzõleg, hanem csak a kurzus folyamán nézi meg. Én mint autodidakta "filmszakos" saját kútfõmre nézem ezeket, ha egyszer felvennének ELTE BTK-ra hallatlan öröm fogna el, hogy már láttam a legtöbb filmet, amit a tanárok levetítenek nekünk és hogy olvastam sok könyvet, amit ott kötelezõ lenne. :-)

Egyébként én a Marienbad-ot gimis koromban láttam elõször saját elhatározásomból. :-)
Coleman 2008 aug. 01. - 19:50:06
Hát igen, õszinte vélemények! A Tavaly Marienbadban szerintem is a filmmûvészet "szent tehene". Nem kérdõjelezem meg jelentõségét, valóban óriási hatása volt, de én is úgy gondolom, hogy ezt inkább, mint kísérletet lehet értékelni és pont. Mert, mint film, valóban szinte a nézhetetlenség határát súrolja, azzal együtt, hogy sokszor zseniális. Késõbb ezt mások úgy tudták hasznosítani, hogy már a nézõk is élvezhessék, ne csak tiszteljék. Filmmel foglalkozó embereknek azonban megkerülhetetlen, ez tény!
verdeleth 2008 márc. 01. - 23:21:41
A pécsi Btk-n kicsit más a helyzet mint ahogy Tenebra leirta Nálunk a filmes tanárok odavannak érte ( a nagyobb része) Nem tudom megmondani hogy miért De van olyan tanár, aki sok klasszikus kategóriába tartozó de értéktelen filmet nyugodtan lehord, és igaza is van Nem irom le miért, sejtitek biztos láttatok már pár ilyen filmet.
Tenebra Mors 2008 febr. 29. - 11:42:52
Már bocs, hogy verdeleth helyett szólok...

Én az ELTE-BTK-ra járok, filmszakra (vagy mire... bonyolult ez a bolognai rendszer XD), és ott a tanár sem szólt róla úgy, mint valami "hú-de-értékes" alkotásról. Én úgy érzem, az az álláspont az egyetemen is, hogy van a tananyag, amit le kell adni, s ehhez nem tartozik különösebb tetszés/nem tetszés. Tehát rossz filmeket ugyanúgy kell tanítani, mint kiemelkedõ, vagy szórakoztató, illetve mûvészi alkotásokat.
A Tavaly Marienbad-ban mûvészet, ez egyértelmû, de nagyon absztrakt, és abban az értelemben szerintem nem film, amilyen értelemben ma használjuk a "film" kiefejezést. Inkább egy mozgó-kép, neo-avantgard próbálkozás, hasonló, mint anno Dalí Andalúziai kutyája volt (bár én azt a filmet kifejezetten élveztem XD).

Szerintem, ha képes vagy élvezni a tiszta mozgó-képet, akkor fog tetszeni. De megnézésre én személy szerint senkinek nem ajánlanám, csakis ellenségeimnek, székhez kötözve, sötét szobában, végtelen ismétlésre állított lejátszó-berendezéssel.
Tenebra Mors 2008 febr. 28. - 21:56:53 Előzmény verdeleth
Igen, ez egy érdkes kérdés, hogy vajon most olyan filmet kell-e készíteni, amit meg is néz az ember, vagy olyat, ami mûvészi, de rohadtul nézhetetlen. Ez a film ugye ez a kategória, ahogy elmondtuk.
Igazából nem is tudom, hogy most ezt a kritikusok, elemzõk is hogy nézik?
Szerintem sem ez a FILM. Ez egy kísérlet, olyan, mint a fizikaórán az, mikor összeállítunk egy áramkört (ah, de rég volt XD). Viszont igazából azt szeretjük, ha világít a lámpa, mikor kell, vagy írhatunk, játszhatunk a számítógépen, melynek alapja ugye az összerakott áramkör. S kövezzenek meg, de én azt szeretem, ha egy film leköt és érdekfeszítõ, vagy legalábbis gondolkodásra késztet - tehát FILM, és nem egy próbálkozás.

Meg amúgy is, Godard is megondta a Vidám tudományban: ideje visszatérni a kép-hang egységhez.
verdeleth 2008 febr. 25. - 23:10:42 Előzmény Tenebra Mors
teljes mértékben egyetértek Bár mûvészileg a legmagasabb szintre törekedtek az alkotók, bebizonyosodott hogy (hála isten) nem ez a film jövõje mert nem érdemes úgy filmet csinálni ha nem nézi meg senki Szerintem elviselhetetlen ez a film a szó legrosszabb értelmében Nem baj ha egy filmet nem lehet követni, de bizonyos határokat nem jó túllépni, pl az emberi tûréshatárt. Hasonló történet szerintem Svankmajer Faust-jával is, ott le is irtam ezt.
Ettõl függetlenül Robbe-Grillet nyugodjon békében.
Tenebra Mors 2008 jan. 14. - 15:23:09
Történet nélkül, cselekmény nélkül, értelem nélkül (legalábbis a felszínen) - ezekkel a szókapcsolatokkal jellemezném a filmet.
Kínszenvedés volt végignézni, igazi mazochizmus (s nem, nem önszántamból: kötelezõ volt XD).
Az, hogy semmi nem történik, nem mond el semmit. Mert a semmi az egyenlõ lenne azzal, hogy nincs is film. Itt viszont inkább abba a filozófiai baromságba menjünk bele, hogy ebben a filmben "nem semmi" történik. Nem valami, nem is semmi, hanem a kettõ között. Ezt a "nem semmi"-vel tudom megragadni csak.
Vannak benne szép képek, idegesítõ, néhol sejtelmes, s pillanatra még jó zene, és ismétlõdõ kommentárok ("Találkoztunk Marienbad-ban?")
A filmnek van mûvész értéke - biztosan. Hiszen a "balpartosok" egyik tézisfilmje a '60-as évek elején, mellyel elindították a modern mûvészfilmet és tendenciáinak alapjait lefektették. Ez a tananyag XD.

Viszont én most nem iskolában ülök és nem dolgozatot írok, így kimondom: ez a film szerintem rossz. Kétségtelen, hogy van egy értelme és értéke, de nekem nagyon nem tetszett. El is aludtam rajta többször is pillanatokra (vagy inkább csak "megszunnyadás"-nak nevezném).
S nem az a bajom vele, hogy nincs története... Tulajdonképpen Ozu: Tokyo monogatari-jának sincs, vagy a Viridiana-nak sem nagyon. De azokban megfogott valami. Ebben nem, mert annyira elidgenített magától.
Lakatos Mónika - Romanimo
2019. november 12., 19:30 Lakatos Mónika - Romanimo

Évszázados roma balladák és ritmusos pergetők a Müpában.

Jegyvásárlás