Teoréma

Bakancslistához adom
Teorema
olasz filmdráma, 95 perc, 1968

Értékelés:

19 szavazatból
Szerinted?

A milánói nagypolgári család életét felbolygatja egy titokzatos látogató, akibe a család minden tagja beleszeret, olyannyira, hogy a fiatal férfi erotikus vonzerejétől már egyikük sem tud szabadulni.

"Egy olyan világban, amelyből immár minden metafizikus összetevő kiveszett, váratlanul és titokzatos körülmények között megjelenik az Igaz. A héber 'megismerés' értelmében volt arra szükség, hogy a Vendég és a család tagjai között szexuális kapcsolat jöjjön létre, ebbe sűrűsödik a film minden jelképe és jelentése." (Pasolini)
Forgalmazó: Örökmozgó

Stáblista:

Szereplők

Alkotók

Hozzászólások

Szerinted?
1/10
stupek2 2015 jún. 08. - 09:48:33 1/10
Jobb ha errõl nem írok semmit. Úgy látszik kifogtam megint egy elvont filmet. 1 pont.
trojka 2013 máj. 31. - 13:59:04 Előzmény czycza
ha keresed még nekem megvan szinronosan avi formátumban
czycza 2011 nov. 20. - 19:52:32 Előzmény .moesko
Sziasztok! Keresem ezt a filmet, ha esetleg valakinek megvan, szívesen megvenném egy megegyezés szerinti áron, vagy tudok adni üres DVD-t is átírás ellenében (Budapest, M3 metró vonalán való hétköznapi találkozóval). Köszönöm, elõre is. E-mail címem: p_agota@vipmail.hu
.moesko 2010 júl. 19. - 13:14:07
A Fantasy Film mostanában több Pasolini-filmet is kiadott vagy újranyomott (Saló, Mamma Roma stb.). Talán már erre és az Accattonéra sem kell sokáig várni.
wim 2009 máj. 30. - 23:20:57
Kedves Vinogradov! Átigazoltam ide a Máté-evangéliumtól, ott nem tudom, kit érdekelne ez a film. Ha érdekel a véleményem, itt is elolvasod. Ami engem az evangéliumokra emlékeztet benne, az, hogy a fõszereplõben jézusi vonásokat véltem felfedezni. Nem a személyiségében, hanem a hatásában. Megjelenik, és mindenkit választás elé állít, szembesít önmagával, addigi életével. („Nem azért jöttem, hogy békét hozzak, hanem hogy kardot.” Mt.) És senki nem tud szabadulni a varázsa alól, és mindenki engedelmeskedik a ki nem mondott parancsnak: "Változtasd meg élted!" Hogy mindezt nem szavak által adja át, és a közös nyelv, melyen mindenkit meg tud szólítani, a szexualitás - ez már Pasolini. Különben a szakrális zenék használata (Bachra ill. Mozart Requiemjére emlékszem, de lehet, hogy rosszul) is erõsíti a bibliai képzettársításokat.
6/10
SandroVM 2008 febr. 13. - 16:07:20 6/10
Én csak egyet nem értek ezzel a filmmel kapcsolatban, ami nem hagy nyugodni. Remélem valaki tud válaszolni.
Miért Teoréma a címe. Vagy mit akar ez jelenteni. Tudásom szerint tételt jelent, de a filmhez kapcsolva nem tudtam értelmezni.
perry 2008 jan. 28. - 19:50:41
Azt értem , hogy a család férfi tagjaival történõ kapcsolata a vendégnek nem a homoszexualitás képi ábrázolása miatt történik, itt szerves része a film dramaturgiájának. Éppen azt írtam -remélem- , hogy ez nem önmagáért történik. Pl. egy porno filmben önmagáért ábrzáolják, vagy ahol maga a homoszexualitás a téma. Az tényleg mindenkinek a magán ügye miképpen valósítja meg egy mûalkotásban a homoszexualitást.
Dorkateo 2008 jan. 28. - 15:35:56 Előzmény perry
Mit értesz azon, hogy a homoszexualitást önmagáért ábrázolja valaki?
Szerintem mindenkinek megvan a maga véleménye, s ezt különbözõ formákban kinyilvánítja: beszélgetés, írás, film, stb. És ez mindenkinek a sajátja. Még ha esetleg ez nagyon direktnek tûnik is.
perry 2008 jan. 24. - 00:17:34
Igazából Pasolini mint rendezõ és Pasolini mint magánember szerintem nem ugyan az. Értem ez alatt azt , hogy a homoszexualitás ábrázolása nála soha sem magáért a homoszexualitásért történik.
A vállalt helyzet is kissé sánta, mivel a Pasolini személyisége túl mutat ezen és nagysága az õ jellemében, mûvészi elhivatottságában szókimondásában kereshetõ. Annyira nagy formátumu
egyéniség volt ,mint kevesen a XX.században.
Ahhoz a néhány emberhez mérhetõen akik ebben az idõben polihisztoroknak nevezhetõek.
Értéket hagyott maga után a kötészetben, filmben,
képzõmûvéeszeti alkotásokban, zseniális nyelvész volt. Ugyan akkor kisregényei a kor olasz életének izgalmas megfogalmazásai. Teoretikai munkái a mai napig is érvényes útmutatóul szolgálnak.
A Teoréma az elidegenedés, önmagunk keresése
és azt a kényes témát is körül járja amit a test és vonzás a megtalált és elvesztett boldogság jelent.
Egy interjúban azt nyilatkozta a filmjérõl :
"A Teoréma Isten létének botrányos demonstrációja". A mozi analógiájába így nem nehéz a "vegyétek testemet" motívumát tovább gondolni. A film attól válik vibrálóvá , hogy kevés beszéd hangzik el benne , nagyszerû zenei aláfestés kiséretében költõi képek már, már
szürrealista módon kerülnek megfogalmazásra.
Másik megközelítésben az olasz burzsoázia
hattyúdalának lehetünk szemtanúi Pasolini interpretációjában.
Dorkateo 2008 jan. 23. - 22:53:40 Előzmény perry
Hát eléggé szeretethiányosak lehetnek, ha ennyire rácuppannak ugyanarra az emberre. Én is átéltem hasonló hiányt, meg tudom érteni, miért reagálnak így, bár én nem szexbe folytottam a bánatom.
Persze Pasolini sosem hagyja ki a szexualitást.
De a társas magány sok mindenre képessé tehet.
És tényleg van olyan ember is, aki szereti magát adni vigaszul.
Pasolini nagyon szeretetre méltó, õszinte ember, ez átjön a filmjein is, még akkor is, ha azok néha megrázóak.
Persze a felvállalt homoszexualitás eléggé õszintévé tesz, gondolom.
perry 2008 jan. 14. - 08:57:57
Megahtározó élmény volt ezzel a Pasolini filmmel való találkozásom. Elég fiatal voltam ahhoz , hogy megérintsen egy család tagjainak egymáshoz való kötödése, és az a magnetikus erõ, amit Terence Stamp (Nagyítás), alias a vendég személyiségébõl árad. Amint bûvkörébe vonja a család - szó szerint - minden tagját lelki és akár testi vonatkozásában is.
Talán nem kell mondanom, a család egy anyából és egy apából valamint egy lányból áll, és ide az apa is beleértendõ. Túl a homoszexuális attitûdön
igazi családi drámát kapunk. Mit kezdhetünk azzal ha kiüresedett az életünk és mit azzal , ha a jól mûködõ semmitmondó életünk egyszerre egy romhalmazzá válik ?