Tora! Tora! Tora!

Bakancslistához adom
amerikai-japán háborús filmdráma, 139 perc, 1970

Értékelés:

31 szavazatból
Szerinted?

1941 nyarán az amerikai-japán viszony meglehetősen feszült, de még mindenki abban reménykedik, hogy a vitás kérdéseket sikerül diplomáciai úton rendezni. A japánok azonban már felkészültek egy Pearl Harbour elleni meglepetésszerű támadásra. Az amerikai hírszerzés ugyan figyelemmel követi a japán diplomáciai üzeneteket, de még Washington legbelsőbb körei sem tartják valószínűnek, hogy egy ilyen akció bekövetkezik, ezért nem is készülnek fel rá megfelelően.

Stáblista:

Hozzászólások

Szerinted?
offtopic
Sz Peter 2016 jan. 04. - 10:00:32
Kb 400 db gép volt a reptereken, nagy részük elavult, a többi javítás alatt.

Egyébként meg nem a további harcokról (azok kudarcairól) hanem Pearl-rõl beszéltünk eddig.
csabaga 2015 jan. 03. - 17:10:30 Előzmény Sz Peter
Ezért küldtek járõrözésre alkalmas gépeket oda...

Legyen háború,de ne készüljünk fel rá,dobjuk oda a Fülöp-szigeteket és egész Holland-Indiát Japánnak és mellé fél Kínát,Burmát,Indokínát,angol hadihajókat is.Utána majd három év alatt visszafoglaljuk.
offtopic
Sz Peter 2015 jan. 02. - 09:05:37
Egy hadüzenet nélküli támadás csak még jobban felháborítja - és fel is háborította - a USA lakosságát.
Innentõl tömegesen akart csatlakozni minden fiatal a háborúhoz.

A "hagyjuk lebombázni a flottánkat" pedig túlzó kijelentés. Nyolc darab csatahajóról volt szó, nem az egész flottáról.
Maga a csatahajó pedig már akkoriban is elavultnak és gazdaságtalannak minõsült. Nem véletlenül mondta Dönitz, hogy ha nem erõltetik a Bismarck-ot és a Tirpitz-et hanem tengeralattjárókat (esetleg a Graf Zeppelin-t) építik, akkor a háború is másképp alakul.

Azt pedig nem értem miért gondolod, hogy én Japán-t "sajnáltatom". Egyik oldal mellé sem álltam.
Ljerk 2015 jan. 02. - 03:48:40
Nyilván nem akarták megvédeni szerinted, mert tudták hogy háború lesz, Japán MINDENKÉPP megtámadja õket, HADÜZENETET is fog küldeni. Szerinted ha megtámadnak egy országot és hadüzenetet is fognak neki küldeni az még semmiképp nem elég, biztosítsuk be a háborút azzal, hogy hagyjuk lebombázni a flottánkat is.

A szövegek és eszmefuttatások amiket te írsz, a Tanú címû filmet juttatják eszembe.

Japánt se nagyon sajnáltasd azért, Koreát megszerezték azzal, hogy toborzott japán róninok koreai szövetégeseikkel meggyilkolták a királynéjukat, Kína egyharmadát is bekebelezték 1939-ig. Mindkét országnak voltak gyarmatai, én nem bánkódnék egyik miatt sem.
offtopic
Sz Peter 2015 jan. 01. - 19:02:29
"Pearl Harbort nem lehetett VOLNA megvédeni?

Csak elegendõ számú járõrözõ gép kellett VOLNA?"


Nem is akarták megvédeni!
offtopic
Sz Peter 2015 jan. 01. - 19:00:11
"szándékosan emberéleteket áldoztak fel?"

Ez most egy komoly kérdés?


"bíróság elé kellett volna állítani õket."

Kit? Pl Roosevelt-et?
csabaga 2015 jan. 01. - 17:47:22
Pearl Harbort nem lehetett volna megvédeni?

Csak elegendõ számú járõrözõ gép kellett volna,pont azok érkeztek a támadás napján,egy jó radar,azt fel is szerelték idõben.
Ha idõben felszáll 100 vadászgép,simán leszedhetik a japán torpedóvetõket.A saját anyahajókról meg támadást lehet indítani az ellenség ellen.Feltéve,ha tudnak célozni...
Az USA annyira háborúba akart lépni,hogy fel sem volt készülve rá.Hónapokig volt defenzívában és óriási területeket vesztett el.Még Midway alatt is több japán repülõgép hordozó volt,mint nekik.Csak ott tudták,pontosan hol is támad az ellenség,így õk lepték meg õket.
csabaga 2015 jan. 01. - 17:35:52
A filmet láttad?
Közös USA-Japán alkotás és egy kicsit másról szól.

A japánok egy antitalentum fordító-gépíró miatt nem tudtak idõben(pár perccel a támadás elõtt) hadat üzenni.

Komolyan gondolod,hogy szándékosan emberéleteket áldoztak fel?
Ha így van,bíróság elé kellett volna állítani õket.

Arról már nem is szólva,jó sok ember meghalt utána is a japán fegyverletételig egy évekig tartó háború után.Ha nem így lépnek hadba,az európai háború is hamarabb véget ért volna.
offtopic
Sz Peter 2015 jan. 01. - 17:28:19
Akkor még egyszer:
Tudtak a támadásról mivel megfejtették a japán katonai rejtjeleket és diplomáciai kódokat.
Nomura japán nagykövetet - aki a hadüzenetet akarta átadni - szándékosan váratták Hull külügyminiszternél.
Marshall pedig telefonon hívta Kimmel admirálist szándékosan késõn értesítve. Ennek köze nem volt rossz idõjáráshoz.
Késõbb persze a támadás után leváltott Kimmelt sosem állították hadbíróság elé. Õ már a legelején megmondta, hogy a kikötõt nem lehet megvédeni ha ott támadnának.
csabaga 2015 jan. 01. - 17:18:39
Igen,tudható volt,a japánok most hadat fognak üzenni.Erre vagy békét kér az USA és megadja magát,vagy háborúba lép,függetlenül attól,hány hajója süllyedt el.
csabaga 2015 jan. 01. - 17:15:42
Az anyahajók(szerencsés véletlen!) nem voltak ott,de a többi hajó nem volt ócska.Késõbb a két anyahajó is elsüllyedt más ütközetben.
Provokációnak kicsit túl drága volt,évekbe tellett mire visszafoglalták a japánok által megszállt területeket.Egy hajszálon múlt,hogy Ausztrália nem került japán kézre.

Ráadásul a japán támadás sikeréhez véletlenek egybeesése is kellett.

Az USA tudta,hogy támadni fognak,de azt nem,hol.
Mindenkinek elküldték a riasztást,de a támaszpontra a rossz idõ miatt késve jutott el.
A japán flotta a rossz idõ miatt tudta hatótávolságra észrevétlenül megközelíteni a kikötõt.
A radar így is észlelte a repülõket,de az amerikaiak pont akkor vártak saját gépeket,azt hitték,azok jönnek.

Ha gépek idõben felszállnak és a többi helyen sem a zászlófelvonás megy,a támadás sikere igencsak kétséges.Ez a támadás egy sikeres "blöff" volt,voltaképpen senki sem gondolt volna rá.
Sz Peter 2015 jan. 01. - 16:52:25
Akkor kezdjük az elején.

A 29-es válság után, az iszonyat gyorsan fejlõdõ japán gazdaság veszélyeztette a USA érdekeit.
Ezt békés úton az amerikaiak nem tudták/akarták(?) megoldani. Ezért volt szükség, hogy provokálják Japánt olyan lépésekkel mint pl a kõolaj kivitelének megtiltása, a több mint 100 millió dolláros tartozás befagyasztása vagy a Panama-csatorna lezárása a csak(!) japán hajók elõtt.
Közben pedig a USA szövetséget kötött a Szovjetunióval akik ugyanakkor 41-ben aláírtak egy szovjet-japán megnemtámadásit ami persze ugyanolyan kamu volt mint a szovjet-német megnemtámadási szerzõdés.
A Konoe-kormány próbált békés úton egyezkedni de mivel ez nem sikerült, így kénytelen volt lemondani.
Aztán jött Todzso tábornok a háborús pártjával pont úgy ahogyan ezt a USA szerette volna.

Pearl Harbor nem volt más mint casus belli, egy felkínált célpont a japánoknak. Az oda összevont csatahajók a flotta legócskább hajói voltak. Nem véletlen, hogy egyetlen hordozó (a csapásmérõk) sem tartózkodott ott.

Az sem elhanyagolható, hogy az amerikai polgároknak eszük ágában nem volt csatlakozni a már folyó háborúhoz, egész a Pearl Harbor-i támadásig, ami "meglepõ" módon épp kapóra jött a USA kormányának.
Ljerk 2015 jan. 01. - 00:31:56 Előzmény Sz Peter
1. Most vagy nem olvastad el a belinkelt oldal elsõ sorát, vagy nem tudod mi a dátumvonal. Utóbbi esetben annyit róla, hogy mivel a Föld gömb alakú - valahol egybe fog érni két dátum, ezért a dátumvonalat a Föld leglakatlanabb részén a Csendes óceánban az Északi sarktól a Déli sarkig állapították meg. UGYANABBAN az idõpillanatban két közeli szigeten MÁS a dátum, ha a dátumvonal különbözõ oldalain vannak.

2. Dehát mi értelme volt beáldozni a TELJES csatahajó flottát, ha úgyis tudták szerinted, hogy TÖBB helyen fognak AMERIKAI felségterületeket támadni, és HADÜZENETET is fognak küldeni a japánok.

MINDENKÉPP háború lesz tehát szerinted, és ezek után a legfelsõbb vezetés beáldozza a háborúhoz szükséges CSATAHAJÓKAT.

Ebbõl csak egy következtetés vonható le, amennyiben igazad van és tudtak a támadásról: az amerikai politikai vezetést egy NÁCI szimpatizáns vezette az orránál fogva.

https://hu.wikipedia.org/wiki/Nemzetk%C3%B6zi_d%C3%A1tumv%C3%A1laszt%C3%B3_vonal
Sz Peter 2015 dec. 31. - 11:15:34
"ugyanazokban az órákban"?

Ezt honnan vetted?
Az elsõ támadás 1941. december 7-én indult Pearl Harbor ellen.
Guamot pedig 8-án támadták.

Egyébként pedig nem véletlen, hogy Nomura japán nagykövetet - aki a hadüzenetet akarta átadni - csak 13 óra 45 perckor fogadta Hull külügyminiszter, a támadás pedig 13:30-kor kezdõdött.
Tudtak a támadásról mivel megfejtették a japán katonai rejtjeleket és diplomáciai kódokat.
Ljerk 2015 dec. 31. - 03:06:51
Amit állítasz azért nem igazán hihetõ, mertha az amerikai legfelsõbb vezetés tudott volna a támadásról, akkor arról is tudott volna hogy a japánok ugyanazokban az órákban, napokban egymástól több száz vagy ezer kilométerre célpontokat egyszerre támadnak meg:
- Hong Kong
- Malajzia
- Thaiföld
- az amerikai ellenõrzésû Wake és Guam
- az amerikai fennhatóságú Fülöp-szigetek
- Pearl Harbour

- https://en.wikipedia.org/wiki/Pacific_War#Japanese_offensives.2C_1941.E2.80.9342

Ennek fényében tök felesleges lett volna beáldozni a csatahajókat, hiszen 3 másik amerikai zónát is támadás ért.
borzalom07 2015 dec. 30. - 18:09:27
Persze, hogy hazudnak. Mint annyi mindenben az amerikai történelmet illetõen (JFK, stb.). Számos bizonyíték van rá, hogy az amerikaiak pontosan tudták, mi készül Pearl Harbornél.
csabaga 2015 febr. 17. - 16:43:36
A japán támadás sikeréhez sok szerencse és az amerikaik elemi hibái is kellettek.Igaz,õk is hibáznak,mikor nem indítják el a második hullámot.
Külön öröm,hogy a film igyekszik tárgyilagos lenni,bár egy kicsit el lehet veszni a sok politikus és katonatiszt között.
Viszont végre nem arról a két géprõl szól,akiknek sikerült felszállniuk...
offtopic
cellasto 2014 júl. 31. - 18:27:32
azért nem mindegy,mennyit hazudnak :)
Sz Peter 2014 júl. 31. - 18:14:49 Előzmény cellasto
Azért ne legyünk részrehajlóak: ebben is hazudnak! ;)
7/10
Sadenal 2014 júl. 31. - 17:28:31 7/10
Azért megvolt honnan nyúlt le pár jelenetet Bay, és azokat hogyan hangsúlyozta túl...a kárára. Merthogy míg ez film sokkal valószerûbb és objektívebb addig az nagyon nyálas és túl heroikus (viszont meg kell hagyni, hogy a támadás tényleg remekül van megcsinálva). Egyáltalán nem rossz film a Tora! Tora! Tora!, csak kicsit el lett nyújtva.


7/10
Összes hozzászólás