Valahol Európában

Bakancslistához adom
12 éven aluliak számára a megtekintése nagykorú felügyelete mellett ajánlott magyar filmdráma, 100 perc, 1947

Értékelés:

119 szavazatból
Szerinted?

"Felnőtt. Ellenség. Könyörgöm, akasszuk fel" - visítja a filmben egy szeplős kis csibész, mikor a rongyos, árva gyerekek egy csapata megtalálja a neves karmestert rejtekhelyén, egy rombadőlt kastélyban. A zene és a személyiség varázsa és jósága azonban minden korlátot ledöntve bizonyítja, a halál és a gyermek csak a háborúban jelenthet egyet. Felejthetetlen alakítások, merész montázstechnika, költői flash backek emelték ezt a megrázóan humanista filmet a világ filmművészetének élvonalába.
Forgalmazó: Örökmozgó

Stáblista:

Hozzászólások

Szerinted?
gladiolus 2019 okt. 23. - 19:00:51
De jó, hogy mondod, így most beugrott, hogy tényleg ő az. Köszi. :D
axis85 2019 okt. 23. - 17:14:36 Előzmény gladiolus
Kis érdekesség:
" az a srác is emlékezetes, aki mindig "Könyörgöm akasszuk fel" kiáltással lép színre" történetesen Harkányi Endre még fiatalon
10/10
eranthys 2019 szept. 11. - 22:50:32 10/10 Előzmény -greghouse-
Ez a film nem erről szól.
adorjanir 2017 szept. 24. - 22:30:27
Örülök hogy láttam
gladiolus 2015 nov. 30. - 18:04:03
De jó, hogy felszínre került ez a film, meg fogom nézni újra. A lényegre emlékszem, csak egy két dolog merült a feledés homályába, mert most pl. nem emlékszem, mi is történt a végén a gyerekekkel, és Bárdy Györgyre sem emlékszem. Elsõsorban öt szereplõ ugrik be, Kuksi, vele tudjuk, mi történik, aztán a lány borongós története, Somlay Artúr, a zenész, aki szinte küldetésként éli meg a kis csapat összetartását, és persze Gábor Miklós, aki valóban igencsak jóképû volt fiatalon. És az a srác is emlékezetes, aki mindig "Könyörgöm akasszuk fel" kiáltással lép színre. Jó kis csapat, azt meg kell hagyni.

Ez egy nagyon jó film, és érdekes, hogy a történelem milyen groteszk dolgokat produkál. A régi, lerobbant kastélyból a tulajok kényszer távozása után az éhezõ gyerekek és a menekülõ zenész menedéke lesz, nagyon helyesen. Érdekes tényezõ ez, több magyar film szereplõi is ezekbe az elhagyott kastélyokba húzódnak be, és ez mindig is egy szerethetõ melegséget ad ezeknek a filmeknek. Persze én elfogultan rajongok a lerobbant, elhagyatott kastélyokért. Ha lehetne, minden kastélynak meghagynám ezt a funkciót, ahogyan tették ezt a SZOT üdülõk esetében is, mert egy ilyen nyár egy gyereknek felejthetetlen emlék-kár hogy elmúltak azok az idõk,leszámítva persze a háborút.
axis85 2015 nov. 30. - 15:25:58
Nagyon szeretem ezt a filmet, (a színdarabot nem különben).Bár az operatõri munka néhol elég vicces. Imádom pl. amikor az egyik mikrofonállvánnyal dolgozó árnyéka baromi feltûnõen látszik a jelentben(01:04-kor), vagy azok a furcsa közelítések kizökkentettek néha. A színészi játék szerintem kiváló, a gyerekek is jók, egyedül Éva volt nekem kissé élettelen. Somlay Artúr kiválóan alakít, nagyon szerethetõ a figurája,Gábor Miklós is hozza a színvonalat(és jesszus, de helyes), Horváth Laci nagyon aranyosan alakítja Kuksit, Bárdy György meg hát Bárdy György.
8/10
Sadenal 2014 nov. 03. - 20:29:50 8/10
Megrázó egy film volt és a 2. VH utáni magyar filmmûvészet egyik remekmûvének tartom (nem tudom a szakirodalom-e is). Az biztos hogy felkerült a Top 10-be, amibe eddig még kevesen vannak ugyan, de lesznek többen is.


8/10
Hú dejó a habos sütemény 2014 jan. 06. - 11:44:41 Előzmény kaloz14
aha köszi ez érdekes!
és a Bárdy György 26 évesen, nahát!
és az egyik kisgyerek a Harkányi Endre!
vino-et-veritas 2013 máj. 21. - 12:34:14
Valóban az újrakezdés, újjászületés, a jobb jövõ reménye az, ami itt megjelenik. S ezt óhatatlanul az ifjúság szimbolizálja, de nekik kell az a tudás, ismeret és bölcsesség is, amit egy idõsebb generáció adhat át a fiataloknak (az öreg zeneszerzõ).

Azért írtam így az "igazságos" háborút, mert tulajdonképpen egyik sem az, leginkább azért mert óhatatlanul pusztulással jár (ember, érték, környezet, stb.), mégha az "honvédõ" is.
"Igazságos" egy háború általában utólag, a gyõztes/ek szempontjából válik azzá...
10/10
-greghouse- 2013 máj. 21. - 10:24:52 10/10
Alapvetõen egyetértek, minden háborúban csak vesztesek vannak és (kisebb számban, de itt a számok kevésbé érdekesek) gyõztesek, akik nem a népük, hanem saját hatalmuk gyarapodását érik el.
De azért pici különbséget tennék.
Ha az ORSZÁGOM HATÁRÁN BELÜL harcolok, mert megtámadtak, az nekem, ha nem is "igazsgágos", de azért valamennyire indokolható, védelmi háború. Mondom, saját országom határain belül. Azt ne mondja senki, hogy ha lerohanják az országot, nem helyes fegyvert fogni a betolakodók ellen.
Sajnos ma van olyan koncepciója az egyesek által "jogos"-nak tartott önvédelemnek, mikor szomszédos országot szállnak meg, ott településeket létesítenek, atomfegyvert gyártanak de másnak ezt nem engedik meg, és "megelõzõ ellencsapást" is jogosnak tartanak.
Ezek felháborító dolgok, és semmi nem indokolja a határok átlépését és semmiféle megelõzõ ellencsapást, vagy valamiféle világbéke védelem ürügyén lerohanni egy országot amelyben semmiféle tömegpusztító fegyver nincs és nem is találnak.
Gondolja mindenki, ahogy akarja...
...ez a film még csak nem is a háború ellen szól (az én meglátásomban), hanem az újrakezdésrõl, az életerõrõl, az elpusztíthatatlan szabadságvágyról.
offtopic
napraforgó 2013 máj. 20. - 16:02:15
Off
Bocs mindkettõért, az ékezetekért is, meg amiért azt hittem, hogy te írtad elõször ezt a propaganda-film jelzõt. Nem tudtam, hogy a moderátorok belenyúltak és csak hellyel-közzel maradt meg a hozzászólások szövege.
10/10
-greghouse- 2013 máj. 20. - 14:22:45 10/10
Bocs, nem pont neked szól a válasz, a sok - a témát felvetõ és válaszoló - közül pont a te nevedet nyomtam be, elnézést. Amint leírtam alább, különbség van direkt propaganda, és mûvészi állásfoglalás, vagy értékrend közt. A háborúellenes propaganda szerintem is jogos, vagy mostanában a Guantanamo szerû kínzások elleni propaganda is, és háború ellenes pl. Forman "Hair"-je is, de senki nem mondaná rá, hogy háborús film.
...De éppenúgy nem mondanám Mel Gibson Passió-jára sem, hogy vallásos vagy antiszemita propaganda lenne. Ez egy rendezõ saját felfogása, nyilván tükrözi az értékrendjét, a véleményét, Gibson katolikusságát, és - egyesek szerinti - antiszemitizmusát is, de maga a film akkor sem propaganda.
Tehát lényegében szerintem egyetértünk, még egyszer, teljesen véletlen, hogy épp magadra vetted, általában akartam leírni a véleményemet.
Persze, még hozzá lehet tenni, hogy vannak "vélemény nélküli" filmek is, mondjuk ha valaki megfilmesíti a Piroska és a Farkast rajzfilmen, stb., bár mindenbe bele lehet kötni.
Egy biztos.
Értékrendje, véleménye mindenkinek VAN. Csak nem mindig hangoztatja direkt módon. Van, amikor csak kérdéseket vet fel. Pont ilyen pl. a most éjjelente futó "Law and Order: Special Victims Unit", ahol mindig kérdéses, penge élen táncoló dolgokat mutatnak be, nem mindig van válasz, van amikor direkt nyitva is hagyják a végét. Ez egy nagyon izgalmas megoldás, de megjegyzem, már az ilyenek felvetése (abortusz, életmentés szervkereskedelem útján, stb., stb.), már maga a kérdés is értékrendet tükröz (ha nem is véleményt), tudniillik azt, hogy ezek ma fontos, és nem megválaszolt kérdések a készítõk szerint. Én pedig fontosnak tartom az ellentmondásos, nem megválaszolt, nem rendezett kérdések felvetését.
napraforgó 2013 máj. 20. - 13:21:40
Én is ugyanezt írtam, csak sokkal rövidebben a süsükének írott válaszomban. Mert nem én találtam ki, hogy ez propaganda-film volt, hanem õ, így a hozzászólásod is inkább õt illeti.
Egyébként azt, hogy ez úgy általában egy háború-ellenes propaganda-film, most is tartom.
10/10
-greghouse- 2013 máj. 20. - 13:03:36 10/10
Igaz. Bár továbbra is tartom, hogy nem propagandafilm, most írok valamit, ami sokaknak nem fog tetszeni.
Igen, voltak, vannak, lesznek propagandafilmek minden oldalon.
A propagandafilmnél viszont ÜRÜGY a történet egy ideológia nyílt, kendõzetlen, erõltetett hirdetésére.
Ilyen volt az Állami Áruház nálunk (többek közt), mely egyértelmûen az államosítás, az államszocializmus propagandája volt. Viszont olyan jó színészi játék volt benne, hogy érdemes megnézni.
Sõt.
A másik oldalon ilyen volt Leni Riefenstahl, a zseniális rendezõnõ-operatõr filmje, az Akarat diadala, mely az 1936-os Berlini olimpiát filmesíti meg, elképesztõen jó fényképezéssel, technikával. Egyértelmûen náci propagandafilm volt, de Leni Riefenstahl fotográfiájából igenis lehetett tanulni. (Pl. õ készített elõször kültéri, nem stúdió felvételeket játékfilmhez behavazott hegyoldalon a harmincas években, stb.)
A propagandafilmeknél is, ha kellõen eltávolodik magától a propagandától az ember, lehetnek (nem állítom, hogy mindig vannak), de lehetnek mûvészi értékek. Aki azt mondja, hogy egy nagy mûvész soha nem alkot olyat aminek politikai üzenete van, az teljes mértékben téved. Salvador Dali Franco-ista volt élete nagy részében, József Attila miután a nemzeti szocializmussal kacérkodott, a kommunista pártot is megjárta. Major Tamás, Gobbi Hilda, Gábor Miklós erõsen elkötelezett kommunisták voltak, de mûvészetüket nem ezen kellene mérni (ahogy Leni Riefenstahl vagy Salvador Dali mûvészetét sem.)
Más kategória a nem-propaganda film, amelynek elsõdleges célja nem a propaganda, de azért óhatatlanul hordoz magában értékeket, véleményeket. Márpedig a legtöbb mûalkotás ilyen. Ilyen ez a film is, vagy az Emberek a havason, Szõts István filmje, amelyet viszont azért szidtak sokan, mert Nyírõ József (tényleg politikamentes) novellájából készült.
Nem kellene mindenben mindig politikát látni (és fõleg nem napi politikát).
10/10
Hatnull 2013 máj. 20. - 12:33:45 10/10
A leírásban persze szokás szerint hülyeség van, hiszen az nem egy kastély, hanem egy vár.
De vajon melyik lehet, nem tudja valaki? Esetleg a nógrádi?
10/10
Hatnull 2013 máj. 20. - 12:30:36 10/10
SPOILER ON

"Egyébként a filmben soha nem hangzik el sem a Szovjetunió neve, sem az oroszok, de a németek, a fasizmus, sõt a magyarok sem."

Tévedsz, mert amikor a lány felidézi, hogy kik vitték el a családját, konkrétan említi, hogy a németek.
A film elején pedig a száguldó vasúti szerelvényeken látszik a német birodalmi vasút, a MÁV és a román államvasút neve.

Egyébként tényleg túlzás lenne propagandafilmnek nevezni. Ez a kor ilyen volt. Még reménykedtek az emberek, ez tükrözõdik át a filmen is. Persze a karmester idealista/forradalmi karaktere elõrevíti, hogy melyik tébolyult rendszer váltja az elõzõt.

SPOILER OFF

A film méltán lett világhírû a lírai jelenetei miatt, a magyar filmtörténelem egyik jelentõs alkotása. 10/10.
vino-et-veritas 2013 máj. 20. - 11:48:12
A legtöbben leírták, a lényeget, ezt kár tovább ragozni.

Egy dolog még talán.
Bármelyik háború, akármilyen "igaz" célért is folyik, szörnyûséges, emberi tragédiákkal, pszichikai nyomással és mérhetetlen anyagi károkkal jár.
S ha vége, akkor minden bizonnyal egyfajta megszabadulás-érzés következik mind a gyõztes, mind a vesztes oldalon. Nem volt ez másképpen itt sem. Ugyanakkor az újjáépítésnek, a formális újjászületésnek be kell következnie.
Ha ez propaganda, akkor a film fõleg ennek a "szolgálatában" áll, s nem valamiféle direkt pártpolitikai célokat követ (igaz ebben az újjáépítésben a "legharcosabb" az MKP volt). Az majd néhány év múlva fog jönni...
orgyen 2013 máj. 20. - 11:37:00
Propaganda?
Valóban, hiszen ha alaposabban megnézzük MINDEN film propaganda mert valamit sugall, valamilyen irányba akarja vinni a tudatunkat. A kérdés az hogy milyen irányba!
A gyomrom forog amikor a mediában "hõsök"-rõl beszélnek olyanok akik többnyire biztonságos távolságból nézték/nézik az eseményeket. A valóságban a háborúkban nincsenek hõsök csak áldozatok. Áldozatok a polgári lakósok, akik elvesztették hozzátartozóikat, de leginkább az árván maradt gyerekek. Áldozatok a vágóhídra hajtott katonák is. Akik kitüntetéseket osztogatnak vagy "gyávaságért" halálra ítélnek katonákat és hõsiességrõl papolnak, biztonságos hátországból ill. fõhadiszállásból teszik, de legbûnösebbek akik miatt a háborúk elindulnak, akik mások nyomorából hasznot húznak. Ez így van minden oldalon és korban, mert ha jobban belegondolunk nincs "igazságos" háború, "megelõzõ csapás", a háborúkat minden korban csak egy kapzsi maroknyi csoport indítja haszonlesésbõl.

Hát ezért szeretem az "antiWar" filmeket, bárhol készüljenek is.
10/10
-greghouse- 2013 máj. 20. - 11:23:02 10/10 Előzmény napraforgó
Egyáltalán nem gondolom, hogy propaganda film lett volna. Az, hogy a MAFIRt kezdte el forgatni, még nem jelent semmit. A MAFIRt kifogyott a pénzbõl, teljes egészében Radványi Géza magánprodukciójaként fejezte be. Radványi (Márai Sándor testvére) 46-47-ben forgatta le a filmet, jóval, mielõtt a kommunisták átvették volna a hatalmat, még a II. magyar köztársaság rövid élete alatt. 1949-ben maga Radványi is "disszidált", és az ötvenes években kapott jócskán hideget és meleget, fõleg indokolatlanul, felvidéki arisztokrata származása miatt, részben mert Olaszországban is forgatott filmet Mussolini idejében, de fõleg teljesen jogtalanul bántották, nem csoda, hogy 49-ben elmenekült.
Egyébként a filmben soha nem hangzik el sem a Szovjetunió neve, sem az oroszok, de a németek, a fasizmus, sõt a magyarok sem, bár a nevek és feliratok magyarok, ahogy a címe is mondja, ez "valahol Európában" bárhol megtörténhetett volna. Az egész film az életerõ, az élni akarás, az újjá születés filmje, és a szabadságé. Az egyetlen folyton visszatérõ zene a Marseillaise, ami a franciák himnusza mellesleg. Annak, hogy Gábor Miklós késõbb már párttitkár lett, semmi köze a filmhez.
...Külön értéke és érdekessége a filmnek, hogy 1946-ban, a romokban levõ országban kezdték forgatni. Nem hogy gyerekszínészek, de általában színészek sem nagyon voltak. Somlay, mint klasszikus adott volt, Bárdy György (aki egyébként a magyar hadseregben pilóta volt a háborúban) szintén maradhatott, de gyerekszínészek egyáltalán nem voltak, (nem mintha ma nyüzsögnének a tehetséges gyerekszínészek, néha még a gyerekszinkron is nevetséges), és valóban egy nevelõotthonból toborozták a gyerekeket akik saját magukat játszották.
...A film egyes részei már az olasz neorealistákat jelzik elõre, de alapjában véve egy folyamat, eljut a híressé vált "könyörgöm, akasszuk fel!" mondattól az újrakezdésig. Minden gyerek úgy kezdi, hogy a háború, az ölés, a rablás a vérükben van, mindenkit fel lehet akasztani, mindent el lehet venni, és a végén a Marseillaise-t fütyülve engedik vándorútjára a világba az idõs zeneszerzõt. Ez egy újraéledési folyamat, és aki ebbe politikát lát bele, szerintem nagyon rosszul értelmezi a filmet.
kaloz14 2013 máj. 20. - 11:10:48
Mivel én nagy vár rajongó vagyok, érdekességként megfigyeltem, hogy a filmet két várban forgatták. A kívûlrõl felvett részek mind a Bakonyban található Cseszneki várat mutatják, még a "várostromos részt" is. A vár belsejében készült felvételek, a Vértesben található Várgesztes várudvarában készültek. Nekem ebbõl a szempontból is tetszett a film, hiszen remek dokumentum e két vár háború utáni állapotáról.
Összes hozzászólás