Zenekari próba

Bakancslistához adom
Prova d'orchestra
12 éven aluliak számára a megtekintése nagykorú felügyelete mellett ajánlott olasz-NSZK zenés dráma, 70 perc, 1978

Értékelés:

40 szavazatból
Szerinted?

Egy régi templom épületében zenekari próba folyik. Váratlanul megérkezik egy televíziós stáb is: riportok készülnek a zenészekkel. Feszült a hangulat. A zenekar és a karmester egyre kevésbé értenek szót, a szünet után pedig végképp elszabadulnak az indulatok. Fellini bölcs és mélyen emberi példázatának igazi szépségét a "zenekar" tagjainak rendkívüli szeretettel és boszorkányos virtuozitással megrajzolt portréi jelentik.
Forgalmazó: Örökmozgó

Stáblista:

Szereplők

Karmester
Zongorista
Kontrafagottos
Elsőhegedűs

Alkotók

Hozzászólások

Szerinted?
10/10
LexH 2015 febr. 04. - 15:57:48 10/10
Koncertszerûen hallottam Bécsben a Zenekari próba teljes filmzenéjét, olyan kísérõzenékkel együtt, mint A bikaborjak, A párduc, Cabiria éjszakái, Az édes élet, Amarcord, Boccaccio 70, Rómeó és Júlia, A keresztapa. Feltûnõ volt, hogy Nino Rota kompozíciói a zenei megformálás milyen szegényesek, mondhatni primitívek, lényegük szinte csak egy-egy dallamra korlátozódik (mely dallamok ugyanakkor önmagukban nem egy esetben csodálatosak). Filmek nélkül nem állták meg a helyüket, szemben pl. Morricone filmzenéivel, melyek a filmektõl függetlenül, koncertszerû elõadásban is mindig nagy erõvel hatnak.
10/10
LexH 2015 febr. 03. - 08:57:43 10/10
Kevés film ábrázolja ilyen árnyaltan és érzékletesen az alkotás, a közös munka minden nehézségét s azt a csodát, amikor ma sok erõfeszítés valahogy mégis értelmet nyer. Fiataloknak, a 16-20 éves korosztálynak mondhatna a legtöbbet, ha számukra megfelelõ idõpontban vetítenék.
Nino Rota írta a filmmûvészet legcsodálatosabb dallamait, itt azonban az is hallható, hogy egy komplett zenekari mû megkomponálásakor alapvetõ szakmai nehézségekkel küszködött.
Diablo72 2014 márc. 02. - 11:42:54
Az öreg "asszisztens" kommentárjaira érdemes odafigyelni, nemkülönben a karmester interjújára. "Jó" példa a film arra, hogy hová vezet ha nem képes egy társadalom összhangban mûködni, ha nincs meg a kölcsönös együttmûködési szándék.
Kellemes meglepetés volt néhány más filmben is szereplõ színésszel ismét találkozni. Felfdezhetõk például szereplõk az Amarcordból, de mások által rendezett fimekbõl is, mint például a basszustubán játszó "Gregorio Sella".
Ha másért nem már a zenékért is érdemes megnézni a filmet. A szinkronhangok pedig nagyon jól el vannak találva.
offtopic
fáklyás menet 2012 szept. 10. - 21:29:11 Előzmény pneklara
Ezért érdemes a megadott kezdés elé negyed órával, utána pedig egy-másfél órával beállítani a felvevõt.
pneklara 2012 szept. 10. - 10:48:35
Nagy film, de bírni kell idegekkel. Nem lehet nem észre venni a párhuzamot a zenekar és a társadalom között. A zenekarunk csak akkor mûködik, ha a hangszereseknek azonos az érdeke, egyformán tesznek a sikerért. De ahogy a társadalomban is, különbözõek az emberek, itt is vannak, akik egyenlõbbnek érzik magukat az egyenlõk között, vannak, akik hiszik, hogy többet tesznek a produkcióért, mint a másik. Vannak, akik bomlasztanak, renitensek, mások csak csendben lapítanak. Tény, hogy egy szervezetet irányítani kell, de valaki mindig utálja az irányítót, valaki mindig ordibálja, hogy "monnyon le!", pláne, ha látják, hogy a karmester utálja az egész zenekarát. Aztán ha jön egy természeti katasztrófa, egy háború, akkor a zenekari tagok egy pillanatra elcsendesednek, megszelídülnek -aztán kezdõdik minden, a káosz elölrõl.
pneklara 2012 szept. 10. - 10:41:18
Én így voltam a megelõzõ filmmel. 21.45-tõl vártam, hogy mikor lesz már vége. Szép komótosan, 10 percen át ment a stáblista, amitõl a kereskedelmi legalább megkímél bennünket, aztán reklám, sporthírek, és az ígérthez képest fél órás eltolódással kezdõdött a film. Na ezért szoktam én le a felvétel készítésérõl, beprogramozva a készüléket. Ott porosodik egy csomó torzó, mindegyik vége nélkül.
offtopic
fáklyás menet 2012 szept. 10. - 01:10:44
Én akkor kapcsoltam be, amikor már a következõ filmnek kellett volna menni negyed órája. Csak néztem, hogy hogy kapcsolódik az amit látok, a filmismertetõhöz - aztán csak vége lett, és rájöttem hogy sehogy.
pimre 2012 szept. 09. - 22:36:53
A fene egye meg ezeket. Persze, hogy fél órával a meghirdetettnél késõbb kezdték, és persze ennyit csúszik a befejezés is. Még szerencse, hogy észrevettem, és átállítottam a DVD felvétel végét. De azért ez bosszantó, hogy rendszeresen eltérnek a mûsorújságtól.
pimre 2012 szept. 09. - 17:13:00
Alapvetõen egyetértek. Nem a 68-as eszmékrõl lehet szó a filmben, nem is a "tekintélyek elleni anarchisztikus és tagolatlan lázadás" elítélésérõl. Bár az tény, hogy a cél nélküli forradalmi rombolás Weimarhoz vezethet, és egy olyan diktatúrához, ami rosszabb mindennél, ami azelõtt volt. Legalábbis ha jól emlékszem a film végén a karmester beszédére, ami a végére a Fûhrer szónoklatába csap át.
perry 2012 szept. 09. - 11:20:08
Tiszteletem efes Úr !:)

Örülök, hogy látom itt, talán még annyit hozzá téve, hogy a Zenekari próba semmit sem vesztett aktualitásából.
efes 2012 szept. 09. - 09:44:05 Előzmény mérlegelõ
Felesleges belemagyarázni a filmbe ilyen antiliberális dogmákat. Fellini alapvetõen, és mindig is liberális volt (mint minden igazi mûvész), mint ahogy a liberális sem ellensége az értéknek, az értékes hagyományoknak, stb. Nem az SZDSZ, vagy a fidesz politikájából kell megítélni -a bevett mai magyar ostobaság szerint- a liberalizmust, hanem gondoljunk csak arra, hogy a nyugati demokráciák kivétel nélkül, még sokszáz éves angol politikai rendszer is, mind a konzervatív liberalizmus eszmei talaján áll, mégpedig minden orbáni hazugság ellenére, biztos lábakon. Ez a film nem '68-ról, vagy annak elítélésérõl szól, hanem "mindössze" egy metszõen szatirikus példázat a mûvészet és tömegkultúra, a rend és a káosz, a régi és az új, az érték és a gagyi harcában õrlõdõ emberrõl. EMBERRÕL.
balazs0729 2009 máj. 25. - 10:34:44 Előzmény gtothistvan
és az utolsó közös munkájuk.nem sokkal a bemutató után Rota mester meghalt
mérlegelõ 2008 máj. 03. - 16:05:17
Igaza van az elõttem szóló kedves fórumozóknak, hozzátenném azonban, hogy az említett "mondanivalókon" túlmenõen ez a film egyúttal kíméletlen leszámolás az ún. '68-as "eszmékkel"-illúziókkal; mûvészien és leplezetlenül bemutatja, mennyire veszélyes zsákutca a tekintélyek elleni anarchisztikus és tagolatlan lázadás, a forradalmárkodás, a szakszervezeti szemléletbe öltöztetett nyugati "balos" mentalitás. Azon képsorok, ahol a fõ karmesterellenes figurák egymással is meghasonlanak, majd egyesek a "metronómot" teszik meg bálványuknak - s mindeközben teljesen nyoma vész a "zenének", az eredeti közös tevékenységnek (az értelmes emberi létnek és elvontabban: a humánum jelképének) - azok a legszívbemarkolóbbak... Javasolható - minden aktualizáló politikai szándéktól mentesen!! - a félreértett szabadság, szabadosság, hagyományrombolás mákonyától újra-meg újra elbódulóknak ez a film...
10/10
gtothistvan 2008 máj. 01. - 00:40:39 10/10
Ügyesen le-ROTA-FELLINI páros a kegyeit egy kaotikus zenekar elõtt. Bár szerintem inkább tragikomédia, semmint dráma.
magic 2008 márc. 11. - 20:43:10 Előzmény perry
Eddig kimaradt az életembõl, most, ezekben a pillanatokban a televízióban látom elõször. Szenzációs a mélysége, embersége és humora. Várom a "végkifejletet", jajj!!
perry 2008 márc. 11. - 08:12:40
Miképpen mindannyian zenekarban játszunk,s így vagy úgy részesei vagyunk egy szimfóniának vagy egy rossz darabnak, úgy Fellini zenekara is a harmónia keresésérõl szól.
Példázat életrõl, szerelemrõl,gyûlöletrõl, szeretetrõl és minden más nagyon emberirõl. Milyen szép szó az együttes, magában rejtve a közös tevékenység gyönyörét. Ezen túl természetesen azt is amit ez a zseniális ember üzen nekünk : gyarlóak vagyunk, hiszen ember a nevünk, de talán arra születtünk, hogy harmóniát teremtsünk.
A zenekari próba szereplõi között is megtaláljuk Fellini izgalmas nõi és férfi alakjait azzal a megemelt mondanivalóval, mely figyelmeztet csak mi vagyunk akik szebbé vagy borzalmasabbá tehetjük magunk, egymás és társadalmaink életét.