Személy

Drozdik Orsolya

képzőművész, grafikus
Született: 1946. február 15. (78 éves) (Magyarország, Abda)
Grafikus.

1970-1977: Magyar Képzőművészeti Főiskola, 1974-1977: mesterképző, mesterei: Iván Szilárd, Raszler Károly.

1978-1979: Amszterdam, 1979-1980: Kanada, 1980-tól New Yorkban él. 1977: Kondor Béla-ösztöndíj; 1988: Prince Bernard-alapítvány díja; 1990: Gordon-Matta Clark-díj; Pollock-Krasner-alapítvány ösztöndíja; 1996: Adolph and Esther Gottlieb-alapítvány díja.

Főiskolai évei alatt a Rózsa presszó körül kialakult művészeti csoport tagja. A műalkotás esemény jellegét hangsúlyozó munkák - a Kártyajáték vízben című mű, a Hajókirándulás szituácionista-akció - keretéül egy-egy újonnan meghódított színhely szolgál. Individuális mitológia c. rajz- és fotósorozatával a nőművész lehetséges szerepmintáit vizsgálja. A saját test szerepeltetése és a női modellel szemben kialakított viszony konceptuális elemzésével a fizikai-, és pszichikai-térben és a művészi diskurzusban rögzült hagyomány terében vizsgálja a testet.

Munkáiban a test plaszticitással bíró anyag (performance test-szobra), a teret kijelölő, meghatározó vonatkoztatási rendszer (xerográfiák modulor-figurája), illetve az önazonosság tétje, kulturálisan meghatározott tényező. A 80-as évek képi szótárként olvasható, biológiai metaforákat felvonultató festményei magukban foglalják a "képanalízis" instrukcióját, az egységes testkép szétépítését. Természettudományi és orvosi múzeumokban 1983-tól készített fotói "konceptuális installációiban" kerültek szisztematikus feldolgozásra. A sorozat összefoglaló címe (Kaland a Technos Dystopiumban) a szellemi kalandra utal, amely a tárgyakon keresztül visszavezet a természettudomány születéséhez, a felvilágosodás korába.

A Népszerű Természetfilozófia című 18. századi könyv elméleteit és a velük összhangban megformált "similiákat" bemutató Natural Philosophy [N. Ph.] a valóság és igazság tudományos reprezentációját dekonstruálja, a Morbid Condition [M. C.] a test 18. és 19. sz. természettudományos és orvosi diskurzusát vizsgálja. A Fragmenta Naturae [F. N.] Linné növényekre - társadalmi modell alapján - kidolgozott taxonómiájának metaforikájával szembesít. A90-es években Manifacturing the Self [M. S.]-installációiban ismét az önazonosság kérdéseivel foglalkozik.

Hozzászólások