Személy

Gilles Peterson

Ha van a kortárs tánczenei színtéren DJ és producer, akire fenntartások nélkül használhatjuk az elcsépelt "ízlésformáló" kifejezést, akkor Gilles Peterson az. Zenei ízlésének kifinomultságát, tájékozottságát mindenki elismeri, és annak ellenére, hogy több mint húsz éve pörög a zenei színtéren, nem vált belőle kövület. Lankadatlan lelkesedéssel keresi az újat, imád felfedezni és megismerni, ennek köszönhető, hogy nem egy stílusirányzat születésénél bábáskodott. A nyolcvanas évek második felében csodájára jártak a Dingwall klubban pörgetett, rafinált szettjeinek, melyekben húzos dzsesszek keveredtek rég elfelejtett soul-gyöngyszemekkel, kortárs hiphoppal és lüktető funkkal. Rövid életű első labelje, az Acid Jazz egy komplett zenei irányzat névadójává vált, olyan előadókat fedezve fel és téve naggyá, mint a Galliano, a Brand New Heavies vagy a Jamiroquai.

Peterson jellemző módon pont azért szakított az Acid Jazz-zel, mert túlságosan szűknek érezte a rákényszerített kereteket. 1989-ben megalapította a Talkin' Loud kiadót, ami alapvetően határozta meg a következő évtized tánczenei trendjeit. A nehezen emészthető névsor: az Acid Jazztól átcsábított Galliano, az Incognito, a Nuyorican Soul, a Young Disciples, majd később a 4hero, Roni Size Reprazent projektje, Courtney Pine, a United Future Organizaton.

Peterson ráadásul azon utolsó mohikánok közé tartozik, aki miatt még a mai internetes, fájlcserélős, letöltögetős podcast-világban is érdemes tekergetni a rádió gombját. A nyolcvanas évek vége óta kultikus rádióknál készítette műsorait, megfordult a Jazz FM-nél, a Kiss FM-nél, az 1998 óta a BBC Radio 1-on futó Worldwide című heti kétórás műsorát számtalan rádióadó átveszi, nem nem véletlenül. Finom ízléssel, lehengerlő biztonsággal és nagyvonalú szabadsággal szerkesztett zenei ívek, friss bakelitek és ismeretlen gyöngyszemek, értelmes beszélgetések és élő fellépések - a Worldwide a rádiós zenei műsorok örök mintadarabja.

(Forrás: A38)

Hozzászólások