Személy

Michelangelo Antonioni

rendező, forgatókönyvíró, író
Született: 1912. szeptember 29. (Ferrara)
Meghalt: 2007. július 30. (Róma)

Értékelés:

15 szavazatból
Szerinted?

    A rendező a közép-olaszországi Ferrarában született, Bolognában szerzett közgazdasági diplomát. Több egyetemet elkezdett, de egyik sem tetszett neki. Az alakuló neorealista csoport körül téblábolva kezdett el filmkritikákat írni, majd véglegesen a filmhez pártolt. 1950-ben készítette első játékfilmjét (Egy szerelem története). A nagy szakmai elismerést az 1955-ben készült A barátnők hozta meg számára. Igazi hangját az 1950-es évek végén találta meg az olasz polgári lét kiüresedésének ábrázolásával. A mai napig egyik legnagyobb remekművének tekintik A kaland-ot (1959), de legalább ilyen hatású volt Az éjszaka (1960) és a Vörös sivatag (1964) is.

    A 60-as évek második felét jellemző "ellenkulturális" mozgalmak olyan irányadó filmjeit készítette el, mint a Nagyítás (1966) és a Zabriskie Point (1969). Szüntelen kísérletező kedvére jellemző, hogy 1980-ban elektronikus eszközökkel készítette el Az oberwaldi titok című filmjét, sőt még videoklipet is készített az olasz rocksztárnak, Gianna Nannininek. 1985-ben súlyos agyvérzést kapott, félig megbénult és többé nem tudott beszélni, ennek ellenére felépülése után ismét dolgozni kezdett: 1995-ben Wim Wenders német filmrendezővel közösen forgatták a Túl a felhőkön-t. Utoljára 2004-ben készített rövidfilmet Eros címmel.
    • 2010
      1960
      szereplő szereplő (olasz dokumentumfilm, 75 perc, 2010)
    • 2004
      Eros
      rendező rendező, forgatókönyvíró (amerikai-olasz-hongkongi-kínai-francia-luxemburgi-angol filmdráma, 104 perc, 2004)
    • 2004
      Eros
      forgatókönyvíró (amerikai-olasz-hongkongi-kínai-francia-luxemburgi-angol filmdráma, 104 perc, 2004)
    • 2004
      Lo sguardo di Michelangelo
      szereplő szereplő, rendező, forgatókönyvíró (olasz kisjátékfilm, 15 perc, 2004)
    • 2004
      Lo sguardo di Michelangelo
      rendező (olasz kisjátékfilm, 15 perc, 2004)
    • 2004
      Lo sguardo di Michelangelo
      forgatókönyvíró (olasz kisjátékfilm, 15 perc, 2004)
    • 1995
      Túl a felhőkön
      rendező rendező, író, forgatókönyvíró, vágó (francia-olasz-német romantikus dráma, 112 perc, 1995)
    • 1995
      Túl a felhőkön
      író (francia-olasz-német romantikus dráma, 112 perc, 1995)
    • 1995
      Túl a felhőkön
      forgatókönyvíró (francia-olasz-német romantikus dráma, 112 perc, 1995)
    • 1995
      Túl a felhőkön
      vágó (francia-olasz-német romantikus dráma, 112 perc, 1995)
    • 1989
      12 olasz város - 12 olasz filmrendező
      (TV film) rendező rendező (olasz dokumentumfilm sorozat, 1989)
    • 1982
      Egy nő azonosítása
      rendező rendező, forgatókönyvíró, vágó (olasz filmdráma, 126 perc, 1982)
    • 1982
      Egy nő azonosítása
      forgatókönyvíró (olasz filmdráma, 126 perc, 1982)
    • 1982
      Egy nő azonosítása
      vágó (olasz filmdráma, 126 perc, 1982)
    • 1982
      A 666-os szoba
      (TV film) színész színész (francia-NSZK dokumentumfilm, 45 perc, 1982)
    • 1980
      Az oberwaldi titok
      rendező rendező, forgatókönyvíró, vágó (olasz-NSZK filmdráma, 125 perc, 1980)
    • 1980
      Az oberwaldi titok
      forgatókönyvíró (olasz-NSZK filmdráma, 125 perc, 1980)
    • 1980
      Az oberwaldi titok
      vágó (olasz-NSZK filmdráma, 125 perc, 1980)
    • 1975
      Foglalkozása: riporter
      rendező rendező, forgatókönyvíró, vágó (olasz-francia-spanyol-amerikai filmdráma, 126 perc, 1975)
    • 1975
      Foglalkozása: riporter
      forgatókönyvíró (olasz-francia-spanyol-amerikai filmdráma, 126 perc, 1975)
    • 1975
      Foglalkozása: riporter
      vágó (olasz-francia-spanyol-amerikai filmdráma, 126 perc, 1975)
    • 1972
      Chung Kuo - Kína
      (TV film) rendező rendező, forgatókönyvíró (olasz dokumentumfilm, 207 perc, 1972)
    • 1972
      Chung Kuo - Kína
      (TV film) forgatókönyvíró (olasz dokumentumfilm, 207 perc, 1972)
    • 1970
      Zabriskie Point
      rendező rendező, író, forgatókönyvíró (amerikai filmdráma, 110 perc, 1970)
    • 1970
      Zabriskie Point
      író (amerikai filmdráma, 110 perc, 1970)
    • 1970
      Zabriskie Point
      forgatókönyvíró (amerikai filmdráma, 110 perc, 1970)
    • 1966
      Nagyítás
      rendező rendező, író, forgatókönyvíró (angol-olasz-amerikai filmdráma, 107 perc, 1966)
    • 1966
      Nagyítás
      író (angol-olasz-amerikai filmdráma, 107 perc, 1966)
    • 1966
      Nagyítás
      forgatókönyvíró (angol-olasz-amerikai filmdráma, 107 perc, 1966)
    • 1964
      Vörös sivatag
      rendező rendező, forgatókönyvíró (olasz-francia filmdráma, 113 perc, 1964)
    • 1964
      Vörös sivatag
      forgatókönyvíró (olasz-francia filmdráma, 113 perc, 1964)
    • 1962
      Napfogyatkozás
      rendező rendező, forgatókönyvíró (olasz-francia dráma, 118 perc, 1962)
    • 1962
      Napfogyatkozás
      forgatókönyvíró (olasz-francia dráma, 118 perc, 1962)
    • 1960
      A kaland
      rendező rendező, író, forgatókönyvíró (olasz-francia filmdráma, 124 perc, 1960)
    • 1960
      A kaland
      író (olasz-francia filmdráma, 124 perc, 1960)
    • 1960
      A kaland
      forgatókönyvíró (olasz-francia filmdráma, 124 perc, 1960)
    • 1960
      Az éjszaka
      rendező rendező, forgatókönyvíró (olasz-francia filmdráma, 120 perc, 1960)
    • 1960
      Az éjszaka
      forgatókönyvíró (olasz-francia filmdráma, 120 perc, 1960)
    • 1958
      Róma csillaga
      rendező rendező (olasz-francia-NSZK kalandfilm, 98 perc, 1958)
    • 1957
      A kiáltás
      rendező rendező, forgatókönyvíró (olasz filmdráma, 115 perc, 1957)
    • 1957
      A kiáltás
      forgatókönyvíró (olasz filmdráma, 115 perc, 1957)
    • 1955
      A barátnők
      rendező rendező, forgatókönyvíró (olasz filmdráma, 104 perc, 1955)
    • 1955
      A barátnők
      forgatókönyvíró (olasz filmdráma, 104 perc, 1955)
    • 1953
      A legyőzöttek
      rendező rendező, forgatókönyvíró (olasz filmdráma, 110 perc, 1953)
    • 1953
      A legyőzöttek
      forgatókönyvíró (olasz filmdráma, 110 perc, 1953)
    • 1953
      Hölgy kaméliák nélkül
      rendező rendező, forgatókönyvíró (olasz-francia filmdráma, 105 perc, 1953)
    • 1953
      Hölgy kaméliák nélkül
      forgatókönyvíró (olasz-francia filmdráma, 105 perc, 1953)
    • 1953
      Amore in cittá
      rendező rendező, forgatókönyvíró (olasz romantikus dráma, 105 perc, 1953)
    • 1953
      Amore in cittá
      forgatókönyvíró (olasz romantikus dráma, 105 perc, 1953)
    • 1952
      A fehér sejk
      forgatókönyvíró forgatókönyvíró (olasz romantikus vígjáték, 84 perc, 1952)
    • 1950
      Egy szerelem története
      rendező rendező, író, forgatókönyvíró (olasz filmdráma, 90 perc, 1950)
    • 1950
      Egy szerelem története
      író (olasz filmdráma, 90 perc, 1950)
    • 1950
      Egy szerelem története
      forgatókönyvíró (olasz filmdráma, 90 perc, 1950)
    • 1949
      Sette canne, un vestito
      rendező rendező, forgatókönyvíró (olasz dokumentumfilm, 10 perc, 1949)
    • 1949
      Sette canne, un vestito
      forgatókönyvíró (olasz dokumentumfilm, 10 perc, 1949)
    • 1948
      N.U.
      rendező rendező (olasz kisjátékfilm, 9 perc, 1948)
    • 1947
      Tragikus hajsza
      forgatókönyvíró forgatókönyvíró (olasz filmdráma, 90 perc, 1947)
    • PORT.hu 2000. július 5.: Michelangelo Antonioni Középpolgár családban született, ahol a műveltség, a széles látókör, az...


    Vélemény:

    2010 ápr. 27. - 21:55:53
    2010 ápr. 27. - 21:55:53
    (2/2)

    Kevesen írtunk ide, eddig csak ketten. Pedig a mozgókép egyik legjelentõsebb mesterérõl van szó. S ezt most mindenféle sznobizmustól mentesen mondom. Szerintem Antonioni valóban igazi mûvész: olyan ember volt, aki valahogy középutat bírt fenntartani a rendkívül intellektuális és a könnyen befogadható filmek között. Mûvei (persze a maguk módján) rendkívül szórakoztatóak, megragadóak, átélhetõek, ugyanakkor nagyon bonyolult gondolatisággal és tartalommal vannak feltöltve. Pl. egyik kedvencem a Nagyítás, melyben a felszínen kapunk egy krimitörténetet, miközben tudat alatt is elemezteti velünk a mozgókép lényegét: tulajdonképpen fiktív történeteket látunk, melyek mögött, ha a valóságot akarjuk felkutatni, egyszerûen Semmit sem találunk. Illetve csak azt. Gyönyörû!

    Szóval Antonioni az egyetlen olyan véleményem szerint, aki valóban képes volt megragadni a "hangot", amivel szólni tud az emberek felé. Fellinit is szeretem, de õ jóval távolabb áll tõlem kissé mindig "varietés" filmjeivel, illetve Pasolini alkotásait is nagyon bírom, de õ meg olykor túl "hisztérikus" számomra. Antonioni a tiszta tárgyalagosság, az igazi, modern, elidegenedett érzelemmentesen érzelmesség. Áhh, áradozni tudnék róla oldalakat :D.

    2009 ápr. 02. - 12:35:43
    2009 ápr. 02. - 12:35:43
    (1/2)

    bár itt az ismertetõben nincsen feltüntetve, de a múltkor sikerült elcsípnem azt a Kínáról szóló dokumentumfilmjét, ami annak idején nagy port kavart ... 207 percen keresztül semmi mást nem látunk, csak a kínai embereket, ahogy élik mindennapjaikat, kommentár is csak nagy ritkán van a filmben ... nem mondom, h tetszett a film ... különösebben semmi mást nem csináltak tényleg, csak kimentek az utcára és felvettek mindent, amit láttak ... de azért mindenképpen érdekes megnézni , hogy hol tartott 1972 körül a kínai gazdaság, milyenek voltak az emberek ...