Színház

Diótörő

balett, magyar, 2012., 3 - 99 éves kor között

Értékelés:

1 szavazatból
Szerinted?

Fejdíszek, maszkok: Zazzy Design Stúdió

A Diótörő balett ötlete a cári színház egykori igazgatójától származott. E. T. A. Hoffmann: A diótörő és az egérkirály című meséje alapján olyan mese-balettet akart színpadra vinni, ami minden addigit felülmúl, mind hangzásban, mind pedig látványban. Csajkovszkijt kérte fel a muzsika megkomponálására. A hattyúk tava és a Csipkerózsika után harmadik, egyben utolsó balettje is nagy sikert hozott a szerzőnek. A Diótörő zenéjéből előbb a hat tételes szvit került bemutatásra 1892. márciusában, majd ugyanezen év decemberében bemutatták a pompásan kiállított színpadi művet is. A Diótörő a balettirodalom leggyakrabban játszott darabja lett.

Karácsony este együtt díszíti a család a szalonban felállított hatalmas fát. Sorra érkeznek a vendégek, megkezdődik az ajándékok átadása. Rengeteg kedves játék, mesefigura, báb van a fa alatt. A gyerekek keresztapja, Drosselmeyer diótörő bábot ajándékoz Marikának. A kislány az este izgalmai után új játékával aludni tér. Álmában megelevenednek a nemrég átélt események képei, a bábok, játékok életre kelnek, a szobát egerek népesítik be, és fosztogatni kezdik a fát. Megindul a kalandok sorozata. Később Diótörő herceg boldogan köszönti a szépséges leányzóvá serdült Marikát - Mária hercegnőt. A kislány hol félelmetes, hol csodálatos álmai jelennek meg a történetben.

Kínai lány: Bacsó Gabriella; Arab lány: Claudia Elvetico; Spanyol lány: Kovács Enikő.

Gyerekek, egerek, hópihék, édességek: Kovács Péter, Aradi Zsolt, Kiss Róbert, Vincze Lotár, Szigyártó Szandra, Takács Zsófia, Claudia Elvetico, Kovács Enikő, Nier Janka, Bacsó Gabriella.

A(z) Szegedi Kortárs Balett előadása

Bemutató időpontja:

2012. október 26., Szegedi Kortárs Balett

Stáblista:

Hozzászólások

10/10
FElepHánt 2014 jan. 07. - 12:54:11 10/10
FeHér ElepHánt Kulturális Ajánló Portál
Ha valamit utáltunk, hát az a tökciki operaházi karácsonyi giccs. Juronics Tamás fantasztikus koreográfiája azonban végre kortársi szintre nemesíti az obligát gyerekmesét.
Már az elsõ, gyerekszobai jelenetben jólesõ feszültség vibrál. Az iskolás lépkedések között Májer Gábor rosszcsont Fricijének heveny grimasz-groteszkje élénkít, Drosselmeyer nagybácsi, a habcsók hajzatú Juronics Tamás varázslatai hamarosan tündérvilágot kerítenek.
A gonosz rágcsálók, élükön Csetényi Vencel Egérkirályával elárasztják a színpadot, még az Egérkirálynõ, Zsadon Flóra is megjelenik: tüllfüles figurája még Horányi Júlia káprázatos jelmez-arzenáljából is kiemelkedik, hófehérben pedig ö adja Marika alteregóját is.
Palman Kitti robbanékonysága, gyermeki mosolya besugározza az ajándékdobozok alkotta teret, bábszerelme, Czár Gergõ, virtuóz fából faragott akrobatika után, poétikus mozgásívekkel uralja a szíveket. Mint Dada és Cukorszilva Tündér, Markovics Ágnes végtelen kedvességgel tipeg a kozmikus sebességgel váltakozó jelenetek sûrûjében. Sziporkáznak az ötletek, még az egerek is egyénítettek, ám a késsel-villával fogyasztott csata a Diótörõ Herceg gyõzelmét hozza. A Zöld Batman-i bátor Baltazár, Kiss Róbert is jól verekszik, torkossága azonban bajba sodorja.
A tortaszeletes színpadot csillagokkal pettyezett függöny mesésíti, a szokott betétek hatványozott szépséggel sorjáznak. A Zazzy Design tündérliliom porzókat formázó fejdíszei elõlegezik meg a Virágkeringõt, melyet a Barbie-rózsaszín Hajszán Kitti és a vakítóan délceg Horváth M. Gergõ álompárosa táncol. Piros ruhában, copfosan lebeg be a léggömb-övezte Bujdosó Anna, a polgárok helyett a lufik pukkadoznak. Apából vedlik aranymellényes eunucchá Tarnavölgyi Zoltán, de nem tudja megóvni aranytrikós, hullámzókarú Seherezádét mohó pillantásaiktól: elbûvölõ a varázslatos Tóth Andrea.
A produkció gyújtópontjában Palman Kitti áll, mit áll!, ezer gesztussal kelti életre karácsonyi mese Marikáját, fürgén villog fel s alá, lefegyverzõ mimikával, tüneményes mozgással élteti gyermeki hõsnõjét. Egyvégtében színpadon van, de nincs két egyforma mozdulata, a nagyszerû koreográfiát elementáris átéléssel formálja meg, alakítása az évad legnagyobb teljesítménye.
Mit mondhatunk még Juronics Tamás mestermûvérõl anélkül, hogy az (elkerülhetetlen!) elfogultság vádja érjen? A kiváló dramaturgiai koncepción, a leleményes koreográfián, a személyes hatáson túl, a finálé mindenre ráduplázott. A Mester, aki már hógolyó-csatával, bonbon-esõvel sikerrel vonta be kis nézõit a játékba, végül jótét öregapóként kikérdezte õket: "jó volt a Karácsony? - Az ajándékok? - A bejgli? - A Diós, a Mákos? - És a Diótörõ?!? "
Eszméletlen!!! Még senkinek nem jutott eszébe, hogy a legavatottabb, legõszintébb közönség véleményét tudakolja...
Együtt kiabáltuk a lurkókkal: Jó volt! Nagyon! - és legyen Jövõre is!!!