Színház

A fából faragott királyfi

balett, magyar, 2012.

Értékelés:

1 szavazatból
Szerinted?

Kocsis Zoltán a közelmúltban A fából faragott királyfit már új ruhába öltöztette. "Bartók természetköltészete és hangszerelő művészete teljes pompájában áll előttünk. Kocsis hajszálpontos olvasata, melyben a komplex partitúra minden részlete hallhatóvá válik, végképp meggyőz arról (ha még bárkinek is szüksége volt meggyőzésre), hogy a táncjáték semmiben sem marad el a szenzációsabban modern Csodálatos mandarin mögött, sőt filozófiai mélységben talán még túl is szárnyalja a későbbi pantomimot, egy pillanatra sem feledkezhetünk meg arról, hogy drámát hallunk" - olvashattuk a mű új felvételéről írt egyik beszámolóban.
Juronics Tamás koreográfusként nem először foglalkozik A fából faragott királyfival. Egy korábbi koncepciója kapcsán így nyilatkozott: "Amikor klasszikus művön dolgozom, mindig ugyanúgy járok el. Először szinte lecsupaszítom a szerkezetig, az előtűnő vonalakra pedig ráteszem az új képi világot és a mozgásrendszert. A fából faragott királyfi végkicsengése, a meseszerű idill számomra korántsem egyértelmű. Hanem nagyon is kérdőjelesnek, amolyan tudatos szerzői önbecsapásnak érzem. A Tündér nem a hétköznapi szerelem világát képviseli, ez más. Ez a művészszabadság, az elemelkedés, a repülés, a színözön. Mindaz, amit a másik pólus, a valóságosan létező világ nem tud."

A(z) Szegedi Kortárs Balett előadása

Bemutató időpontja:

2012. március 25., Szegedi Kortárs Balett

Stáblista:

Hozzászólások

10/10
FElepHánt 2012 máj. 07. - 10:27:15 10/10
FeHér ElepHánt Kulturális Ajánló Portál www.toptipp.hu

A FÁBÓL FARAGOTT KIRÁLYFI Juronics Tamás Szegedi Kortárs Balett
Mialatt fehér falon Hajszán Kitti Vörös Tündére csúsztatja bûbájos lépteit, lassan fekete lombok lepik el az egész felületet, levelenként egy egész fakoronányi. Észrevétlen tûnik elõ két ajtó, bár a Királylány és a Királyfi a vetítõfal hasítékain át közlekedik. Stadler Ferenc fényei poétikus derengésbe burkolják a teret, Szarvas Krisztina játékos szólója, Czár Gergely fiús tétovasága találóan exponálja a cselekményt.
És elindul az erdõ, ránk rohannak a fák, vetített képük a tánckar széles szoknyáin vibrál. Bianca Imelda Jeremiás funkcionálisan geometrikus jelmezei szédületes tempóra pulzáló, áthatolhatatlan sûrûséggé varázsolják a teret, majd a tengeri áramlás felcsapódó hullámai jelzik a végtelen vizek erejét. Még sincs naturalitás, nem a természeti környezet képeit látjuk, - a zenei absztrakció expresszív vizualizálását. A tömegmozgás, a koreográfia, a mozgókép zseniális szintézise soha nem látott szinten transzformálja láthatóvá a zenét.
Magyar Burattino helyett a bábkirályfi csillogó plasztik-óriás. Herkulesi termetét meghazudtolva Finta Gábor mûvirágszálként hajladozik, vehemens energiával pörög, ívelt gesztusaival a teljes színpadot bejátssza. Érezzük, fantasztikus emeléseit félkézzel is meg tudná csinálni, a királylánnyal bemutatott kettõs minden eleme önmagában is bravúros. Földmunkában sem marad adós semmivel, breakdance motívumok szervülnek a vetõdések sorába. Végre táncmûvészi nagyságrendjéhez méltó föladatot kapott a különleges adottságú szólista, fel is került egybõl az idei Dömötör-díj jelöltjei közé, a végeredmény sem lehet vitás!
Szarvas Krisztina és Czár Gergely duójában poézissé szelídülve térnek vissza az akrobatikus csodák, körülöleli õket az erdõ, lábukat mossák a szerelem hullámai, a horizonton az nagy kerek égbolt csillagai sziporkáznak. A két apollói arányú korpusz diadalmasan állja az örvénylõ fények áradatát, halljuk a színeket, látjuk a zenét, boldog ájulatban szívjuk magunkba a leonardói arányok fenséges geometriáját.
Swing Karácsony Gájer Bálinttal
Swing Karácsony Gájer Bálinttal

Gájer Bálint először ad koncertet a MÜPÁ-ban december 7-én.

Jegyvásárlás