Színház

A kaukázusi krétakör

előadás, 2016.

Értékelés:

3 szavazatból
Szerinted?

A kaukázusi krétakör Brecht egyik legtöbbet játszott darabja. A zenés példázat a Budapest Bábszínházban Spiegl Anna és Mészáros Máté főszereplésével látható.

A bölcs bíró, a gyereket csak magára gondolva elhagyó vér szerinti anya és a gyereket megtaláló, őt valóban szerető mostohaanya esete már az ótestamentumi Királyok könyvében szerepel, a vándorlegenda további ismert forrása, amelyben már a krétakör próbája is szerepel, a 13. századból, Kínából származik. A példázat több dráma és opera alapanyagául is szolgált, legismertebbé azonban Bertolt Brecht 1944/45-ben, Santa Monicában írt műve révén vált.
A kaukázusi krétakör bemutatóját angol nyelven az Egyesült Államokban tartották (1948. május 4., Northfield, Nourse Little Theatre, Carleton College; rendező: Henry Goodman), az európai premierre 1957. október 7-én került sor Berlinben, a Theater am Schiffbauerdammban, a női főszerepet Helene Weigel alakította. A drámaíró a bíró történetét már beépítette az 1926-os Egy fő az egy fő közjátékába, a darab megírását 1938-tól tervezte, 1940-ben pedig Az augsburgi krétakör címmel elkészült az az elbeszélés, amelyben a színmű magja már megtalálható a harmincéves háború idejére datálva, más karakterekkel, de már Acdak figurájával.
A kaukázusi krétakör magyarországi bemutatója 1961. március 24-én, a Madách Színházban volt Psota Irén, Pécsi Sándor, Zenthe Ferenc, Márkus László főszereplésével, Ádám Ottó rendezésében. Azóta további 11 alkalommal, Garai Gábor, Nemes Nagy Ágnes, Eörsi István,  Ungár Júlia fordításaiban játszották hazai színházak.
A Budapest Bábszínház előadása izgalmas, egyedülálló vállalkozás, és nem csupán hazai színpadokon. 17 színész különféle technikájú bábokkal játssza a Brecht Dessau-darab mintegy ötven karakterét, akik többek között marionett, óriásbáb, mimetikus báb alakjában vagy tárgyanimációval kelnek életre. A rendezői koncepcióban fontos szerepet kap a báb és azt mozgató színész látványa közti dramaturgiai feszültség. Nem véletlen, hiszen a bábszínházi kifejezésmód nagyon közel áll a brechti színház esztétikájához: a dráma parabola jellegét erősíti a bábok és mozgatók egyidejű jelenléte, így a megélt és a felmutatott történet folyamatosan reflektál egymásra.
Brecht-művet egyébként nem először tűzött műsorára a Bábszínház: A kispolgár hét főbűne két feldolgozásban is, 1969-ben Szőnyi Kató, 1985-ben Urbán Gyula rendezésében került színre.
Az élőzenével játszott előadás főszerepeit Spiegl Anna (Gruse Vacsnadze), valamint vendégként Mészáros Máté (Acdak bíró) alakítják. A rendező Vidovszky György, a bábokat és a jelmezeket Mátravölgyi Ákos, a díszletet Menczel Róbert tervezte.

A(z) Budapest Bábszínház előadása

Bemutató időpontja:

2016. április 15., Budapest Bábszínház

Stáblista:

Szereplők

Gruse Vacsnadze
Szimon Csacsava
Kormányzó (Georgi Abasvili), Tejárus, Lavrenti, Harmadik Vértes, Első Ügyvéd
Második Kérelmező, Szakácsnő, Negyedik Asszony, Aleko nagygazda, Szakácsnő
Kormányzóné (Natela Abasvili), Első Asszony
Hájas Herceg (Kacbeki), Paraszt, Első Vendég, Öregember
Első Kérelmező, Második Cseléd, Kereskedőnő, Harmadik Asszony, Ludovika, Nézelődő
Adjutáns (Salva), Szolga, Első Kereskedő, Második Vendég, Sauva, a rendőr
Második Katona, Második Szolga, Fogadós, Szerzetes, Szökevény, Nagyherceg
Harmadik Kérelmező, Első Cseléd, Fiatalabb hölgy, Aniko, Sutef nagygazda, Nézelődő
Dajka (Maro), Parasztasszony, Második Asszony, Szuru nagygazda, Öregasszony
Első Orvos, Fafej, Juszup, Első vértes, Szent Banditusz (Irakli), Második Vértes
Első Katona, Őrvezető, Sotta, az őrvezető, Harmadik Vendég, Második Vértes
Anyós, Negyedik Kérelmező, Komorna (Mása), Idősebb hölgy, Grúzia öregasszonya, Nézelődő
Második Ügyvéd, Második Orvos, Szolga, Második Kereskedő, Paraszt, Unokaöcs

Vélemény:

szavazat: 8/10 2016 máj. 13. - 15:25:07
2016 máj. 13. - 15:25:07
FeHér ElepHánt Kulturális Ajánló Portál www.toptipp.hu

A KAUKÁZUSI KRÉTAKÖR---Vidovszky György---Budapest Bábszínház

Elõször tudtuk meg, hogyan lett a léhûtõ Acdak bíró, Vidovszky rendezése egyetlen mondatot sem kezel félvállról, pontos, jó tempójú, részletgazdag az elõadás. Az elvárásoknak megfelelõen tátogó bábok is játszanak, idõnként maszkot húznak a szereplõk, kicsit túltolatott az igyekezet, amely minden áron be akarja hozni a színházba a bábokat. Semmi funkciója nincs a karikírozott figuráknak, a játszók mögöttük pedig vagy jók, vagy kevésbé.
Az igazi terheket a nagyszerû prózai színészek hordják, kiváló összjátékkal pompás csapatrészt alkotva. Több szerepben Hannus Zoltán, Lendvánszky Zoltán és Jankovics Péter tûnik ki, külön öröm a frissen végzett Horváth Alekszandra és Tóth Mátyás energikus színpadi létezése. Közéjük tartozik a Szimon Csacsavát kitûnõen játszó Horváth Márk is.
Narrátorként Szolár Tibor megbízható hitelességgel konferálja a történéseket, de õ a per tárgya, a majdnem széttépett gyermek is.
Mészáros Máté önveszélyes külsõvel, heves komikummal hozza Acdak bírót, hangváltásai, gesztusai, ösztönmozgásai fantasztikus figurát teremtenek. Hitvány haszonlesõ, provokatívan megalkuvó, ám végsõ döntésében a józan paraszti ész embersége sugárzik. Gruse szerepében Spiegl Anna éles deklamációval, az érzelmek bátor kiemelésével, szárnyaló lendülettel teremti meg csodálatos hõsnõjét. Játékának misztikus ereje szétfeszíti az adott
kereteket, a legnagyobb drámai szerepek felé mutatva. /Azóta sem értjük, miért nem Õ vehette át az Örkény Stuart-jában Erzsébet királynõ szerepét..., miközben ráadásul ott
volt kéznél?!?/
Minden elismerés megilleti a bábszínháziakat, példás együttmûködéssel illeszkednek a fontos produkció koncepciójába. Vidovszky György munkája sok új vonását mutatja meg az örökké aktuális brechti példázatnak.