Színház

Ariel, a buta szellem

előadás, magyar, 2005.

Még nincs szavazat!

Légy te az első!

A játék nem indul másképp, mint, hogy Prospero megérkezik a debreceni stúdiószínpadra. Túl sok kérdés merül fel benne. Távozna, hogyne, de a színpadon nem talál ajtót. Belátja, alkalmazkodni kötelező, csak úgy tűnik, nincs mihez. Prospero annyira nem hisz a színházban, legalábbis ebben a kortársban nem, hogy ezen tovább kellett lépnem. A játék vízben folytatódik. Végül is, szereplőinknek hajdanán volt valami közük Viharhoz, meg Szigethez is, ahol még simán el volt választva a Jó, meg a Rossz. Jó. Kezdik belakni a vizet. Felépül egy bevásár-lóközpont - anélkül ma a lét elképzelhetetlen. Prosperónak hamar honvágya lesz: eszébe jut a Sziget. Persze, Sziget nem létezik. Minden olyan reménytelen. Átsuhan a színpadon Miranda. Prosperónak először jut eszébe valami konkrét. Természetesen Ariel és Caliban Mirandát már rég ismerik, illetve ismerték. Mert úgy tűnik (a nézőnek világos), Miranda sajna, tényleg halott. Viszont eddig is túl sokat kellett Prosperónak megemésztenie. Mert, ugye, ha Miranda halott, hogy mozog közöttük? Vagy mi ez?! Csak látomás? Vagy felturbózott emlékezés? A hiány kitöltése? Mindkettő igen fájdalmas. Prosperónak világos: nem színpadon, nem vízben, nem bevásárlóközpontban, nem albérletben, és nem cirkuszban van, de akkor hol van? Hát... nem ez a lényeg. Az a lényeg, hogy Prospero létezik. Pardon, Prosperók léteznek. És léteznek Arielek, Calibanok, Sycoraxok, és Mirandák is, és hogy anno hogy volt a Jóval, a Rosszal, meg az Egyensúllyal, azt maximum úgy tudjuk összerakni, mint anno Shakespeare, aki belegondolt, hogy mi lehetett anno-anno a Jóval, a Rosszal, meg az egyensúllyal? Prospero, Ariel, Caliban, Sycorax, és Miranda pontosan úgy létezik, ahogy Önök látták, vagy látni fogják. Káosz-szerű, helyenként sokkoló - elismerem. Nem tehetek róla. Én csak lejegyeztem, milyen az életük manapság. Megértjük, ha emlékezünk, ha hozzá tudunk nyúlni egy játékhoz úgy, mint a gyerekek.

Aki, mint irodalmi művet akarja megérteni a darabot, az ne üljön be az előadásra. Ehhez a darabhoz az említett emlékezőtehetségen és gyermeki lelken túl némi logikai készség, ritmusérzék, és kíváncsiság szükségeltetik. Ha az öt felsoroltból egy akad, elég. Ígérem, a darab negatív ködfelhője ellenére, jókedve lesz.
Ahogy az életben, úgy itt is minden figura hozza a formáját. Ariel, és Caliban már beilleszkedtek, Arielnek tisztító-szalonja, Calibannak nyomdája van. Miranda különc, a halak szerelmese. Prospero a legelveszettebb. Van pálcája, de már az első sötétben eltöri szerencsétlen. Nem sikerül varázsolnia, mert úgy akarja megérteni az életet, mint egy irodalmi művet, választ akar kapni a kérdéseire. Oké, élni nehéz. Jó. Prospero elalszik, aztán felébred, felveszi a ritmust, és hogy a magáét is megtartsa, sokat alukál közben - remek megoldás.

Az embernek tudnia kell, mi a feladata. Hogy ezt a feladatot végre tudja-e hajtani, az egy más kérdés. Ha rosszkor, rossz helyre érkezett (mint szereplőink a színpadon) akkor is élni kell, adott tempó szerint. Emlékezni muszáj!

/Filó Vera/

A(z) Csokonai Színház előadása

Bemutató időpontja:

2005. szeptember 20., Csokonai Színház

Stáblista:

Szereplők

Prospero
Irénke (az öltöztető)
Dagadt férfi
Egy rikító női vásárló
Egy kisfiúhang

Alkotók

Hozzászólások