Színház

Berlin, Alexanderplatz

előadás, 2018.

Értékelés:

10 szavazatból
Szerinted?

Alfred Döblin azonos című regénye után szabadon
Színpadra írta: Mikó Csaba


A Berlin, Alexanderplatz szereplői a szegények, elesettek és kitaszítottak. A névtelen tömegek, akiknek élete egybeforrott a város életével. Főhőse, Franz Biberkopf szállítómunkás, ittas féltékenységében megöli barátnőjét, majd súlyos testi sértés miatt fogházba kerül. Amikor kiszabadul, tisztességes ember akar lenni.

Döblin hitelesen ábrázolja a társadalom szorításában vergődő, s végül minden becsületes szándékát feladó embert. Hőse afféle fordított Mefisztóként „örökkön jóra tör, de rosszat mível”. Jószándéka azonban nem rossz természetén bicsaklik ki, hanem tökéletes tudatlanságán. Hiába érzi saját bőrén, hogy kifordult sarkaiból a világ, nem tud vele mit kezdeni. E tömeges élmény a 20-as évek Németországában, nemsokára a nácizmus legfőbb hajtóereje lesz.

A Berlin, Alexanderplatz megérdemelten foglal el különleges helyet a modern világirodalomban. Dos Passos Manhattan Transferjét (1925) szokták elődjének tekinteni, mint nagyváros-regényt, és James Joyce Ulyssesét (1922), mint tudatmozgást, tudatáramot megfestő prózai alkotást.

A(z) Katona József Színház előadása

Bemutató időpontja:

2018. március 10., Katona József Színház

Kövessen minket a Facebookon!

Stáblista:

Vélemény:

április 16. 15:35:49
április 16. 15:35:49

Egy 600 oldalas regényt próbáltak 2,5 órába gyömöszölve dramatizálni. A könyvet sosem olvastam, felteszem, többségünk így van ezzel, de a lehetséges és a szükséges helyett a lehetetlenre és a szükségtelenre vállalkoztak. A végeredmény egy sok zenével, filmbejátszással, horizontálisan-vertikálisan folyamatosan összerakott-szétszedett színpaddal, síppal-dobbal-nádi hegedűvel és sok minden "csudával" fölturbózott történelmi pszeudorevü lett. A színrehozatal értelme, oka, célja? Örök rejtély marad. Alig hiszem, hogy "nem volt más". Mészáros Béla azért megérdemli, hogy megemlítsem a nevét. Nagy lehetőséget kapott a rászabott főszereppel és ő élt a lehetőséggel.Előadás után a földalattin együttérzésemről biztosítottam az egyik velünk utazó, a darabban közreműködő művészt..

április 08. 16:55:53
április 08. 16:55:53

Azon ritka előadások egyike, amelyet szönetben otthagytunk. Értem én, hogy az alkotók szándéka szerint mi itt az aktualitás, de a fórum szabályzata szerint itt nekem tilos politizálni, így aztán nem is teszem. Lényeg az, hogy untam, majd elaludtam előadás közben. Kivánncsi volnék a válogatók véleményére, mert a látottak alapján föl nem fogja az agyam, hogy ez az előadás mit keres a POSZT- on?!

szavazat: 1/10 április 06. 10:57:43
április 06. 10:57:43

Sajnos, nagyon unalmas... Mindenben egyetértek az előző hozzászolással; unalmas es hatástalan előadás. Nem értem milyen megfontolás alapján kellett pont ezt a darabot most bemutatni?

szavazat: 3/10 április 06. 10:39:38
április 06. 10:39:38

Jo rendezes, jo szineszek, de vegul ez a darab sem intellektualisan, sem erzelmileg nem hat. Talan a darabbal van baj - bar mikor megirtak modern volt, ma mar poros, unalmas es ezerszer ismetelt banalitasok sorozatakent hat Biberkopf kalvariaja. Tulajdonkeppen nem ertem, mi ertelme volt ezt a darabot ma, es itt ilyen hatalmas es termeszetesen kompetens raforditassal ujra bemutatni? Mifele ertelemzheto mondanivalot veltek felfedezni Doblin szovegeben az alkotok? Szinte fajdalmas nezni ahogy ilyen kituno szineszek ilyen szerencsetlen es celtalan szerepeknek probalnak eletet adni. Bar a Katona szerintem tovabbra is a legkivalobb dramai szinhazunk, nem igazan ertem hogy milyen alapon valasztanak ki olyan darabokat mint a Berlin, Alexanderplatz vagy akar a Badogdob is. Osszegezve: inkabb unalmas, irritalo eloadas.

Budapest Bár a MÜPÁban
Budapest Bár a MÜPÁban

2018. október 22., 20:00, MÜPA

Jegyvásárlás