A Companhia Nova de Teatro előadását olyan mitológiai alakok ihlették, mint Kassandra, Hekuba,
Prométheusz és Herkules (Héraklész), párhuzamot vonva az ókori történetek és a mai emberek sorsai
között, érintve a világméretű migrációs hullámot, a brazíliai Amazóniában élő őslakosok területének
kiirtását és a pánafrikanizmus mozgalmakat.
A brazil társulat előadása, miközben elmélyed a görög tragédiák világában, az emberiség lényegét
kutatva keresi a bennük rejlő mai szereplőket, a kivételesen gazdag és komplexen mitikus jellemű
nőket, férfiakat. Egyszerre feltárva és megvitatva a minket körülvevő világ aktuális problémáit, a
beáramló migrációs jelenséget és azt kiváltó aktuális konfliktusait és ellentmondásait.
Kasszandrának megvan az a képessége, hogy előre látja a jövőt és közli népével, hogy a bekövetkező
háború Trója pusztulásához vezet, de senki nem hisz neki. Hekuba, akit kétségbe ejt gyermekei
halála, egyikük nevében próbál bosszút állni, feltárva ezzel az igazságszolgáltatást és a bosszúállás
között feszüllő szálakat. Prometheus az emberek iránt érzett szeretettől vezetve csapja be Zeuszt és
szenved el ezért büntetést. Herkules története a traumáról, a nemi erőszakról és a megbocsátásról
szól, aki Héra gyűlölete miatt nem kerülheti el a sorsát, és őrültként végzi.
A Hontalanokban négy egységet alkotó monológon keresztül kerülnek bemutatásra olyan az ókorban
gyökerező hatalmi játszmák és konfliktusok, igazságtalanságok vagy gyűlöletek, amelyek szörnyű
bosszúhoz és elkerülhetetlenül tragikus véghez vezetnek. Az ábrázolt jellemek mindegyikére
jellemző, hogy egyikük sincs egy adott helyhez kötve, nincs identitását meghatározó referenciája,
ezért univerzálisak és mint mitológiai archetípusok érvényesek a mai kor számára is. A Hontalanok
nem csupán válaszokat fogamaz meg, hanem kérdéseket is tesz fel és arra ösztönzi a közönséget,
hogy gondolkodjon el a globális, gazdasági és mindenekelőtt emberi egyének válságáról, szembesítve minket a kortárs társadalmi problémákkal.
Hozzászólások