Színház

Digó

dráma, 3 felvonás, magyar, 2005., 15 - 16 éves kor között

Értékelés:

1 szavazatból
Szerinted?

Görög vendégmunkás érkezik egy német falu bádogüzemébe. Hallgatag, keveset beszél németül, sokat dolgozik, és mindig kendőt hord a fején. Hamar kiváltja a nők szimpátiáját és a férfiak ellenszenvét. A digó - így hívják maguk között, mert délről jött, idegen. Nem közülük való, nem beszéli a nyelvüket. A falubeli férfiak úgy érzik, a digó elveszi a munkájukat, elveszi az asszonyaikat, úgy érzik, meg kell őt büntetni, saját maguk védelmében, hogy visszatakarodjon oda, ahonnan jött.

Fassbinder drámáját három részben látják vendégeink. Mindháromszor más ember szemszögéből, újabb kulcsszereplőket megismerve, újabb részleteket felfedve. Mindhárom színházi jelenetsort közös játék követ, amely során azt vizsgáljuk együtt, kik ezek az emberek, és miért tették azt, amit tettek. Mitől félnek? Mi hiányzik az életükből? Miért nem tudja a közösség befogadni a máshonnan érkezőt, a tőle különböző embert?

A(z) Káva Kulturális Műhely előadása

Stáblista:

Hozzászólások

10/10
FElepHánt 2012 ápr. 22. - 15:37:35 10/10
FeHér ElepHánt Kulturális Ajánló Portál www.toptipp.hu

KÁVA MÛHELY Digó Tóth Miklós Marczibányi Mûvelõdési Központ

Tóth Miklós rendezésében a Digó Fassbinder színdarabjából indul ki, de néhány jelenet után a játszók a nézõktõl kérnek véleményeket. Kardos János harciasan gyõzködi haverjait, meg kell leckéztetni a görög vendégmunkást, aki sorban hódítja el barátnõiket. Gyombolai Gábor, a józanul gondolkodó Brúnó és a tétova Takács Gábor végül is hajlanak a rossz szóra, bõrkabátot öltve, jól elverik hárman az idegent. Fantasztikus, hogy a "digó"-t is az õt Paul-ként eltángáló színész játssza, a fejkendõ csak látható eszköze a nagyszerû karakterformálás adta színészi hitelességnek.
A tinédzserkorú közönség most már teljes aktivitással kapcsolódik be a játékba, a végkifejletet közösen alakítja ki, többen át is veszik és meglepõ magabiztossággal játsszák tovább a szerepeket. Megtudták, hogyan alakul ki a rasszizmus, az idegengyûlölet és hozzáállásuk mindenképpen toleránsabbá vált.
Három nõfigurát alakít a tüneményes Milák Melinda. A szende álmodozó Pault hagyja el a napfényes Göröghonról regélõ legény miatt, az agresszív kocsmatündér azért uszít bosszúra, mert kimaradt az apollói termet erotikus áldásaiból, a harmadik, a kisvállalkozó mûhelytulajdonos, asszonyi és munkaadói bájaival láncolja magához a mediterrán amorózót. Metamorfózisai tökéletesek, szinte észre se vesszük, hogy mindig ugyanazt a színésznõt látjuk.
Az intolerancia áldozata maga is rasszista: "nehogy má' egy törökkel kelljen együtt dolgoznom!", de bennünk bizonyára oldódik kissé a másság ugarmagyar gyûlölete. A Káva színésztanárai a pontosan formált elõadással elindítják a gondolkodást, percek alatt élénken vitatkozó csoportokkal beszéltetik meg az eseményeket, nem sugallják, mégis rávezetnek a helyesebb megoldásokra. Évtizedes munkájuk hatása felbecsülhetetlen és hogy merre ágazott el, mutatja mennyi követõjük lett: az idei Tantermi Projekt-re 136 pályázat érkezett!