Mindenki életében vannak megkérdőjelezhetetlen bizonyosságok. Ha reggel felébredünk, a szoba pontosan úgy néz ki, mint ahogyan lefekvéskor hagytuk. A falak és az ajtók távol tartják az idegeneket, és az ember biztonságban érzi magát az otthonában. A házam a váram, ahol én vagyok az úr. De ez a biztonságérzet semmivé lesz, ha valaki betör a lakásunkba, az intim szféránkba. Ingoványossá válik mindaz, amit addig szilárdnak, megingathatatlannak gondoltunk. Csak az zakatol a fejünkben, hogy az idegen végre tűnjön már el, és álljon helyre a rend. De mi van akkor, ha a behatoló nem hajlandó elhagyni a lakást, hanem marad?
Ez a kiindulópontja az Élethelyzet című, rendkívül kifinomult és visszafogott, ugyanakkor humoros színházi thrillernek, amelyet május 28-29-én láthat a közönség a PLACCC Pécs fesztiválon. Az abszurd történetet még hatásosabbá teszi, hogy a színészek valós ?díszletben?, egy pécsi családi házban játszanak, amit a fesztivál idejére kölcsönadnak a holland művészeknek az ott élő magánszemélyek. A közönség pedig a hátsó kertből, az ablakon keresztül követheti nyomon, ahogyan a lakásba beszivárognak az idegenek. Így a nézők egyszerre lesznek kukkolók és behatolók a történetben. Az előadás nem szövegalapú, így idegen nyelv ismerete nélkül is élvezhető.
A nemzetközi hírű holland társulat, a Compagnie Dakar ezzel a produkcióval mutatkozik be Magyarországon, az Európa Kulturális Fővárosa programsorozatban. A társulat a korábbi munkáiban is az ismeretlennel és az idegennel szembeni gyanakvás problematikáját járta körül sajátos színházi eszközökkel. A Braakland (Pusztaság) című előadásukat a New York Times a 2009-es év tíz legjobb színházi produkciója közé sorolta. A társulatot 2001-ben Guido Kleene alapította és nevezte el a szülővárosáról, a szenegáli fővárosról, Dakarról. A rendező Hollandiában élő fehér férfiként tekint a fekete kontinensre, és Afrikához való viszonyát színháza inspiráló forrásának metaforájaként használja.
A(z) PTE MK Aula előadása
Hozzászólások