Színház

Fényevők

színmű, magyar, 2014.

Értékelés:

23 szavazatból
Szerinted?

"Ha tudnád, milyen megalázó dolog szeretni, ha nem érzi az ember a másik szerelmét. Koldussá tettél, arra kényszerítettél, hogy lessem a figyelmességedet, gyöngédségedet... Pedig milyen bántó érzés gyöngédségre várni. A te lelked olyan derűs, a te kedves fejed sokat gondol a mindenségre, de keveset arra, ami a mindenségben is a legkülönb - az emberre, Pavel" - mondja Jelena Nyikolajevna a férjének, Pavel Protaszovnak, aki csak a kémiai kísérleteinek él, és fogalma sincs arról, hogy mi történik körülötte a családban és a társadalomban.

A Fényevők olyan emberek, akik elhiszik, hogy másoktól eltérően, nekik elégséges eledel lehet a fény. Különc embercsoportot alkotva, a szellemi táplálék fensőbbségét hirdetik - ám gyakran azoknak, akik szívesen ennének kenyeret. E darab hőseit is a művészet, a tudomány ügyei kötik le, a világ jobbításáról vitáznak, az egész emberiséget akarják boldogítani - közben kusza szerelmi viszonyaikban vergődve, éppenséggel nem sok jót tesznek a közvetlen közelükben élőkkel. Bizarr helyzetek, félreértések sora vezet a józanodásig...

Makszim Gorkij 1904 és 1906 között írta úgynevezett értelmiségi trilógiáját (Nyaralók, A nap gyermekei, Barbárok). E trilógia középső darabját az A nap gyermekei-t Európa számos, rangos színházában játsszák napjainkban. A Katona József Színház a darab átdolgozott változatát mutatja be.

A(z) Katona József Színház előadása

Bemutató időpontja:

2014. február 15., Katona József Színház

Stáblista:

Hozzászólások

10/10
Bálint Selmecz 2015 dec. 11. - 00:53:26 10/10
Remek, Ascher Tamás nem tud hibázni és a társulat is kitûnõ. Jordán Adél alakítása pedig felejthetetlen, majdnem 1 hónapja láttam és még most is élénken él bennem az emléke. Fekete Ernõ szokás szerint profi, de igazából mindenki hozza amit a Katonától megszokhattunk.
3/10
lantaij 2015 máj. 31. - 22:45:05 3/10
Silány portéka
7/10
Edmond Dantes 2014 máj. 28. - 12:23:11 7/10
Alapvetésem: rossz darab jó társulattal, ám rossz helyen. Abszurd/groteszk Csehov-paródia. Távoli rokona az ismert Három nõvér-paródiának. Na jóóó, annyira azért nem. Inkább Örkény-színház mûfajú: ez nem minõsítés, csak nézõpont. Cipõt a cipõboltból, abszurdat/arra hajazót az abszurd(ra hajazó) színházból/ba. Príma díszletképben csikorog tova a darab, csikorgó humorba panírozva bruttó 3 óra hosszat (dramaturg!?), sok-sok jelképes és valódi bûzzel: Protaszov kotyvalékától kezdve a folyamatos színpadi cigarettázáson át a záró jelenet füstfelhõjéig. A Ház legjobb erõit vetette be Ascher kissé tán fáradt irányításával, de csodát õk se tehettek. Kocsis Gergely tehetsége, szerepre alkalmassága ellenére alkatilag nem ideális fõszereplõ. Pálmai Anna és Nagy Ervin nagyon jók, ahogy utóbbi mint állatorvos másodpercek alatt "megszelídíti" az "állat" Jegort (Bezerédi), az számomra az elõadás egyik csúcspontja. Fullajtár már a paródiát is parodizálja. És remek kabinetalakítás a máskor, másban kevésbé feltûnõ Ötvös András két jelenetében. 10/7
csakreálisan 2014 márc. 30. - 22:25:10
Többen láttuk, és sokszor vontatottnak éreztük a darabot, sok feleslegesen elnyújtott, vagy éppen mellõzhetõ jelenettel. A kevesebb több lett volna, kétszer másfél óra túl sok, még a jóból is! Többségében jó színészi teljesítmények, viszont a rendezõ nem remekelt...Talán, ha újraszabná...
9/10
surviver 2014 márc. 12. - 12:55:37 9/10 Előzmény szõnyegtáska
Nagyon jó elõadás, talán a Barbárok tetszett legjobban a trilógiában, de ez is szuper élmény volt.
J. Adél valóban kimagaslott.
8/10
szõnyegtáska 2014 febr. 23. - 18:03:29 8/10
lassan indult, de aztán beszippantott. Jordán Adél kegyetlen jó volt.
10/10
elszabó 2014 febr. 15. - 19:52:31 10/10
Gorkij 1904 éa 1906 között írt értelmiségi trilógiájának (Nyaralók, A nap gyermekei, Barbárok) középsõ darabjában a vegyész kutató Protaszov (Kocsis Gergely) csak a kísérleteivel foglalkozik, pedig körülötte forrong a világ. Kint is, és bent a családban is. Kint a kolera járvány miatt kitör az orvos üldözés, bent szeretetre vágyó felesége (Ónodi Eszter) kavar férje festõ barátjával (Fekete Ernõ), rá pedig, mint tiszta emberre a kétes módon vagyonossá vált Melanija veti ki hálóját (Jordán Adél fantasztikus magánszáma). De fut Protaszov ideggyenge húga és Melanija állatorvos bátyjának románca is. A sok iróniát felmutató történet a végén tragédiába torkollik: betör a házba és mindent tönkretesz a primitív tömeg, Csepurnoj pedig öngyilkos lesz. A darab nemcsak az emberi kapcsolatok érzéketlenség miatti félrecsúszásainak állít görbe tükröt minden férfi és nõ számára, de kegyetlen õszinteséggel szól az értelmiséget fényevõknek tituláló primitív emberekkel történõ egyenrangú kapcsolat lehetetlenségérõl is. Gorkij Csehov legjobb követõje az orosz lélek megjelenítésében! Hogy mitõl is volt õ szocialista írónak kikiáltva, utólag fel nem foghatom... Az elõadás pedig a klasszikus nagy Katona produkciókba sorol, feledhetetlen színpadképekkel (pl. a tömeg betörése), kiváló dramaturgiával. Szerencsére csak a generáció változott, az akkori pályakezdõk ma a színház vezetõ színészei. Ám a mai fiatalok is kiválóak, szóval van remény harmadik generációs nagy Katonára is - ha hagyják... Ein muss sein Stück!