Színház

Hamlet, dán királyfi

dráma, magyar, 2004.

Még nincs szavazat!

Légy te az első!

"Létezik -e sors? Létezik -e egyén? És e kettő összefüggésében létezik -e akarat? Van -e saját életünk,melyről ezernyi hatás,nevelés,tapasztalás útján valahogyan mégis létrejött,így-úgy megszilárdult személyiségünk ítélni tud,vagy marad az ostoba mókuskerék? Van -e SAJÁT élet,kérdezem én újra,van-e élet EGYÁLTALÁN?
Előadásunkban megjelenik Wittenberga (legalább tíz percre): hogyan élt,mivel múlatta ott az időt Hamlet dán királyfi,akart-e hazajöni a szittya dánok közé vagy sem? Aztán egy szomorú családi esemény okán mégis hazakényszerül a 22.századi szellem és öröm magasából a 16.század rögvalóságába. Sok-sok jól ismert arc - még a gyermekkor ködéből. Vajon több emléke, élménye fűződik-e mondjuk Poloniushoz, mint a szegény Yorickhoz? Aztán meg van itt egy nő, akit majd - azt gondolták - elvesz egyszer, volt is valami vele, de mikor már, az ég szerelmére? És aztán a bosszú... Vérben van, meg kell tenni, meg is akarja tenni egy olyan valaki, aki viszont már rég nem erről szól, és aki erre lassan maga is rájön. Lehet-e ÉN a világban, ilyen körülmények között? Dönthet-e így is, úgy is, ha tisztességes akar maradni, vagy csupán egyetlen út létezik:az ősöké, amit folytatni kell?

Az előadás helyszínei - a zsámbéki rakétabázis bunkerei, ebédlői, dombjai, ligetei - Dánia és Wittenberga. Az első részben részletek hangzanak el németül a "Trainspotting" Hans Castorph (a Volksbühne igazgatója és rendezője) által írott színpadi változatából.

(Jámbor József)

A(z) Zsámbéki Színházi és Művészeti Bázis előadása

Bemutató időpontja:

Stáblista:

Szereplők

Hamlet (dán királyfi)
Gertrud királyné (Hamlet anyja, jelenleg Claudius felesége)
Polonius (államtanácsnok)
Ophelia (Polonius lánya)
Laertes (Polonius fia)
Rosencrantz (Hamlet egykori iskolatársa)
Guildenstern
Osrick (piperkőc udvaronc)
Fortinbras (norvég királyfi)
Színészkirály

Alkotók

Hozzászólások

FElepHánt 2010 máj. 23. - 12:42:18
FeHér Elephánt Kulturális Ajánló Portál-------------- www.toptipp.hu---------------------- HAMLET---------------------- Jámbor József------------------------ Zsámbék 2004 ---- Jámbor József-nek nincs társulata, csak többszörös változtatással sikerül összehozni ezt az alkalmit is. Kevés a próbaidõ, mûszaki aladályok garmadájával kell hadakozni és még baleset, háttértragédia is sujtja az alkalmi produkciót. Mégis: igazi színház, különleges élmény és egy késõbbi nagy elõadás ígérete születik a RakétaBázison. Jámbor József, tér-álmodó és kellékvirtuóz, bejátssza a végzetet visszhangzó betonsilók mélyét és magasát, a lánctalpakhoz szokott padlaton autók cikáznak, a pilléreken PVC- csövek kúsznak, a falakon fóliadrapériák. Napjaink talmi tükörcserepei, az Idõ groteszk klaviatúrája, csupa mesterséges vacak, a mûanyagok szégyenteli örökkévalósága. Félelmetes játéktér, grandiózus terep a csatázó szenvedélynek,--- amely képtelen megjelenni. A Szellem alant jár, a játék is: hol van Hamlet, hol a királyi dán ?!? Sajnos, Bertók Lajos csak alkatilag, képességeiben hõs, valami elnagyolt izgága sietség, a következetlen szövegmondás, a külsõséges gyorsaság torzóvá rémíti az elképzelést. Értékelhetetlen a királyi pár: a körülmények ismeretében Margittay Ági és Bíró József hõsies helytállását kell dicsérnünk. De azután belép Polonius: Derzsi János, aki rövid szerepében páratlanul hiteles, Tóth Jocó Színészkirályként adja az ezerarcú virtuóz SzínészJocót és beindul a cselekmény, a környezet erõvonalai mentén izzik fel a dráma. Az elsõ nagyjelenet a Laertes-Ophélia-Polonius trió búcsúképe, ütések, ölelések, szavak és jótanácsok heves villogása, színészi- rendezõi bravúr ! Begurul Lakner bácsi gyermektruppja, Jéger Janka pedo-dominaként bravúrosan debütál, Ophélia annyiszor kórtani esetté gyalázott monológját pedig Szoták Andrea hitelesíti némaságában szuggesztív, szavaiban szédítõ tudattalan energiákat mozgósító, visszafogottságában döbbenetes erejû játékával. Keresztes Tamás Laertesze már a királyi számonkérés kamaszos hevességével és a temetõi dulakodás szertelen akrobatikájával meghódít, a vívójelenet szó szerinti forgatagában aztán mindannyiunkra zúdítja káprázatos tehetségének vulkánikus kitöréseit. Jóízûen bumfordi Osrickjával Vásárí József biciklizésben, komikumban egyaránt kiváló. Maday Gábor nemcsak a zárójelenetben áll a darab tengelyében, létezésének súlya, jelenlétének ereje, hangjának árnyalt nyúgalma végig a kaotikus létezés ellenpontjává nõ. Reveláció Jéger Zsombor, aki méltán orozza el a Színészkirály rizsáját, olyan pudingot fõz belõle, hogy a nagyérdemû és a társulat egyaránt bámulva élvezi a gyermektehetség gyönyörû csodáját. Még a kiköpött norvég Halmi Gábor is csak ájultan lesi a norvég jambusait magától értetõdöen szinkrontolmácsoló színészpalántától. Itt a Hatos Rakéta Hangárnál igazán korszerû, ötletben és értelmezésben gazdag Hamlet született. Tér, látvány, tempó, mozgás: nagyszerû rendezõi elképzelés, - érdemes lenne hozzá teljes értékû együttest, próbaidõt és persze mindig is esõmentes Jó Idõt adni... Mert Hamletünk gyõzött a nemzetközi párviadalban, mindennek ellenére, - de mikor tanulunk már végre valamit is mindebbõl ?