Színház

Hétköznapi őrületek

színmű, 2 felvonás, magyar, 2011.

Még nincs szavazat!

Légy te az első!

Petr Zelenka groteszk tragikomédiája a kommunista utódállamokban vergődő hétköznapi emberekről, és azok hétköznapi őrületeiről, drámáiról szól. Kérdés persze az, hogy mit is ért Zelenka "hétköznapin" illetve mit "őrületen"? Petr a darab főhőse céltalanul teng-leng a világban, harminchat éves létére jövője, magánélete még teljesen bizonytalan, és bár kezdetben úgy tűnik, hogy egy szerelmi csalódás teszi igazán tébolyodottá, végül azonban világossá válik, hogy Petr nem csupán a szerelemben, hanem az őt körülvevő, abszurd világban is elveszti biztonságát.
"PETR - Figyelj, nem akarok itt prédikálni. Nem akarom megmondani senkinek, hogy hogy kell élni. De azt jobb, ha tudod, hogy ha valaki összeköltözik egy próbababával, akkor ott elég súlyos a probléma.
MOKKA - Eddig volt súlyos a probléma. Hét év alatt volt tizennyolc barátnőm. Mindegyikbe szerelmes voltam. És mindegyik kirúgott, legtöbbször három hónapon belül. És egyiket se csaltam meg, de ezt róluk nem annyira lehetne elmondani."

A(z) Kaposvári Egyetem Művészeti Főiskolai kar előadása

Stáblista:

Vélemény:

2011 máj. 18. - 17:22:19
2011 máj. 18. - 17:22:19
FeHér ElepHánt Kulturális Ajánló Portál www.toptipp.hu

HÉTKÖZNAPI ÕRÜLETEK Réthly Attila KE MFK Mohácsi osztály

Zelenka komédiája jelenlegi csökött létezésünk abszurd körképét adja, veszett iramú, sistergõen szellemes bravúr-darab. Réthly Attila érthetetlen módon szétdarabolja a cselekményt, noha túlzott átdíszletezés egyáltalán nincs, - a sok zenével súlyosbított lomha váltások állandóan megtörik a derekasan kidolgozott jelenetekben sûrûsödõ feszültséget.
A jövõ évet már teljes egészében nagyszínházi gyakorlaton töltõ osztály koncetrált energiákkal állja ezt a tehertételt is, összeségében erõteljes játékkal állítja elénk napjaink röhejes panoptikumát.
Sikerült megoldani a generációs hiányokat: Keresztény Tamás korkedvezményes nyugdíjas anyukája károgó zsörtölõdésével zúzza szét kisfia önbizalmát, hát csoda, hogy Béli Ádám-nak csak az örök lúzer szerepe marad... Legfeljebb fizetett kukkolóként jut zsebpénzhez és másodlagos gyönyörökhöz, míg életrevalóbb szomszédai exhibicionista kéjekben dúskálnak. Boross Anna sikoly-áriákkal jelzi, mennyire kielégítõen voájõrködik a szexuális biokellék, elégedetten meg is jegyzi: "jó a srác"... Lábodi Ádám-ot kreatív szelleme vezeti a porszívó-csõtöl, a balesetveszélyes mosdókagylón át a kezesbárány próbababáig, mely pygmalioni metamorfózissal végül életre is kel. Vitányi-Juhász István, mint dizájnos fõnök mindössze pedofil, késõbb puccos hygiéniai asszisztensként, /takarítónõ/, azért a köznapibb szex jótündéreként is bemutatkozik.
Lift-zenéket gányol össze, élesen kikel az internet korában idõszerûtlen szerzõi jogok ellen, miközben sikerrel pereskedik a saját jogdíjáért. Porogi Ádám a hölgyek bálványa, igazi szabadsághõs, aki - velünk együtt - sírja vissza a komcsi rendszer szûrt levegõjét, amikor csak "nagyon ellenzékinek kellett lenni, meg egy kicsit szenvedni" és ah!, a lányok máris...
Az összegubancolódó történések egyszer katartikus szépséggé tisztulnak: a hebrencs szobrászlány csodálkozó áhítattal forgatja körbe a hajdani bemondót, aki zengzetes orgánumával taglalja a szocializmus csehországi építésének sikereit. Lovas Rozi és Formán Bálint, a naturális közeg határait a titkok magasába tágítva, álomszép párjelenetben sejtetik a kapcsolatukban bújkáló rejtelmes költõiséget.
Béli Ádám úgy téblábol az eszeveszett zûrzavarok között, mint Pierre Bezuhov a borogyinói csatatéren, nagyszerûen érzékelteti a teljes leépülés stációit. Az utolsó lépés, hogy kényszer-Houdiniként, postai csomagban adja föl magát, hátha Csecsenföldön még kell valakinek.
A hétköznapi abszurditások tébolyában derekasan helytállt a kiváló együttes, jól jött ez a kis tréning a rájuk váró színházi õrületek elõtt.