Színház

III. Richard

dráma, 2 felvonás, magyar, 2004.

Értékelés:

5 szavazatból
Szerinted?

A Rózsák Háborújának utolsó felvonása: a fehér rózsa, a York-ház vérgőzös belviszálya a hatalomért. Richard, Gloucester nyomorék hercege nem riad vissza semmitől: testvérgyilkosságon, a királyhű lordok lemészárlásán át vezet az útja a trónig. Richardot anyja is megátkozza, és áldozatainak kísértetei szörnyű végét jövendölik. Ekkor a lázadó Richmond már átkelt a csatornán seregével együtt, hogy Richardot megfossza a koronától...

A(z) Nemzeti Színház előadása

Bemutató időpontja:

2004. november 4., Nemzeti Színház

Stáblista:

Szereplők

IV. Edward király
George (Clarence hercege)
Richard (Gloster hercege)
Henrik (Richmond grófja)
Buckhingham herceg
Rivers gróf
Dorset márki
Lord Hastings
Lord Stanley
London Lord Mayorja
Püspök
Sir William Catesby
Sir Richard Ratcliff
Sir Robert Brakenbury
Sir James Tyrrel
York hercegné
Erzsébet királyné
Lady Anna
II. gyilkos
II. polgár
III. polgár
I. hírnök
II. hírnök
Walesi herceg

Hozzászólások

sarkadyl 2012 máj. 09. - 16:47:23
Az elõadást kétszer láttam, 2008-ban és a múlt héten (2012.április) a Duna World tv-ben. Ez rossz elõadás, semmi köze Shakespeare-hez, ez hamisítás.
Ugyanis Sh. a darabot megírta egy konkrét személyrõl, adott korban Hogy merik ezt megváltoztatni? Mert a szerzõ már rég nem él, mûvével mindent el lehet követni? Öltönyben, autókkal, tv-riportokkal a színen? Ha a rendezõnek nem tetszik Sh. mûve, írjon másikat, de más címmel. Sh. gondolatait, mondanivalóját nem tudja kifejezni? Ne rendezzen, van arra más.
Hogy’ meri megváltoztatni a szöveget? A mû a híres Richárd (Gloster) monológgal kezdõdik, itt viszont a király (IV.Edward)tart beszédet az udvarnak. Talán Sh. nem értett a szerkesztéshez?
Nehezítette a megértést, hogy minden férfi és nõi szereplõ egyforma ruhában volt. Ez egy sokszereplõs darab, képtelenség õket felismerni.
Clearence-t megölik a börtönben. Itt a két bérgyilkos orvosnak (?) öltözve fecskendõvel gyilkol. Ez egy kabaréjelenet...
Richárd a végén motoron ülve kiabál a lóért. Ha ezt nekem valaki megmagyarázza...
El lehet ide vinni egy gimnazista gyereket, hogy megismerje a világ legnagyobb tragédiáját?? Nem!
Ami dícsérhetõ, az a szövegmondás. A színészek mindent megtettek.
Még annyit: véget kellene vetni ezeknek a „modern” Sh.-rendezéseknek. Ennek lényege: a rendezõk egymással vetélkednek, ki tud valami olyat kitalálni, ami még nem volt (pl. Eszenyinél Othello egy hálóban lógva a színpad felett szúrja le magát, miután megfojtotta Desdemonát). Sorolhatnám...
Sarkady László
Gabriella54 2008 dec. 15. - 21:33:40 Előzmény F_E_B
A színpadtechnika néha tényleg zavaró volt (arról nem is beszélve, hogy szegény színészeknek mit kellett össze-vissza lépcsõzniük!) de maga a darab nagyon tetszett, Kulka egyszerûen fantasztikus volt benne!
F_E_B 2008 dec. 08. - 12:39:08 Előzmény cavanna
varvolgyi hozzászólásában szerintem nem azon volt a hangsúly, hogy 30%-os engedmény volt a jegyen, hanem hogy csak arra volt már hely.
Bár a III. Richárdot volt szerencsém nem látni, a Nemzetiben látott többi darab alapján sejtem, mit mûveltek a színpadtechnikával.
Kedvenc Shakespeare darbom a Krétakör Hamletje volt: 3 színész, 4 szék, 1 szövegkönyv és egy zsebkendõnyi "színpad". Nekik ennyi is elég volt, hogy élõvé váljon az elõadás
cavanna 2008 nov. 28. - 12:18:57
Nem értek egyet, az olcsó jegyvásárlásodnak örülj, semmi köze az árengedménynek a sikerességhez, egyébként pont tegnap láttam másodszor.
Szenzációsan jó a darab, jó a technika, hogy nem érted, az nem a szereplõk és a rendezõ hibája, ha az ember kicsit is tudja a sztorit érthetõ, sõt izgalmas, poénos, furmányos, a mai korra kicsit átültetve pont könnyebben érthetõ és emészthetõ. Melletem tegnap egy kislány a várakozás perceiban az apjának úgy mesélte el az elõadást nevekkel és az apja belekérdezésével együtt, hoyg az kicsoda stb, hogy majdnem leestem a székrõl. Persze, nem elõször látja, oké. Szerintem szenzációsan gonosz Kulka, és jól manipulál. Értehtõ, és izgalmas.
Egyébként annyira jellemzõ ez manapság.. valaki árengedményt kap és ahelyett hogy örülne még a rendezõ hibája, hogy nem érti a darabot??? Végülis így is le lehet fordítani a dolgot, bár én inkább hallgatnék.
varvolgyi 2008 okt. 28. - 20:38:56
Amikor a nyílt színházi napon-ami egy igazán nagyszerû ötlet és rendezvény votl-du.u 4 órakor már csa a III. Richárd-ra lehetett 30%-os kedvezménnyel jegyet kapni-még nem gyanakodtam.Pedig kellett volna!
Ez a modern külséségekbe bújtatott Shakespeare bizony nagyon nem sikerült.A dög unalmas,vágatlan ( közel 3,5 óra ) és sokszor rosszul érthetõ szöveget nem feledtette a revû elemekel rendesen megspéklet rendezés és a márkás szereplõgárda sem.Megismerhettük ugyan a Nemeti szuper -hydraulikus ( és õszintén szólva fölösleges )szinpadtechnikáját ami szükségtelenül bonyolította a játéksikokat és az amúgy is zavarosra sikeredett történetet még jobban megkeverte.Végig szurkoltam az elõadást, nehogy valamelyik szereplõ belezuhanjon egy váratlanul megnyitott üregbe vagy autóbaleset áldozata legyen!A felhõk közt poroszkáló fehér ló meg enyhén szólva is merõ egy giccs volt.
Sajnálom,az amúgy sikeres mûvészeket,hogy ilyen darabbal kellett idejüket eltölteni és magamat is ugyanazért.
Azt hiszem,hogy manapság Shakepeare-t játszani nagy szinpadon teljesen felesleges és elhibázott produkció.Az olyan érvek,hogy a mai ember számára is van modanivalója tény, csak ez a mondanivaló bizony sablonos.Mindenki tudja,hogy a hatalomért ha kell embet is ölnek meg esetenként háborúznak is ! Ahol Shaekaspeare még idõnként elmegy az némely avantgard studio színpad, de itt is csak akkor,ha valami különlegesen szellemes megközekítésbõl látjuk a darabot.
Lehet ugyan,hogy én az egészet nem jól látom, mivel a darab a végén vastapsot kapott !Valószínûleg a közönség ezzel a színészek fáradságos munkájátját díjazta, másra nem igen tudok gondolni. Közismert tény ugyan ,hogy nálunk a háború óta darab nyílt színen még nem bukott meg, minden elõadást megtapsolunk és ezért az ilyentén ováció értékmérõ szerepe ugyancsak kétséges.
veragirl 2008 márc. 08. - 18:57:24
Én Zalaegerszegen láttam a darabit....és nagyos tetszett Szemenyei Jánossal a fõszerepben....annyira jól játszotta
DP@i 2008 márc. 03. - 19:02:50
Ez is színház!
Ha valami, hát a színpad ami nagyon látványos ebben az elõadásban. Kulka játéka is lenyûgözõ, de maga a történet számomra 1/10. Dögunalom ármányság órákon át. Számomra csak a színpad, az autók és a kivetítõ tette játékossá és látványossá.
Ugyanakkor hozzá kell tegyem, hogy páromnak tetszett a történet. Nem vagyunk egyformák. A lényeg, hogy remek élmény volt számunkra megnézni e darabot!
Ja, és tegyük hozzá, hogy fékhiba ritka az autókon... és közúton sem okozna kis balesetet...
zoldiz 2008 febr. 02. - 21:41:57 Előzmény zoldiz
Te Jobika,
ha ezt Skabá látná, infarktust kapna szegény...
zoldiz 2008 jan. 27. - 18:42:14 Előzmény Szaki_66
Én csak szegény Shakespeare-t sajnálom.
Ha tudta volna, hogy mit tesz a mûvével pár idióta, valószínûleg más foglalatosság után nézett volna írás helyett.
Szégyellje magát mindenki, aki így lejáratja.
Szaki_66 2007 nov. 16. - 11:04:36
2007-ig azt hittem, hogy ha színházba megyek, akkor csak arra kell ügyelnem, hogy a színházat jól válasszam meg, és az elõadás után katartikus élménnyel mehetek haza. Ez az elõadás ráébresztett, hogy ez nem így van, ezért elhatároztam, hogy leírom véleményemet azokról a darabokról, amik tetszettek vagy nem tetszettek, hogy esetleg mások ez alapján eldönthessék, hogy akarják-e látni vagy sem.

A darabról: A klasszikus darab modern rendezése nem tudta azt az élményt nyújtani, amit a történet ismerete alapján vártam.
A színpadi technika használatát túlzottnak és öncélúnak éreztem. Az tagadhatatlan, hogy jól bemutatja a Nemzeti Színház nagyszínpadának szinte végtelen lehetõségeit.
Az elsõ sorokban ülõ nézõk és a színészek autókkal való veszélyeztetése számomra felesleges kockázat, egy fékhiba könnyen tragédiához vezethet.

Az biztos, hogy klasszikus darabot modern rendezéssel többet nem választok ha színházba megyek.