Színház

Illaberek

színmű, magyar, 2013.

Értékelés:

25 szavazatból
Szerinted?

Az előadás a mai magyar társadalom egyik fontos jelenségét, a kivándorlást mutatja meg. Jól ismert karakterekkel találkozhatunk, olyan élethelyzetben levő emberekkel, akiknek problémái különböznek, a választott megoldásuk azonban ugyanaz: otthonuk elhagyása, életük újrakezdése egy másik országban.

A(z) Katona József Színház előadása

Bemutató időpontja:

2013. november 29., Katona József Színház

Stáblista:

Hozzászólások

9/10
Sophie_Western 2020 márc. 22. - 21:23:09 9/10
Pelsőczy Réka tetszett benne a legjobban.
10/10
Rojita 2020 márc. 17. - 22:51:00 10/10
Most tették fel a YouTube-ra, nézzétek meg!
7 éve volt a darab bemutatója, de ma is aktuális minden sora. Rövid jelenetek rólunk, magyarokról. Itthon és külföldön. Humoros, fájó, vicces, bántó és igaz.
Élmény az előadás.
Asztrov 2017 ápr. 22. - 12:59:03
Meg tudná valaki írni, melyik dalt "énekli" Elek Ferenc transzvesztitaként? Köszönöm! asztrov@gmail.com
9/10
ferinyul 2016 ápr. 13. - 11:25:01 9/10
8 eve elek Svedorszagban, a Katona a kedvenc szinhazam, evidens volt, hogy elobb v utobb lassam ezt a darabot...
Erdekes volt, s bar akadtak jelenetek, amelyeknek nem jott at az uzenete, osszessegeben nagyon tetszett...

"Nem akarom befogni a pofam, es azt sem akarom, hogy a gyerekemnek azt kelljen megtanulnia, hogy be kell fognia a pofajat..."
Reszemrol ennyi...
8/10
Kocsegar 2015 ápr. 11. - 16:58:04 8/10
Összességében tetszett, változó színvonalúak voltak a jelenetek, de több is nagy hatással volt rám. Tetszett a skype megjelenítése a darabban például: nagy lelkesen szokták általában a skype-ot emlegetni, hogy milyen csodálatos, hogy így tarthatjuk a kapcsolatot a távolban élõ szeretteinkkel, de a darabban nagyon is érezhetõ volt mind a két jelenetben ennek kétdimenzióssága (persze mind a kettõ túlzásokra épül, de ettõl is színház a színház: szenilis öreg néni "beszélgetése" hongkongban dolgozó tanár fiával vagy a házaspár beszélgetése, amikor a nõ bejelenti, hogy intézetbe adta a gyereküket, mert otthon nem volt munkája és amikor végre kapott Ausztriában, akkor nem tudta volna hova tenni õt). A meleg párnál nem volt szó arról, hogy emiatt emigrálna az egyik tag, egyértelmûen ki lett mondva, hogy a pénzért és a jobb körülményekért, mégsem "bántam" vagy éreztem feleslegesen erõltetettnek, hogy meleg párról van szó: a házasságkötésük pl. megrázó volt a számomra, ahogy hangtalanul kivetítették a homofób örjöngõket. Érdemes megnézni, elgondolkodtat, akár arról is, hogy mit jelent a haza manapság.
user11 2014 ápr. 20. - 21:38:17
Nekem nagyon bejött a darab, találó jelenetek, kiváló alakítások, sok poén, ötletgazdagság. Fontos téma, mégsem agyalunk rajta.Nem éreztem helyénvalónak viszont Elek Feri transzvesztitáját(vagy mi?), annak mi köze volt a témához, nem vágtam az érettségi tablót mint hátteret(Novák Péter érettségizõvel pl.), de nagyon tetszett a sok bõrönd, a díszlet, a pergés. Meg ahogy Jordán Adél rázza a hátsóját, állati! És Kiss Eszter gyönyörû! És miért nem a Tasnádi-hal mondta a telefonba, hogy lemerülök?
5/10
virata 2014 ápr. 09. - 06:52:17 5/10 Előzmény elszabó
A téma annyira frekventált és aktuális, hogy nem értem, miért kell az idõt nem odaillõ, dolgokkal elfecsérelni. Mintha a rendezõnek az lenne a gondja, hogy ezt a másfél órát valamivel kitöltse. Mert valóban szörnyû lehet az egybekelõ meleg pár meg nem értése és érzelmi viharai, de nem e miatt mennek dolgozni a magyarok külföldre. Ráadásul kifejezetten ízléstelen, hogy a rendezõ még poénkodik is a homoszexuálisok rovására. Ahogyan nem tartottam viccesnek, hogy külföldön "véletlenül" három magyar kerül egy rendelõbe (ez a vicc egy vásári komédiában talán elmenne), és az sem idevaló, hogy az intézetbõl kivett gyereket visszaadják - még ha megtörtént is a valóságban.
Tudom én, hogy a rendezõ azt kívánta bemutatni, nem csak anyagi gondok miatt hagyják el honfitársaink Magyarországot, hanem az intoleráns közeg miatt is, de darab után folytatott kitûnõ színházi beszélgetésbõl kiderül, rengeteg egyéb ok maradt ki a fölösleges, máshová való jelenetek miatt.
Máté Gábor nyilatkozata szerint azért írta ezt a mûvet, mert a hasonló témában hozzá beadott színdarab nem volt megfelelõ. Na, hát akkor az milyen lehetett...
10/10
Edmond Dantes 2014 márc. 13. - 10:21:38 10/10
Most látom, h pont a saját helyén nem írtam az Illaberekrõl, más topikokban érintõlegesen. Itt és most: nagyon jó, nagyon eleven. Nem kiérlelt, mert nem vegytiszta irodalmi/mûvészeti alkotás és mert "menet közben" született/írták: erejét, hatását éppen ez adja. Jó példa rá, h tisztán politikamentes színház nincs, másfelõl a Katona színvonalán az egyik legaktuálisabb társadalmi kérdést megjelenítõ produkció (vagyis ez) nem válik a napi brosúrapolitizálás terepévé. Az életünk része. Azok a szerencsések pedig, akik olyan elõadást látnak, amit Veiszer Alinda moderálásával "közönségtalálkozó" követett, és ott is maradnak, szinte az elõadás folytatását élhették-élhetik meg: valós életpályák, emberek, családok sorsa elevenedik meg interaktív beszélgetésekben: ki, mikor, miért távozott, mit csinál, meddig tervezi stb. Ez utóbbi szakaszt valóban az élet írja, folyamatosan. Elõadás + "elõadás-after" = 2 az 1-ben: teljes, kerek élmény. Fájó élmény. Kell.
9/10
elszabó 2014 márc. 13. - 00:55:16 9/10
Napjaink igen aktuális témája a kivándorlás. Merthogy itthon nem lehet az egyrõl a kettõre… De a darabból az is kitûnik, külföldön sem fenékig tejfel a magyarnak. Fõleg ha a gyökértelenség a nyelvtudás hiányával is párosul. Ám van külföldi, aki meg épp a rendet megunva a magyar káoszt élvezi (vajon meddig?). A sok groteszket felmutató darab nagy érdeme, hogy nem áll egyik oldalra sem, viszont bravúrosan él a magyar humorral: pl. amikor a meleg nõgyógyász a prostit kezeli mikor betoppan a szobafestõ - és mindenki magyar. Nagyon életszagú, nagyon jó - és ilyen színházat is csak itthon élvezhetünk.Szóval nem kell azt a kivándorlást úgy elhamarkodni...
8/10
hektor16 2014 febr. 20. - 22:35:41 8/10
Nem volt rossz! Még így Andriskával sem! Ellentétben a többiekkel, õ legalább megycsinálta a szerencséjét! Bizony bizony haza kell hozni õket!
7/10
FElepHánt 2013 dec. 11. - 13:15:03 7/10
FeHér ElepHánt Kulturális Ajánló Portál www.toptipp.hu
Hervasztó kezdés. Olcsó élcelõdés egy imponáló amerikai karrieren, amely sajnálatos módon a hazai filmgyártás lerombolásába torkollott, - igen halovány elõadásban, bornírt viccelõdéssel megfejelve: "...és akkor válogathat a legszebb magyar lányok között", ehhez kinek
mi köze?!?
Szerencsére a következõ jelenet, a 4-es metróban állongó, mobilozó utasokkal telitalálat, egybõl frappánsan adja meg az elõadás alaphangját. Közérzeti panoptikum, rosszkedvünk tele, a kilátástalanságból kiutat keresõk frusztrált gyülekezete. Vízszerelõ, csellista, munkanélküli fiatal, ápolónõ,orvos. Az együttes találó karaktereket jelenít meg kiválóan, akiknek külhoni kalandozásait sorsát aztán végig is követjük.
Az USA-beli huszarettben bronxi akcentussal éneklik a Háry Jánost, Szacsvay László kedvesen invitál: "Csak az jöjjön Katoná-ba, aki illyet szeret!". A vetítõvásznon Elek Ferenc államtitkár gyõzködi a látszólag lebénult EU-vezetõket, interjújában pedig sanda érvekkel bombázza a kormány- és Párt-TV nézõit.
Esetlenek az ápolói jelenetek, azért ma már aligha találkozunk olyan nénivel, aki nem ismeri az internetet, azonban kiemelkedõen erõs Pálos Hanna alakítása. Hasonlóan szuggesztív Kiss Eszter szuperbölcsészének tolmácskodása a szociális szférában. Érdektelen a bejegyzett élettársi kapcsolat megvalósításának kálváriája és maga az esküvõ is, annál nagyobbat szól a Rajkai Zoltán - Takátsy Péter páros briliáns veszekedése.
Óriási érdem, hogy leharcolt színházasdi helyett napjaink égetõ problémái kerülnek színpadra. A produkció meg sem közelíti a Vörösmarty-sok Jövõképtelen-jének revelációját, ám messzebbre vezet a kinti konfliktusok, kudarcok elemzésével. Keresztes Tamás naiv szerelõje szatyorban viszi a repülõgépen fegyvernek minõsülõ szerszámait, pucéron kerül fogdába, végül egy sorstárs, szerencsétlenségére meleg magyar orvoson vesz elégtételt méretes pemzlijével. Tasnádi Bence fiatalembere túlértékelt tehetségét egy tropikárium halembereként teljesíti ki, valahogy az a sugallat, hogy senkinek sem sikerül. A megoldás viszont nem lehet Kiss Judit Ágnes patetizáló versének gyermek-giccsbe hajló elhangzása. Máté Gábor és a névtelen kollektíva mindezzel együtt olyan elõadást alkotott, amely
mindvégig leköti a kíváncsi érdeklõdést, gondolatokat ébreszt, vitát provokál, így tölti be maradéktalanul a színház igazi hivatását.