Színház

Koldusopera

színmű, magyar, 2015.

Értékelés:

15 szavazatból
Szerinted?

Mi egy bankrablás egy bankalapításhoz képest? - kérdezi Bicska Maxi a Koldusopera végén; és valóban, ma már tudjuk, hogy amit Bicska Maxi és alvilági barátai csinálnak, semmiség ahhoz képest, amit az igazi nagyhalak, a bankok és a nagyvállalkozók művelnek. Hiszen a bankrabló csak egyszer üríti ki a széfet, a bank viszont rendszeresen fosztogatja az embereket...

Szerelem, árulás, koldusmaffia, hatalom, korrupció és persze sok humor - akár a legjobb mai hollywoodi forgatókönyvben, pedig ezt Bertolt Brecht írta 1928-ban, minden idők egyik legszenvedélyesebb és legvonzóbb darabjában. Nem csoda, hogy a Koldusopera pillanatok alatt világsiker lett, köszönhetően Kurt Weill elsöprő zenéjének is. Ez a mű nemcsak kiállta az idő próbáját, de ma még talán aktuálisabb, mint valaha.

Színikritikusok díja 2015 - A legjobb zenés/szórakoztató előadás

A(z) Vígszínház előadása

Bemutató időpontja:

2015. március 14., Vígszínház

Stáblista:

Vélemény:

2016 máj. 05. - 01:00:58
2016 máj. 05. - 01:00:58
Elég hosszú:

Elsõsorban meg szeretném említeni, hogy nem olvastam semmilyen korelõzményt, hogy mi alapján készült el a színdarab , stb.
így, mint laikus és mûveletlen nézõ tudok véleményt alkotni. Viszonyítási alapom sincs, hogy összehasonlítsam ezt az elõadást, és rendezést más koldusoperás elõadásokkal, és különösebben magasztos elvárásaim sem voltak a darabbal kapcsolatban. (Persze utána olvastam a storynak és a közönség véleményeknek, így valamiféle rálátásom volt az egészre).

szóval, mint amatõr - és mûveletlen "kritikus", úgy összességében tetszett a darab.
Picit hosszú volt, és elég meleg volt a teremben, így néha-néha éreztem, hogy a közönség a maga módján mocorog egy-egy résznél, hol már lankadt a figyelem. Ilyenkor (mintha tudta volna a rendezõ, hogy mikor vannak ezek a holtpontok) valamiféle interaktivitás történt(a folyosón elsétáltak a színészek), vagy történt valami vicces a színpadon

Ami nagyon tetszett, hogy tényleg színház "szaga" volt az egésznek. Nem csak a színpadon álltak és szerepeltek a színészek, hanem elsétáltak a nézõtéren, néha-néha megszólítottak minket. Lehetett érezni a füstgép szagát, a cigarettáét, ha rágyújtottak, és azt éreztem, hogy valóban egy másik világba csöppentem
Az is tetszett benne, hogy akárhányszor elragadott volna a darab, egy-egy "geg" erejéig a rendezõ visszahúzott a valóságba, és jelezte, hogy egy színházi darabot nézünk (nem spoilerezek), de mókás volt, mikor a "backstage-bõl" az színházi háttérmunkás elõjött és.... :)



Inkább musical-nek mondanám a darabot, mint "hagyományos" színdarabnak, mert elég sok éneklõs rész volt benne. Magyarul énekeltek, legtöbbször érthetõ volt minden, zenei érzékem nincs, így fogalmam sincs, hogy ki mennyire énekelt jól.
A hangeffektek találóak voltak, és mindig nagyon pontosak. A zenék tetszettek, a zenekar elég jól "tolta".


Olvastam mások véleményét a mûvel kapcsolatban, és vannak dolgok amikkel egyetértek. Volt benne néhány olyan jelenet/rész, ami zavarba-ejtõ volt, már-már provokatív. Kicsit szemérmesebbeknél valószínûleg kiverte volna a biztosítékot..
én is kicsit ledöbbentem (nem volt igazi szex, de hát na!) és volt benne egy kis erõszak is (ami nyilván kihagyhatatlan).


A story érthetõ volt teljesen. Nem volt gond a megértésével (vannak darabok, ahol rendesen káosz uralkodik, hogy "akkor most ki -kicsoda" - legalábbis nálam). A díszlet elég minimál volt, nem arra mentek, hogy az vigye a darabot. Nem is történt különösebben díszlet csere, valószínûleg okkal, de így sem jelentett gondot, hogy melyik jelenet hol játszódik (lakás, rendõrség, börtön, stb)


A darab nyelvezete szerintem helytálló volt. A szóhasználatok, és kifejezések teljesen beleillettek a szereplõk életébe (gengszer gengszteres beszélt, és nem úgy, mint egy orvos). Voltak benne csúnya szavak (fasz, kurva, ribanc, stb), amik nálam súrolták a "túl sok" és "még belefér" határt. Ezek amúgy legtöbbször humoros szövegkontextusban jelentek meg.


Politikai vonatkoztatásokat én személy szerint nem láttam annyira bele, mint amiket olvastam a neten (többek között: itt). Valószínû azért, mert én nem úgy néztem a darabot, mint aki ilyeneket bele akar látni.
Persze a vége felé van néhány monológ, amiket szerintem mindenki felfog, de hogy ki mit és milyen mögöttes dolgot lát bele, az szerintem egyén függõ inkább.


A színészek játéka jó volt, a szereposztás is szerintem rendben volt.
Végszóként: Nekem tetszett a darab, voltak benne humoros részek, a sztori teljesen lineáris volt - és érthetõ. Néhol magával ragadott, és mégis a földön tartott azzal, hogy a rendezõ éreztette velem - a Nézõvel, hogy egy színházban vagyunk, és egy színdarabot nézünk, amit nem kell túl komolyan venni. Szórakoztató és kellemes kikapcsolódás, egyfajta musicales paródia ötvözve provokatívabb jelenetekkel.
2016 máj. 05. - 00:47:01
2016 máj. 05. - 00:47:01
aaa
szavazat: 9/10 2016 jan. 13. - 10:41:57
2016 jan. 13. - 10:41:57
Lehetett volna rövidebb, de szórakoztató, élvezhetõ elõadás. És most már tudjuk, mi az a brechti elidegenítõ színház.
2015 máj. 24. - 14:20:38
2015 máj. 24. - 14:20:38
Üdv, ED! :) Köszi, minden rendben velem, csak eléggé elfoglalt vagyok még mostanában is.

A Földrengés az Albee-tól függetlenül került a jövõ évi tervbe. Liz T. utódaként Börcsök Enikõ is szóba jöhet. Felmerült a közelmúltban, hogy egy másik játszóhelyen õ lenne Martha, ki tudja, lehet, hogy onnan jött az ötlet, hogy bemutassák a Pesti Színházban.

A következõ évad nem éppen zökkenõmentesen indul a Vígszínházban, elég sok színész tervezi (fõleg férfiak), hogy más színházhoz szerzõdnek vagy szabadúszók lesznek. Ez nyilván nem könnyíti meg a tervezést.
2015 máj. 24. - 12:27:47
2015 máj. 24. - 12:27:47 OFFTOPIC
Semelyik színházban nincs "minden" rendben. Ahogy gyerekkoromban otthon hallottam: "...végén csattan az ostor, a színház nem kolostor!"...ennek a rigmusnak állítólag van egy csúnyább változata is, de én ezt ismerem. Nekem ez azt jelenti h a színház (is) "veszélyes üzem", ahol bizony nincs mindig minden rendben. Valszeg a "kolostorban" sem, csak onnan kevesebb hír szivárog ki, oda kevesebben járnak és oda kevesebben figyelnek, a színházra/ba viszont szerencsére még odafigyelnek és járnak is = ezért jobban látszanak-hallatszanak az esetleges "üzemzavarok".
2015 máj. 24. - 12:20:49
2015 máj. 24. - 12:20:49
Neked is (Bernhardiban), Szonyának is megírtam, miért csúszhat a Fejes sztem. Albee is lehet h egyeztetési problémák miatt marad el/halasztódik. Az angol újdonság akár még érdekes(ebb) is lehet, az Albee-"csontot" úgyis sokszor, sok helyen (le)rágják...
Eszenyi: biztos vagyok benne h marad ideje a Szt István körútra (és a Váci utcára) is :-)
Khellék pedig sok helyen fontos kellék(ek) :-) bocs a szóviccért, biztosan mások is elsütik, gyarló vagyok.
2015 máj. 24. - 12:11:57
2015 máj. 24. - 12:11:57
Kedves szonya, welcome back ismét :-) remélem jól vagy, csak errefelé megritkultál :-(

Vígmajálison csak "átfutottam", szórólapot nem is láttam, csak az online "felületet", de tényleg, mintha pár hete az egyik elõadás (Julius Caesar? Koldusopera?) elõtt még "kitáblázták" volna az Albee-t = a foyerban széthintett kartontáblákra írták ki a jövõ évad várható premierjeit. Fölteszem, Eszenyi (és talán Stohl?) játszotta volna a "fõházaspárt". Talán ahelyett (is) lesz az angol újdonság. Stohlról uazt írtam a Bernhardi-ügy topikban mint te ld ott: "Stohl (akit igen nagyra tartok) sztem már kissé koros lett volna a szerephez."
2015 máj. 23. - 21:15:49
2015 máj. 23. - 21:15:49
Bocs, az elõbb pontatlanul fogalmaztam, Khell többször is dolgozott már ott, csak a jelenleg futó darabok közül háromban volt õ a díszlettervezõ. De tekintve, hogy elég hosszú a repertoáron lévõ elõadások listája, ez akkor sem sok szerintem.
2015 máj. 23. - 21:09:40
2015 máj. 23. - 21:09:40
Albee darabját még a Vígmajálison is meghirdette Eszenyi, de arról ott sem volt szó, hogy ki rendezné, ez az infó a szórólapjukból is hiányzik. Az összes többi új bemutató esetében lehet tudni, hogy kik rendezik õket. Ezután azonban a Vígszínház honlapjáról teljesen eltûnt ez a darab a jövõ évi tervbõl.

A Jó estét nyár próbáit már elkezdték Stohllal, júniusra be is terveztek két elõadást, de Stohl végül visszaadta a szerepet. Pontosan nem tudni mi történt, de könnyen lehet, hogy már túl idõsnek érezte magát a Fiú szerepére. Helyette Wunderlich József fog játszani, akit azt hiszem, le is szerzõdtettek a színházhoz.

Khell Csörsz eddig háromszor dolgozott a Vígszínházban. Ez talán nem olyan sok.
szavazat: 1/10 2015 máj. 23. - 19:39:51
2015 máj. 23. - 19:39:51
ui: Most függetlenül Mohácsitól, és Shylock-tól, szerinted ebben a színházban minden rendben van?
szavazat: 1/10 2015 máj. 23. - 19:36:33
2015 máj. 23. - 19:36:33
Ja, Szonya 1 azt írja,itt lent, hogy lehet az Albee bemutatóból nem lesz semmi. Szted honnan tudja?
szavazat: 1/10 2015 máj. 23. - 19:28:03
2015 máj. 23. - 19:28:03
Kezemben egy szórólap a jövõ évi bemutatókról: Edward Albee: Nem félünk a farkastól. Azután a Jó estét nyár is úgy van bevezetve, hogy, Stohl Andás fõszereplésével,Szász János és Presser Gábor irányításával. Mintha Te meg azt mondtad volna hogy nem a Stholos változat. (Mondjuk így nem könnyû).
Enikõ bizonyára a bokros külföldi teendõivel volt elfoglalva, amikor a mûsortervet csinálta.
Azt, hogy a Khell(ék) alkotótársai ezeknek a színházaknak én is tudom. Errõl írtam.
A Földrengés ügyében a segítségedet kértem. Köszönöm. Shakespeare? Egyetértek veled.
2015 máj. 23. - 16:19:18
2015 máj. 23. - 16:19:18 OFFTOPIC
off
Tényleg csak pár korrekció.

Többször írtam már: nem vagyok Mohácsi-fan. Imént írtam be Buborékok-topikba, amit õ rendezett, ld.ott. Napi aktuál abban alig, kilóra viszont a produkció sok. Istenítélet: meglátjuk, mit kezd vele. Színpadon sosem láttam, csak a filmet: http://www.port.hu/a_salemi_boszorkanyok_the_crucible/pls/w/films.film_page?i_film_id=2162

Khell(ék) évtizedek óta alkotótársa(i) rendezõknek, Ascherrel az élen. Mit csinál(nak) Khell(ék) a Vígben?

Földrengés: benézted! Írója: http://en.wikipedia.org/wiki/Mike_Bartlett_%28playwright%29 nem türkmén, a darab ez: http://en.wikipedia.org/wiki/Earthquakes_in_London nem hangzik elsõre rosszul és keleti nyitás ide vagy oda, jó (lenne) végre jó kortárs "nyugati" darabokat látni :-)

wikipédia: "A velencei kalmár Shylockja egy bosszúálló zsidó pénzkölcsönzõ portréja; bár a komédia korabeli nézeteket tükröz, ma már gyakran sértõ hatást vált ki a modern hallgatóságban." Idézet vége. Ez a mû Shakespeare antiszemita "gyöngyszemének" számít. Ennyit a sajnálkozásról...

Albee-t viszont nem látok a bemutatók között.
2015 máj. 23. - 14:20:32
2015 máj. 23. - 14:20:32
Az Albee darabból lehet, hogy nem lesz semmi. Az eredeti Össztáncot szerintem kár volt levenni, azt nagyon szerettem, igazi sikerdarab volt. Ez a felújítás engem is kevésbé érdekel. Az Ózt betenni bérletes elõadásnak marhaság. Csak elveszi az ember kedvét attól, hogy bérletet vegyen. Mohácsi tavaly már rendezett volna itt (Iván, a rettentõ), nem tudom, az miért hiúsult meg.
szavazat: 1/10 2015 máj. 23. - 08:34:41
2015 máj. 23. - 08:34:41
Köszönöm szavaidat, melyet a Bernhardi ügynél részleteztél. Jól esik a biztatás a 21-re, még fontolgatom.
Az Össztánc reprízét én sem értem.Kétszer láttam a régit, most úgy érzem nem érdekel.
Értem én, hogy kell egy családi darab(Óz..) a repertoárba a sok aktuálpolitikai undormány közé, de ilyen ügyben nem vagyok érintett.
Nem szeretem a kötelezõ dolgokat! A vak is látja, hogy valami felsõbb parancs arra készteti ezt a négy színházat, hogy a Mohácsi Jánosnak minden évadban adjanak legalább egy megbízást(Istenítélet). Aztán had szakadjon bele a nézõ a színészek éjfélig tartó parttalan, unalmas improvizációjába. Az elmúlt években legalább tíz ilyet láttam, kijött a könyökömön, bocs. Csak zárójelben kérdezem, hogy ezekben a színházakban vajon mi indokolja, hogy a díszletek mintegy felére a Khell-éknek adnak megbízást!
Földrengés Londonban? Nem tudom, biztos. Mondd kedves E.D.! Ki az a Mark Barlett? Az Eszenyi nyilván tudja de én az interneten csak annyit tudtam meg, hogy türkmén, a közelmúltig alkoholizmussal küzdött, és Angliában tanul. Lehet, hogy az EE-nek ez elég, de nekem nem.
Meggyõzõdésem, hogy a Fejes Endre darab csak azért került a listára, hogy a "fõzeneigazgató úr" szerzõdése teljesüljön. Amúgy el nem tudom képzelni, hogy mire veszi fel évtizedek óta a fizetését. Én is láttam a Bajor Gizi parkban. Annál csak jobb lehet!
Nahát a Velencei Kalmár! Jaj de jó, újra lehet sajnálkozni ama hányatott sorsú népcsoport szerencsétlenségén, egyben meg lehet felelni a fõszponzor mûsorválasztást illetõ, minimális elvárásainak... Csak hát megint itt van az én könyököm, amelyen ez a téma is, mint ama elõzõ, már réges-régen kijött. Nem érdekel.
Marad az Albee és a Schiller darab. Ezeket meg majd megnézem, last minute, féláron. Köszönöm türelmedet.
2015 máj. 20. - 15:55:13
2015 máj. 20. - 15:55:13
Most látom, ide is beírtad ugyanazt, amit A Bernhardi-ügyhöz...ha hamarabb látom, itt válaszolok erre, mert itt kevésbé "off" mint amott :)
szavazat: 1/10 2015 máj. 20. - 12:01:11
2015 máj. 20. - 12:01:11
Köszönöm ajánlásodat! A Koldusoperának és komment-harcainak is részese voltam. Értem az álláspontodat, szerinted a politikai harc egyik legfõbb színtere a színház. Akinek ez nem tetszik az maradjon otthon, vagy menjen a Bajor Gizi parkba.
Nem tudom megítélni, hogy igazad van-e. De!
Nekem is kezd elegem lenni abból, hogy bizonyos színházakból, mint például a VÖRK színházak, számûzték az eredeti vagy arra ráismerhetõ elõadásokat. Elegem van abból, hogy a számba rágják, hogy melyik oldalon a helyem, s ha nem tetszik még mindig elmehetek a Bajor Gizi parkba. Tudod mit? El is megyek! Ott legalább hagyják nekem eldönteni, hogy hová akarok állni és nem erõszakolnak rám eleve elhatározott döntéseket. Avantgarde? Szabadság? Egy fenét. A nézõcsalogatás alattomos módja. Gyertek a Vígbe! Ott most jól odamondogatnak az Orbánnak! Lehet rajta jókat röhögni .Hehe.
Nagy szerelmem a színház! Nem tudom van-e még egy ekkora marha Budapesten aki (saját pénzén!), kb 150 elõadást néz meg évente. Most itt állok megfürödve! Húsz éve, mint most is, nézem a Víg jövõ évi bérlettervét!Látom mi vár rám. Undorodom az egésztõl! Kezemben ez a leragasztott boríték, benne a két bérlet, címzett: Eszenyi Enikõ, feladó én. És elsétálok a postára.
2015 máj. 14. - 11:05:17
2015 máj. 14. - 11:05:17
Valahogy az az érzésem, Brecht tézisdarabja is olyan mint a poéta Heltai aranyos versében:
http://erzeseim.blogspot.hu/2008/02/heltai-jen-potasors.html
amint utolsó sorában áll: "...S megvette mindenki a könyvét, De nem olvasta senkisem...."
Olvastuk-olvassuk Brecht Koldusoperáját? Olvastuk-olvassuk a darab elõzményét-õsváltozatát, Gay mûvét? Aligha. Annyi tudható róla h szatíra, paródia, amely - mint minden "rendes" színmû!!- saját korát, annak visszásságait gúnyolta ki, állította pellengérre. Ezt tette Brecht is, 200 évvel a Gay-mû keletkezése után. Londoni környezet, de kétségtelenül Brecht korának Németországáról és Németországának szól. Ez is paródia, az eredeti, Gay-féle paródiának (ún. ballad operának) 20. szd.-ba átültetett változata.

Amit pedig 2015 Vígszínházában látunk: szintén paródia, vagyis paródia paródiájának paródiája, persziflázsa. Nem több, nem kevesebb. Hatalom, hatalommal való visszaélés, hatalmi összefonódások, bûn(özés), gazdagok-szegények, koldusok-kolduskirályok, koldusok és "királyok" (itt "miniszterelnök") feloldhatatlan ellentéte és még sorolhatnánk: ezeket jelenítette meg Gay is, Brecht is az eléggé soványka, horribile dictu, butácska történetben, ahol a deus ex machina jóvoltából végül mindenki mindent "megúsz". Engem Bodóék= Szputnyik és a Víg közös vállalkozása meggyõzött: ezt itt és most így kell(ett) csinálni. Lehet más megközelítése is, de ez is életképes, jogos...és a számtalan geg, ötlet, poénáradat,a sokmozgásos kivitelezés fogyaszthatóbbá teszi Gay/Brecht száraz-fonnyadt, avasodó mûvét. A Szputnyik "kórusa", köszönhetõen Duda Éva koreográfiájának is, jól teljesít és a társulat remélhetõleg feltámad szebb idõkben. A Víges "szólisták" közül Mészáros Máté már alkati adottságaival is ráerõsít képzetünkre: többszörözött paródiát látunk. Pocakos, anti-amorózó Bicska Maxija hibátlanul illeszkedik a rendezõi koncepcióba. Hegedûs D. és Börcsök nagyon jó mint Peachum-házaspár, Petõ Kata pedig kaposvári és független színházi évei után gond és látható lámpaláz nélkül tölti ki Polly szerepét és tölti be a Vígszínház nagy tereit. Mellette halványabb Járó Zsuzsa és Réti Adrienn. Jó Hajduk Károly mint rendõrfõnök, a Dinyés Dániel vezette zenekar is fülbe mászik :)

Politika, aktualizálás, Gay ill Brecht korának mába ültetése, mába hangszerelése: elkerülhetetlen. Bodó Viktor produkciójában szükséges és elégséges mennyiségben és minõségben történt meg.
szavazat: 1/10 2015 máj. 11. - 10:27:13
2015 máj. 11. - 10:27:13
Rendkívül csalódott vagyok, mert a csapból is folyó aktuálpolitika nélkül már sehol nem lehet meg az ember??!!
Könyörgök mindenkinek Brecht társadalomkritikájába olcsó és hatásvadász megoldásokkal való megerõszakolása pont a szerzõ nézetei elferdítése. Brecht (aki a mû születésekor szimpatizált a marxista nézetekkel) nem jobb- és baloldalról, áttételesen nem FIDESZ és MSZP-rõl írt, hanem egységesen kizsákmányolókról és kizsákmányoltakról.

Aki aktuálpolitikáról szóló darabbal szeretné tölteni feltöltõdére szánt idejét, annak ajánlom Alföldi, Igenis, miniszterelnök úr! komédiája amely nem árul zsákbamacskát, nem ver át. Ezzel szemben én itt a darabban nem ezt szerettem volna látni.

Sajnos meg kell említenem a rendkívül pocsék hangosítást, mivel a jobb oldal szélén a 7. sorban gyakran érhetetlen volt a szöveg, pedig nincs gond a hallásommal.

A színészek játéka mindezek ellenére nagyszerû volt!
2015 máj. 02. - 12:12:40
2015 máj. 02. - 12:12:40
Kedves kiss.hektor16!
Nem!
S e m m i t nem semmisítek meg, csak emlékeztettelek a TE SAJÁT korábbi beírásodra Revizor-topikban. Nem becsülted nagyra Bodót ott
s e m, ellenkezõleg és nem(igen) várhattál tõle mást a Koldusoperában. Következetes rendezõnek van egy kialakult világképe, értékrendje, ami változhat olykor, de amíg nem változik, addig azt közvetíti. Ezt teszi Bodó is ezek szt, de a Koldusoperáját még nem láttam=nem tudok véleményt írni róla. Ha megnézem, fogok. Revizorról írtam ld ott: http://forum.port.hu/viewtopic.php?topic_id=55234 / 42-es hsz. Ott sem semmisítettem meg semmit, sõt!...elolvasásra ajánlom. Üdv.
Összes hozzászólás