Színház

Mephisto

dráma, 2 felvonás, magyar, 2013.

Értékelés:

20 szavazatból
Szerinted?

Thomas Mann fia, Klaus a sógoráról, Gustaf Gründgens színházi intendánsról mintázta Hendrik Höfgen színész alakját, aki hazájában maradva, a Harmadik Birodalom szolgálatába állította tehetségét és ragyogó képességeit. A Mephisto az ő történetét meséli el 1926-tól, a Hamburgi Művészszínháztól 1936-ig, amikor az Új Birodalom ünnepelt csillagává vált.

Hamburgban a fiatal süvölvény Höfgen a társulat kedvence, a színésznők titkos nagy szerelme, aki az egyhangú hamburgi életet forradalmi színházi terveivel próbálja fölbolygatni. Nappalait és estéit a színházban tölti, de délutánjait és éjszakáit a félvér táncosnővel, akitől táncórákat vesz, és éjszaka szerelmes közös álmokat szőnek a jövőről.

A színházban Höfgen megismerkedik Barbarával, egy magasabb körökből származó lánnyal, akit - karrierjét erősítve - feleségül vesz. Otthagyja Hamburgot, Bécsben próbál szerencsét, végül a nemzetiszocialistákkal köt szövetséget; lepaktál a hatalommal, és ezért a berlini Állami Színház intendánsává nevezik ki. Elveszíti barátait, de megnyeri magának Lotte Lindenthalt, a miniszterelnök-tábornagy feleségét, aki pártfogója lesz további terveinek megvalósításában. A tábornagy szintén nagyra tartja Höfgent, és kinevezi a német kultúra attaséjává, végül kultuszminiszterré.

A szenvedélyes színész Höfgen, akire mintha csak rászabták volna Goethe Faustjának Mephistóját, csak túl későn ébred rá, hogy valóban alkut kötött az ördöggel; Barbarától való válása után feleségül veszi Nicolettát az új német csillagot. Világra szóló esküvőjüket Lotte Lindenthal és a német birodalom "szentesíti".
Klaus Mann csodálatos, örökérvényű műve most a Vígszínház színpadán elevenedik meg.

A(z) Vígszínház előadása

Bemutató időpontja:

2013. november 8., Vígszínház

Stáblista:

Szereplők

Hendrik Höfgen (a színész)
Barbara Bruckner (a felesége)
Nicoletta von Niebuhr (Barbara barátnője, színésznő)
Theophil Marder (Nicoletta barátja, sikeres színházi szerző)
Dora Martin (a berlini sztárszínésznő)
Tebab hercegnő (azaz Juliette Martens, Höfgen szeretője)
Oskar H. Kroge (igazgató úr)
Otto Ulrich (színész)
Hans Miklas (színész)
Rahel Mohrenwitz (a Díva)
Alex Bonetti (a Bonviván)
Angelika Siebert (a Naíva)
Eufenné (Marika, a súgó)
Hedda von Herzfeld (dramaturgnő; Brigitta)
A kis Willi Böck (öltöztető, mindenes)
Németország katonai miniszterelnöke (a Tábornagy)
Lotte Lindenthal (a Tábornagy barátnője, a Porosz Nemzeti Színház színésznője)
Pincérfiú a Párizsi Interkontinentálban (Intendáns)

Hozzászólások

10/10
vladx 2014 dec. 28. - 23:45:45 10/10
Remek rendezés, remek színpadkép és többségében remek játék. Akár jelenidõben, akár múltidõben nézed. Én a magam részérõl még alig jutok szóhoz és mindenféle gondolatok kavarognak a fejemben. A kommenteket olvasva pedig félelem tölt el, hogy nem lehet máshogy nézni mint jelenidõben
hektor16 2014 márc. 06. - 19:57:22 Előzmény Edmond Dantes
Hivatásos rajongója vagyok Alföldinek, a Nemzetiben csak egyetlen darabot nem láttam az elmúlt öt évben. Az Amalfi Hercegnõt. Azt is csak azért mert másfél elõadás után levették, pedig már megvolt a jegyem a harmadik elõadásra. Szóval nincs Alföldi fóbiám, de ég lehet. A Mephisto nem tetszik, tényleg unalmas. A "mûvészi igényességet" feláldozzák a " mi majd most megmondjuk nekik" oltárán. Méghogy számûzött! Az egyik legfoglalkoztatottabb rendezõ volt az összel. Bele értem a Mohácsiékat is! Hogy mi lesz 2018 ban? De jó lenne tudni!
2/10
calcifer2011 2014 márc. 03. - 22:07:41 2/10
Kövezzetek meg,ez borzalom volt. Az elsõ felvonás legalábbis, a másodikról eljöttem...
Lassú, unalmas, vontatott, ritmustalan, és olyan mértékben szájbarágós, hogy az már fájdalmas. Igen, értem, hogy itt is pont ez a veszély, de ezt már a 10. percben megértettem, és onnantól az, hogy még 153milliószor aláhúzzák, nem lesz izgalmas.
Mondom ezt elkötelezett Alföldi-rajongóként. Ez most nagyon nagy csalódás volt tõle. :(
10/10
Edmond Dantes 2014 febr. 26. - 09:42:21 10/10
Iménti beírásom után találtam ezt:
http://www.hir24.hu/kultura/2014/02/26/alfoldi-szamuzott-lettem/
Ennyit adalékul h mi "illik" és ki lelkesedik. Ha meg van lelkesedés = van igény, akkor miért is nem kérik fel itthon rendezni? Ez itt a kérdés kérem.
10/10
Edmond Dantes 2014 febr. 26. - 09:30:09 10/10
"Bar mostanaban illik Alfoldiert lelkesedni,..." - írja.
Igazán? Én az ellenkezõjét tapasztalom évek óta. Alföldit szidalmazni, mûvészi és (magán)emberi mivoltában ekézni, gyalázni "illik", legalábbis a hivatali kánonban meg a névtelen kommentek sokaságában és még "holtában" is = 3/4 évvel az után h már nem õ a Nemzeti igazgatója, érdemnek számít az h egyáltalán kitölthette törvényes mandátumát a színház élén és förtelemnek számít sokak számára az h most is rendez(het): István, Danton, Mephisto 2.0... A produkció pedig igen erõs, izgalmas, legalábbis a Nemzetiben ("Mephisto 1.0") az volt, mesteri rendezésben és mesteri alakítással a címszerepben és más szerepekben is. Lehet h unalmas lett, mire átért a Vígbe? Nem tudom, ott nem láttam.
2/10
kadimre 2014 febr. 26. - 08:51:18 2/10 Előzmény Edmond Dantes
Bar mostanaban illik Alfoldiert lelkesedni, szerintem a darab megitelese fuggetlen kell hogy legyen a napi ideologiatol. Nekem nem kulonosebben tetszett, kicsit unalmas, neha vontatott es Alfoldi rendezoi stilusa gyakran irritalo. A szinhaz arrol szol hogy megfigyelunk es atelunk elottunk lejatszodo cselekmenyeket. Alfoldi ezt a varazst allanodan megtori, amikor a szineszek a szinpad elejen kozvetlenul a kozonseghez fordulva beszelnek. A szinpadon erre a celra elore falallitott mikrofonok inkabb kampanygyulesre mint szinhazra emlekeztetnek. Tulsagosan szajbarago, didaktikus ez a stilus, mintha Alfoldi a nezoket tul ostobanak tartana ahhoz hogy megertsek mirol is van szo. A darab alapmondanivaloja a hatalom es a muveszet kapcsolatarol hallatlanul ervenyes, kulonosen a mai Magyaroprszagon, de mint szinhaz ez a produkcio nagyon gyenge.
10/10
Edmond Dantes 2014 febr. 19. - 08:28:24 10/10
Kampányhozzászólás!
hektor16 2014 febr. 19. - 06:56:32 Előzmény rumci
Kampányszínház!
10/10
rumci 2014 jan. 21. - 02:12:11 10/10
Láttam kétszer is a Nemzetiben (az utolsó héten a megszállás elõtt), és most megnéztem a Vígben. Már akkor is jó volt, de éreztem valami összeállatlanságot. Mintha még túlzottan koncentráltak volna a mûvészek a rendezõ által nagyon pontosan megkomponált szerkezetre. Most a Vígben viszont részben a módosított szereposztásnak köszönhetõen (bár Udvarost nagyon hiányoltam, sajnos, Dora Martint õ tudta hozni, Igó Éva nem igazán, Udvaros talán élete legnagyobb alakítása volt, még tavaly májusan) azt éreztem, megérett a darab, vagy megértem én, és hatalmasat ütött. Persze, a közönség nem a nemzetis közönség volt, fura volt standing ovation nélkül a produkció, de most élt -- nekem -- igazán. Bravó!
10/10
Edmond Dantes 2013 dec. 24. - 20:39:56 10/10 Előzmény abano 23
Van egy bátortalan kérdésem: l á t t a az elõadást?
10/10
Timberio 2013 dec. 23. - 07:00:34 10/10
Nem tudok mást tanácsolni, menj el, nézd meg. Borzongj bele, majd tegyél fel kérdéseket magadnak!
Ez olyan darab!
10/10
elszabó 2013 dec. 23. - 00:01:35 10/10
Klaus Mann drámája a tehetségét nagyravágyása következtében a náci rendszer szolgálatába állító Hendrik Höfgenrõl sajnos aktuális volt a rendszerváltás elõtt is Szabó István filmjében és aktuális ma is a fideszes magyar nemzeti szocializmus térnyerése okán. Mit tegyen az, aki nem akar elmenni? Lehet-e maradni, ha valaki nem ért egyet a rendszerrel, mikor a többség lelkesedik érte? Mint ahogy a darab, választ Alföldi sem ad, de felkavaró, nagyszerû rendezése felkiáltójel. Egyik fiam azt mondta, õt nem érdekli ez a probléma. Elmondtam neki, hogy ezzel anno sok német is így volt. Érthetetlen és váratlan volt számukra a német városok szétbombázása. Ilyen messze persze nem kell gondolnunk, de azért diktatúrában élni ma sem felemelõ és azt sem szeretném, ha a magyar újjászületés gazdasági összeomláshoz vezetne. A Nemzeti elõadására lehetetlen volt jegyet szerezni, így igen hálás vagyok a Vígszínháznak,hogy befogadta a darabot. A közönség telt házzal jutalmazta.
abano 23 2013 dec. 21. - 12:51:03
Kár volt ezt a darabot bemutatni és még nagyobb bûn, hogy Alföldinek mégis zõld utat adott az igazgatónõ!
Sok hûhó semmiért!!!