Színház

Nordost

színmű, 1 felvonás, 75 perc, magyar, 2011.

Értékelés:

10 szavazatból
Szerinted?

A darab a 2002. októberi moszkvai túszdrámát dolgozza fel, amikor 42 csecsen terrorista elfoglalta a Dubrovka Színházat, és a Nordost című musical éppen futó előadását félbeszakítva 850 embert ejtettek túszul. A terroristák követelése az orosz csapatok Csecsenföldről történő teljes kivonása volt; a háromnapos túszdráma végül 130 ember halálával végződött. A terrorcselekményt feldolgozó mű szerzője a német színész és drámaíró, Torsten Buchsteiner. A Nordostot 2005-ben írta, a darab ősbemutatója pedig a stockholmi Dramaten Színházban volt, 2006-ban.

A(z) Kamra előadása

Bemutató időpontja:

2011. április 28., Kamra

Stáblista:

Hozzászólások

10/10
azem 2015 jan. 19. - 02:13:22 10/10
Ez az elõadás rengeteget tesz más kultúrából származó emberek megértéséért. Igazi himnusz. Bár Fullajtár Andreát tartom a legjobb színésznõnek a trióból, mégis sokkal inkább foglalkoztatta a gondolataimat a fekete özvegy. Nekem õ nem „terrorista” volt, a szó konvencionális értelmében, hanem bosszúálló fekete angyal és anyaszerepre vágyó szerelmes nõ. Mert hát, aki egyik oldalról terrorista, az a másik oldalról nézve szabadságharcos. Végül is a terroristákat mindig a nagy, basáskodó birodalmak szülik. Az elõadás után megnéztem a youtube-on egy dokumentumfilmet a Nordost-akcióról és a kommentálók többsége a csecsen terroristák halálát kívánták, de én nem tudtam és nem is akartam kollektíven bûnösnek tekinteni õket. Zavarba ejtõ, hogy mennyi empátiát ki tud váltani egy ilyen elõadás a legszélsõségesebb emberek iránt.

Pálmai Anna elsõ monológja alatt szinte moziban éreztem magam; hihetetlen részletgazdagsággal láttatta velem a fekete özvegyek kiképzését, a készülõdést a merényletre, a Nordost-akció minden apró momentumát. Teljesen hihetõek voltak azok az apró momentumok, amikor felvillantottad egy szíve szerint anyaszerepre és egy fõleg élni vágyó nõ alakját.

Kár, hogy levették. A Heldenplatz mellett az alulértékelt kamrás produkciók egyike volt a Nordost.
10/10
florichon 2013 júl. 11. - 20:13:24 10/10 Előzmény Giny K
Igen, mûsoron lesz még, a Katonában.
Giny K 2013 jún. 19. - 17:38:11
A csudába...! Emberek, nem tudja valaki, hogy ez a darab mûsoron van-e még, vagy hogy adják-e még valahol? Késõn találtam rá, pedig érdekesnek hangzik, és nagyon szeretném megnézni!!!
9/10
FElepHánt 2011 nov. 25. - 13:55:38 9/10
FeHér ElepHánt Kulturális Ajánló Portál www.toptipp.hu

NORDOST Forgács Péter Katona Kamra
A trendi "ülõs"-darabokban a szálak a tragikus végkifejletben futnak össze, de itt elõre tudunk mindent, emlékezve a moszkvai színházban történt terror-cselekményre, mikor negyven gerilla 700 nézõt ejtett túszul. Ott ülünk a vörös zsöllyékben, szemben velünk két nézõ és egy "fekete özvegy": csecsen fiatalasszony, aki gránátokkal övezve, férje halálát jött megbosszulni. Fagyott arc, kutató pillantások a fekete kapucni alól, a fanatikus elszántság csak a vezérek gyáva menekülését látva bizonytalanodik el. Látja a nagymamát az unokával,
késõbb a másik szereplõt, az orvosnõt is, néhányszavas beszélgetésük szövi szorosabbra a rejtett kapcsolati hálót. Pálmai Anna alkatában és az átélésben tökéletesen megfelel, a személyiség mélyrétegei azonban inkább csak a képzeletünkben rajzolódnak ki.
Bodnár Erika bábuskája férjjel, unokával várja a kommersz-musical csodáját, sokáig a terroristákat is beépített szereplõknek véli. Ösztönösen védelmére kel a veszélybe került embernek, értetlen aggodalommal figyeli az eseményeket, a hétköznapi polgár alkalmazkodó türelmével próbál túlélni: árnyalt, részletgazdag, szépen kimunkált alakítás.
Forgács Péter pontos tempóban ütközteti a párhuzamos monológokat, nem enged a felszínes izgalomkeltés csábításának, bölcs belátással mindent rábíz a rettenetes történet valós erejére. Látjuk a fegyveres behatolókat, érezzük a félelem szorítását, megértjük, miért is torkollt ilyen szörnyûségbe a vége, - nincs az az illusztráció, mely versenyezhetne a bensõnkbõl elõhívott képekkel...
Intelligens, kemény, következetes, mégis tetõtõl talpig igazi nõ, empatikus orvos, szeretõ anya: Fullajtár Andrea színészi arzenáljának teljes fegyverzetében, ezernyi apró elembõl épiti fel sokoldalú karakterét. Nagyon okosan viselkedik a szélsõséges helyzetben, felháborodását is csupán belsõ monológjának heves kitörésében érzékeljük, külsõleg fegyelmezetten, az indulatok széles skáláján játszik intenzív szuggesztivitással. Hangjának személyessége magában elég a tökéletes hitelességhez, ám egész lényének sugárzása meghatványozza azt. A menekülõben felismeri a terrorista-lányt, de titkon reméljük, nem õ adja fel.
Mert a nagymama azt mondja, családját vesztve õ is elmenne öngyilkos merénylõnek, - de mi szeretnénk hinni, nem ez a megoldás...