Színház

Ó, azok a szép napok!

táncelőadás, magyar, 2010.

Értékelés:

1 szavazatból
Szerinted?

A Forte Társulat új produkciója Samuel Beckett Ó, azok a szép napok! című írása alapján készülő fizikai színházi előadás. A darab során a beszéd, a mozgás és az élő zene hármas egysége által létrehozott koherens nyelv tiszta megszólaltatása az alkotói teendő. Az előadás fontos eleme az eszköztelen test, valamint annak a halálhoz való viszonya.

Beckett esztétikai önmeghatározásai szerint annak kifejezését tartotta elsődlegesnek, hogy "nincs mit kifejezni, nincs mivel és nincs miből kifejezni, hogy nem létezik a kifejezés ereje, a kifejezés vágya, csak a kifejezés kötelessége"; olyan művészetről álmodott, mely "nem lázad saját fenséges jelentéktelensége ellen".
Az előadás célja, hogy a beszélt nyelvet összehangolja a vizualitással, a zenével és a mozgással, hogy általuk érzékeltesse Beckett világának a halállal, a csönddel és a zenével való különleges viszonyát.
A halál órájában széthullt személyiség pusztulása révén próbál visszatalálni az ember előtti világhoz, saját hajnalunk előttre, oda, ahol a mozgás még az egyetemes változás rendszerében volt, és ahol a fénynek még nem volt szüksége arra, hogy felfedjék.

A(z) Forte Társulat előadása

Bemutató időpontja:

2010. január 15., Forte Társulat

Stáblista:

Hozzászólások

10/10
FElepHánt 2011 jan. 23. - 18:00:59 10/10
FeHér ElepHánt Kulturális Ajánló Portál-------- www.toptipp.hu-------------------- Ó, AZOK A SZÉP NAPOK!------ Horváth Csaba----- Forte Társulat--- Trafó------ Winnie monológja egy színésznõnek maratoni erõpróba, de Horváth Csaba rendezésében három szereplõnek is embert próbáló feladat. Felváltva bújni ki a színpadba vájt lyukból, a hosszú gunnyasztást követõen, gesztusban, minimál-mozgásban teljes intenzitással játszani, nem semmi! A szõke paróka és az azonos testalkat vizuálisan egybegyúrja õket, mégis, kardinális különbség mutatkozik a figurák között, a szerep többféle megközelítését jelezve. Sipos Vera monoton recitálása az idõ elviselhetetlen egyhangúságát fejezi ki, Simkó Kati motorikus kapkodása a tárgyakba való veszett kapaszkodást, Földeáki Nóri az összes elem szintézisét mutatja fel a hiszteroid hangvétel és a beszorított mozgások közegében. Mintaszerû a háttérzene használata: több alkalommal a gesztusok szinkronban vannak vele, míg általában a cselekményt tagolja, a szituációt mélyíti el. Willie hatalmas úszógumi alatt fekve alszik, feltápászkodva négyzetméternyi újságot olvas, melyet Milorad Krstic jellegzetes rajzai illusztrálnak. Közben egyaránt csodálhatjuk a szintén általa dekorált tengerparti hátteret és a nejével némán ellenkezõ Andrássy Máté hátizmainak bravúros játékát... A végtelen monológ értelmezésében Horváth Csaba a legparányibb részletet is kimunkálja, így a szóömleny változatos képi környezetben, permanensen feszült tempójú a végkifejletig. A férfi és a nõ közötti távolság fényévnyinek tûnik, legfeljebb a röpülõ vörös ernyõ képes egy pillanatra áthidalni, de Eros, "az egymást keresõ lények univerzumokat összekötõ vonzalomhálója" még ebben az érzelmi sivatagban is megjelenik, Willie feláll és botladozva közelít reménykedõ grimaszba torzuló párja felé. Bénanász a homokon: a véglények párzása, a mechanikus mozgás-szilánkok és a félelmetesen fokozódó zene révén, elementáris erejû danse macabre-ban tetõzik. Földeáki Nóri mimikájának torzult vonaglása az arcjáték magasiskolája, Andrássy Máté groteszk vitustánca, a szaggatott mozdulatok örvénylõ õrületével, lenyûgözõ csúcspontja a statikusságból eszelõs dinamikába robbanó produkciónak.