Színház

Operett Gála - Ez Hungarikum

előadás, magyar, 2011.

Értékelés:

1 szavazatból
Szerinted?

A magyar operett története, hogy úgy mondjuk, nyugati importtal kezdődött. A külföldi sikerek után a hazai színpadok is bemutatták Strauss, Zeller, Millöcker, no és Offenbach zenés műveit. Majd a zenei betanítók, tehetséges karmesterek és a szövegkönyvek fordítói merész elhatározásra jutottak. Miért ne kísérelhetnék meg eredeti magyar operettek létrehozását?! Így született meg 1885. december 3-án, a pesti Népszínházban az első fecske, Deréky Antal és Konti József Eleven ördög című műve.

A próbálkozást jól fogadták, és innen már nem volt megállás, jöttek az újabb és újabb zeneszerzők, librettisták, majd 1902-ben végképp meghódította a közönséget, valamint a kritikát Huszka Jenő Bob hercege. Nem véletlen, hogy sok "operett-kutató" innen is számítja az igazi magyar operett születését.

A kisded pedig oly' szépen fejlődésnek indult, hogy néhány évtized múlva a magyar operettből már világszerte kedvelt exportcikk, igazi Hungarikum lett. Ennek igazolására elég, ha csak a nagy hármast, a világszerte ismert operett-komponistáink nevét soroljuk fel: Lehár, Kálmán, Ábrahám! De ott van mellettük még számtalan kivételes tehetségű magyar szerző, akik a huszadik században váltak népszerűvé, és akiknek számtalan örökzöld operett-slágert köszönhetünk.

Nos, gálaestünkön az ő dalaik és életük bizonyos epizódjainak felidézésével próbálunk meg végigszáguldani a magyar operett történetének több mint száz esztendején. Bevalljuk, kalandos vállalkozás ez, hiszen óriási anyagból kellett válogatnunk, de reméljük ugyanolyan örömük lesz ebből az estéből, mint amilyen nekünk volt, míg a "régi szép" operettvilág rejtelmeit kutattuk. Tehát sok igaz, (vagy az is lehet, hogy legendaszerű?!) kulisszatitokkal találkoznak majd, remek zenével, sok olyan dallal, melyet együtt dúdolhatnak a színház népszerű művészeivel, és ama tanulsággal, hogy: Habár az operett elmúlt több mint száz esztendős, nem látszik rajta. Él és virul, elandalít és kacagtat, romantikus és szemtelen. És még valami kiderül majd. A magyar operett azért tudott olyan elsöprő nemzetközi sikert aratni, mert... annyira magyar!

A(z) Budapesti Operettszínház előadása

Stáblista:

Hozzászólások