sPORT

Max először vagy Lewis nyolcadszor?

Az autós gyorsasági világbajnoki sorozat, magyarul Forma-1 19 futama után eljutottunk oda, mint egy valóságshow fináléjában, hogy azt tudjuk kikiáltani: Hamilton vagy Verstappen! Max vagy Lewis lesz az idei világbajnok! Ennyit tudunk, többet nem.

Izgalmas hétvégén vagyunk túl, hiszen a rendhagyó, még kísérleti szakaszban lévő lebonyolítási rend, valamint a motorcserék és büntetések alaposan átírták az eredeti forgatókönyvet. Persze a Brazil Nagydíj hétvégéje előtt is kiélezett volt már a helyzet.

Fotó: Buda Mendes/Getty Images

 

A szombati sprintfutamon a szabálytalan hátsó szárny miatt kapott büntetése nyomán csak a 20. helyről rajtoló, címvédő és hétszeres vb-győztes Lewis Hamilton (Mercedes) ötödik lett. Bár a brit pilóta pontot nem szerzett, ám csapattársa Valtteri Bottas (Mercedes) győzelme sokat ért Lewis számára, hiszen a világbajnoki pontversenyben vezető Max Verstappen (Red Bull) második helyével csak két ponttal tudta növelni előnyét Hamilton előtt.

Ráadásul még így is tetemes hátrányban volt Lewis Hamilton, ugyanis a Mercedes motorcseréje miatt a vasárnapi futamon csak a 10. helyről rajtolhatott el a brit versenyző.

Sprintfutamos hétvégére harmadszor került sor a sportág történetében, az elsőt július közepén a Brit Nagydíjon, a másodikat pedig szeptember elején az Olasz Nagydíjon rendezték.

A sprintfutam végeredménye:

1. Valtteri Bottas (finn, Mercedes) 3 pont
2. Max Verstappen (holland, Red Bull) 2
3. Carlos Sainz Jr. (spanyol, Ferrari) 1

A vasárnapi rajtnál Max Verstappen egy határozott manőverrel megelőzte a pole pozícióból induló Valtteri Bottast, akit két kanyarral később Sergio Pérez (Red Bull) is lehagyott, miután a finn versenyző elrontotta a féktávot.

A 10. helyről rajtoló Lewis Hamilton már az első kör alatt is több pozíciót javított, aztán az ötödik körben már harmadikként száguldott az élen álló Verstappen és a második Pérez mögött. Rövidesen a pályára került törmelékek eltakarításának idejére a mezőny elé állt a biztonsági autó, majd virtuális Safety Car-szakaszra került sor, de a sorrend a dobogós helyeken nem változott.

A 20. körhöz közeledve Hamilton nagy csatát vívott Pérezzel, ennek végén megelőzte a mexikóit és üldözőbe vette az élen álló Verstappent.

A Mercedes aztán a 27. körben kerékcserére a boxba hívta Hamiltont, erre reagálva a Red Bull azonnal új abroncsokat tett Verstappen versenyautójára, aztán Pérez is a boxba hajtott friss gumikért. Valamivel később Bottas autóján is kerekeket cseréltek, és a finn Pérez elé, a harmadik helyre állt vissza a mezőnybe.

Fotó: Antonin Vincent - Pool/Getty Images

 

A 40. körben Verstappen ismét a boxban járt, majd Bottas és a 44. körben Hamilton is új abroncsokat kapott, ezt követően pedig visszaállt a sorrend: Verstappen vezetett két másodperc körüli előnnyel Hamilton előtt, a harmadik helyen pedig Bottas száguldott.

Huszonöt körrel a leintés előtt Hamilton utolérte Verstappent, támadási pozícióba került, de az első előzési kísérletet a holland – még ha nem is szabályosan, de – kivédekezte. A versenybíróság vizsgálta az esetet, ám nem szabott ki semmilyen büntetést.

A hajrá kezdetén Hamilton nagyon közel került Verstappenhez, és egy határozott manőverrel meg is előzte, majd nagyon hamar eltávolodott a riválistól, és a leintésig már nem hibázott.

„A hétvége előtt sosem hittem volna, hogy ilyen mértékben csökkenteni tudjuk a lemaradásunkat, mint ma. És ezek a dolgok, amik folyamatosan ellenünk voltak… Ez megmutatta mindenkinek, hogy sosem szabad feladni, bármivel is nézel szembe. Csak menned kell tovább, nyomni a gázt, harcolni. A harcot soha, de soha nem szabad feladni”

– mondta Hamilton a leintés után a győzelméről, , ami felé rögös út vezetett az időmérős kizárása és a sprintes utolsó helyről indulása után.

Olyannyira rögös, hogy elmondása szerint nem is szembesült még ilyennel az F1-ben. „Nem is emlékszem hasonló hétvégére. Talán arra, amiről az autóból kiszállva beszéltem. A legutóbbi hasonló esetem a Forma–3-ban volt Bahreinben. A McLaren megsemmisítette a szerződésem, és emlékszem, azon a hétvégén az életemért versenyeztem. Megsérült a padlólemezen, így az utolsó helyről rajtoltam. Volt egy elődöntő és egy döntő. Azt hiszem, húsz másodperc hátrányból indultam, és egy tizeddel értem célba az első mögött. Édesapám emlékeztetett erre a minap. Arra ösztökélt, hogy lépjek tovább. És ezt is tettem.”

„Nem tudtam, hogy nyerni fogok. Természetesen végig ez volt a célom, de ez most egészen túláradó érzés. Nagyszerűen érzem magam a bőrömben, mentálisan. És ezen a hétvégén a szurkolók is nagyon sokat számítottak” 

– mondta feldobottan a Verstappenre 14 pontra felzárkózó címvédő.

Verstappen: Kemény, de jó versenyzés volt. Ennek így kell lennie!

„Nos, mindent megtettem, amit tudtam, de hiányzott egy kis tempó” – állapította meg a második helyezett. „Egy kicsit túl sok. Különösen, ha jobban igénybe kell venned a gumikat egy olyan pályán, ahol a gumikopás mértéke nagy. Próbáltuk tartani őket, és nem sikerült.”

„De nem vagyok túlságosan csalódott, mivel egészen reális eredménynek ítélem ezt. Legalább szórakoztunk egy kicsit a küzdelem során.”

„Tudtam, hogy nehéz lesz. A végsebesség miatt nehéz volt védekezni. Új motorjuk van, és tudtuk, hogy ez egy kis plusz teljesítményt ad nekik. Reméljük, hogy a következő versenyeken ez egy kicsit kiegyenlítődik majd. De legalább élvezetes volt. Szerettem volna nyerni, de ha reálisan nézzük ezt, akkor jó eredmény volt.”

Verstappen pontelőnye szombaton 21 egységre hízott, vasárnap 14-re zsugorodott. Három verseny van még hátra, köztük igazán hosszú egyenesekkel rendelkező pályákon, ahol kidomborodhat a Mercedes e téren meglévő fölénye. Hamilton hétvégi lehengerlő tempója kapcsán megkérdezték a Red Bull-ost, mennyire aggódik.

Fotó: Buda Mendes/Getty Images

 

„Mindenki számára sok a kérdőjel. Meglátjuk. Mexikóban nagyon elégedettek voltunk, ma pedig fordított a helyzet. Egész évben ilyen volt, meglátjuk, mi történik”

Brazil Nagydíj, Sao Paulo

(71 kör, 305,909 km, a pontszerzők):

 1. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 1:32:22.851 óra
 2. Max Verstappen (holland, Red Bull) 10.496 másodperc hátrány
 3. Valtteri Bottas (finn, Mercedes) 13.576 mp h.
 4. Sergio Pérez (mexikói, Red Bull) 39.940 mp h.
 5. Charles Leclerc (monacói, Ferrari) 49.517 mp h.
 6. Carlos Sainz Jr. (spanyol, Ferrari) 51.820 mp h.
 7. Pierre Gasly (francia, Alpha Tauri) 1 kör hátrány
 8. Esteban Ocon (francia, Alpine) 1 kör h.
 9. Fernando Alonso (spanyol, Alpine) 1 kör h.
10. Lando Norris (brit, McLaren) 1 kör h.
 Leggyorsabb kör: 1:11.010 perc, Pérez (71. kör)

 A vb-pontversenyek állása 19 futam után (még 3 van hátra):
   
Versenyzők:
 1. Verstappen 332,5 pont
 2. Hamilton 318,5
 3. Bottas 203
 4. Pérez 178
 5. Norris 151
 6. Leclerc 148
 7. Sainz 139,5

A vb jövő hétvégén folytatódik az első Forma-1-es Katari Nagydíjjal.

Forrás: M4 Sport/MTI