Újra digitálisan tanul minden diák. Mit tehetünk, ha már belefáradtak az online oktatásba?

Már diagnózis is létezik arra a kimerültségre, esetenként feszültségre, fásultságra, amit egy-egy képernyő előtt töltött nap végén érzünk: a Zoom-kifáradás valós jelenség.

Az utóbbi egy év nagy részében a diákok mindennapjainak élettere a virtuális világ lett – de vajon mennyire fáradtak el ebben? Hogyan lehet szülőként segíteni, fenntartani a motivációjukat, érdeklődésüket? A K&H Vigyázz, kész, pénz! pénzügyi vetélkedő szakemberei a figyelem fenntartásához és a szabadidő élményteli eltöltéséhez, a tanulás/kikapcsolódás egyensúlyának kialakításához adnak tippeket.

Forrás: LWp Kommunikáció

 

Bár sok játékos eszköz áll a tanárok rendelkezésére, melyek segítik a tananyag feldolgozását, megértését, attól még az online megtartott óra a szemkontaktus és az azonnali visszacsatolási lehetőség hiánya miatt megterhelő lehet az agy számára, így komoly kihívást jelenthet a figyelem folyamatos fenntartása, a gyerekek bevonása és ösztönzése. Ezek nem csupán a pedagógusoknál okozhatnak frusztrációkat, hanem a diákok körében is.

Felerősödő szorongás

Sajnos nem csak kifáradtak a gyerekek: a folyamatos távolságtartás, a bizonytalan helyzet és a járvánnyal kapcsolatos hírek erőteljes jelenléte miatt a szorongás is nő a diákokban, ami miatt csökkenhet a motiváció és a tanulási kedv is. Iskolapszichológusok szerint a már meglévő mentális problémákat erősítette fel a vírushelyzet: az eddigi kisebb gondok nőttek nagyra a fokozott stresszhelyzet miatt.

Már diagnózis is létezik arra a kimerültségre, esetenként feszültségre, fásultságra, amit egy-egy képernyő előtt töltött nap végén érzünk: a Zoom-kifáradás valós jelenség. Az online fáradtság és a felerősödő szorongás ellen tudatosan lehet tenni – ha a gyerekek ezt nem is ismerik fel, szülőként sok eszköz van a kezünkben.

Tippek az online fáradtság legyőzéséhez, a motiváltság fenntartásához:

  • Sokat segít a fókuszálásban, ha teljes képernyős üzemmódra váltanak a gyerekek egy-egy óra alkalmával, hiszen a beérkező üzenetek nem terelik el a figyelmüket.
  • Célszerű lenémítani és eltenni a telefont, rendet tenni az íróasztalon, és kizárólag az órára, nem pedig a következő órai leckére koncentrálni – legyenek ott fejben is!
  • Ösztönözzük őket, hogy tegyenek fel kérdéseket a tanárnak – bár könnyű megbújni a lenémítás és kameranélküliség mögött, a kérdezés fenntartja a figyelmet és segíti a motiváltság, a bevonódás kialakulását.
  • Mindig legyen a gyerekek előtt tiszta papír vagy a füzetük, hogy leírhassák a hallottakat, így a jegyzetelés kicsit kiszakíthatja őket a digitális térből, hozzájárulva a koncentráció fenntartásához.

De mi tölt fel ebben a helyzetben?

Jó, ha valamilyen szinten tudjuk a gyerekünket motiválni az online oktatáson való aktív részvételre, abban való elmélyülésére, de közben fontos, hogy az oktatás utáni szabadidő eltöltése is élményteli legyen a számára, és egyensúlyban legyen a tanulással töltött idővel.

Tippek a feltöltődéshez, pozitív szemlélethez:

  • Nagyon fontos a tanulást és a feltöltődést is egyaránt támogató időbeosztás kialakítása – ebben a szülők is sokat segíthetnek.
  • Törekedjünk arra, hogy a gyerek minden napjának legyen a része olyan tevékenység, ami feltölti, örömmel tölti el!
  • Ösztönözzük a gyerekeket új hobbikkal való megismerkedésre (festészet, főzés, kertészkedés stb.)!
  • Sokat segíthet, ha a vírussal kapcsolatos hírek hosszas taglalása helyett csak röviden, a tényekre hagyatkozva beszélgetünk a gyerekekkel, és tudatosan könnyedebb témák irányába is tereljük a társalgásokat.
  • Világítsunk rá a helyzet pozitív oldalára is: a sokszor fárasztó online életnek van „napos oldala” is (később kell felkelni, lehet enni az órák alatt, és a fotel is kényelmesebb, mint az iskolai székek).
  • Minden nap szánjunk figyelmet a mozgásra, a szabad levegőn töltött időre!
  • Léteznek olyan applikációk is, amik a tanulás játékos segítésével a feltöltődést kifejezetten hasznossá is tudják tenni: a digitális pénzügyek elsajátításában például a vigyázz#KáPé app játékos feladatai nyújthatnak segítséget, ahol Kápé kalandjait követve a gyerekek a mindennapi példákon szemléltetve sajátíthatják el a pénzügyek okos kezelésének fortélyait.
  • A gyerekek közötti online zajló versenyek pedig újra izgalmat vihetnek a mindennapokba. A K&H Vigyázz, kész, pénz! pénzügyi vetélkedőre például idén az első fordulótól kezdve otthonról lehet készülni az osztálytársakkal közösen, ami így a suli utáni kikapcsolódás része lehet. A tudásanyaggal való ismerkedés és a személyes élmények megosztása egyszerre segíti a tanulást és hozza közelebb a gyerekeket egymáshoz. Az általános és középiskolások pénzügyi tudását segítő versenyre még március 26-ig lehet jelentkezni, ide kattintva.


(via LWp Kommunikáció)