Rényi Katalin 21 gramm című kiállítása Rómában

Rényi Katalin, Munkácsy Mihály díjas grafikus, festő 21 gramm című tárlatát, a tavalyi, szentendrei siker után, most a római közönség is megtekintheti 2019. május 3. – május 30. között a Római Magyar Akadémia első emeleti díszfolyosóján és dísztermeiben. A tárlat Róma után Párizsban, Moszkvában, Bécsben, Berlinben majd Bruxellesben lesz látható.

A keresztény felfogás szerint a lélek a halálban elválik a testtől: kiszáll belőle, ahogyan a madár kiröppen a kalitkájából. Az Istenhívő ember lelke már korábban vágyakozik a felemelkedésre: „Ahogy a szarvasünő a forrás vízére kívánkozik, úgy vágyakozik a lelkem utánad, Uram.” (42. zsoltár) De nem juthat el minden lélek az Úrhoz: Mihály arkangyal mérlegre teszi a holtak lelkét, s a kárhozottak a pokolra kerülnek.

A XX. század hajnalán az Einstein előtti természettudomány világmagyarázatának egyik premisszájává vált, hogy minden létező szükségképpen rendelkezik mérhető fizikai paraméterekkel. Alighanem ez ösztönözhette Duncan MacDougall amerikai orvost arra, hogy kísérletet tegyen a testből távozó lélek súlyának megmérésére. Végső stádiumban lévő pácienseit egy különleges mérlegen helyezte el, amelyről leolvasható volt a halál beállta után bekövetkező súlyváltozásuk. 1907-ben publikált tanulmányában MacDougall ezt 21 gramm veszteségben jelölte meg, amely értelmezése szerint a testből távozó lélek súlya. Mindezeket az eredményeket – tudományos megalapozottságuktól függetlenül – a művészet, amelynek a lélek mindig is egyik legfontosabb tárgya volt, elkezdte használni. Az ezredforduló után különösen népszerű lett ez a téma, aligha függetlenül Alejandro González Iñárritu nagysikerű 2003-as játékfilmjétől, a 21 grammtól.


Rényi Katalin kiállítása ebbe a perspektívába illeszkedik. A művek tárgya minden esetben a lélek vagy a lélekhez kapcsolódó transzcendens esemény, esetenként misztérium. Kivétel nélkül olyasmi, ami túl van vagy legalábbis túlmutat az anyagi világon. Ez alkotói hit és választás kérdése. A ráción túliban, vagyis a csodában hinni és ezt a hitet választani a művészi kifejezés céljaként nem lehet puszta hóbort: ilyesmi csakis élethivatásként művelhető. Rényi Katalin ezt teszi.