Újabb két Ikarus autóbusszal gyarapodott a Közlekedési Múzeum gyűjteménye

A Közlekedési Múzeum kiemelt figyelmet fordít a legendás Ikarus autóbuszgyár típusainak megőrzésére, a most gyűjteménybe került járművekkel már tízre emelkedett az utóbbi hónapokban beszerzett buszok száma.

„A Közlekedési Múzeum megújítása érdekében világos gyűjteménybővítési koncepcióval
rendelkezünk, melyben kiemelt célunk a hazai járműgyártás emlékeinek megőrzése és bemutatása.
Most ismét két újabb Ikarus autóbusz került a gyűjteményünkbe, miközben még az idei évben további
értékes járműveket tervezünk megvásárolni és gőzerővel zajlanak a restaurálási és a digitalizálási
munkák is.” – mondta el az esemény kapcsán Vitézy Dávid főigazgató.

A megújuló Közlekedési Múzeum gyűjteményébe ezúttal egy Ikarus 211-es, és egy Ikarus 280-as
kerülhetett be. Az Ikarus 211-es a 200-as típuscsalád egyetlen nagyobb szériában gyártott midibusza
volt. Összesen 5650 darab készült belőlük 1974 és 1990 között; szinte kizárólag csak a hazai és az
akkori NDK piacra. A típust a Volán vállalatok kisebb forgalmú helyközi vonalakon, különjáratokon és
szerződéses járatokon használták, a fővárosban ilyen közlekedett a „Várbusz” vonalán. A Múzeum
Ikarus 211-es autóbusza 1990-es gyártású és leginkább a korszakban még jellemző munkásszállító
buszként használták.

Az Ikarus 280-as az Ikarus Karosszéria- és Járműgyár legsikeresebb, világszerte ismert és használt
városi-elővárosi csuklós busza volt. Az 1972-ben bemutatott, 1973-tól sorozatban gyártott
autóbuszból 2002-ig több mint hatvanezer darabot gyártottak a világ számos országába. Becslések
szerint az 1970-es és 1980-as években a világ csuklósbusz-gyártásának a kétharmadát ez a típus tette
ki. Sikerét jelzi, hogy a világ számos országa vásárolt belőle: forgalomba állították a Szovjetunióban,
Lengyelországban, Törökországban, Csehszlovákiában, de eljutott Kínába, Venezuelába, Tunéziába,
Iránba és Tanzániába is. A Múzeum autóbusza 1986-ban gördült ki az Ikarus gyár kapuján, majd
fővárosi vonalakon üzemelt, egészen 2014-es selejtezéséig. A kocsi az utasok és közlekedésbarátok
által kedvelt harmonikaajtós kivitelű; ez volt az egyik legutolsó harmonikaajtós kocsi a BKV-nál.

A Közlekedési Múzeum kiemelt feladatának érzi a hazai autóbuszgyártás emlékeinek megőrzését. A
múzeum gyűjteményébe került autóbuszokat felújítják, némelyikükkel már az elmúlt hónapokban is
találkozhattak az érdeklődők különböző szakmai programokon. A járművek megmentése mellett a
múzeum kiemelt figyelmet fordít a hazai autóbusz-közlekedés és autóbusz-gyártás
dokumentumainak gyűjtésére, megőrzésére, feldolgozására is. Jelenleg is nagyszabású digitalizálási
program fut a MÁVAUT fotóanyagának feldolgozása érdekében, melyet – immáron megszokott
módon – a múzeum hozzáférhetővé is tesz majd.